Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku mies selittää, miksi (jotkut) miehet haluaa lapsia mutta eivät sitten hoidakaan niitä?

Vierailija
03.04.2022 |

Lähtötilanne siis tämä (ja ei koske kaikkia miehiä, vaan joitakin, joista haluan ymmärtää mistä on kyse): mies haluaa perheen ja lapsia, lupaa osallistua vauvan/lapsen hoitoon, lupaa tasavertaista vanhemmuutta jne.

No lopputulos: ei suostu vaihtamaan vaippoja, ei suostu hoitamaan yöheräämisiä (antamaan pullosta maitoa), ei suostu heräämään aikaisin lasten kanssa antaakseen heille aamupalaa, ei vie leikkipuistoon, ei suostu hoitamaan osaa päiväkotikuskauksista jne. Ei osallistu, ei hoida, vaikka lapsen halusi.

Ja kyseessä siis tilanteet, joissa nainen haluaa miehen osallistuvan eikä välitä pätkääkään siitä pukeeko mies lapselle vihreän vai keltaisen paidan tai onko se paita vaikka nurinpäin päällä, kunhan se on päällä.

Selittäkää.

Kommentit (970)

Vierailija
1/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen raskaaksi saaminen on ihan fetissi monille miehille. Ajatus siitä, että laukeaa naisen sisälle ja sinne jää omat siement kiihottaa. Siksi nimenomaan se naisen raskaaksi saaminen innostaa, mutta ei sitten välttämättä se vauva itse tai edes naisen raskaana oleminen.

Liittyykö tällaiseen fetissiin siis jotenkin keskeisesti se, että mies lupaa naiselle hoitaa lasta, tekee sopimuksia siitä että puoliksi hoidetaan vaikka päiväkotiin viemiset jne? 🤔 . En ymmärrä.

Ap

Vierailija
2/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mullekin lapset kelpaisi, jos niistä ei tarvitse kantaa vastuuta eikä maksaa mistään. Ns rusinat pullasta. Tosin olen sen verran fiksu, että tajuan, ettei se niin käy ainakaan naisille, joten lapsia ei ole. Mutta miehet putkiaivoineen jne. Toki on niitä fiksujakin miehiä.

N41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mies, mutta ehkä se kiittyy siihen minkälainen malli sieltä omasta kodista on opittu. Valitettavasti se vaikuttaa ainakin vanhemmilla miehillä (ei kaikilla) aika paljon.

Voi myös liittyä siihen, että ennen lasta oletetaan, että kaikki on helppoa mutta kun se lapsi sitten oikeasti tulee, niin sitten herätään tavallaan jopa pienessä järkytyksessä siihen mitä arki vauvan/pienen lapsen kanssa on. Sitten se yhteinen velvollisuus siirretään suurimmaksi osaksi toiselle vanhemmista, ja sitten ihmetellään kun jokseekin toinen on aivan poikki, eikä sitten enää siinä sivussa omasta terveydestä pysty pitämään kunnolla huolta.

Väärin, mutta totta, vaikka tästä ei paljoa puhuta.

Vierailija
4/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osallistuu siten kuin hänen oma isänsäon osallistunut. Ei osaa muuta?

Jokainenhan meistä lupaa asioita, joita emmepysty pitämään ”lupaan, etten suutu, lupaan, että ymmärrän seuraavalla kerralla, lupaan etten ajaylinopeutta”.

Vierailija
5/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen raskaaksi saaminen on ihan fetissi monille miehille. Ajatus siitä, että laukeaa naisen sisälle ja sinne jää omat siement kiihottaa. Siksi nimenomaan se naisen raskaaksi saaminen innostaa, mutta ei sitten välttämättä se vauva itse tai edes naisen raskaana oleminen.

Liittyykö tällaiseen fetissiin siis jotenkin keskeisesti se, että mies lupaa naiselle hoitaa lasta, tekee sopimuksia siitä että puoliksi hoidetaan vaikka päiväkotiin viemiset jne? 🤔 . En ymmärrä.

Ap

Kyllähän siihen voi, kun himoissaan suostuu ihan kaikkeen. Ja onhan se nähty joillain miehillä, että lupaavat kyllä kaikkea ja ovat kovia puhumaan, mutta eivät sitten oikeasti tee asioita. 

Vierailija
6/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne haluaa sen ison lapsen (koululaisen ja sitä vanhemman) jonka kanssa pelataan palloa, räiskitään pleikalla ja käydään paistamassa makkaraa.

Miehet ei aatele, että se vauva ja pikkulapsiaika kestää vuosia.

Vierailija
7/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiassa naisilla on enemmän vaimo-osaamista, ne hoitaa lapset ihan luonnostaan eikä niiltä kuule koskaan tuollaista vuodatusta.

Vierailija
8/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että yksi syy on se, että miehen on helppo paeta tilanteesta. Nainen on kotona kiinni vauvassa/pienessä lapsessa, mutta mies pääsee pakenemaan töihin. On helppo vedota siihen, että työt vievät aikaa ja väsyttävät, joten ei jaksa hoitaa vauvaa/lasta. Näissä tilanteissa tekisi mieli sanoa, että töissä pääsee rauhassa vessaan ja saa syödä ruoan rauhassa. Kotona ei saa, jos on vähänkin vaativampi vauva/lapsi.

Vierailija
9/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on monella tavalla osallistuva isä vauvallemme, mutta yksi asia on ollut todella vaikea käsittää ja sietää:

Pienen lapsen takia aikuisen täytyy keskeyttää omat tekemisensä sen sata kertaa päivässä. Vauva ja kovin pieni lapsi ei voi odottaa, että isä saa ensiksi jonkun harrastushommansa valmiiksi ja tulee sitten antamaan ruokaa lapselle tms. Tämä risoo miestä ihan valtavasti, mä taas äitinä ajattelen tämän kuuluvan asiaan.

Ehkä kyse on joillakin isillä siitä, ettei hoksata vauvan ja kovin pienen lapsen elävän ihan omassa rytmissään eikä vanhemman päättämän aikataulun mukaan?

Vierailija
10/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa naisilla on enemmän vaimo-osaamista, ne hoitaa lapset ihan luonnostaan eikä niiltä kuule koskaan tuollaista vuodatusta.

Ei kuule ne aasialaiset naisetkaan tykkää yhtään siitä, jos mies lupaa tehdä asiat xyz ja hoitaa asiat abc, mutta pettää lupauksensa täysin eikä teekään eikä hoidakaan. Missään maassa ei tykätä lupausten pettäjistä.

Vierailija
11/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme Suomessa, emme Aasiassa.

Ja suomalainen (tai Suomeen loistavasti integroitunut, muualta muuttanut naisihminen) voi ja osaa tarvittaessa vaatia tasavertaista vanhemmuutta.

Ihminen on kuule sen verran luonnosta ja "luontaisesta käyttäytymisestään" vieraantunut/kehittynyt, ettei jonkin asian hoituminen "luonnostaan" tarkoita enää yhtään mitään :D

Vierailija
12/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolesta riippumatta kaikki eivät etukäteen käsitä, mitä on lapsen myötä tulossa. Ei oteta asioista selvää ja ei lueta asioista. Sitten lapsen synnyttyä tuleekin järkytyksenä, että tällaistako tämä on. Itseäni ihmetyttää, miten moni nainenkin jättää selvittämättä, mitä se lapsiarki oikeasti on. Äidin on kuitenkin pakko sopeutua tilanteeseen, kun vauva on yleensä äidissä kiinni. Isällä jatkuu usein elämä työn ja muun myötä kuten ennenkin.

Vierailija
13/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies en ole, mutta asiaa pohtinut. Mies voi näyttää raskaanaolevan naisen kautta olevansa Mies, joka on saanut naidakseen, ja kyennyt saattamaan naisen raskaaksi. Viesti muille miehille omasta miehuudesta, jota ei voi kyseenalaistaan. Ensimmäisen vauvan kanssa voi vielä käydä rinta rottingilla vaunukävelyllä esittelemässä omaa saavutustaan, mutta sitten se jo tiedetään, eli voi siirtyä seuraavaan imagon korotuspuuhaan, joka voi olla vaikka järeä auto poppivehkeineen.

Vierailija
14/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aasiassa on ihan tavallista, että nainen lähtee ulkomaille miehen perässä ja jättää omat lapsensa sukulaisten hoidettaviksi.

Vierailija
15/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesta riippumatta kaikki eivät etukäteen käsitä, mitä on lapsen myötä tulossa. Ei oteta asioista selvää ja ei lueta asioista. Sitten lapsen synnyttyä tuleekin järkytyksenä, että tällaistako tämä on. Itseäni ihmetyttää, miten moni nainenkin jättää selvittämättä, mitä se lapsiarki oikeasti on. Äidin on kuitenkin pakko sopeutua tilanteeseen, kun vauva on yleensä äidissä kiinni. Isällä jatkuu usein elämä työn ja muun myötä kuten ennenkin.

Minä nyt en osannut kuvitella miten paljon hormonitoiminta ja järjetön unenpuute vaikuttaa omaan jaksamiseen. Itsekin kuvittelin, että jos väsyttää, niin nukun jossain välissä. En tiennyt, että kun on tarpeeksi väsynyt, ei pysty nukkumaan.

Vierailija
16/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on statusarvo. Varsinkin iloinen ja hyvinvoiva lapsi. Ikäänkuin vanhempi olisi hoitanut hommansa hyvin ja olisi parempi ihminen. Osaavampi ja kykenevämpi. Lapseni isä on sellainen, että ottaa hauskoja videoita lapsesta ja lähettää niitä sukulaisilleen. Minä olen hoitanut lapsen. Ei tuo oikeastaan minua harmita. Ymmärrän kuinka paljosta lapsen isä on jäänyt paitsi. Lapsen kiintymys on minua kohtaan paljon syvempää, isäänsä kohtaan pinnallista. Lähinnä minua säälittää, kun lapsen isä ei ole pystynyt hoitamaan lastaan paremmin.

Vierailija
17/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä myös mietin, niin eikö tällaiset miehet tykkää niistä omista lapsista. Kun eivät edes leikkipuistoon suostu viemään.

Vierailija
18/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on monella tavalla osallistuva isä vauvallemme, mutta yksi asia on ollut todella vaikea käsittää ja sietää:

Pienen lapsen takia aikuisen täytyy keskeyttää omat tekemisensä sen sata kertaa päivässä. Vauva ja kovin pieni lapsi ei voi odottaa, että isä saa ensiksi jonkun harrastushommansa valmiiksi ja tulee sitten antamaan ruokaa lapselle tms. Tämä risoo miestä ihan valtavasti, mä taas äitinä ajattelen tämän kuuluvan asiaan.

Ehkä kyse on joillakin isillä siitä, ettei hoksata vauvan ja kovin pienen lapsen elävän ihan omassa rytmissään eikä vanhemman päättämän aikataulun mukaan?

Jep, tämä!

Meillä ei ole (vielä) lapsia, mutta voisin niin kuvitella oman mieheni ärsyyntyvän juuri tällaisesta syystä :D Hän keskittyy tiettyyn hommaan kaikilla aivosoluillaan eikä saa ajatuksiaan kerättyä kovin helposti, jos tulee keskeytetyksi.

Luulen aika vahvasti, että minä tulisin olemaan päävastuussa mahdollisesta jälkikasvustamme, ja se voi oikeastaan torpata lisääntymissuunnitelmat ihan kokonaan, sillä en yksinkertaisesti tuollaiseen työnjakoon voi suostua.

Vierailija
19/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies en ole, mutta asiaa pohtinut. Mies voi näyttää raskaanaolevan naisen kautta olevansa Mies, joka on saanut naidakseen, ja kyennyt saattamaan naisen raskaaksi. Viesti muille miehille omasta miehuudesta, jota ei voi kyseenalaistaan. Ensimmäisen vauvan kanssa voi vielä käydä rinta rottingilla vaunukävelyllä esittelemässä omaa saavutustaan, mutta sitten se jo tiedetään, eli voi siirtyä seuraavaan imagon korotuspuuhaan, joka voi olla vaikka järeä auto poppivehkeineen.

Näyttää uudistusmieliseltä ja hyvältä isätyypiltä, kun työntää vaunuja. Jossain kulttuurissa liika noloa, mies ei voi tehdä sitä.

Vierailija
20/970 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on statusarvo. Varsinkin iloinen ja hyvinvoiva lapsi. Ikäänkuin vanhempi olisi hoitanut hommansa hyvin ja olisi parempi ihminen. Osaavampi ja kykenevämpi. Lapseni isä on sellainen, että ottaa hauskoja videoita lapsesta ja lähettää niitä sukulaisilleen. Minä olen hoitanut lapsen. Ei tuo oikeastaan minua harmita. Ymmärrän kuinka paljosta lapsen isä on jäänyt paitsi. Lapsen kiintymys on minua kohtaan paljon syvempää, isäänsä kohtaan pinnallista. Lähinnä minua säälittää, kun lapsen isä ei ole pystynyt hoitamaan lastaan paremmin.

Kyllä arki on aika hankalaa, jos kahden vanhemman perheessä, jossa siis molemmat vanhemmista käy töissä, niin nainen joutuu yksin hoitamaan kaikki päiväkotiin viemiset ja hakemiset. Pahimmillaan vielä niin, että nainen joutuu tekemään sen kävellen/bussilla ja mies huristaa samalla perheen ainoalla autolla yksin rauhassa töihin.