Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomaoikeudet on oikeasti tasoitettava. Tämä on huutava vääryys.

Vierailija
22.09.2015 |

On todella väärin, että toisilla lomaa on vain 5 viikkoa ja esim julkisella puolella lähes 2 kk.

Nyt esimerkiksi Helsingin kaupunki on keksinyt, että koululaisten syysloma on koko viikon mittainen! Tämä on aivan kestämätön tilanne meille yksityisen puolen raatajille, jotka miettivät, että käyttäisivätkö ne 5 faktisesti jäljellä olevaa lomapäivää joulun vai hiihtoloman yhteydessä. Samalla julkisen puolen etuoikeutetut varailevat matkoja ja kylpylälomia koko perheen ihanalle syyslomalle. Kaikille samat lomat!!!

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:00"]Oletko kysynyt pomoltasi voitko pienentää palkkaasi ja ottaa useamman lomapäivän niiden rahojen sijaan? Niinhän julkisella puolellakin tehtiin, raha vaihdettiin päiviksi, kun ei ollut maksukykyä. Mikä sua estää kysymästä samaa pomoltasi?
[/quote]

Mä voin tehdä tunteja sisään

Vierailija
22/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkee taas: moni tulee onnelliseksi, jos saa itselleen jotain lisää, mutta vielä paljon onnellisemmaksi, jos joltain toiselta otetaan pois jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.

Vierailija
24/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:12"]Vasta jokunen viikko sitten oli iltapäivälehdissä isot jutut palkkavertailuista joiden mukaan valtiolla oli monilla aloilla huomattavasti isommat palkat kuin yksityisellä sektorilla. Yksityiset ovat tällä hetkellä melkoisessa ahdingossa eivätkä pysty tarjoamaan hyviä palkkoja. Joskus ehkä on ollut toisin. Aika ärsyttävää että jotkut perustelevat julkisten pitkiä lomia sillä että julkisilla on joskus ollut huonommat palkat. Nyt sitten pitävät kynsin hampain kiinni palkoistaan ja lomistaan. Heillä ei taida olla mitään käsitystä nykytilanteesta.
Nämäkö ovat niitä ihmisiä jotka osoittavat mieltään ja lakkoilevat.
[/quote]
Oikeasti yksityisillä firmoilla menee niin huonosti ettei heidän varassaan voi pyörittää valtavaa julkista sektoria. Varsinkin nyt kun eläkeläisten määrä on paisunut suureksi. Silloin kun työikäisiä oli paljon ja vanhuksia ja lapsia vähän, tuo järjestelmä toimi. Nykyään kuitenkin vanhuksia on paljon ja perheet isompia. Tämä tarkoittaa sitä että maksajia on vähemmän. Siihen pitäisi pystyä sopeutumaan.

Vierailija
25/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatin valinta kysymyksiä... ja oikeastaan aika harvalla joilla julkisella puolella on pitkät lomat on enää ainakaan pikkukoululaisia kotona.

Vierailija
26/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 07:57"]

siis nuo julkisen puolen pitkäst lomat saa vasta 15 vuoden työvuoden jälkeen. Silloin lapset jo isoja. 

[/quote]

Julkisen puolen 30 lomapäivää (loman pituus ennen kuin 15 v tulee uraa täyteen) myöskin on pidempi kuin yksityisen puolen 30 lomapäivää. Julkisella puolella kuluu 5 lomapäivää / viikko, yksityisellä 6 / viikko.

[/quote]

Tervetuloa hakeutumaan julkiselle, jos täällä kaikki on niin onnea ja auvoa! Mikä estää? Ei ole mikään pakko työskennellä yksityisellä, kun niin kovasti kadehdittaa. T. Brutto 1960 €, ei lisiä, ei ylitöitä, loma 30 pv/v.

Vierailija
27/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse ja moni muukin olisi valmis lyhentämään lomaoikeuttaan, jos sitä tarvitaan talouden pelastamiseksi. T. 10

Vierailija
28/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:17"]

Tästä näkee taas: moni tulee onnelliseksi, jos saa itselleen jotain lisää, mutta vielä paljon onnellisemmaksi, jos joltain toiselta otetaan pois jotain. 

[/quote]tätä kannattaa miettiä, jos oma tunne on tällainen. Miksi näin? Miksi kelpaa jopa paremmin se, että toiselta otetaan pois? 

Vierailija
29/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:15"]Voihan sitä itse sitten opiskella niin, että voi hakeutua valtion leipiin, jos lomat on juuri se juttu, mitä haluaa. Ymmärrän, että entisaikaan valtiolla oli töissä jos millaista porukkaa, mistä syystä vieläkin valtion töistä puhutaan alentuvasti. Tosiasiassa meillä ainakin on kireä työtahti, vaikka kvartaalitalouden mukaan ei eletäkään.
[/quote]
Jaa. Minä olen ollut töissä sekä yksityisellä että julkisella. Julkisen kiireinen työtahti oli semmoista että helposti pystyi suorittamaan opintoja työn ohessa. Yksityisellä työtahti ja vaatimukset ovat ihan eri luokkaa, siinä sivussa opiskelu vaatikin jo paljon isompaa panostusta.

Vierailija
30/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä meinasin pyllylleni tipahtaa n. 10 vuotta sitten. Olin yksityisessä vanhustentalossa töissä vakituisena, mutta haluain vaihtelua... Siirryin sairaalaan pätkätyöläiseksi. Peruspalkassa oli huomattava ero vaikka tein ns.samaa työtä. Lisäksi pätkäläiselläkin kertyi lomat, eikä maksettu joka pätkän jälkeen lomakorvauksia.

Vierailija
31/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluvuoden pituutta voisi myös kasvattaa huomattavasti, jotta lapset tottuisivat hyvissä ajoin työelämän vaatimaan työtahtiin. Tai vaihtoehtoisesti opettajat pitäisivät hyödyllisiä kerhoja esim. Kesäkuun ja elokuun alun ajan.

Vierailija
32/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta tällä menolla julkinen puoli ei oikein kiinnostavalta työpaikalta kuulosta... äkkiä ollaan tilanteessa jossa sitä ei ole... toivottavasti silloin ihmisillä on varaa maksaa yksityisen puolen palveluista... Pelkään vain pahaa että kaikilla ei ole.

Vierailija
33/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla julkisen puolen palkat ovat ihan minimissään tonnin-kaksi suuremmat kuin yksityisen puolen palkat. Vaihdan sinne heti kun voin.

Vierailija
34/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan lomaa ei saa pitää syys -ja hiihtokomilla kuin yksi kerrallaan vuorotellen, jouluna ei kukaan vaan joka toinen joulu on oltava töissä t.sh

Vierailija
35/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti järkyttynyt tästä keskustelusta. Meidän työpaikalla on viimeisten 7 vuoden aikana käyty lähes joka vuosi useat yt-neuvottelut. Paljon ihmisiä on irtisanottu, mutta moni heistä on myös pyydetty takaisin kun siihen on tullut mahdollisuus. Sekä työntekijät että johtoryhmä ovat vapaaehtoisesti luopuneet saavutetuista eduista jotta irtisanomiset voitaisiin pitää mahdollisimman vähäisinä. Esim kerran kaikki lomautettiin useaksi kuukaudeksi työntekijöiden pyynnöstä. Tämän ansiosta sillä kerralla vältyttiin irtisanomisilta. Vieläkin tehdään ylitöitä palkatta ihan omasta halusta sillä jokainen tietää ja näkee mikä yrityksen taloustilanne on ja minkä verran saadaan tilauksia. Kaikki halutaan pitää firma pystyssä.
Tuntuu todella pahalta lukea täältä tuommoista hirveää vääntöä lomista :(

Vierailija
36/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:48"]Todellakaan lomaa ei saa pitää syys -ja hiihtokomilla kuin yksi kerrallaan vuorotellen, jouluna ei kukaan vaan joka toinen joulu on oltava töissä t.ssios jouluna ei koskaan lomailla, mutta vapaapäivät voi olla joo toinen joulu

Vierailija
37/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 10:16"]

Julkisella puolella alle 10 vuotta töissä ollut saa lomaa vähemmän kuin yksityisellä puolella töissä oleva.

[/quote]

Ei niin, se julkisen lyhin 28 päivää on pitempi kuin yksityisen 30 päivää, sillä julkisella ei lauantai kuluta lomapäiviä. Uskokaa jo, julkisella loma on minimissäänkin 3 päivää enemmän kuin yksityisellä.

Vierailija
38/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:48"]Todellakaan lomaa ei saa pitää syys -ja hiihtokomilla kuin yksi kerrallaan vuorotellen, jouluna ei kukaan vaan joka toinen joulu on oltava töissä t.sh
[/quote]
Ei yksityiselläkään kaikki voi kerralla olla lomalla. Ei edes pakkolomien aikana, vaan lomat jaetaan siten että työpaikalla toimintaa voidaan jatkaa normaalisti. Sekin on ihan arkipäivää että lomalaisille soitellaan työasioissa, eli töitä tehdään myös lomalla.

Vierailija
39/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen talous ei enää kestä julkisen puolen tehottomuutta. Oletteko huomanneet, että esim terveydenhoitokin toimii yksityisellä sektorilla tehokkaammin, jopa leikkaustoiminta. Julkisella puolella on jotain kummallisia rakenteita ja käytäntöjä, jotka ylläpitävät tehottomuutta. Lomat on varmaan yksi.

Vierailija
40/110 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 08:22"]

Ja itse ja moni muukin olisi valmis lyhentämään lomaoikeuttaan, jos sitä tarvitaan talouden pelastamiseksi. T. 10

[/quote]

Vääntäkää mulle nyt rautalangasta miten mun 8 lomapäivän poisto pelastaa Suomen talouden! Olen julkisella puolella, koulumaailmassa ja loma-aikani on silloin, kun koulu on kiinni. Eli loma-ajan sijaista ei käytetä, ja mun pitää hoitaa kaikki lomani aikana tulleet työtehtävät sitten, kun palaan töihin. Yleensä olen lomalla pari viikkoa, sitten töissä hoitamassa tehtävät, taas pari viikkoa lomalla jne. Palkkaa saan 1600 euroa kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme