Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ihmettele enää pitkäaikaistyöttömien työllistymisongelmia...

Vierailija
21.09.2015 |

... saamatonta väkeä! Meillä on nyt ollut pitkäaikaistyötön töissä pari kuukautta. On alkuun lyhyellä sopimuksella, tosin sopimusta todennäköisesti jatketaan kunhan organisaatiomuutos saadaan pois pöydältä, mikä hänelle on kerrottu. Tällaisessa tilanteessa luulisi että ihminen edes YRITTÄÄ näyttää olevansa hyvä työntekijä, mutta ei! Ei minkäänlaista aloitekykyä yhtään missään esim. tehtävien jaossa. Kun kysytään kuka ottaa homman X, kuka homma Y, kuka homman Z, niin tyyppi tuijottelee kattoon tai kenkiinsä eikä ole huomaavinaan. Vaikka on ohjeistettu että pitää sanoa mitkä hommat haluaa/voi ottaa. Muidenkin hommien suhteen ihan yhtä flegmaattinen ja saamaton. Tykkäisi kai istua huoneessaan pelaamassa pasianssia ja surffaamassa, sillä välin kun muut raatavat niska limassa.

Olen yrittänyt olla kärsivällinen, kun uuden oppiminen nyt välillä on hankalaa, mutta kun mitään parannusta ei näy. Edelleen saamaton ja laiska ottamaan mitään töitä itselleen. Tajuaakohan tuo, että ei tee edes puoliakaan siitä mitä muut, ja mitä se jatkotyöllistymisen kannalta merkitsee? Vai tuliko vain meille lusmuamaan, että saisi taas vähän parempia tukia kun työt loppuvat?  

Ensi kerralla pitää kai ottaa joku niistä nuorista hakijoista, joilta puuttuu kokemusta, mutta joilla sen sijaan on intoa tehdä töitä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli kyllä malliesimerkki typerästä yleistämisestä, kiitos tästä.

Vierailija
2/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vajukki se siellä valittaa tällaisesta asiasta mammapalstalle? Ja vielä osoittaa oman tyhmyytensä yleistämällä noin rajusti... Nyt AP:sta jäi vain ja ainoastaan sellainen kuva, että hän on itse vähän yksinkertainen.

Vierailija
4/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On HerKulliSta kuN sYö paPeriLiimAn

Vierailija
5/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hyvin yrityksessänne on opastettu ja tuettu uutta, pitkään työelämästä poissaollutta ihmistä? Entä kuinka on otettu mosaksi yhteisöä vai kulkeeko (ääneenlausumattomalla) tittelillä työllistetty pitkäaikaistyötön?

Moni asia vaikuttaa passiivisuuteen ja aktiivisuuteen, kaikki ei aina ole kiinni yksin tekijästä.

Vierailija
6/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on tainnut käydä huono tuuri. Tunnen laumoittain pitkäaikaistyöttömiä, jotka oikeasti yrittäisi aivan varmasti. Itse ne ole vielä ns. pitkäaikainen, mutta olen niissä harvoissa pätkissä ollut ihan superaktiivinen, superjoustava ja mennyt töihin mm. angiinassa ja salannut sen (tiedän, voi tarttua...), koska ajattelin, ettei sitten päästä sanomaan, että sairasteli.

Voin rehellisesti sanoa, että aikanaan vakityössäni oli sluibi verrattuna siihen, paljonko olen noissa pätkissä yrittänyt. Vakityön jouduin jättämään, koska mies oli työtön ja muutettiin koko perhe. Luulin silloin, että työllistymiseni ei tule olemaan vaikeaa, kun kerran on "hyvin työllistävä" -ala taustalla. Mutta niinpä olikin. Sitten on jotain sijaisuutta ollut, joista hyvät suositukset, mutta työttömänä taas.

Vierailija
7/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hänellä on huonot kokemukset näistä työsuhteen jatkolupauksista. Jos hän saa normaalin palkan niin vosi ajatella että tekisi normivauhtia töitään. Sitten taas jos taskurahoilla töissä niin en ihmettele vaikka ei ihan niska limassa paina hommia.

Saako hän normaalipalkan vai ?

Vierailija
8/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuutko miten ihmisellä, joka on ollut pitkään pois työelämästä, häviää se työhön liittyvä itsetunto. Pelottaa varmasti ottaa vastuuta, "jos en osaakaan", "jos mokaankin". Ei varmasti auta yhtään jos työpaikalla on tuollaisia kyylääviä ja halveksivia tyyppejä. Jospa vaikka tukisit ja kannustaisit sitä ihmistä, niin hän löytäisi sen kadoksissa olevan itseluottamuksensa!

Vierailija
9/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:46"]

... saamatonta väkeä! Meillä on nyt ollut pitkäaikaistyötön töissä pari kuukautta. On alkuun lyhyellä sopimuksella, tosin sopimusta todennäköisesti jatketaan kunhan organisaatiomuutos saadaan pois pöydältä, mikä hänelle on kerrottu. Tällaisessa tilanteessa luulisi että ihminen edes YRITTÄÄ näyttää olevansa hyvä työntekijä, mutta ei! Ei minkäänlaista aloitekykyä yhtään missään esim. tehtävien jaossa. Kun kysytään kuka ottaa homman X, kuka homma Y, kuka homman Z, niin tyyppi tuijottelee kattoon tai kenkiinsä eikä ole huomaavinaan. Vaikka on ohjeistettu että pitää sanoa mitkä hommat haluaa/voi ottaa. Muidenkin hommien suhteen ihan yhtä flegmaattinen ja saamaton. Tykkäisi kai istua huoneessaan pelaamassa pasianssia ja surffaamassa, sillä välin kun muut raatavat niska limassa.

Olen yrittänyt olla kärsivällinen, kun uuden oppiminen nyt välillä on hankalaa, mutta kun mitään parannusta ei näy. Edelleen saamaton ja laiska ottamaan mitään töitä itselleen. Tajuaakohan tuo, että ei tee edes puoliakaan siitä mitä muut, ja mitä se jatkotyöllistymisen kannalta merkitsee? Vai tuliko vain meille lusmuamaan, että saisi taas vähän parempia tukia kun työt loppuvat?  

Ensi kerralla pitää kai ottaa joku niistä nuorista hakijoista, joilta puuttuu kokemusta, mutta joilla sen sijaan on intoa tehdä töitä.

[/quote]

Teeppä se. Kukapa sitä orjaksi haluaisi.

Vierailija
10/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
11/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
12/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos yleistyksestäsi.
Kaikki pitkäaikaistyöttömät kun eivät vaan ole kuvailemasi laisia tapauksia.

Vierailija
13/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihminen on ollut työttömänä vähintää 800 päivää, joten perehdytyksen tulisi olla paljon napakampi kuin mitä se nyt on! Miet iitseäsi, jos olisit töissä ylimääräisenä ja kukaan ei neuvo, ohjaa, opasta. Itse pitää keksiä, mitkä töistä sopii ja mitkä kuuluu muille. Ei ihan helppoa ilman ohjausta.

Vierailija
14/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:52"]

Teillä on tainnut käydä huono tuuri. Tunnen laumoittain pitkäaikaistyöttömiä, jotka oikeasti yrittäisi aivan varmasti. Itse ne ole vielä ns. pitkäaikainen, mutta olen niissä harvoissa pätkissä ollut ihan superaktiivinen, superjoustava ja mennyt töihin mm. angiinassa 

[/quote]

Kyllä se työtahti on aivan toinen vaikka miten yrittäisi. 1/3 kunnon työntekijästä. Tämä ei ole kenellekään kettuilua, vaan näin se asia yksinkertaisesti on kun sitä tekemistä johdon puolelta katselee. Toivon, että kaikki pitkäaikaistyöttömät löytäisivät itselleen sopivaa, jotain pitsin nypläämistä tai vastaavaa, koska tosiasia on se, että 90% heistä ei enää normaaliin työtahtiin ole.

T: Mies (ja pomo)

Vierailija
15/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlainen ilmapiiri teidän työpaikalla vallitsee? On paljon asioita ja tapoja (usein järjettömiäkin)  joita ei sanota ääneen mutta joita on PAKKO noudattaa jottei hypi kenenkään nenille ja jotka herkempi ihminen aistii vaikka ei ehkä ymmärrä ja se aiheuttaa ahdistusta ja varovaisuutta.

Ulkopuolisena usein huomaa asiat selkeämmin kuin systeemin sisällä olevat. Jotenkin epäilen että vika on nyt työpaikassa ja sen vakiporukassa eikä tässä entisessä pitkäaikaistyötömässä.

Vierailija
16/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortistossahan on meillä myös paljon sellaista porukkaa, joka oikeasti kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle. Eli ei se ole lainkaan varmaa, että mitään todellisia psyykkisiä/kognitiivisia edellytyksiä työstä selviytymiseen löytyy. Tahdon vain sanoa, että kyse ei välttämättä ole mistään motivaation puutteesta.

Vierailija
17/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:07"]

Teillä on tainnut käydä huono tuuri. Tunnen laumoittain pitkäaikaistyöttömiä, jotka oikeasti yrittäisi aivan varmasti. Itse ne ole vielä ns. pitkäaikainen, mutta olen niissä harvoissa pätkissä ollut ihan superaktiivinen, superjoustava ja mennyt töihin mm. angiinassa 

[/quote]

Kyllä se työtahti on aivan toinen vaikka miten yrittäisi. 1/3 kunnon työntekijästä. Tämä ei ole kenellekään kettuilua, vaan näin se asia yksinkertaisesti on kun sitä tekemistä johdon puolelta katselee. Toivon, että kaikki pitkäaikaistyöttömät löytäisivät itselleen sopivaa, jotain pitsin nypläämistä tai vastaavaa, koska tosiasia on se, että 90% heistä ei enää normaaliin työtahtiin ole.

[/quote]Hyvä mies ja pomo. Koitapa katsoa sitä asiaa muualta kuin johdon puolelta. Laskeudupa korkeuksistasi ja ylemmyydestäsi niin voit jopa nähdä ja tajutakin jotain.

Vierailija
18/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:11"]

Minkähänlainen ilmapiiri teidän työpaikalla vallitsee? On paljon asioita ja tapoja (usein järjettömiäkin)  joita ei sanota ääneen mutta joita on PAKKO noudattaa jottei hypi kenenkään nenille ja jotka herkempi ihminen aistii vaikka ei ehkä ymmärrä ja se aiheuttaa ahdistusta ja varovaisuutta.

Ulkopuolisena usein huomaa asiat selkeämmin kuin systeemin sisällä olevat. Jotenkin epäilen että vika on nyt työpaikassa ja sen vakiporukassa eikä tässä entisessä pitkäaikaistyötömässä.

[/quote]

Mielestäni on aika munatonta vaatia pitkäaikaistyöttömän itse keksivän ja tietävän mitkä hommat hänelle sopivat. Minä kyllä aina ohjaan ihmiset työtehtäviin ja vähemmän aikaa talossa olleet saavat alkuun helpompia tehtäviä.

T: Mies

Vierailija
19/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:13"]

[/quote]

[/quote]Hyvä mies ja pomo. Koitapa katsoa sitä asiaa muualta kuin johdon puolelta. Laskeudupa korkeuksistasi ja ylemmyydestäsi niin voit jopa nähdä ja tajutakin jotain.

[/quote]

Varmaan sitten valaiset minua? En voi tietää mitä tai miten ajattelet, minulla on aivan omat ajatukseni.

T: Mies

Vierailija
20/23 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sinä nyt et ole mitään m,uuta kuin mammasi perseestä repäisty mukaosaava pikku paska. Kaikkia ne ns. pomoiksi päästääkin.