Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai että! Enää tasan kuukausi, kun Suomessa tulee käyttöön Pohjoismainen työnvoimapalvelumalli

Vierailija
02.04.2022 |

Sitten työtön hakee 0-4 työpaikkaa kuukaudessa. Työkkärin kanssa keskustellaan parin viikon välein.

Ei kannata sortua laiminlyönteihin, sillä jo neljännestä laiminlyönnistä seuraa 12 viikon työssäolovelvoite! Tarkoittaa sitä, että silloin työttömyysetuus on ja pysyy karenssissa, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu! Ei ole mitään aktiivimallin vajaan 5% leikkausta seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi, vaan 100% leikkaus, joka on ja pysyy, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu!

Eli kannattaa aktiivisesti hakea niitä töitä, eikä laiskotella sohvalla!

Kommentit (242)

Vierailija
181/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Mikä kumma on huonoa siinä, että mietitään koulutusta alalle, joka työllistää?

Naiset hoitoalalle, niinkö? Työttömiä miehiä ei sinne patistella, ei ainakaan jos on 5-kymppinen. Naisten oletetaan kuitenkin vielä tuossa iässä innostuvan hoitamisesta. 

Minä olen viisikymppinen nainen, eikä minulle ole koskaan ehdoteltu hoitoalalle kouluttautumista. Pitkäaikaistyöttömyyteni aikana olen kuitenkin suorittanut loppuun yhden AMK-tutkinnon ja hankkinut taksinkuljettajan ajoluvan - oma-aloitteisesti. Kannattaa toimia itse, ennen kuin työkkäri alkaa painostaa. Säästyy paljolta ikävältä.

Vierailija
182/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisissa kaupungeissa tulee valtava hakemusmäärä tiettyihin työpaikkoihin, koska kaikkiin ei voi ilman koulutusta hakea. Esim. ei voi hakea ilman koulutusta palomieheksi, lääkäriksi, puheterapeutiksi, hammashoitajaksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi jne.

Kun joku myyjän paikka on auki niin hakemuksia tulee tuhansittain.

Suomessa opiskelu on maksutonta, miksi ihmeessä meillä on kymmeniä tuhansia työttömiä, jotka eivät halua ammattikoulutusta?

Koska ne eivät pysty mihinkään älylliseen toimintaan. Peruskoulusta pääsee ulos vuosittain valtava määrä nuoria, jotka eivät ole kouluaikanaan oppinet yhtään mitään, eivät edes lukemaan ja kirjoittamaan kunnolla. Miksi he haluaisivat mennä johonkin koulutukseen josta he eivät tajua mitään, ja jonka eteen heillä ei ole pienintäkään halua nähdä mitään vaivaa.

t. Peruskoulun opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisissa kaupungeissa tulee valtava hakemusmäärä tiettyihin työpaikkoihin, koska kaikkiin ei voi ilman koulutusta hakea. Esim. ei voi hakea ilman koulutusta palomieheksi, lääkäriksi, puheterapeutiksi, hammashoitajaksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi jne.

Kun joku myyjän paikka on auki niin hakemuksia tulee tuhansittain.

Suomessa opiskelu on maksutonta, miksi ihmeessä meillä on kymmeniä tuhansia työttömiä, jotka eivät halua ammattikoulutusta?

Ne on niitä nuoria, joita ei yhteishaussa valittu mihinkään ja joutuvat työkkärin listoille.

Itselläni on suoritettuna ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto ja 2 lasta on.

Jos yksi ikäluokka on noin 55 000 henkilöä ja heistä kymmenet tuhannet päätyvät suoraa peruskoulusta kortistoon, niin kuka opiskelee ammattikoulussa ja lukiossa, kun siellä aloituspaikkoja on yli 60 000 kpl?

Eivät ne enää päädy, kun tuli tämä toisen asteen pakollinen koulutus. Tulevat sinnä lukioihin ja amiksiin pelleilemään ja viemään muiltakin opiskelurauhan. Kortisto koittaa sitten toisen asteen jälkeen (tai kesken sitä, kun opiskeluvelvoite on vain 18 v asti.

Vierailija
184/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä uudessa järjestelmässä oikein on? Kenelle on ylivoimaista tehdä neljä työpaikkahakemusta kuukaudessa? Mikä ongelma on siinä, että TE-virkailija soittaa?

Töihin haluava tekee hakemuksia hoputtamattakin. Yksinkertaista.

Hyvin pieni osa työttömistä ei halua töihin. Heille hakemusten teko ja työkkärin soittelu voi olla turhauttavaa, mutta silti pieni vaiva, koska jollei töihin halua, mikään ei ole sen helpompaa kuin olla pääsemättä töihin. Hakemuksen voi tunaroida, ja haastattelun tunaroiminen on vieläkin helpompaa. Kaiken voi tehdä niin hienovaraisesti, että siihen ei työkkäri pysty puuttumaan.

Siis: missä on ongelma? Mikä ap:tä ja joitakin muita niin naurattaa?

Te-toimiston soitto ei suinkaan tarkoita että olisi työtä tarjolla tai että edes vain kyseltäisiin kuulumisia työnahun suhteen. Kyllä sieltä yleensä tulee jotain muuta pasknakkia mitä pitää sitten vältellä parhaansa mukaan. Työllisyys on jo nyt noussut koko ajan vaikka suurempia uudistuksia ja malleja ei olla pariin vuoteen tehty. Vaikuttaa siltä että ihmiset hakeutuvat töihin muutenkin. Perutulokokeilukin sen osoitti että perustulolla olevat tekivät työtä (tosin minimaalisesti) enemmän kuin verrokkiryhmä.

Mitä siis pitää vältellä?

No niitä paskanakkeja. Jokainen joka on työkkärissä ollut asiakkaan tietää mitä nämä ovta. Ei se kymmenes cv-kurssi tai viides työkokeilu mitään työllistymisessä auta. Itse välttelen noita ihan tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden nimissä.

Minä olen ollut työtön työnhakija jo yli neljä vuotta. Olen osallistunut kahteen työnhakukoulutukseen, jotka olivat muutama aamupäivä verkkokokouksessa rupattelemista. Työtoimintaan yms. en ole joutunut, koska minulla jo on ammatti tai parikin, jotka työllistävät kyllä, mutta eivät juuri minua. Jos minulla ei olisi ammattia, kuuntelisin mielelläni työkkärin ajatuksia siitä, mihin kannattaisi kouluttautua.

Vierailija
185/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sossustahan nuo ne rahat hakevat jotka karenssissa häviävät. Tämän typerämpää uudistusta tuskin voisi olla - työllistää tasan työkkärin ja kelan virkailijoita lisää 🤷🏻‍♀️

Vierailija
186/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tässä uudessa järjestelmässä oikein on? Kenelle on ylivoimaista tehdä neljä työpaikkahakemusta kuukaudessa? Mikä ongelma on siinä, että TE-virkailija soittaa?

Hyvin pieni osa työttömistä ei halua töihin. Heille hakemusten teko ja työkkärin soittelu voi olla turhauttavaa, mutta silti pieni vaiva, koska jollei töihin halua, mikään ei ole sen helpompaa kuin olla pääsemättä töihin. Hakemuksen voi tunaroida, ja haastattelun tunaroiminen on vieläkin helpompaa. Kaiken voi tehdä niin hienovaraisesti, että siihen ei työkkäri pysty puuttumaan.

Ongelma on se että ei ole paikkoja mihin koulutus tai osaaminen riittää.

On olemassa paikkoja, joihin ei tarvita liiemmin koulutusta tai muitakaan taitoja. Jos työssäkäyntialueella on sellaisia neljä, ei "hakemisen ongelmaa" ole.

Kun ei ole sellaisia paikkoja.

Millä alueella asut? Etsin sinulle neljä paikkaa, joita voit hakea niin, että et joudu kahnauksiin työkkärin kanssa.

Osaan etsiä ihan itse.

Lähimmät naapurikunnat 40-50km päässä ja sitten seuraavat yli 80km päässä.

Ei ainoatakaan paikkaa mihin olisi realistiset mahdollisuudet päästä.

Tuollaisia kuntia on muun muassa Tervola. Oikotiellä annetaan kunnan alueelle 60 vapaata työpaikkaa. Joukossa on työnantajia, jotka eivät vaadi muuta kuin sopivan asenteen ja/tai työturvallisuuskortin. Tuollaisille työnantajille voit lähettää hakemuksen tai avoimen hakemuksen, jossa kerrot, mitä pystyisit tekemään. Työpaikkaa et tietenkään välttämättä saa, mutta TE-toimistolle tuollainen riittää. Vai eikö riitä?

Molin sivut näytti 44 avointa työpaikkaa joissa suurimmassa vaadittiin muutakin kuin sopivaa asennetta. Provisiopalkkattuja en edes katsonut. Yhdessä vaadittiinkin sitten ruohonleikkaajalta englannin JA ukrainan kielten taitoa. Ilmeisesti paikka on laitettava hakuun jotta saadaan jotain tukia kenties.

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/11254407?locations=Tervola&&announced…

Etsimme muu kiinteistöhuollon työntekijä Tervolaan.

Edellytämme sinulta:

- työkokemusta.

- Englannin ja ukrainan kielen taidot

Työtehtäviin kuuluvat pieniä korjaustöitä, myös pystyä tekemään nurmikonleikkuu, lumi- ja hiekoitustyöt, roskakierrokset jne.

Työalue on savuton ja alkoholiton.

Työt alkavat heti sopivan henkilön löydyttyä.

Vierailija
187/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se että ei ole paikkoja mihin koulutus tai osaaminen riittää.

On olemassa paikkoja, joihin ei tarvita liiemmin koulutusta tai muitakaan taitoja. Jos työssäkäyntialueella on sellaisia neljä, ei "hakemisen ongelmaa" ole.

Kun ei ole sellaisia paikkoja.

Millä alueella asut? Etsin sinulle neljä paikkaa, joita voit hakea niin, että et joudu kahnauksiin työkkärin kanssa.

Osaan etsiä ihan itse.

Lähimmät naapurikunnat 40-50km päässä ja sitten seuraavat yli 80km päässä.

Ei ainoatakaan paikkaa mihin olisi realistiset mahdollisuudet päästä.

Tuollaisia kuntia on muun muassa Tervola. Oikotiellä annetaan kunnan alueelle 60 vapaata työpaikkaa. Joukossa on työnantajia, jotka eivät vaadi muuta kuin sopivan asenteen ja/tai työturvallisuuskortin. Tuollaisille työnantajille voit lähettää hakemuksen tai avoimen hakemuksen, jossa kerrot, mitä pystyisit tekemään. Työpaikkaa et tietenkään välttämättä saa, mutta TE-toimistolle tuollainen riittää. Vai eikö riitä?

Molin sivut näytti 44 avointa työpaikkaa joissa suurimmassa vaadittiin muutakin kuin sopivaa asennetta. Provisiopalkkattuja en edes katsonut. Yhdessä vaadittiinkin sitten ruohonleikkaajalta englannin JA ukrainan kielten taitoa. Ilmeisesti paikka on laitettava hakuun jotta saadaan jotain tukia kenties.

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/11254407?locations=Tervola&&announced…

Etsimme muu kiinteistöhuollon työntekijä Tervolaan.

Edellytämme sinulta:

- työkokemusta.

- Englannin ja ukrainan kielen taidot

Työtehtäviin kuuluvat pieniä korjaustöitä, myös pystyä tekemään nurmikonleikkuu, lumi- ja hiekoitustyöt, roskakierrokset jne.

Työalue on savuton ja alkoholiton.

Työt alkavat heti sopivan henkilön löydyttyä.

Ja näyttivätkin hakevan molin kautta useampia työntekijöitä avustaviin tehtäviin ja vaatimuksena tosiaan ukrainan kielen taito.

Vierailija
188/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimiston soitto ei suinkaan tarkoita että olisi työtä tarjolla tai että edes vain kyseltäisiin kuulumisia työnahun suhteen. Kyllä sieltä yleensä tulee jotain muuta pasknakkia mitä pitää sitten vältellä parhaansa mukaan. Työllisyys on jo nyt noussut koko ajan vaikka suurempia uudistuksia ja malleja ei olla pariin vuoteen tehty. Vaikuttaa siltä että ihmiset hakeutuvat töihin muutenkin. Perutulokokeilukin sen osoitti että perustulolla olevat tekivät työtä (tosin minimaalisesti) enemmän kuin verrokkiryhmä.

No niitä paskanakkeja. Jokainen joka on työkkärissä ollut asiakkaan tietää mitä nämä ovta. Ei se kymmenes cv-kurssi tai viides työkokeilu mitään työllistymisessä auta. Itse välttelen noita ihan tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden nimissä.

Minä olen ollut työtön työnhakija jo yli neljä vuotta. Olen osallistunut kahteen työnhakukoulutukseen, jotka olivat muutama aamupäivä verkkokokouksessa rupattelemista. Työtoimintaan yms. en ole joutunut, koska minulla jo on ammatti tai parikin, jotka työllistävät kyllä, mutta eivät juuri minua. Jos minulla ei olisi ammattia, kuuntelisin mielelläni työkkärin ajatuksia siitä, mihin kannattaisi kouluttautua.

Se että sulla on ammatti ei estä niihin joutumista. Eihän ne ammattitaidottomallekaan mitään ammattia tuo.

Vierailija
189/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sossustahan nuo ne rahat hakevat jotka karenssissa häviävät. Tämän typerämpää uudistusta tuskin voisi olla - työllistää tasan työkkärin ja kelan virkailijoita lisää 🤷🏻‍♀️

Tätä olen itsekkin ihmetellyt että mitään lisäresursseja ei ole annettu ja ketään ei ilmeisesti olla lisäpalkattu toimeentulotuen käsittelyyn. Jokainen pikkukarenssi kun aiheuttaa tarkistuslaskennan sen kuun toimeentulotukeen.

Vierailija
190/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE- keskus ja Kela saa 1200 työpaikkaa ja sata miljoonaa. Sinun veroistasi.

Vierailija
191/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään arvelette, että tämä uudistus tulee olemaan voimassa, kunnes siitä luovutaan tehottomana ja työnantajien kyllästyttyä tuhansiin hakemuksiin?

Vierailija
192/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että sulla on ammatti ei estä niihin joutumista. Eihän ne ammattitaidottomallekaan mitään ammattia tuo.

Työkkäri ei anna lupaa kouluttautua enempää. Eikä TE-virkailijoilla ole pokkaa tuputtaa työtoimintaa tai vastaavaa ihmiselle, jolla on takanaan melkein kolmekymmentä vuotta katkeamatonta työntekoa.

Vierailija
193/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei anna lupaa kouluttautua enempää. Eikä TE-virkailijoilla ole pokkaa tuputtaa työtoimintaa tai vastaavaa ihmiselle, jolla on takanaan melkein kolmekymmentä vuotta katkeamatonta työntekoa.

Sitähän tarkoitin että ne on ne muut syyt ja se minkälaisen virkailijan sattuu saamaan. Tuo ei myöskään ole mikään pysyvä olotila vaan yhden kerran voidaankin sanoa että tässäpä meillä tämä työkokeilupaikka, haeppa sitä. Nykyisin voivat tarjota työkokeilua vaikka siitä ei ole suunnitelmassa sovittu.

Vierailija
194/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh? Häh? Öö?

Mä ymmärrän sen ap että sä saat konkreettisen orgasmin kun työttömiä uusilla vaatimuksilla kuvaannollisesti nus sitaan pyllyyn, kepitetään entistä kovempaa. Niin, monilla ihmisillä todellakin on sillä lailla että kuvaannollinen nus siminen tuottaa konkreettisen orgasmin. Se on toiselta nimeltään: sadismia, vahingoniloa, pahuutta, halpamaisuutta, sikamaisuutta, tunneloismaisuutta, kurjien hyväksikäyttämistä, sosiaalipor noa,...

Mutta jotain muuta sun aloituksessa en ymmärrä. Kirjoitat työttömyysetuuden menettämisestä että: "pysyy karenssissa, kunnes työssäolovelvoite on suoritettu". Häh? No ei todellakaan pysy!

Okei, jostain "työssäolovelvoitteesta" en mitään tiedä, mutta jollain "työssäolovelvoitteella" ei myöskään ole mitään merkitystä. Jos ei tee mitä työkkäri vaatii niin työkkäri lopettaa työttömän asiakkuuden. Niin. Silloin ihminen ei enää ole työkkärin asiakas eli ei saa työttömyysetuutta. Mutta sen työkkärin asiakkaaksi saa ilmoittautua uudestaan jo heti vaikkapa seuraavalla viikolla. Niin. Eli eipä se karenssin kesto liity mihinkään työssäolovelvoitteeseen millään lailla. Ei millään lailla.

Jos olet työkkärin asiakas niin saat työttömyysetuutta. Jos et tee kaikkea mitä työkkäri vaatii niin ne lopettaa sun asiakkuuden. Mutta kunhan seuraavalla viikolla taas ryhdyt työkkärin asiakkaaksi niin alat taas saada työttömyysetuutta.

Eli en nyt sitten todellakaan tiedä miten joku "työssäolovelvoite" liittyy mitenkään mihinkään, tai vaikuttaa johonkin työttömyysetuuden saamiseen ollenkaan.

t. Työtön ihminen joka on viimeisten 5 vuoden aikana ainakin yli 10 kertaa ollut työkkärin asiakas ja menettänyt sen asiakkuuden, eli on saanut työttömyysetuutta ja välillä ei viikkoon ole saanut sitä.

PS. Ne viikot kun en ole ollut työkkärin asiakkaana: minä olen saanut tavallista enemmän toimeentulotukea. Minulle on aivan sama onko saamani rahan nimi "työttömyysetuus" vai "toimeentulotuki". Ei sillä ole mitään merkitystä minkä nimistä mikäkin Kelan maksama tuki on. Jokatapauksessa saan aina kaikenkaikkiaan saman summan rahaa, aina yhtä paljon rahaa. Eri tukien nimillä ei ole mitään merkitystä. Merkitystä on ainoastaan sillä kuinka paljon saan. Minä saan aina saman summan, vaikka olisi kaikenmaailman pohjoismaisia uudistuksia ja velvoitteita ja mitälie muuta jotka tuottavat sinulle hekumaa. Sinun hekumasi tulee sellaisesta asiasta jolla ei ole mitään merkitystä, asiasta joka ei vaikuta minun rahatilanteeseeni millään lailla.

Vierailija
195/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla kognitiivisesti vajaaälyinen, toimeentulotukea saa kun ei ole muita tuloja. Siitä maksetaan esimerkiksi sähkölasku ja lääkkeet. Ite oon ainakin pärjännyt toimeentulotuellakin, en hyvin, mutta jotenkuten. Sain sitä jotain 8v kun oli alaikäinen lapsi.

Muutenkin miksi joku on kateellinen jollekin köyhälle työttömälle kun kateudelta tuo ap valitettavasti vaikuttaa!

Vierailija
196/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän maan pitäisi olla hyvinvointivaltio

Eipä ole

Vierailija
197/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako valtiolta ikinä MITÄÄN vastaan, säästytte kaikilta ongelmilta sillä.

Vierailija
198/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunisnainen--- kirjoitti:

Aloittaja taitaa olla kognitiivisesti vajaaälyinen, toimeentulotukea saa kun ei ole muita tuloja. Siitä maksetaan esimerkiksi sähkölasku ja lääkkeet. Ite oon ainakin pärjännyt toimeentulotuellakin, en hyvin, mutta jotenkuten. Sain sitä jotain 8v kun oli alaikäinen lapsi.

Muutenkin miksi joku on kateellinen jollekin köyhälle työttömälle kun kateudelta tuo ap valitettavasti vaikuttaa!

Mä en saa toimeentulotukea vaikka saisin karenssin.

Vierailija
199/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Mikä kumma on huonoa siinä, että mietitään koulutusta alalle, joka työllistää?

Naiset hoitoalalle, niinkö? Työttömiä miehiä ei sinne patistella, ei ainakaan jos on 5-kymppinen. Naisten oletetaan kuitenkin vielä tuossa iässä innostuvan hoitamisesta. 

Minä olen viisikymppinen nainen, eikä minulle ole koskaan ehdoteltu hoitoalalle kouluttautumista. Pitkäaikaistyöttömyyteni aikana olen kuitenkin suorittanut loppuun yhden AMK-tutkinnon ja hankkinut taksinkuljettajan ajoluvan - oma-aloitteisesti. Kannattaa toimia itse, ennen kuin työkkäri alkaa painostaa. Säästyy paljolta ikävältä.

Sinulla on siis kaksi työtä, toinen AMK-alalta ja toinen taksinkuljettajana? Jos sinulla ei ole kahta työtä, niin sehän tarkoittaa, että toinen noista oli ihan turha koulutus. 

Vierailija
200/242 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Kaikki eivät saa sossusta rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi