Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En YMMÄRRÄ MITÄÄN aineopinnoista

Vierailija
21.09.2015 |

Olen siis toista vuotta yliopistossa. Perusopinnot meni loistavasti, mutta nyt kolmen viikon ajan olen takonut päätä seinään aineopintojen kanssa. En vain saa niistä mitään irti. Meneekö tämä vaihe ohi vai onko yliopistossa vain tällaista?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:51"]

Missä yliopistossa opiskelet?

[/quote]

Onko väliä? Kaikissa on pitkälti samanlainen opetussuunnitelma.

[/quote]

Et Helsingissä?

[/quote]

En sentään. Helsingissä tuskin olisi näitä ongelmia kun toisen vuoden opinnot näyttäisi olevan vielä varsin helppoja.

[/quote]

Joku sanoo tossa yläpuolella, että kaikissa on pitkälti samanlainen opetussuunnitelma.

Vierailija
22/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En sentään. Helsingissä tuskin olisi näitä ongelmia kun toisen vuoden opinnot näyttäisi olevan vielä varsin helppoja." - Mikä toiselle hekppoa se toiselle vaikeampaa. Helpommastakin asiasta moni ns. asiantuntija, etten sanoisi sanoisi professori saa asian tuntumaan vaikealta, tai ainakin unettavan tylsältä. - Palaisin myös siihen, mitä täällä joku jo esittikin, että matemaattis-luonnontieteelliseen on melkohelppo päästä sisälle, mutta vaikeampaa on päästä ulos. Toisaalta jos ja kun on paikan saanut, niin itse olen pitänyt tätä merkkinä, että tällainen henkilö, myös on kyllin kyvykäs -ennemmin tai myöhemmin- valmistumaan.

Toivoisin itse osavani olla tässä nyt kannustavampi, mutta se on hieman hankalaa jo siksi, että moni korkeampaan ja syvällisempään matematiikan / -luonnotieteen kysymys tai ongelma -you name it- on itselleni niin korkealentoista, että voin vain ulkoisesti ihailla niitä, jotka oikeasti ymmärtävät ja käsittävät niiitä, eivätkä anna epämääräisten huutelujen haitata, vaan uskovat omaan asiaansa, vaikka välillä hieman hannasta purren.

Yleisempänä lohdutuksena tietysti voin todeta, että tieteeseen, kuin tieteeseen liittyy aina epäily, myös sen epäily, että onko tässä x:n -mitään sanoisinko järkeä. Lujasti tsemppiä itsekullekin oli oma opiskeluala - tai vasta  haave- omasta opiskelualasta, sittten mikä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänäänkin käytin viisi tuntia vain yhden demotehtävän ratkaisuun, ja sekin ratkaisu on todennäköisesti väärä.

Matematiikan opiskelun kuuluu siis olla tällaista?

Vierailija
24/34 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 18:52"]Ja tänäänkin käytin viisi tuntia vain yhden demotehtävän ratkaisuun, ja sekin ratkaisu on todennäköisesti väärä.

Matematiikan opiskelun kuuluu siis olla tällaista?
[/quote]

Saisitko jonkun kaveriksi demotehtävien ratkomiseen? Työlästä matematiikka oli itsellekin yliopistossa. Kurssit olivat juuri tuollaisia, että esim. kuudesta demotehtävästä piti kaikin keinoin yrittää saada puolet ratkottua ja aikaa niihin meni.

Muistan tosin "Metriset avaruudet" -kurssin erittäin mielenkiintoisena, sillä silloinen luennoitsija teki tohtorin opintojaan ja hän halusi nimenomaan kehittää opetusta pedagogisesti ja saada opiskelijoita oivaltamaan.

Tämä siis 90-luvulla ollut kokemus matematiikan aineopinnoista yliopistossa. Ikävä kyllä muut kurssit olivat juuri sellaisia, että tämän ketjun kommenttien perusteella matematiikan opetusta ei juurikaan ole kehitetty pedagogisemmaksi, vaan opiskelijat joutuvat tuskailemaan lähes käsittämättömiltä tuntevien tehtävien kanssa.

Vierailija
25/34 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2015 klo 18:52"]Ja tänäänkin käytin viisi tuntia vain yhden demotehtävän ratkaisuun, ja sekin ratkaisu on todennäköisesti väärä. Matematiikan opiskelun kuuluu siis olla tällaista? [/quote] Saisitko jonkun kaveriksi demotehtävien ratkomiseen? Työlästä matematiikka oli itsellekin yliopistossa. Kurssit olivat juuri tuollaisia, että esim. kuudesta demotehtävästä piti kaikin keinoin yrittää saada puolet ratkottua ja aikaa niihin meni. Muistan tosin "Metriset avaruudet" -kurssin erittäin mielenkiintoisena, sillä silloinen luennoitsija teki tohtorin opintojaan ja hän halusi nimenomaan kehittää opetusta pedagogisesti ja saada opiskelijoita oivaltamaan. Tämä siis 90-luvulla ollut kokemus matematiikan aineopinnoista yliopistossa. Ikävä kyllä muut kurssit olivat juuri sellaisia, että tämän ketjun kommenttien perusteella matematiikan opetusta ei juurikaan ole kehitetty pedagogisemmaksi, vaan opiskelijat joutuvat tuskailemaan lähes käsittämättömiltä tuntevien tehtävien kanssa.

[/quote]

Luennoitsijoiden kuuluu nykyään hankkia pedagoginen pätevyys. Noudattaako ne sitä oppia vai ei, on toinen asia.

Vierailija
26/34 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:32"] Mitä opiskelet? [/quote] Matematiikkaa. Parhaillaan käytetään epsilon-delta-määritelmiä jatkuvuuden ja raja-arvojen määrittelyyn.

[/quote]

Matikka on oikeasti vaikeaa. Todennäköisesti et tule saamaan lainkaan sitä ymmärryksen tunnetta. Matikassa pitää hyväksyä se, että kurssin aikana kaikki on hepreaa, hiukan tenttiin valmistautuessa alkaa aueta ja jollain ilveellä se tenttikin mennee sitten läpi. Olen itse opiskellut kaksi yliopistotutkintoa ja mitään muuta lukemaani ainetta ei voi verrata matikkaan vaikeudessaan. Olen lukenut vain aineopinnot, mutta joku Algebra... Huoh. Se oli tosi hankalaa, kunnes sen verran aukesi, että tentti meni sentään läpi. Todellakin nostan kaikille matikkaa lukeneille hattua.

Vierailija
27/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo valmistunut yliopistosta enkä ole varma, ymmärränkö vieläkään.

Vierailija
28/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta kurssi on niin laaja että opintotuet voi olla vaarassa jos en saa sitä läpi.

Vierailija
29/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertausta kertausta vaan kokoajan.. Itelläkä alkaa just

Vierailija
30/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama fiilis, ei tosin aineopintojen kohdalla vielä vaan vasta soveltavien... Pelottaa hirveästi että kusen talouteni totaalisesti kun en saa kursseja suoritettua.

Vierailija
31/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoalukua vaan... Ei yliopistossa erityisemmin tarvitse mistään mitään ymmärtää. Ja sen kyllä huomaa yliopiston jälkeenkin :D

Vierailija
32/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelet?

Vierailija
33/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:32"] Mitä opiskelet?
[/quote]
Matematiikkaa. Parhaillaan käytetään epsilon-delta-määritelmiä jatkuvuuden ja raja-arvojen määrittelyyn.

Vierailija
34/34 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä opiskelet?" - Tämän minäkin haluaisin tietää. Toisaalta en, ehkä haluaisikaan, koska tämän jälkeen koittaa kinastelu siitä, kuinka kenen oppiaineen aineopinnot ovat vaikeimmat ja mitkä oopiaineet ovat vain diipa-daapaa, jsta sokea-apinakin selviää, mutta tämä "tieto" ei kyllä tuo ainuttakaan opintopistettä tai opintoviikkoa, sille joka jännää tulevaa toimeentuloaan, kun ensin kela katkaisee opintotuien maksamisen ja sitten sitä opintojen ohessa tehtävää hanttihommaa ei heti löydykään ja ylpeys ei anna myöten, että soittaisi (työttömille) vanhemmille, että hei vippaisitteko mulle hieman rahaa, vaikka sekin olisi luultavsti parempi ratkaisu, kuin ottaa hätä-apuna pikavippi.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän