Olen hoitaja ja oikeasti elin siinä uskossa, että minua arvostetaan (? :D) ja että täällä palstalla vaan
trollaillaan siitä, että pyyhit vain perseitä eikä sinusta mitään tule. Nyt tajusin, että suurin osa suomalaisista sekä halveksii että vihaa hoitajia ihan rehellisen oikeasti. Työnkuva ei ehkä ole se mitä ajattelin tekeväni, mutta saan paljon siitä, että pystyn auttamaan ja pidän hoitotyöstä ja hoitotoimenpiteiden tekemisestä. Minua kiinnostaa elimistön toiminta ja erilaiset sairaudet ja kaikennäköinen ihmiskehon "manipulointi", kun arvoja saadaan suuntaan tai toiseen eri tavoilla. Alunperin hain hoitajaksi sen takia, että osaan auttaa läheisiäni, jos heille tapahtuu jotain. Lapsena pelkäsin hirveästi, että joudumme jonnekin jumalan selän taakse ja siskoni tai veljeni loukkaantuu vakavasti.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Minä työskentelen yksityisessä yrityksessä. Työ on kivaa 8-16 duunia, asiantuntijahommaa.
Ja todellakin, hoitajat, siivoojat, pelastushenkilöstö, sivistystoimi, kasvatus ym. alat ansaitsisivat parempaa palkkaa. Minä en koe, että heidän pitäisi jotenkin erityisesti olla kiitollisia meille ”veronmaksajille”. Hekin maksavat veroja. Miksi julkisella puolella pitäisi hyväksyä alemmat palkat? Ja jos nämä palvelut yksityistettäisiin, me maksaisimme niistä suoraan omasta pussista.
Huono provo. Olet niin selvä lähäri.
olet neuroleptejä syöttävät tymä ämmä mitä todennäköisemmin. muuten hyvä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten palkankorotus auttaa hoiva-alan kiireeseen ja myrkylliseen asenteeseen? Olen ollut töissä sairaalassa, ja käsittämättömiä persoonia johtaa osastoja. Sitä paitsi juuri nyt Saarikko julisti, että jokaisen on tingittävä elintasostaan, mutta hoitajat kehtaa a) vaatia lisää palkkaa juuri nyt b) jättää vakavasti sairaat hunningolle. Mun vinkki teille joille raha on tärkeämpää: muuttakaa ihmeessä Suomesta pois. Täällä ei kaivata sydämettömiä hoitsuja!
Yleensä palkkataso korreloi paljonkin tyytyväisyyden kanssa. Silloin panostetaan myös työhyvinvointiin, kun arvostetaan työntekijää. Mun tuttuja on paljon IT-alalla ja palkat lähtee 5500€ ylöspäin. Töissä viihdytään.
Joo, mun tuttuja on astronautteina ja palkat lähtee 100 000€ ylöspäin.
Älä nyt viitsi, olet naurettava noiden valheidesi kanssa.
Totta kai hoitajia arvostetaan, mutta se ala on kuin moni muukin ns. yleishyödyllinen ala: maksetaan se mitä jaksetaan.
Kun valtio on konkan partaalla koronan takia, ja putoamisen vauhti kiihtyy Ukrainan takia, niin vähän liikaa vaadittu, että yksi kärsinyt ryhmä pitäisi ottaa paapottavaksi.
Entä lääkärit? Farmaseutit? Sairaalasiivoojat?
Hoitsut on ottaneet marttyyriviitan, vaikka ovat vain yksi ryhmä muiden joukossa, jotka ovat kärsineet tilanteesta.
Alkaa vähän oksettaa tuo valitus, kun muut kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hoitaja" ei ole kovin kuvaava termi.
Siihen kuuluu jäätäviä suursyömäreitä ja anorektikkoja, alaa vaihtaneita älykköjä ja oppimisvaikeuksia omaavia, kunnianhimoisia omasta alastaan kiinnostuneita jatko-opiskelijoita ja ihmisiä, joille työ on välttämätön paha ja eletään viikonlopun juhlimista varten.
Kaikenlaista on nähty. Osalle hoitajan työ on läpikulkuosoite, jonka kautta hankitaan lähtöpätevyys johonkin muuhun koulutukseen tai työhön ja osa ei ikinä keksi mitään muuta. Osa pitää työstään niin paljon, että ei haluakaan muuta. Vietin alaikäisenä paljon aikaa sairaalassa ja näin paljon laittomuuksia, uhkailua, elämänhallinnan puuttumista hoitajilta, outoa huumoria ja epävarmuuden tuntemista lapsia kohtaan ("mikäs sinua naurattaa?"). Toisaalta myös paras kokemukseni tuolta ajalta on hoitajasta eikä lääkäristä tai psykologista. Eräs muistaakseni silloin keski-ikäinen naishoitaja sanoi minulle iltapalapöydässä jotain sellaista lempeää, mitä en ole vieläkään unohtanut.
Korkeamman koulutuksen ammateissa hajontaa on vähemmän ja ihmiset ovat lähtökohtaisesti vähintään hiukan lahjakkaita.
Hyvä hoitaja tai muu ammattilainen ansaitsee kunnioitusta.
En tiedä onko tämä vähän karkeasti sanottu, mutta mielestäni hoitajat palkkavalituksissaan eivät ole valinneet terävimpiä ihmisiä puhumaan puolestaan ja tämä on vahvistanut negatiivisia stereotypioita hoitajista. "Minnuu ei arvosteta!" jutut eivät vakuuta älykkäitä ihmisiä. Vaikka tarkoitus olisi miten hyväkin, asian muotoilu ja tapa esittää on kaikki kaikessa.
Tämä on muuten niin totta! Vaikea mieltää samaksi joukoksi niitä fiksuja sairaanhoitajia ja todella arvokasta työtä tekeviä kotihoitajia joita tunnen, näiden nyt julkisuudessa olevien kanssa, jotka antavat todella huonon kuvan alasta. Aggressiivisen, muita halveksivan, epärehellisen, potilaista välinpitämättömän tai suorastaan potilaita kohtaan vihamielisen, joiden mielestä ei ole mitään väliä sillä jos ihmisiä kuolee, kunhan he saavat rahaa.
Eniten on tässä keskustelussa hämmästyttänyt itseäni se, että monesti on todettu, että sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla eivät palkat juurikaan kehity uran aikana eikä niissä ole eroja tehtävien ja suoritusten mukaan. En yhtään ihmettele, jos tämä aiheuttaa katkeruutta ja harmia, sillä tottakai niille vaativia tehtäviä tekeville ja hyvin niistä suoriutuville pitäisi maksaa enemmän kuin muille.
Tämä. Miksi ei vaadita korotuksia vaikka ylityökorvauksiin, tai vaativista töistä saataviin lisiin? Tätä on ihmetelty monesti jo aiemmin.
Hoitajat perusteli toisessa ketjussa, että jos vaativa työ esim. Teholla olisi korkeammin palkattua kuin tk:ssa istuminen klo 8-14, niin kaikki haluaisivat teholle.
Sittenhän sinne haettaisiin ja vain parhaat pääsee. Noin se menee muillakin aloilla. Ei niitä korkeapalkkaisia paikkoja ole jokaiselle meilläkään muulla alalla, vaan kilpailu on kovaa!Ihan oikeasti, joku perusteli noin? Tottakai jossain teholla pitäisi saada korkeampaa palkkaa kuin siitä, että istuu toimistossa nyrpeän näköisenä.
Kyllä ja oli jopa useilla kymmenillä peukutuksilla säestettynä. Ja oli ainoa perustelu millä tätä asiaa on selitetty koko aikana.
Monilla ei varmasti olisi mitään sitä vastaan, että vaativista tehtävistä maksetaan hyville tekijöille kovempaa liksaa. Sehän on vain reilua ja oikeudenmukaista.
Mutta tämä ei ole hoitajien vaatimus. He haluavat muiden alojen palkkatason, mutta ei samaa kilpailua ja vaatimuksia omalle alalleen. Se ei ole reilua eikä oikeudenmukaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa arvostaa, valitettavasti kärkkäimmät kommentit saavat aina huomiota. Hoitotyö on todella tärkeää ja meistä jokainen tarvitsee tai käyttää sairaanhoidon palveluja jossain vaiheessa.
En ole hoitoalalla, vaan IT-alalla työskentelevä nainen. Meillä ainakin firmassa puhutaan arvostavasti hoitotyöstä ja siitä, että palkan olisi syytä nousta.
Insinööri ja sairaanhoitaja opiskelevat samalla asteella yhtä kauan, mutta palkoissa on selvä ero. Lisäksi insinööreillä työ on usein peruspäivätyötä.
Kannatan myös, että lastensaamisesta johtuvat kulut yhteiskunnalle (hoitovapaat) maksettaisiin keskimäärin 7 kk naisen työnantajalta ja 7 kk toisen vanhemman työnantajalta Kelalle. Tällöin säästettäisiin naisvaltaisten alojen rahoja.
Ai? Meinaat, että jokaisella alalla, missä koulutuspaikka ja koulutusaika on sama, on myös sama palkka?
Vai miksi hoitajia juuri insinööreihin vertaat?
Duunari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan teitä, mutta en 4300 euron edestä.
Juuri näin. Ja se ulina työn raskaudesta sekä ärsyttää, että naurattaa. Yksikään "hoitsu" ei pärjäisi kymmmentä minuuttia oikeasti raskaissa töissä. Esim. teurastamon vuotapuolella eivät jaksaisi edes nostaa naudan vuotaa (painaa n. 100 kiloa kpl.), saati kääntää niitä ympäri satoja kertoja päivässä.
Itse kun olin viimeksi sairaalassa yötä, niin muikkelit lähinnä surffaili netissä koko yön. Välillä juotiin kakkukahveja ja rupateltiin. Ei kyllä todellakaan näyttänyt raskaalta.
En halua vertailla ammatteja, sillä kaikkia tarvitaan. Mutta kyllä, mun mielestä esim. tehon sairaanhoitajan työ kuulostaa raskaalta ihan teurastamon työhönkin verrattuna. Hoitotyössä hoidetaan ihmistä, teurastamossa on toki fyysisesti painavia ruhoja. Mutta kyllä niiden sairaanhoidon lääkitysten, laitteiden ym. huolto vaatii paljon koulutusta ja osaamista. Itse en ole koskaan havainnut, että sairaaloissa tai terveysasemilla porukka keskittyisi muuhun kun työhön. Hyvä ystävä työskentelee päivystyksessä sairaanhoitajana ja lähes aina menee ylityöksi vuorot kun eivät voi potilaita jättää hoitamasta. Parin viimeisen vuoden aikana on ollut uupunut ja itkee usein työn raskautta (nimenomaan sitä, etteivät ehdi kunnolla hoitaa potilaita).
Mun mielestä työ, johon sun pitää tuli pyllyn alla kiirehtiä kukonlaulun aikaan ja josta et koskaan tiedä, milloin päiväsi päättyy tai mihin vuoroon joudut pakotettuna seuraavana päivänä tulemaan, ei ole amk-koulutuksen arvoista. Ja sinua vielä rangaistaan jopa siitä että on työvaatteet ja ne tulee olla puettuna ennen kuin leimaat itsesi töihin sisään ja sama kotiin lähdettäessä, työvaatteet päällä leimaat itsesi ulos, eli jo pelkässä vaatteiden pukemisessa menetät vapaa-aikaasi sen lisäksi että olet muutenkin käytännössä aina töissä, ylitöissä tai käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa arvostaa, valitettavasti kärkkäimmät kommentit saavat aina huomiota. Hoitotyö on todella tärkeää ja meistä jokainen tarvitsee tai käyttää sairaanhoidon palveluja jossain vaiheessa.
En ole hoitoalalla, vaan IT-alalla työskentelevä nainen. Meillä ainakin firmassa puhutaan arvostavasti hoitotyöstä ja siitä, että palkan olisi syytä nousta.
Insinööri ja sairaanhoitaja opiskelevat samalla asteella yhtä kauan, mutta palkoissa on selvä ero. Lisäksi insinööreillä työ on usein peruspäivätyötä.
Kannatan myös, että lastensaamisesta johtuvat kulut yhteiskunnalle (hoitovapaat) maksettaisiin keskimäärin 7 kk naisen työnantajalta ja 7 kk toisen vanhemman työnantajalta Kelalle. Tällöin säästettäisiin naisvaltaisten alojen rahoja.
Ai? Meinaat, että jokaisella alalla, missä koulutuspaikka ja koulutusaika on sama, on myös sama palkka?
Vai miksi hoitajia juuri insinööreihin vertaat?
Lähinnä vertaan niitä siksi, kun ovat yleisiä saman koulutustason tutkintoja. Toiset naisvaltaisia, toiset miesvaltaisia. Olen itse insinööri ja en usko, että koulutukseni on ”vaikeampi” tai ansaitsee enemmän palkkaa, kuin hoitoala. Kyse on siitä, mitä yhteiskunta arvottaa. Hoitotyö on ”kutsumus” ja naisten hommaa. Miehet taas hoitavat oikeasti tärkeät hommat.
Kyllä minä ainakin arvostan, mutta mielestäni palkka on nykyisellään ihan hyvä kun on noin suomalaisten keskipalkka. Omat kokemukset hoitajista on sellainen, että he välittävät oikeasti ja huolehtivat, kun lääkäreillä on vain hirveä kiire päästä potilaasta eroon. Mutta silti, se palkka on ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai hoitajia arvostetaan, mutta se ala on kuin moni muukin ns. yleishyödyllinen ala: maksetaan se mitä jaksetaan.
Kun valtio on konkan partaalla koronan takia, ja putoamisen vauhti kiihtyy Ukrainan takia, niin vähän liikaa vaadittu, että yksi kärsinyt ryhmä pitäisi ottaa paapottavaksi.
Entä lääkärit? Farmaseutit? Sairaalasiivoojat?Hoitsut on ottaneet marttyyriviitan, vaikka ovat vain yksi ryhmä muiden joukossa, jotka ovat kärsineet tilanteesta.
Alkaa vähän oksettaa tuo valitus, kun muut kuolee.
Kannattaa tsekata lääkäreiden palkkataso
Maailmassa on lukematon määrä ammatteja joille voisi hattua nostaa ja jos sille tielle lähtee niin päähinettä saa nostella lopun ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä työ, johon sun pitää tuli pyllyn alla kiirehtiä kukonlaulun aikaan ja josta et koskaan tiedä, milloin päiväsi päättyy tai mihin vuoroon joudut pakotettuna seuraavana päivänä tulemaan, ei ole amk-koulutuksen arvoista. Ja sinua vielä rangaistaan jopa siitä että on työvaatteet ja ne tulee olla puettuna ennen kuin leimaat itsesi töihin sisään ja sama kotiin lähdettäessä, työvaatteet päällä leimaat itsesi ulos, eli jo pelkässä vaatteiden pukemisessa menetät vapaa-aikaasi sen lisäksi että olet muutenkin käytännössä aina töissä, ylitöissä tai käytettävissä.
Mutta tuo on todellisuutta vain pienelle osalle hoitajia. Heille voikin maksaa tehtävien ja niistä suoriutumisen perusteella, mutta eihän se nyt kaikkia voi koskea. Ihan järjetön ajatuskin, että satojen tuhansien ihmisten joukko typistettäisiin samalle palkkatasolle, vaikka siellä tehdään tosi erilaisia tehtäviä ja eri tasoisesti. Nuo palkat pitää avata ja ryhtyä maksamaan tehtäväkohtaista ja suoriutumiseen perustuvaa palkkaa. Ei mitään tuollaista, että kaikki saavat saman. Hullu ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Duunari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan teitä, mutta en 4300 euron edestä.
Juuri näin. Ja se ulina työn raskaudesta sekä ärsyttää, että naurattaa. Yksikään "hoitsu" ei pärjäisi kymmmentä minuuttia oikeasti raskaissa töissä. Esim. teurastamon vuotapuolella eivät jaksaisi edes nostaa naudan vuotaa (painaa n. 100 kiloa kpl.), saati kääntää niitä ympäri satoja kertoja päivässä.
Itse kun olin viimeksi sairaalassa yötä, niin muikkelit lähinnä surffaili netissä koko yön. Välillä juotiin kakkukahveja ja rupateltiin. Ei kyllä todellakaan näyttänyt raskaalta.
En halua vertailla ammatteja, sillä kaikkia tarvitaan. Mutta kyllä, mun mielestä esim. tehon sairaanhoitajan työ kuulostaa raskaalta ihan teurastamon työhönkin verrattuna. Hoitotyössä hoidetaan ihmistä, teurastamossa on toki fyysisesti painavia ruhoja. Mutta kyllä niiden sairaanhoidon lääkitysten, laitteiden ym. huolto vaatii paljon koulutusta ja osaamista. Itse en ole koskaan havainnut, että sairaaloissa tai terveysasemilla porukka keskittyisi muuhun kun työhön. Hyvä ystävä työskentelee päivystyksessä sairaanhoitajana ja lähes aina menee ylityöksi vuorot kun eivät voi potilaita jättää hoitamasta. Parin viimeisen vuoden aikana on ollut uupunut ja itkee usein työn raskautta (nimenomaan sitä, etteivät ehdi kunnolla hoitaa potilaita).
Nyt sotketaan taas asioita.
Miksi hoitajat eivät sitten vaadi korotusta ylityölisiin ja päivystysvuorojen korvauksiin? Tai tiettyjen vuorojen jälkeen olisi aina pakollinen palkallinen lomapäivä, jotta kerkeää palautua ja nukkua?
Ihmiset voisivat olla jopa myönteisempiä sitä vaatimusta kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajia arvostetaan ja monesta ei edes olisi hoitotyöhön. Jotenkin pitäisi saada esim. koulutuksen avulla hävitettyä lääkärien ja hoitajien kuilua. Varmaan millään muulla alalla ei ole noin suurta kuilua samalla alalla olevien välillä. Nyt kaikki ideoimaan niin että lääkärien töistä voisi osa siirtyä hoitajille.
Ehkä terveydenhuollossa on perinteisesti jyrkkä hierarkian hoitajien ja lääkärien välillä mikä näkyy asenteissa ja työilmapiirissä. Mutta kyllä monessa yrityksessä on ihan yhtä suuria palkkaeroja esimerkiksi tavallisten toimihenkilöiden ja erityisasiantuntijoiden välillä. Ja varmaan osin ihan syystäkin, jos toisella on arvokkaampaa osaamista kuin toisella. Esim. pankin lakimies ja perustradenomi toimihenkilöhommissa saa ihan eri tason palkkoja vaikka tekisivät töitä molemmat samojen lakiasioiden parissa. Pitäisikö tradenominkin saada lakimiehen palkkaa, koska hän on "korkeasti koulutettu" vähän samaan malliin, kun sh pitää saada lääkärin palkkaa koska ovathan sht sentään amk-koulutuksen saaneita korkeakoulutettuja vastuunkantajia? Toinen saa 5t ja toinen päälle 2 t. Monella alalla vielä ei ole myöskään mahdollista saada yö- ja iltalisiä, jotka usein nostavat palkkaa rutkasti. Ongelma on ehkä siinä, että etenemismahdollisuudet ovat huonot hoitoalalla, jos ei kouluttaudu lisää eli sillä tavalla ei voi edetä urallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin arvostan, mutta mielestäni palkka on nykyisellään ihan hyvä kun on noin suomalaisten keskipalkka. Omat kokemukset hoitajista on sellainen, että he välittävät oikeasti ja huolehtivat, kun lääkäreillä on vain hirveä kiire päästä potilaasta eroon. Mutta silti, se palkka on ihan hyvä.
Ensimmäisestä lauseesta samaa mieltä.
Toisesta en. Osa hoitajista välittää ja selvästi haluaisi tehdä työnsä paremminkin, mutta on siellä tosi töykeitä ja välinpitämättömiäkin. Ihan samoin kuin lääkäreissä.
Luulin ennen tätä kohua että hoitajat arvostavat muiden alojen työtä, mutta puhuvatkin vain "muka-kiireisestä palavereissa vetelehtimisestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitajia arvostetaan ja monesta ei edes olisi hoitotyöhön. Jotenkin pitäisi saada esim. koulutuksen avulla hävitettyä lääkärien ja hoitajien kuilua. Varmaan millään muulla alalla ei ole noin suurta kuilua samalla alalla olevien välillä. Nyt kaikki ideoimaan niin että lääkärien töistä voisi osa siirtyä hoitajille.
Ehkä terveydenhuollossa on perinteisesti jyrkkä hierarkian hoitajien ja lääkärien välillä mikä näkyy asenteissa ja työilmapiirissä. Mutta kyllä monessa yrityksessä on ihan yhtä suuria palkkaeroja esimerkiksi tavallisten toimihenkilöiden ja erityisasiantuntijoiden välillä. Ja varmaan osin ihan syystäkin, jos toisella on arvokkaampaa osaamista kuin toisella. Esim. pankin lakimies ja perustradenomi toimihenkilöhommissa saa ihan eri tason palkkoja vaikka tekisivät töitä molemmat samojen lakiasioiden parissa. Pitäisikö tradenominkin saada lakimiehen palkkaa, koska hän on "korkeasti koulutettu" vähän samaan malliin, kun sh pitää saada lääkärin palkkaa koska ovathan sht sentään amk-koulutuksen saaneita korkeakoulutettuja vastuunkantajia? Toinen saa 5t ja toinen päälle 2 t. Monella alalla vielä ei ole myöskään mahdollista saada yö- ja iltalisiä, jotka usein nostavat palkkaa rutkasti. Ongelma on ehkä siinä, että etenemismahdollisuudet ovat huonot hoitoalalla, jos ei kouluttaudu lisää eli sillä tavalla ei voi edetä urallaan.
"Ongelma on ehkä siinä, että etenemismahdollisuudet ovat huonot hoitoalalla, jos ei kouluttaudu lisää eli sillä tavalla ei voi edetä urallaan."
Tältä se vaikuttaa, että tuossa se suurin ongelmakohta on. Tottakai hoitoalalla pitäisi palkita tehtävien, suoriutumisen ja etenemisen mukaan. Ja luoda mahdollisuuksia etenemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Luulin ennen tätä kohua että hoitajat arvostavat muiden alojen työtä, mutta puhuvatkin vain "muka-kiireisestä palavereissa vetelehtimisestä".
Luulin ennen tätä lakkoa, että hoitajat välittävät potilaistaan. Mutta ilmoittavatkin vain, että ei mitään väliä jos ihmiset kuolevat. Romahdutti todella arvostukseni hoitajia kohtaan.
Yleensä palkkataso korreloi paljonkin tyytyväisyyden kanssa. Silloin panostetaan myös työhyvinvointiin, kun arvostetaan työntekijää. Mun tuttuja on paljon IT-alalla ja palkat lähtee 5500€ ylöspäin. Töissä viihdytään.