Lomaoikeudet on oikeasti tasoitettava. Tämä on huutava vääryys.
On todella väärin, että toisilla lomaa on vain 5 viikkoa ja esim julkisella puolella lähes 2 kk.
Nyt esimerkiksi Helsingin kaupunki on keksinyt, että koululaisten syysloma on koko viikon mittainen! Tämä on aivan kestämätön tilanne meille yksityisen puolen raatajille, jotka miettivät, että käyttäisivätkö ne 5 faktisesti jäljellä olevaa lomapäivää joulun vai hiihtoloman yhteydessä. Samalla julkisen puolen etuoikeutetut varailevat matkoja ja kylpylälomia koko perheen ihanalle syyslomalle. Kaikille samat lomat!!!
Kommentit (110)
30pv saa vasta kun on 10v työskennellyt julkisella.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:12"]
Vasta jokunen viikko sitten oli iltapäivälehdissä isot jutut palkkavertailuista joiden mukaan valtiolla oli monilla aloilla huomattavasti isommat palkat kuin yksityisellä sektorilla. Yksityiset ovat tällä hetkellä melkoisessa ahdingossa eivätkä pysty tarjoamaan hyviä palkkoja. Joskus ehkä on ollut toisin. Aika ärsyttävää että jotkut perustelevat julkisten pitkiä lomia sillä että julkisilla on joskus ollut huonommat palkat. Nyt sitten pitävät kynsin hampain kiinni palkoistaan ja lomistaan. Heillä ei taida olla mitään käsitystä nykytilanteesta. Nämäkö ovat niitä ihmisiä jotka osoittavat mieltään ja lakkoilevat.
[/quote]
Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa.
[/quote] Kannattaa muistaa, että vain harva pääsee nauttimaan jostain pekkasista.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]
siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja.
[/quote]
Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.
[/quote]
Julkisella ei ole pekkasia. Ei tosin kaikilla yksityisilläkään. Olen julkisella ja loma 28 päivää. Mies yksityisellä, loma 30 päivää + 10 pekkasta. Miehelläni on enemmän lomaa kuin mulla. Ja olen siis ollut kohta 10 vuotta julkisella, saimme juuri ensimmäisen lapsen...
[/quote]
Siis missä yksityisellä saa 30 päivää lomaa vai tarkoitatko tätä, että yksityisellä lauantai lasketaan mukaan toisin kuin julkisella...? Vai saako miehesi muka oikeasti kuusi (6) viikkoa vuosilomaa? Pekkasista en jaksaisi kitistä, kun kyse on tavallaan "liukumavapaista". Pekkasia saa vain sakki, jotka tekee 40-tuntista työviikkoa ja tuosta toisia pidemmästä päivästä kertyy sitten vähän saldovapaita.
[/quote]
No lasketaan. Mulla on siis 28 lomapäivää, joista kuluu viikossa 5 päivää, tekee 5,6 viikkoa. Miehelläni on 30 päivää + 10 pekkasta ja viikossa kuluu 6 päivää, tekee 6,6 viikkoa. Miehelläni on siis viikko enemmän kuin mulla lomaa vuodessa. Ja 30 päivää on ihan normaali lomamäärä yksityisellä. Saldovapaita kertyy vielä pekkasten lisäksi, pekkaset eivät ole liukumavapaita.
[/quote] Niin, kun on lauantait mukana. Et lukenut tekstiä johon vastasit.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:09"]
30pv saa vasta kun on 10v työskennellyt julkisella.
[/quote]
Tää on asia, joka tulee turhan harvoin esille! Yksityisellä 30 päivää alkaa kertyä, kun on ollut vuoden töissä. Julkisella pitää olla töissä 10 vuotta. Toivottavasti tähän tulee muutos eli valtiolla lomat pitenisi!
28 päivää on normiloma julkisella. Eli 5 viikkoa ja 3pv!! Eli huimat 3pv enemmän kuin yksityisellä ja EI MITÄÄN MUITA ETUJA!!! Vasta 10v ja 15v jälkeen on saanut lisää. Itse olen työskennellyt 14v ja lomaa on se 5viikkoa ja 3pv!
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:43"]
No lasketaan. Mulla on siis 28 lomapäivää, joista kuluu viikossa 5 päivää, tekee 5,6 viikkoa. Miehelläni on 30 päivää + 10 pekkasta ja viikossa kuluu 6 päivää, tekee 6,6 viikkoa. Miehelläni on siis viikko enemmän kuin mulla lomaa vuodessa. Ja 30 päivää on ihan normaali lomamäärä yksityisellä. Saldovapaita kertyy vielä pekkasten lisäksi, pekkaset eivät ole liukumavapaita.
[/quote]
Montako tuntia viikossa on sinulla normaalityöaika, entä miehellä?
[/quote]
Kas kummaa ettei vastausta tulekaan... Taisi hoksata että itsellä on työviikko tyyliin 36.75h, ja miehellä 40h...
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]
siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja.
[/quote]
Mä olen ollut yhtäjaksoisesti työelämässä nyt 17vuotta, kuopus on 7v. Ei kovin iso mielestäni, mutta ei, en ole julkisella puolella töissä, lomaa on vaan se 5 vkoa vuodessa...
[/quote] Ja minä olen ollut työelämässä 27v ja kuopus 5v. Lomaa 5 viikkoa + lomarahavapaat.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:24"]
Kannattaa muistaa, että yksityisellä on 5 vko lomien lisäksi 2½ vko pekkaspäiviä eli käytännössä 7½ vko lomaa jokaisella, mutta valtiolla täytyy olla 15 vuotta töissä ennen kuin saa pitkän lomansa.
[/quote]
No ei todellakaan ole pekkasia! Olen työskennellyt yksityisellä alalla 20 vuotta, ja yhtä ainoaa pekkaspäivää en ole saanut. Noita on nykyään hyvin harvalla, ja niillä joilla on, on työviikko 2.5h pidempi kuin muilla.
[/quote]
En ymmärrä tätä valitusta! Yksityisellä on pekkaset, niistä ei haloota pidetä, julkisella pitemmät vuosilomat - mutta vain, jos on ollut töissä 15 vuotta. Julkisen puolen palkat on surkeat verrattuna yksityiseen, mutta julkisella edellytetään korkeampaa koulutusta kuin yksityisellä.
Jokaisella on yksityisellä puolella pekkaspäivät on ihan yhtä paljon totta kuin se, että kaikilla on valtiolla pitkät lomat. Yleistetään nyt kunnolla, kun se on palstan tapa
[/quote]
Paitsi että julkisella ON jokaisella pidemmät lomat. Minimiloma kun on 6 viikkoa vuodessa, ja yksityisellä maksimi on 5 viikkoa. Siinä on jokaikisellä julkisella AINAKIN viikko enemmän lomaa! Pekkaset taas koskee hyvin pientä osaa yksityisellä työskentelevistä.
[/quote]
Julkisella puolella alle 10 vuotta töissä ollut saa lomaa vähemmän kuin yksityisellä puolella töissä oleva.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:16"]
Julkisella puolella alle 10 vuotta töissä ollut saa lomaa vähemmän kuin yksityisellä puolella töissä oleva.
[/quote]
Ei todellakaan pidä paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 09:14"]
Julkisella ei ole pekkasia. Ei tosin kaikilla yksityisilläkään. Olen julkisella ja loma 28 päivää. Mies yksityisellä, loma 30 päivää + 10 pekkasta. Miehelläni on enemmän lomaa kuin mulla. Ja olen siis ollut kohta 10 vuotta julkisella, saimme juuri ensimmäisen lapsen...
[/quote]
Pekkasethan ei ole mitään muuta kuin etukäteen sisään tehtyjä vapaapäiviä. Mutta tätähän on kampaviinereiden mussuttajien mahdotonta ymmärtää. Lisäksi sinun 28 päivää on viisi viikkoa ja kolme päivää. Miehen 30 päivää on viisi viikkoa.