Voisiko joku mies selittää, miksi (jotkut) miehet haluaa lapsia mutta eivät sitten hoidakaan niitä?
Lähtötilanne siis tämä (ja ei koske kaikkia miehiä, vaan joitakin, joista haluan ymmärtää mistä on kyse): mies haluaa perheen ja lapsia, lupaa osallistua vauvan/lapsen hoitoon, lupaa tasavertaista vanhemmuutta jne.
No lopputulos: ei suostu vaihtamaan vaippoja, ei suostu hoitamaan yöheräämisiä (antamaan pullosta maitoa), ei suostu heräämään aikaisin lasten kanssa antaakseen heille aamupalaa, ei vie leikkipuistoon, ei suostu hoitamaan osaa päiväkotikuskauksista jne. Ei osallistu, ei hoida, vaikka lapsen halusi.
Ja kyseessä siis tilanteet, joissa nainen haluaa miehen osallistuvan eikä välitä pätkääkään siitä pukeeko mies lapselle vihreän vai keltaisen paidan tai onko se paita vaikka nurinpäin päällä, kunhan se on päällä.
Selittäkää.
Kommentit (970)
Onhan se varmasti hankala kuvitella se kaikki vastuu ja työ etukäteen mitä lapsi tuo tullessaan. Itellä oli ihan päinvastoin, olin aina sitä mieltä etten selviä lasten hoidosta ja halusin olla niitä hankkimatta. Nyt kuitenkin on kaksi lasta hankittu, ja oon ollu kyllä vähintäänkin osallistuva isä. Oon tosin niin laskelmoiva ihminen, että osasin jo etukäteen kaiken kuvitella ja miettiä voinko tätä edes aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille pitäisi säätä laissa vastuu lasten kasvattamisesta, kun eivät sitä muuten ymmärrä. Sakot jos jättää lapsiviikonloput väliin tai vie lapsen vanhemmilleen hoitoon, sakot jos eivät pidä puolia vanhempainvapaista ja sitten viikottain pitää raportoida mitä on viikon aikana tehnyt lapsen hyväksi ja mitä on oppinut.
Lisäksi kaikki neuvolat, kasvatuskeskustelut, vanhempainvartit, lääkärit sekä koulujen loma-ajat yms puoliksi toisen vanhemman kanssa. Samoin kaikki vaate- ja harrastuskulut ja kaverisynttärit sekä näihin osallistuminen puoliksi sakkojen uhalla.
Palataan asiaan kun mies saa tehdä päätöksen naisen abortin suhteen.
Jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Jos et pidä ehkäisystä huolta, älä kitise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehet tee sen lapsen koska naiset lähinnä sitä lasta toivovat eli miehet tekee lapsen sen takia että naisen toiveet täyttyisi ja näin nainen pysyy tyytyväisenä.
Tässä keskustelussa on tuotu paljon tuota näkökulmaa esiin. En kyllä ymmärrä miksi sellainen mies itse vaatisi saada lapsen jos todellisuudessa ei mies halua lapsia. Sitähän aloituksessa kysyttiin. Se on kyllä totta että nykyään miesten voi olla vaikeaa olla rehellisiä jos ovat erimieltä naisen kanssa, koska kynnys erota on nykyään todella matala.
Miksi miehet tekevät kotitöitä kun ne ei kotitöistä tykkää? Miehet kokevat siis että parisuhteessa pitää tehdä asioita jotta nainen pysyy tyytyväisenä ja nainen kun toivoo lasta niin mies siihen suostuu koska muuten tulee ero.
Naisista lähes jokainen haluaa lapsia mutta miehistä harva haluaa lapsia.Kuka ne sinkkumiesten kotityöt tekee? Niitähän on ihan pakko tehdä, jos asuu yksikseen. Toivottavasti äidit eivät enää suostu siivoamaan aikuisten poikiensa koteja. Itsekin tiedän kaksi, jotka tekivät niin enkä sitä millään ymmärtänyt, miksi. Sinä taidat asua vielä vanhempiesi kanssa, vai mitä? Opettele nyt jotain, jos joskus naisen kanssa haluat asua yhdessä.
Sinkkumiehet tekevät omat kotityönsä, olennaista on että tekevät niin kuin parhaaksi näkevät. Nalkuttavat naiset eivät sitä ikinä ymmärrä.
Sinkkumiehet tekevät kotityönsä, koska eivät yleensä voi nakittaa niitä kenellekään (osalla äiti auttaa🙈). Sama mies voi lopettaa kotitöiden tekemisen ihan täysin heti, jos kokee päässeensä palveluiden piiriin.
Ei vaan sinkkumies tekee ne niin parhaaksi näkee, ei niin kuin toinen yrittää määrätä.
Jos parisuhteessakaan ei tule lainkaan huomioida toista, kannattanee jatkossakin pysyä sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän miehet tee sen lapsen koska naiset lähinnä sitä lasta toivovat eli miehet tekee lapsen sen takia että naisen toiveet täyttyisi ja näin nainen pysyy tyytyväisenä.
Tässä keskustelussa on tuotu paljon tuota näkökulmaa esiin. En kyllä ymmärrä miksi sellainen mies itse vaatisi saada lapsen jos todellisuudessa ei mies halua lapsia. Sitähän aloituksessa kysyttiin. Se on kyllä totta että nykyään miesten voi olla vaikeaa olla rehellisiä jos ovat erimieltä naisen kanssa, koska kynnys erota on nykyään todella matala.
Miksi miehet tekevät kotitöitä kun ne ei kotitöistä tykkää? Miehet kokevat siis että parisuhteessa pitää tehdä asioita jotta nainen pysyy tyytyväisenä ja nainen kun toivoo lasta niin mies siihen suostuu koska muuten tulee ero.
Naisista lähes jokainen haluaa lapsia mutta miehistä harva haluaa lapsia.Kuka ne sinkkumiesten kotityöt tekee? Niitähän on ihan pakko tehdä, jos asuu yksikseen. Toivottavasti äidit eivät enää suostu siivoamaan aikuisten poikiensa koteja. Itsekin tiedän kaksi, jotka tekivät niin enkä sitä millään ymmärtänyt, miksi. Sinä taidat asua vielä vanhempiesi kanssa, vai mitä? Opettele nyt jotain, jos joskus naisen kanssa haluat asua yhdessä.
Sinkkumiehet tekevät omat kotityönsä, olennaista on että tekevät niin kuin parhaaksi näkevät. Nalkuttavat naiset eivät sitä ikinä ymmärrä.
Just tämä, että pitäisi antaa tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Tavallaan ymmärrän, että jos toinen aina nalkuttaa, ei varmaan tee mieli tehdä mitään jos tuntuu että kaikki on aina väärin tai jotenkin puutteellisesti hoidettu.
Haluaisin mielipiteitä seuraaviin "parhaaksi nähtyihin" asioihin, tilanteet kuviteltuja mutta varmaan jollekin täyttä totta:
Tilanne 1: Toinen puoliso pitää lankoja käsissään, kun toisella on jotain muuta. Lapset pitäisi pukea, jotta pääsee ulkoilemaan, mutta kotona olijalla ei ole hajuakaan, mitä pukea kenellekin päälle minkäkinlaiseen säätilaan. Itse asiassa hän ei edes tiedä, missä lasten vaatteet ovat. Toisen lapsen hän sulloo vaippasillaan ulkohaalariin, toinen on lähdössä ulkoilemaan fleecepuvulla. Pakkasta on 13 astetta.
Toinen puolisoista havahtuu tilanteeseen. Miten hänen tulisi toimia? Antaa toisen toimia parhaaksi näkemällään tavalla, vai sanoa, että lapset muuten ei tarkene noin?
Tilanne 2: Toisen puolison pitäisi siivota keittiö. Toinen puoliso on tarkempi ja tykkää hifistellä siivouksen kanssa, mutta ajattelee että kaiken ei tarvi olla tehty samalla tavalla kuin hän itse tekisi.
Toinen puoliso siivoaa keittiön. Käytännössä hän siirtää astiat tiskikoneeseen. Pöytä on likainen, siihen kuivuu kiinni ruokaa. Lattialla on murusia ja ruokaa, joka päätyi sinne pienten ruokailijoiden jäljiltä.
Miten toisen puolison tulisi toimia, kun huomaa tilanteen? Tulisiko hänen vain kehua, vaikka jokainen terve näkee, että keittiö on oikeasti likainen eikä esim. pikkuväki voi konttailla siellä vapaasti?
Tilanne 1. Tässä tilanteessa mies tarvitsisi apua. Jos tiedetään jo etukäteen että ollaan lähdössä ulos voi aluksi laittaa valmiiksi vaatteet mitkä laitetaan niin että toinenkin oppii vähitellen. Me menimme mieheni kanssa aina samalla kyydillä töihin ja veimme lapsen hoitoon. Koska minulla meni aamutoimissa kauemmin hoiti mies lapseni aamutoimet esim pukemisen. Koska mieheni oli aluksi vaikea arvioida mitä lapselle voi lattaa päälle ja mitkä vaatteet sopii yhteen niin tein valmiita vaatepaketteja laatikkoon. Mies ja lapseni yhdessä sitten aamulla valitsivat mikä paketti olisi tänään kiva. Toisen lapsen kanssa tätä ei enää tarvittu koska mies oli jo tottunut lasten pukemiseen.
Tilanne 2. Tämä on täydellinen esimerkki siitä miten eri ihmisillä on erilaiset standardit siivoukselle ja siisteydelle. Ei kukaan voi vaatia että siivotaan aina juuri toisen standardien mukaan. Toiselle voi hyvin sanoa että voisitko vielä pyyhkiä murut lattialta koska.... Itse ainakin olen joutunut joustamaan omista standardeistani sen jälkeen kun lapset tulivat. Pöydät voivat olla vähän tahmeita ja muruihin lattialla ei kukaan kuole. Viimeistään kun lapset ovat teinejä niin sotkua tulee niin paljon ettei kukaan jaksa kulkea kihveli ja rätti kädessä heidän perässään tai valittaa joka päivä siivottomuudesta.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja uskon, että moni tavallamme ratkaisisi nuo tilanteet samoin.
Tosin isompien lasten kohdalla meillä kyllä isketään imuri käteen ja sanotaan, että imuroi huoneensa.
Tämän yhden inttäjän mielestä miehen pitäisi kuitenkin saada toimia, kuten parhaaksi näkee, joten toivoisin myös kommenttia häneltä tai hänen tavallaan ajattelevilta, missä tuossa menee raja.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei ole hoivageeniä vaan huolenpitogeeni. Ja se on eri asia. Se tarkoittaa että mies käy hommaamassa ruuat ja rakentaa sääsuojan eli talon.
No hohhoijaa. Kyllä tuo talon ostaminen oli enemmän minun (olen nainen) projektini. Siis minä etsin sopivia vaihtoehtoja jne., mies just ja just tuli näyttöihin mukaan ja maksoi oman puolikkaansa talosta (minä omani).
Kaikki muutkin kulut maksettu puoliksi ja tulot oli samat pl. perhevapaat, joiden aikana myös hyvin epäreilusti maksoin puolet, vaikka tuloni tietysti perhevapaan ajaksi putosivat.
Olen eronnut, ei miehillä mitään tee.
Miehet ovat kuin Venäjä - mihinkään niiden sanomaan ei pidä luottaa sinisilmäisesti. :p
Onneksi en ole ikinä halunnut lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Mies osallistuu siten kuin hänen oma isänsäon osallistunut. Ei osaa muuta?
Käsittääkseni elämä on täynnä asioita, jotka täytyy opetella kun valmiina ei synnytä. "En mä osaa olla insinööri kun ei mun isäkään ollut." Mitä järkeä tässä nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei ole hoivageeniä vaan huolenpitogeeni. Ja se on eri asia. Se tarkoittaa että mies käy hommaamassa ruuat ja rakentaa sääsuojan eli talon.
Missä universumissa noin tapahtuu? Ei ainakaan Suomessa.
Joka ikinen mies- ja poikaystävä, joka mun elämässä on ollut, on automaattisesti alkanut puhumaan ja painostamaan lastenteolla.
Ite en ole ikinä ajatellut lasta haluavani ja järjestään kaikki parisuhteet kuihtui ihan sen takia, kun miehet alkaa sanelemaan mulle jotain kotiäidin roolia. Heillä itsellään oli näissä jutuissa hieno työ ja koulutus. Jos minä niistä sanoin sanaakaan, se vähäteltiin heti pois tyyliin: No mitä väliä sun työllä muka on?! Miehelle hieno työ, 2 lasta ja omakotitalo ja auto ja koira. Naiselle or ja n rooli.
Perus miesvirsi. Oksennus sanon minä.
Myöhemmin löysin miehen, joka osaa myös ajatella. Hän ymmärsi, että olen ihminen enkä mikään synnytyskone. Olemme onnellisesti naimisissa, olen ekonomi ja teen haastavaa uraa talousjohdossa. Lapsia ei ole eikä tule, koska en yhteenkään mieheen voi luottaa niin paljon, että ottaisin tiskin joutua kotitalous o r ja ksi.
Kristiina xx kirjoitti:
Täällä ei ole kovin monta miehen vastausta ap:n kysymykseen, että miksi olet miehenä halunnut lapsen, jos et kuitenkaan ole halunnut hoitaa sitä.
Eivät ne uskalla tai osaa vastata. Miehet ovat itse uhmaikäisen kakaran tasolla: "mutQu mä HALUUUUUUUN!!!"
Ja sitten kun aikuisempi ihminen huokaa ja antaa vänisijälle tikkarin tai leikkiauton tai vauvan, se kiinnostaa tasan 5 sekuntia ja lentää sitten nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumiehet tekevät kotityönsä, koska eivät yleensä voi nakittaa niitä kenellekään (osalla äiti auttaa🙈). Sama mies voi lopettaa kotitöiden tekemisen ihan täysin heti, jos kokee päässeensä palveluiden piiriin.
Ei vaan sinkkumies tekee ne niin parhaaksi näkee, ei niin kuin toinen yrittää määrätä.
Jos parisuhteessakaan ei tule lainkaan huomioida toista, kannattanee jatkossakin pysyä sinkkuna.
Tämän kun saisi taottua kalloon niille kaikille naisille, jotka nalkuttaa puolisoilleen näiden väärästä tavasta tehdä kotitöitä.
Eräs 32-vuotias lapseton mies sanoi minulle, että hän on päättänyt, että hän joskus hankkii lapsen, sillä hän on sukunsa ainut poikalapsi, eikä hänen isosiskonsakaan aio lapsia hankkia. Lisäksi hän sanoi, että hän ei halua naista, jolla on lapsi aiEmmasta suhteesta, koska ”häntä ei kiinnosta leikkiä isää eikö elättää vieraan miehen lasta”. Just tällaiset miehet ovat niitä, jotka hinkuvat omaa lasta, mutta eivät kuitenkaan jaksa sitä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille pitäisi säätä laissa vastuu lasten kasvattamisesta, kun eivät sitä muuten ymmärrä. Sakot jos jättää lapsiviikonloput väliin tai vie lapsen vanhemmilleen hoitoon, sakot jos eivät pidä puolia vanhempainvapaista ja sitten viikottain pitää raportoida mitä on viikon aikana tehnyt lapsen hyväksi ja mitä on oppinut.
Lisäksi kaikki neuvolat, kasvatuskeskustelut, vanhempainvartit, lääkärit sekä koulujen loma-ajat yms puoliksi toisen vanhemman kanssa. Samoin kaikki vaate- ja harrastuskulut ja kaverisynttärit sekä näihin osallistuminen puoliksi sakkojen uhalla.
Jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Jos et pidä ehkäisystä huolta, älä kitise.
Tämä on ihan totta. Olenkin huolehtinut omasta ehkäisystäni pysyvästi. Pohdin tässä, onko asiasta tarpeen sanoa tyttöystävälle, ja jos niin kuinka monen vuoden seurustelun jälkeen? Lapsista ei ole vielä ollut puhetta.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen monesti ohjaa ja painostaavmiestä siihen että hän vastentahoisesti päätyy isäksi ja lupaa hoitaa lasta. Jos kieltäydyt tai olet rehellinen niin haarat ei enää välttämättä aukea ja ero.
Eikö rehellisyys olisi reilumpaa kaikkia kohtaan? Tällöin mies ei päätyisi vasten tahtoaan isäksi ja naisella olisi mahdollisuus etsiä ihminen, jonka kanssa perustaa perheen.
Kyllä mutta harvalla miehellä on naisia jonossa. Moni joutuu olemaan sellaisen naisen kanssa joka ei häntä edes viehätä.
Betamiehet siis joutuu valehtelemaan, että saa edes jonkun naisen huijattua parisuhteeseen. Sitten suostutaan kaikkeen mitä ei oikeasti edes halua, koska muuten vakipillu jättää. Toki nainen jossain vaiheessa jättää joka tapauksessa kun tajuaa mistä on kyse.
Mitä opimme tästä?
Ainakin sen että naiset on ihan saa*anan tyhmiä kun niiltä kestää vuosikausia tajuta tuo kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän kun saisi taottua kalloon niille kaikille naisille, jotka nalkuttaa puolisoilleen näiden väärästä tavasta tehdä kotitöitä.
Mistä saa sanoa? Saako sanoa siitä että tiskit ei menneet koneeseen, vaan jäivät altaaseen homehtumaan? Saako sanoa, jos lattia on niin likainen että siellä ei voi esim. vauvaa pitää? Saako sanoa, jos toinen pesee pyykit pilalle, kun ei vaan periaatteesta voi lukea pesuohjeita tai kuunnella vinkkejä tähän? Saako sanoa, jos lapsille ei ole puhtaita vaatteita? Jos nyt ajatellaan, että se on se mies, jonka olisi pitänyt nämä asiat hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pihtaavat. Mutta kuten on moneen kertaan todistettu, paras suhde on tapailusuhde. Paljon seksiä, ei mitään vastuuta toisesta. Voi vaihtaa lennosta toiseen kun kiinnostus lopahtaa. Tai pitää useampaa tapailusuhdetta samanaikaisesti. Miksi pilata taivas parisuhteella? Tämäkin ketju on osoittanut, että minkälainen helv.tti parisuhde oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No toihan nyt vasta typerää on. Ei noin isoja "hankintoja" tehdä siksi että toinen niin haluaa, vaikka itsellä ei ole mitään mielenkiintoa. Ei tuollainen toimi missään asiassa.
Kuule todella helposti voi tehdä. Jos mies ei siedä lasta niin mies voi lähteä eikä lapsi varmasti jää miehelle. Elatusmaksut on Suomessa aika pienet ja lämmittää se miehen mieltä että suku jatkuu. Jos sitten äiti yrittää estää miestä tapaamasta lastaan sitten kun tätä sattuu huvittamaan nähdä oma siemenensä niin laki on miehen puolella.
Jokainen mies ymmärtää ettei se luultavasti ole hänen suku joka jatkuu.
40% lapsista on käenpoikasia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voi aina pitää huolen siitä, että siittiöitä ei mene naisen elimistöön. Se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naiselle voi sano että et huolehtinut ehkäisystä niin älä kitise ja hoida kun sen muksun halusitkin.
Kas tässäpä tyypillinen palstamiehen vasta-argumentti.