Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomaoikeudet on oikeasti tasoitettava. Tämä on huutava vääryys.

Vierailija
22.09.2015 |

On todella väärin, että toisilla lomaa on vain 5 viikkoa ja esim julkisella puolella lähes 2 kk.

Nyt esimerkiksi Helsingin kaupunki on keksinyt, että koululaisten syysloma on koko viikon mittainen! Tämä on aivan kestämätön tilanne meille yksityisen puolen raatajille, jotka miettivät, että käyttäisivätkö ne 5 faktisesti jäljellä olevaa lomapäivää joulun vai hiihtoloman yhteydessä. Samalla julkisen puolen etuoikeutetut varailevat matkoja ja kylpylälomia koko perheen ihanalle syyslomalle. Kaikille samat lomat!!!

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:59"]Suomen talous ei enää kestä julkisen puolen tehottomuutta. Oletteko huomanneet, että esim terveydenhoitokin toimii yksityisellä sektorilla tehokkaammin, jopa leikkaustoiminta. Julkisella puolella on jotain kummallisia rakenteita ja käytäntöjä, jotka ylläpitävät tehottomuutta. Lomat on varmaan yksi.
[/quote] Vai olisiko sittenkin pula rahasta ja resursseista?

Vierailija
42/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:46"]

Meidän alalla julkisen puolen palkat ovat ihan minimissään tonnin-kaksi suuremmat kuin yksityisen puolen palkat. Vaihdan sinne heti kun voin.

[/quote]

Kerrotko vielä alan niin voidaan olla porukalla kateellisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen tämän viikon lauantaina töihin, jolla kuittaan yhden ylimääräisen päivän syyslomaa. Meidän lapsilla on viikon syysloma ja minulla nyt se 2 + 1 päivää, joista yksi päivä eri aikaan kuin lapsilla. Ymmärrän hyvin, että niukemmilla lomaoikeuksilla siunattuja vanhempia ketuttaa viikon syysloma, sillä minustakin on hiukan kiusallista keksiä lapsille tekemistä kolmeksi päiväksi. Kuulun siihen vähemmistöopettajien ryhmään, joiden mielestä yli kahden kuukauden kesäloma (mitä se suurimmalle osalle on) on liian pitkä. Kesäkerhon pitäjäksi tai päiväkoteihin en opettajia kesäksi laittaisi. Keksisin nimittäin opettajille kesäkuuksi ihan järkevääkin tekemistä omalla työpaikalla.

Vierailija
44/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:59"]

Suomen talous ei enää kestä julkisen puolen tehottomuutta. Oletteko huomanneet, että esim terveydenhoitokin toimii yksityisellä sektorilla tehokkaammin, jopa leikkaustoiminta. Julkisella puolella on jotain kummallisia rakenteita ja käytäntöjä, jotka ylläpitävät tehottomuutta. Lomat on varmaan yksi.

[/quote]

Jos puhutaan nyt vaikka sairaanhoidosta, niin julkisella puolella on mm. sellainen kummallinen rakenne, että kaikkien potilaiden kaikki vaivat hoidetaan. Kyllä julkisen puolen leikkaustoimintakin saataisiin tehokkaaksi, jos perustettaisiin vain polviklinikoita tai silikoniasentamoita. Mutta kun siellä hoidetaan myös ne vaiketa potilaat, jotka eivät pääse yksityiselle puolelle, jotka ovat kroonisesti sairaita, jotka ovat vanhoja, joilla on vakavia päihdeongelmia jne. Ja tähän päälle sitten isojen organisaatioiden tuomat omat painolastit, säästövaatimukset ja politiikka. 

Vierailija
45/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii. Mutta sopiiko ap:lle, että tasataan sitten myös muut edut. Eli mulle ja mun työkavereille 1000 euron palkankorotus (suunnittelutehtävät kunnalla). Liikunta- ja kulttuurisetelit käyttöön, työnantajan maksamat virkistyspäivät kaksi kertaa vuodessa. Yksityinen työterveyshuolto. Useampi jatkokoulutus vuodessa. Jne. 

Vierailija
46/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se on sinulta pois jo joku toinen saa enemmän? Ei siinä sinulle tehdä vääryyttä vaan hyvää sille toiselle. Puhdas asenne ongelma sinulla. En ymmärrä muutenkaan näitä juttuja joissa naisen euro olisi 0,80e. Palkka, lomat ym. toihin liittyvät asiat eivät ole eivätkä ole, eivätkä ole koskaan olleet tasa-arvokysymys. Palkka ja työehdot ovat neuvottelukysymys! Työhaastattelussa neuvotellaan palkka ym. ehdot joilla työtä ruvetaan tekemään. Mikäli työnantajat eivät katso että naiselle voi maksaa yhtäpaljon palkkaa kuin miehelle, on heillä syynsä siihen. Heillä on myös oikeus siihen. Työnantaja tietyissa raameissa maksaa työntekijälle niin paljon tai vähän kun katsoo tämän ansaitsevan..

Mies 77

Vierailija
47/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:05"]Menen tämän viikon lauantaina töihin, jolla kuittaan yhden ylimääräisen päivän syyslomaa. Meidän lapsilla on viikon syysloma ja minulla nyt se 2 + 1 päivää, joista yksi päivä eri aikaan kuin lapsilla. Ymmärrän hyvin, että niukemmilla lomaoikeuksilla siunattuja vanhempia ketuttaa viikon syysloma, sillä minustakin on hiukan kiusallista keksiä lapsille tekemistä kolmeksi päiväksi. Kuulun siihen vähemmistöopettajien ryhmään, joiden mielestä yli kahden kuukauden kesäloma (mitä se suurimmalle osalle on) on liian pitkä. Kesäkerhon pitäjäksi tai päiväkoteihin en opettajia kesäksi laittaisi. Keksisin nimittäin opettajille kesäkuuksi ihan järkevääkin tekemistä omalla työpaikalla.
[/quote] voit varmaan jakaa ideasi myös meidän muiden kanssa? Mitä järkevää ja TUOTTAVAA toimintaa keksisit opettajille kesäkuussa? Turhanpäiväisiä kehittämishankkeita ja projekteja en laske tuottaviksi, koska koulumaailmassa ne ovat vain kulu vailla mitään järkevää lisäarvoa.

Vierailija
48/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"]

Mulle sopii. Mutta sopiiko ap:lle, että tasataan sitten myös muut edut. Eli mulle ja mun työkavereille 1000 euron palkankorotus (suunnittelutehtävät kunnalla). Liikunta- ja kulttuurisetelit käyttöön, työnantajan maksamat virkistyspäivät kaksi kertaa vuodessa. Yksityinen työterveyshuolto. Useampi jatkokoulutus vuodessa. Jne. 

[/quote]

Ja voitaisko samalla sitten muuttaa julkisen työpaikkojen pysyvyys vastaamaan yksityisen työpaikkoja ja lisätään samalla myös tulosvastuu julkiselle? Kyllä tämmöisenä aikana oikeasti ihminen saa olla kiitollinen, että työpaikka on pysyvä. Se riittää hyvin kompensaatioksi kuvitellusti huonommista eduista.

Vierailija
49/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.

[/quote]

Julkisella ei ole pekkasia. Ei tosin kaikilla yksityisilläkään. Olen julkisella ja loma 28 päivää. Mies yksityisellä, loma 30 päivää + 10 pekkasta. Miehelläni on enemmän lomaa kuin mulla. Ja olen siis ollut kohta 10 vuotta julkisella, saimme juuri ensimmäisen lapsen...

Vierailija
50/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää nyt niin vaikeeta ymmärtää:

julkisella 30 lomapv = 6 viikkoa, yksityisellä 30 pv = 5 viikkoa. Yksityisellä lauantait lasketaan myös lomapäiviksi, julkisella ei.

Vierailija
51/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt aloitat valittamisen opettajien lumista eka. Niillä on vielä enemmän kuin 38 päivää

Vierailija
52/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"]

[/quote]

Ja voitaisko samalla sitten muuttaa julkisen työpaikkojen pysyvyys vastaamaan yksityisen työpaikkoja ja lisätään samalla myös tulosvastuu julkiselle? Kyllä tämmöisenä aikana oikeasti ihminen saa olla kiitollinen, että työpaikka on pysyvä. Se riittää hyvin kompensaatioksi kuvitellusti huonommista eduista.
[/quote] Julkinen puolihan on suurin pätkätyöllistäjä, joten mihin perustat väitteesi pysyvistä työpaikoista?

Vierailija
53/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:14"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.

[/quote]

Julkisella ei ole pekkasia. Ei tosin kaikilla yksityisilläkään. Olen julkisella ja loma 28 päivää. Mies yksityisellä, loma 30 päivää + 10 pekkasta. Miehelläni on enemmän lomaa kuin mulla. Ja olen siis ollut kohta 10 vuotta julkisella, saimme juuri ensimmäisen lapsen...

[/quote]

Siis missä yksityisellä saa 30 päivää lomaa vai tarkoitatko tätä, että yksityisellä lauantai lasketaan mukaan toisin kuin julkisella...? Vai saako miehesi muka oikeasti kuusi (6) viikkoa vuosilomaa? Pekkasista en jaksaisi kitistä, kun kyse on tavallaan "liukumavapaista". Pekkasia saa vain sakki, jotka tekee 40-tuntista työviikkoa ja tuosta toisia pidemmästä päivästä kertyy sitten vähän saldovapaita.

Vierailija
54/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"] Mulle sopii. Mutta sopiiko ap:lle, että tasataan sitten myös muut edut. Eli mulle ja mun työkavereille 1000 euron palkankorotus (suunnittelutehtävät kunnalla). Liikunta- ja kulttuurisetelit käyttöön, työnantajan maksamat virkistyspäivät kaksi kertaa vuodessa. Yksityinen työterveyshuolto. Useampi jatkokoulutus vuodessa. Jne.  [/quote] Ja voitaisko samalla sitten muuttaa julkisen työpaikkojen pysyvyys vastaamaan yksityisen työpaikkoja ja lisätään samalla myös tulosvastuu julkiselle? Kyllä tämmöisenä aikana oikeasti ihminen saa olla kiitollinen, että työpaikka on pysyvä. Se riittää hyvin kompensaatioksi kuvitellusti huonommista eduista. [/quote] Julkinen puolihan on suurin pätkätyöllistäjä, joten mihin perustat väitteesi pysyvistä työpaikoista?

[/quote]

Niin on, mutta suurin osa julkisen työpaikoista on vakituisia. Tehdäänkö niin, että pätkätyöläiset saa pidemmät lomat ja vakkarit samat kuin yksityisellä?

Vierailija
55/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:46"]

Meidän alalla julkisen puolen palkat ovat ihan minimissään tonnin-kaksi suuremmat kuin yksityisen puolen palkat. Vaihdan sinne heti kun voin.

[/quote]

Kerrotko vielä alan niin voidaan olla porukalla kateellisia?
[/quote]
Pieni ala, jolla ei ole työehtosopimusta. Meillä yksityisen puolen tekijöillä ei ole myöskään esim. lomarahaa, vaan ainoastaan lain vaatimat minimit kaikessa.

Vierailija
56/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"]

[/quote]

[/quote]

Mikäs siinä. Laitetaan vaan meitä julkishallinnon väkeä pihalle sitä mukaa kun työt vähenee. (Vinkki: työt ei vähene, vaan lisääntyy koko ajan kun ihmiset vanhenevat, koulujen ja päivähoidon vaatimukset kasvavat, infran ylläpito monimutkaistuu, rakennukset rapistuvat...)

Vai haitko tällä sitä, että kaikilla pitää olla asiat yhtä huonosti eli että otetaan jokaiselta alalta huonoimmat käytännöt ja tehdään niistä normi. 

Vierailija
57/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:46"] Meidän alalla julkisen puolen palkat ovat ihan minimissään tonnin-kaksi suuremmat kuin yksityisen puolen palkat. Vaihdan sinne heti kun voin. [/quote] Kerrotko vielä alan niin voidaan olla porukalla kateellisia? [/quote] Pieni ala, jolla ei ole työehtosopimusta. Meillä yksityisen puolen tekijöillä ei ole myöskään esim. lomarahaa, vaan ainoastaan lain vaatimat minimit kaikessa.

[/quote]

Onko vika siis siinä, että julkisella on voimassaoleva tes vai siinä, että teillä sellaista ei ole?

Vierailija
58/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:09"] Mulle sopii. Mutta sopiiko ap:lle, että tasataan sitten myös muut edut. Eli mulle ja mun työkavereille 1000 euron palkankorotus (suunnittelutehtävät kunnalla). Liikunta- ja kulttuurisetelit käyttöön, työnantajan maksamat virkistyspäivät kaksi kertaa vuodessa. Yksityinen työterveyshuolto. Useampi jatkokoulutus vuodessa. Jne.  [/quote] Ja voitaisko samalla sitten muuttaa julkisen työpaikkojen pysyvyys vastaamaan yksityisen työpaikkoja ja lisätään samalla myös tulosvastuu julkiselle? Kyllä tämmöisenä aikana oikeasti ihminen saa olla kiitollinen, että työpaikka on pysyvä. Se riittää hyvin kompensaatioksi kuvitellusti huonommista eduista. [/quote] Julkinen puolihan on suurin pätkätyöllistäjä, joten mihin perustat väitteesi pysyvistä työpaikoista?

[/quote]

Niin on, mutta suurin osa julkisen työpaikoista on vakituisia. Tehdäänkö niin, että pätkätyöläiset saa pidemmät lomat ja vakkarit samat kuin yksityisellä?
[/quote]

Esim Helsingin yliopiston reilusta 8000 työntekijästä yli 4000 on määräaikaisia.

Vierailija
59/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:18"][quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:17"]

[/quote]

[/quote] Mun matematiikan perusteella se on niin, että jos julkisella on eniten pätkätyösuhteita, niin silloin vakituistenkin osuus on pienempi kuin yksityisellä.

Vierailija
60/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:12"]

Vasta jokunen viikko sitten oli iltapäivälehdissä isot jutut palkkavertailuista joiden mukaan valtiolla oli monilla aloilla huomattavasti isommat palkat kuin yksityisellä sektorilla. Yksityiset ovat tällä hetkellä melkoisessa ahdingossa eivätkä pysty tarjoamaan hyviä palkkoja. Joskus ehkä on ollut toisin. Aika ärsyttävää että jotkut perustelevat julkisten pitkiä lomia sillä että julkisilla on joskus ollut huonommat palkat. Nyt sitten pitävät kynsin hampain kiinni palkoistaan ja lomistaan. Heillä ei taida olla mitään käsitystä nykytilanteesta. Nämäkö ovat niitä ihmisiä jotka osoittavat mieltään ja lakkoilevat.

[/quote]

Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän