En ihmettele enää pitkäaikaistyöttömien työllistymisongelmia...
... saamatonta väkeä! Meillä on nyt ollut pitkäaikaistyötön töissä pari kuukautta. On alkuun lyhyellä sopimuksella, tosin sopimusta todennäköisesti jatketaan kunhan organisaatiomuutos saadaan pois pöydältä, mikä hänelle on kerrottu. Tällaisessa tilanteessa luulisi että ihminen edes YRITTÄÄ näyttää olevansa hyvä työntekijä, mutta ei! Ei minkäänlaista aloitekykyä yhtään missään esim. tehtävien jaossa. Kun kysytään kuka ottaa homman X, kuka homma Y, kuka homman Z, niin tyyppi tuijottelee kattoon tai kenkiinsä eikä ole huomaavinaan. Vaikka on ohjeistettu että pitää sanoa mitkä hommat haluaa/voi ottaa. Muidenkin hommien suhteen ihan yhtä flegmaattinen ja saamaton. Tykkäisi kai istua huoneessaan pelaamassa pasianssia ja surffaamassa, sillä välin kun muut raatavat niska limassa.
Olen yrittänyt olla kärsivällinen, kun uuden oppiminen nyt välillä on hankalaa, mutta kun mitään parannusta ei näy. Edelleen saamaton ja laiska ottamaan mitään töitä itselleen. Tajuaakohan tuo, että ei tee edes puoliakaan siitä mitä muut, ja mitä se jatkotyöllistymisen kannalta merkitsee? Vai tuliko vain meille lusmuamaan, että saisi taas vähän parempia tukia kun työt loppuvat?
Ensi kerralla pitää kai ottaa joku niistä nuorista hakijoista, joilta puuttuu kokemusta, mutta joilla sen sijaan on intoa tehdä töitä.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 13:52"]
Teillä on tainnut käydä huono tuuri. Tunnen laumoittain pitkäaikaistyöttömiä, jotka oikeasti yrittäisi aivan varmasti. Itse ne ole vielä ns. pitkäaikainen, mutta olen niissä harvoissa pätkissä ollut ihan superaktiivinen, superjoustava ja mennyt töihin mm. angiinassa
[/quote]
Kyllä se työtahti on aivan toinen vaikka miten yrittäisi. 1/3 kunnon työntekijästä. Tämä ei ole kenellekään kettuilua, vaan näin se asia yksinkertaisesti on kun sitä tekemistä johdon puolelta katselee. Toivon, että kaikki pitkäaikaistyöttömät löytäisivät itselleen sopivaa, jotain pitsin nypläämistä tai vastaavaa, koska tosiasia on se, että 90% heistä ei enää normaaliin työtahtiin ole.
T: Mies (ja pomo)
[/quote]
Sinä nyt et ole mitään m,uuta kuin mammasi perseestä repäisty mukaosaava pikku paska. Kaikkia ne ns. pomoiksi päästääkin.
[/quote]
Vedä sinä vittu päähäs.
Kaikista ihmisistä ei vain ole vastuunottajiksi. Omalla työpaikallani on nuorehko, kuitenkin väliltä 30-40 v, henkilö ollut reilun vuoden keskivastuullisessa asemassa, jossa hänellä on myyntitavoitteet ym. mutta ei kuitenkaan alaisia. Edelleen vastaus jokaiseen kysymykseen on 'olen vielä niin uusi etten tiedä'.
Itse olen lafkassa tuoreempi, enkä jaa vastuualueita hänen kanssaan, joten tuo vastaus ärsyttää. Hyväksyisin selityksen 'selvitän tämän ja palaan asiaan myöhemmin'.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 14:12"]
Kortistossahan on meillä myös paljon sellaista porukkaa, joka oikeasti kuuluisi työkyvyttömyyseläkkeelle. Eli ei se ole lainkaan varmaa, että mitään todellisia psyykkisiä/kognitiivisia edellytyksiä työstä selviytymiseen löytyy. Tahdon vain sanoa, että kyse ei välttämättä ole mistään motivaation puutteesta.
[/quote]
Tällaisia on tullut vastaan myöskin. Yhden tietokoneen nappulan painamiseen menee minuutti, niin on aivan toivotonta lähteä sellaista kouluttamaan.
T: Mies