Voisiko joku mies selittää, miksi (jotkut) miehet haluaa lapsia mutta eivät sitten hoidakaan niitä?
Lähtötilanne siis tämä (ja ei koske kaikkia miehiä, vaan joitakin, joista haluan ymmärtää mistä on kyse): mies haluaa perheen ja lapsia, lupaa osallistua vauvan/lapsen hoitoon, lupaa tasavertaista vanhemmuutta jne.
No lopputulos: ei suostu vaihtamaan vaippoja, ei suostu hoitamaan yöheräämisiä (antamaan pullosta maitoa), ei suostu heräämään aikaisin lasten kanssa antaakseen heille aamupalaa, ei vie leikkipuistoon, ei suostu hoitamaan osaa päiväkotikuskauksista jne. Ei osallistu, ei hoida, vaikka lapsen halusi.
Ja kyseessä siis tilanteet, joissa nainen haluaa miehen osallistuvan eikä välitä pätkääkään siitä pukeeko mies lapselle vihreän vai keltaisen paidan tai onko se paita vaikka nurinpäin päällä, kunhan se on päällä.
Selittäkää.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys ettei mies halua tehdä niin kuin nainen haluaa? Nalkuttaisitte vähemmän, niin antaisitte miestenkin päättää miten asiat hoidetaan. Mutta ei, aina pitää tehdä niin kuin nainen haluaa.
Tämmöset kommentit on niiiin väsynyttä trollisettiä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehet tee sen lapsen koska naiset lähinnä sitä lasta toivovat eli miehet tekee lapsen sen takia että naisen toiveet täyttyisi ja näin nainen pysyy tyytyväisenä.
Hevonkukkua. Minulta on vaadittu lasta, vaikka en itse niitä halua. Seurustelu kuoli kasaan, koska en voinut taipua miehen vaatimukseen. Olen muutenkin vastaan perinteisiä kuvioita, mutta mies vielä koki, että rajoitan hänen elämäänsä. En edes halunnut asumaan yhteen hänen kanssaan. Katinkontit.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehet tee sen lapsen koska naiset lähinnä sitä lasta toivovat eli miehet tekee lapsen sen takia että naisen toiveet täyttyisi ja näin nainen pysyy tyytyväisenä.
Tässä keskustelussa on tuotu paljon tuota näkökulmaa esiin. En kyllä ymmärrä miksi sellainen mies itse vaatisi saada lapsen jos todellisuudessa ei mies halua lapsia. Sitähän aloituksessa kysyttiin. Se on kyllä totta että nykyään miesten voi olla vaikeaa olla rehellisiä jos ovat erimieltä naisen kanssa, koska kynnys erota on nykyään todella matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä keskustelussa on tuotu paljon tuota näkökulmaa esiin. En kyllä ymmärrä miksi sellainen mies itse vaatisi saada lapsen jos todellisuudessa ei mies halua lapsia. Sitähän aloituksessa kysyttiin. Se on kyllä totta että nykyään miesten voi olla vaikeaa olla rehellisiä jos ovat erimieltä naisen kanssa, koska kynnys erota on nykyään todella matala.
Miksi miehet tekevät kotitöitä kun ne ei kotitöistä tykkää? Miehet kokevat siis että parisuhteessa pitää tehdä asioita jotta nainen pysyy tyytyväisenä ja nainen kun toivoo lasta niin mies siihen suostuu koska muuten tulee ero.
Naisista lähes jokainen haluaa lapsia mutta miehistä harva haluaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Miehille pitäisi säätä laissa vastuu lasten kasvattamisesta, kun eivät sitä muuten ymmärrä. Sakot jos jättää lapsiviikonloput väliin tai vie lapsen vanhemmilleen hoitoon, sakot jos eivät pidä puolia vanhempainvapaista ja sitten viikottain pitää raportoida mitä on viikon aikana tehnyt lapsen hyväksi ja mitä on oppinut.
Lisäksi kaikki neuvolat, kasvatuskeskustelut, vanhempainvartit, lääkärit sekä koulujen loma-ajat yms puoliksi toisen vanhemman kanssa. Samoin kaikki vaate- ja harrastuskulut ja kaverisynttärit sekä näihin osallistuminen puoliksi sakkojen uhalla.
No ei nyt mitään sakottamista, mutta ei myöskään valehtelua. Jos mies haluaa että nainen pääasiassa hoitaa lapset, sanokoot sen sitten suoraan! Monelle naiselle se sopii oikein mainiosti, kunhan tehdään kompromissi että mies kantaa sitten enemmän vastuuta jostain muusta asiasta. Mutta se että ollaan alusta asti sovittu että yhdessä hoidetaan lapsi, niin siinä menee naisen oma elämä ja suunnitelmat ihan sekaisin kun ei mies pitänytkään lupaustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet tekevät kotitöitä kun ne ei kotitöistä tykkää? Miehet kokevat siis että parisuhteessa pitää tehdä asioita jotta nainen pysyy tyytyväisenä ja nainen kun toivoo lasta niin mies siihen suostuu koska muuten tulee ero.
Lapsen haluaminen on viellä helppo valehdeltava mieheltä koska saa laittaa paljaalla ja kieltäytyminen johtaisi luultavasti muunkin seksin vähentymiseen. Vastenmielisyys menee yli monelta mieheltä siinävaiheessa kun pitää alkaa sitä lasta hoitamaan ja sitä inhoa on vaikea peittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa naisilla on enemmän vaimo-osaamista, ne hoitaa lapset ihan luonnostaan eikä niiltä kuule koskaan tuollaista vuodatusta.
Ei kuule ne aasialaiset naisetkaan tykkää yhtään siitä, jos mies lupaa tehdä asiat xyz ja hoitaa asiat abc, mutta pettää lupauksensa täysin eikä teekään eikä hoidakaan. Missään maassa ei tykätä lupausten pettäjistä.
Ja ainakin Kiinassa miehen tulee antaa kaikki taloudellinen valta naiselle, joka on siellä kotona lapsen kanssa. Mies vain käy töissä ja ojentaa naiselle palkkansa.
Tasan ei käy onnenlahjat.. Mulla kaksi lasta, mies osallistuu, mut laiskanpuoleisesti... Haaveilin kolmesta, mut jää tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko sä veroja? Tai pesetkö silmät innosta kiiluen hampaita? Niinpä, tällaisia pieniä, mutta vittumaisia asioita on vaan tehtävä jos meinaa normaalia elämää elää. Jos ei tee, eikä homma toimi, on se oma valinta ja siitä on turha toisia syytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne sinkkumiesten kotityöt tekee? Niitähän on ihan pakko tehdä, jos asuu yksikseen. Toivottavasti äidit eivät enää suostu siivoamaan aikuisten poikiensa koteja. Itsekin tiedän kaksi, jotka tekivät niin enkä sitä millään ymmärtänyt, miksi. Sinä taidat asua vielä vanhempiesi kanssa, vai mitä? Opettele nyt jotain, jos joskus naisen kanssa haluat asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonkukkua. Minulta on vaadittu lasta, vaikka en itse niitä halua. Seurustelu kuoli kasaan, koska en voinut taipua miehen vaatimukseen. Olen muutenkin vastaan perinteisiä kuvioita, mutta mies vielä koki, että rajoitan hänen elämäänsä. En edes halunnut asumaan yhteen hänen kanssaan. Katinkontit.
Minulta on myös yksi suhde kariutunut siihen, kun mies halusi lapsia. Minä en, koska niitä oli jo edellisestä liitosta. Tästä keskusteltiin vakavasti, kun seurustelua aloiteltiin ja mies oli vakaasti sitä mieltä, ettei halua biologisia lapsia. Vuosien mittaan se vauvakuume sitten kuitenkin iski ja tämä on sen tason deal breaker, etten nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin eron.
AP on jo saanut varmaan jo kaikki syyt.
Yksi on suostuminen, koska saa painaa paljon ja paljaalla. Sitä voi lupailla ummet ja lammet ja niistä ei tarvi välittää. Siinä himossa ei tule myöskään ajatelleeksi, kuinka oma napa ei voikaan olla enää tärkein. Ja osa vaan haluaa isän tittelin, ei oikeesti tehdä sitä vanhemmuuden työtä.
Seuraavaksi tulee se, että lapsi tietenkin pitää naisen parisuhteessa. Onhan se mukavampaa kun on se f***maid siellä kotona kuin lähteä uutta metsästämään.
Olisi myös hyvä monen huomata, että jos mies ei kotitöihin osallistu enne lasta niin ei hän maagisesti muutu lapsen saannin jälkeen. Ja jos ei kotityöt kiinnosta niin tuskin kiinnostaa lapse hoito. Sitä tunnin leikkiaikaa lukuunottamatta. Sellaisen kanssa ei tule ryhtyä lapsentekoon, vaikka kuinka mies haluaisi.
Itsellä tämä on aina auttanut vauvakuumeeseen. Pohdin milloin viimeksi on tehnyt jonkin kodinaskareen (muu kuin ruuanlaitto, se on puoliksi) ja sitten vielä käyn katsomassa miesluolan ovelta sitä huoneen kaaosta. Loppuu vauvakuume heti.
Vierailija kirjoitti:
No toihan nyt vasta typerää on. Ei noin isoja "hankintoja" tehdä siksi että toinen niin haluaa, vaikka itsellä ei ole mitään mielenkiintoa. Ei tuollainen toimi missään asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on myös yksi suhde kariutunut siihen, kun mies halusi lapsia. Minä en, koska niitä oli jo edellisestä liitosta. Tästä keskusteltiin vakavasti, kun seurustelua aloiteltiin ja mies oli vakaasti sitä mieltä, ettei halua biologisia lapsia. Vuosien mittaan se vauvakuume sitten kuitenkin iski ja tämä on sen tason deal breaker, etten nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin eron.
Kun lapsihaaveet eroaa, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin ero.
Muissa vaihtoehdoissa toinen joutui joustamaan ja jaksaa esittää vain tietyn aikaa kunnes tavara lentää tuulettimeen, ero tulee ja siihen sotkuun on saatu yksi viaton osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä pitäisi varmaan kysyä siltä sun mieheltä.
Veikkauksia: nainen omii hoitovapaat ja isän suhde lapseen kuihtuu. Koska miehen on käytävä töissä, mahdollista tehtävä vielä pidempää päivää, nämä yhdessä johtavat ulkopuolisuuden tunteeseen. Asiaa ei auta äidin syytökset laiminlyönnistä.
Hehheh. Meillä mies välttämättä halusi pitää hoitovapaita, joten minä tein sitten töitä (etänä, koska korona). Mies valitti jatkuvasti kun ei voi syödä normaaliin tapaan rauhassa tai tehdä mitään omia juttuja ja pitää herätä aikaisin hoitamaan vauvaa. Aina välillä piti lähteä kesken päivän minne mihinkin asioille, jolloin tietysti tyrkkäsi vauvan minulle, jonka piti tehdä töitä. Joka päivä minun olisi pitänyt ottaa vauva hoitaakseeni lounastauolla ja työaikanakin piti yrittää tehdä töitä riehuva vauva sylissä, jotta isäntä saa rauhassa hörppiä puoli tuntia kahvia. Mies piti vapaitaan jonain työnä, josta kela maksaa hänelle "palkkaa" ja heti työpäivän jälkeen löi hanskat tiskiin, eli ihan kaiken muun ajan paitsi työaikani olin täysin yksin vastuussa vauvasta. No en mä tietenkään kauan jaksanut tuollaista perseilyä.
Just noin meillä menisi jos mies olis vapailla ja mä töissä.
Meilläkin mies piti täydet isyysvapaat, koska vihaa työtään. Ja haluais omia myös vanhempainvapaat, koska mulla etätyö.
Harmi vaan, kun ei kannustuksesta ja neuvoistani huolimatta ole vieläkään kärryillä vauvan tarpeista.
Odotuttaa vauvaa koko ajan millon mistäkin syystä, millon on kahvinkeitto/nettisarja/jonkun korjaus. Mies ei älyä vuorovaikutuksen tärkeyttä ja saattaa tunkea tutin tulpaksi vauvalle, kun tämä hymyilee ja jokeltelee.
Vauva mm. itkee nälissään niin kauan kunnes ärähdän.
Neuvolakäynnitkin ovat kuulemma turhaa kyttäystä.
Olisi myös vienyt 3 viikkoisen äidilleen kylään ilman minua.
Mies ei ymmärrä mitään vauvan rytmistä, ei sitä, että 2kk ikäistä et voi väkisin valvottaa kymppiin, että se nukkuu aamulla pidempään.
Vauva ei ole pitkiä aikoja kovin seurallinen, sitä pitää kannella ja röyhtäyttää, se vaatii huomiota, eikä viihdy pinniksessä niin kuin Kauniissa ja Rohkeissa.
Mies hoitaa hyvin, kun olen koko ajan neuvomassa ja huolehtimassa aikatauluista. Mutta se on raskasta itsellenikin.
Mutta että jättäisin puolivuotiasta hänelle yksin…? En ikinä! Ei vanhempainvapaa ole vapaata muusta kuin päivätyöstä. Todellakin saisi mies jäädä vauvan kanssa, jos ymmärtäisi edes perusasiat.
Mies kiikuttaisi vauvan äidilleen, joka passaisi miestä ja hoitaisi vauvaa raikkaaseen 50-luvun malliin.
Meillä ainakin perinteinen roolijako on siitä syystä, että mies itse on perinteinen.
Nämä on hankalia tilanteita, jos toinen (tässä tapauksessa miehesi) ei halua kasvaa isän rooliin, niin kuin lapsen kehityksen kannalta suotavaa olisi.
Usein sanotaan, että ei saisi puuttua, tulisi antaa tehdä asiat omalla tavallaan. Omaa kokemusta tästä ei (Luojan kiitos) ole, mutta sivuta seuranneena vähän ihmettelen. Jos toinen vanhempi (olkoonpa sitten äiti tai isä) ei tyyliin osaa vaihtaa vaippaa, pukea tai syöttää lastaan, niin onko ok antaa lapsen olla nälissään, likaisella vaipalla, ilman vaatteita? Eikö silloin kuulukin auttaa? Ja puuttuakin asiaan. Koska silloinhan lapsi ei tule hoidetuksi kunnolla.
Eikö terveessä parisuhteessa voida auttaa toista, neuvoakin? Neuvominen pitäisi tietty osata tehdä niin kauniisti, ettei toiselle tule jyrätty olo.
Muistan, kuinka suhteen alkuaikoina mies ei osannut keittää perunoita. Neuvoin, hän onnistui. Myöhemmin hän opetti minulle erään kastikkeen teon, itse en siis siinä onnistunut sitten millään :D Eikä kyllä kumpikaan ottanut tuota vittuiluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsihaaveet eroaa, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole kuin ero.
Muissa vaihtoehdoissa toinen joutui joustamaan ja jaksaa esittää vain tietyn aikaa kunnes tavara lentää tuulettimeen, ero tulee ja siihen sotkuun on saatu yksi viaton osapuoli.
Ei se nyt niinkään ole. Todennäköisempää näin tilanteessa, jossa lapsia ei vielä ole ollenkaan. Jos lapsia sen sijaan jo on, täytyy puntaroida vähän toisin. Usein olemassa oleva perhe voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko yllätys ettei mies halua tehdä niin kuin nainen haluaa? Nalkuttaisitte vähemmän, niin antaisitte miestenkin päättää miten asiat hoidetaan. Mutta ei, aina pitää tehdä niin kuin nainen haluaa.
Vauva on siitä jännä peikko, että se tulee käyttöohjeitten (Väestöliitto/THL/Neuvola) kanssa. Kun niitä ohjeita seuraa, ei voi mennä kovin pieleen! Nämä vauvan kasvatukseen liittyvät perusasiat kun on miehellä kunnossa, ei varmasti naputa yksikään nainen ja ojentaa vauvan ilomielin isukille ja menee itte töihin❤️
Muijathan noit kakaroi haluu. Miehet tekee siks ku on pakko. Turha naisten täällä älämölöidä!
Vierailija kirjoitti:
Muijathan noit kakaroi haluu. Miehet tekee siks ku on pakko. Turha naisten täällä älämölöidä!
Pakko ei ole kuin käydä vessassa ja kuolla, joten turha tätä asiaa on vierittää naisen vastuulle. Jos toinen osapuoli ei halua lasta, niin ottakoon eron. Simple as that. Jos sen sijaan siihen lapsen hankintaan suostuu, niin silloin se on myös omalla vastuulla ja jälkeenpäin on turha pillittää.
Miehille pitäisi säätä laissa vastuu lasten kasvattamisesta, kun eivät sitä muuten ymmärrä. Sakot jos jättää lapsiviikonloput väliin tai vie lapsen vanhemmilleen hoitoon, sakot jos eivät pidä puolia vanhempainvapaista ja sitten viikottain pitää raportoida mitä on viikon aikana tehnyt lapsen hyväksi ja mitä on oppinut.
Lisäksi kaikki neuvolat, kasvatuskeskustelut, vanhempainvartit, lääkärit sekä koulujen loma-ajat yms puoliksi toisen vanhemman kanssa. Samoin kaikki vaate- ja harrastuskulut ja kaverisynttärit sekä näihin osallistuminen puoliksi sakkojen uhalla.