Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porilainen yh näki sähkölaskun ja purskahti itkuun

Vierailija
02.04.2022 |

Satakunnan Kansassa hyvä ja koskettava juttu, ja vähän surullinenkin. Yh oli kaatunut, käsi murskaksi, ja joutui vaihtamaan alaa, ja nyt rahat ei riitä.. monelle tuttu tilanne, mutta itseä on alkanut vähän häiritsemään nämä lehdissä olevat yh jutut. Ne ovat niin samankaltaisia , ja vähän jopa sääliäkerääviä. Itse olen nimittäin myös pienituloinen yh, mutta ei mulla (eikä lapsella) todellakaan mikään surkea elämä ole ollut. Kun usein näistä jutuista saa vaan sen kuvan, että yh:t ei pärjää mitenkään, ja elämä on niin vaikeaa...

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kirjoittavat. Yh:lla on rahat tiukemmalla kuin ydinperheellisellä varsinkin jos on enemmän kuin yksi lapsi huollettavana. Olen itse keskituloinen yhden lapsen yh ja pärjäämme hyvin mutta jos minulla olisi kaksi lasta niin olisimme tiukilla. Lapset maksavat. Monet isät valssaavat usein takavasemmalle vastuustaan (toki on yh-isejäkin mutta harvassa) ja yh jää yksin. Onneksi minulla on muuten vahva tukiverkosto (vanhempani, sisko, ystävät) joten apua saan tarvittaessa. En lukenut juttua mutta ei kaikilla ole turvaverkostoa. Koeta löytää hiukan empatiaa muille ap samalla kun olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi.

Karmeaa tuubaa. Kyllä minulla rahat (tuet) lisääntyivät merkittävästi eron myötä. Nyt on varaa kaikkeen siihen mihin ei ydinperheessä ollut. Työttömänä tietenkin olen ja kannattaa pysyäkin. Exällä tosin on tiukempaa, kun ei työssäkäyvänä etävanhempana saa mitään tukia. Eikä muuten ole vastuutaan pakoileva isä, kuten yleistät.

Niinpä.

Jos mä jäisin yksinhuoltajaksi niin saisin kaikki lääkkeet, silmälasit sun muut tuosta vaan.

Nyt joudun jättämään tärkeitä lääkkeitä välistä, kulkemaan rikkinäisissä vaatteissa, lainaamaan rahat laseihin jne.

Vierailija
62/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin rivitalokaksiossa Seinäjoella. Sähkölasku 3kk välein on 70€ 🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltaja saa tukia monenlaisia ja elatusmaksut lapsilisät sekä leski ja lapset saa eläkkeet. Siksi on hyvä hoitaa vakuutukset kuntoon jos tulee sairautta tai vanhinkoja.Monet isovanhemmat ei tiedä että lapsenlapset saa elareita lisiä tukia.Jos lapsen vanhempi on kuollut he saa eläkkeet ja muut taas erotessa elatusmaksut.Opiskelijat saa joko opinto tuen tai päivä rahan.Lapset saa ruokaa koulussa ja päiväkodissa joten jos on kova sähkö lasku eikä Sissy maksa sitä tai tuet riitä niin pitää tutkia mikä vie sähköä eli yleensä se pakastin kännykän lataukset ja pesukone. Jos talossa on pesula käytä sitä tai pese 2 koneellista kerran viikossa lakanat alusvaatteet ja erikseen ne herkät paidat puserot.Sauna vain kerran viikossa. Sähkö lämmitys on kallis joten mieti ensin sähkö grillit ja imurit miten usein käytät.Nythän sähkö nousee taas joten....pitää antaa Ukrainan venäläisille rahaa sähköyhtiön kautta😭😭😭

Vierailija
64/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin rivitalokaksiossa Seinäjoella. Sähkölasku 3kk välein on 70€ 🤔

Koska sulla on kaukolämpö eikä sähkö. Sähkölämmitys on noin 100-200€ kk ja ehkä vähän tuhlaat sähköä joku pakastin vie ehkä ?

Vierailija
65/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kirjoittavat. Yh:lla on rahat tiukemmalla kuin ydinperheellisellä varsinkin jos on enemmän kuin yksi lapsi huollettavana. Olen itse keskituloinen yhden lapsen yh ja pärjäämme hyvin mutta jos minulla olisi kaksi lasta niin olisimme tiukilla. Lapset maksavat. Monet isät valssaavat usein takavasemmalle vastuustaan (toki on yh-isejäkin mutta harvassa) ja yh jää yksin. Onneksi minulla on muuten vahva tukiverkosto (vanhempani, sisko, ystävät) joten apua saan tarvittaessa. En lukenut juttua mutta ei kaikilla ole turvaverkostoa. Koeta löytää hiukan empatiaa muille ap samalla kun olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi.

Yh saa enemmän tukia mitä useimmat ydinperheen vanhemmat yhteensä.

No kerroppa mitä tukia yh saa? Olin yh ja ainoa tuki jota sain oli parinkympin korotus lapsilisään. "Hyvä palkka", siis ei edes asumistukea saatu.

Elarit.

Ja jos on hyvä palkka niin kyllähän sillä pärjää.

Yh saa myös korotetut lapsilisät

Ainut lisätuki on sekorotettu lapsilisä noin 30 euroa lapsi. Siitäkin pitää parisuhteessa kahden tuloilla elämän olla kateellinen.

Vierailija
66/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle myivät Fortumin tehomyyjät jonkun pörssisähköhintaisen määräaikaisen sopimuksen ja maksaa tällä hetkellä Fortumille noin 130 kuussa ja paikalliselle sähköyhtiölle 40 euroa /kk.

170 euroa kuukaudessa ihmiselle jonka ansiosidonnaisesta päivärahasta jää 700 käteen tuo on ihan järkyttävä summa. Asuu 27 neliön yksiössä. Sanoi että pärjää eikä aio hakea toimeentulotukea vaikka yritin neuvoa, että edes kysyisi asiasta.  

Syksyllä onneksi voi vaihtaa sähköntoimittajaa kun sopimus loppuu

Nyt olisi hyvä aika tarkastella, miten sitä sähköä käyttää. Pörssisähkön idea on käyttää sähköä, kun se on halpaa. Netissä näkee sähkön spot-hinnan. Meillä oli joulukuussa 250 e lasku parilta viikolta, mutta laski alle "normaalin" 30 e kuussa, kun alettiin oikeasti seuraamaan sähkön hintaa. Joo, vaihdetaan tasahinnoitteluun kunhan keskihinta laskee tarpeeksi taas kesän aikana.

Vierailija
67/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapselle myivät Fortumin tehomyyjät jonkun pörssisähköhintaisen määräaikaisen sopimuksen ja maksaa tällä hetkellä Fortumille noin 130 kuussa ja paikalliselle sähköyhtiölle 40 euroa /kk.

170 euroa kuukaudessa ihmiselle jonka ansiosidonnaisesta päivärahasta jää 700 käteen tuo on ihan järkyttävä summa. Asuu 27 neliön yksiössä. Sanoi että pärjää eikä aio hakea toimeentulotukea vaikka yritin neuvoa, että edes kysyisi asiasta.  

Mitä hamppua se muksusi siellä yksiössään viljelee, kun on tuollaiset sähkölaskut? Lämmittää sähkösaunaa 24/7? Asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja pörssisähköllä lämpiää, on ollut ehkä tuplat tuosta 2kk sähkölaskut. Kerrostalossa lämmöt kuuluu yhtiövastikkeeseen muutenkin. Taitaa kusettaa sinua noilla summilla.

Ihmettelin samaa... tuossa tarinassa ei nyt kaikki täsmää.

Vierailija
68/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla yksi onnekkaista joilla sähkö kuuluu vuokraan kuten myös vesi ja lämpö. 425e/kk. Sisältää kaiken. 

Asutpa todella halvalla. Saako kysyä missä asut?

Vierailija
69/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne myyjät kamalia. Tuommosen myivät lapsellesi eikä hän osannut kieltäytyä.

Vierailija
70/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa mitä tukia yh saa? Olin yh ja ainoa tuki jota sain oli parinkympin korotus lapsilisään. "Hyvä palkka", siis ei edes asumistukea saatu.

Elarit.

Parin sadan euron elarit ja muutama kymppi enemmän lapsilisää. Siinäpä ne. On siis itsellä toi 250€ enemmän siihen oman palkan päälle. Kyllä ne kahden ihmisen palkat on huomattavasti enemmän.

Vierailija
71/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit.

Parin sadan euron elarit ja muutama kymppi enemmän lapsilisää. Siinäpä ne. On siis itsellä toi 250€ enemmän siihen oman palkan päälle. Kyllä ne kahden ihmisen palkat on huomattavasti enemmän.

Ei välttämättä kahden ihmisen palkka ole enemmän.

Vierailija
72/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalokaksiossa, sähkö reilusti alle 10€ joka kuukausi ja sähkönsiirto kolmen kuulauden välein 30€. Elämä on valintoja.

Vierailija
73/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit.

Paljon sun kaikki tulot on yhteensä?

Vierailija
74/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ottaa ukon elättämään. Moni yksinäinen mies olisi valmis milloin vain perustamaan uusperheen. Se ei vaan näille yh:le kelpaa. Mielummin ruikutetaan yhteiskunnan avustuksia.

Vierailija
75/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin valittaa, jos maha on täynnä.

Vierailija
76/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit.

Ei välttämättä kahden ihmisen palkka ole enemmän.

Ei välttämättä, mutta yleisesti ottaen on. Harvemmin yksinhuoltajalla on niin isot tulot että ne yhteensä vastaisivat kahden ihmisen tuloja. Ihmisille on laskettu se jokin minimikulutus määrä millä täytyisi tulla toimeen ja se maksetaan viimeistään toimeentulotuella kaikille, ei pelkästään yksinhuoltajille. En ymmärrä tätä puhetta yksinhuoltajien korkeista tuista ollenkaan. Ne ihan samat tuet maksetaan ihan kaikille tuloista riippuen, lukuunottamatta lapsilisän ylsinhuoltajakorotusta( n 58€)joka muuten mm. toimeentulotuessa huomioidaan tulona. Ei yksinhuoltajat saa sen enempää etuuksia kuin muutkaan. Niihin on ihan kaikki muutkin oikeutettuja.

Vierailija
77/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit.

Paljon sun kaikki tulot on yhteensä?

Keskituloinen olen, eli n. 3000€ bruttona. Tähän saan tuon 250€ päälle. Aika moni kahta palkkaa saava saa yli 1500€/ kk.

Vierailija
78/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on aina henkilökohtainen arvovalinta. Ja jo näitä valintoja tehdessään pitää miettiä miten pärjää tulojen laskiessa. Ero, työttömyys, sairaudet on ihan tiedossa olevia elämän riskejä joihin pitää osata varautua.

Tämän täytyy olla vitsi? Sairaudet tiedossa olevia riskejä?? Sotakin on sitten varmaan ihan ennakoitavissa ollut? Kuolema nyt ainakin on. Onneksi oman kuoleman jälkeen ei tarvi itse järjestellä kenenkään asioita ja elämää.

Vierailija
79/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellurei. Olen kahden lapsen yh (vanhin jo aikuinen) ja olen jopa opiskellut kaiken keskellä korkeakoulututkinnon. Omaa hölmöyttä on ottaa joku pörssisähkösopimus ja asua sähkölämmitteisessä kämpässä. Itselläni on määräaikainen sopimus hintaan 4,44 kWh ja kerrostaloasunto lämpenee kaukolämmöllä.

Itselläni on samansuuntainen soppari, joka päättyy kesällä. Nyt jo olisi pitänyt sitoutua uuteen sopimukseen kolminkertaisella hinnalla. Ei paljon naurata pienistä rahoista maksella näitä uusia hintoja. Hyvä että itselläsi on sopimus voimassa, mutta ei se loputtomiin ole.

Vierailija
80/102 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Nythän (kun on ollut kunnon tuulia) sähkö on ollut ennätyshalpaa. Jotain sentin kilovatti (+siirto, jossa ne verot...).

Katsopa  pörssisähkö sivuilta, esim pe päivällä huiteli  yli 30 c tuntihintaa, iltap. laski !

Pörssisähkön ennusteita kun katsoo niin sieltä näkee hinnan.

Vaihtelee rajusti, mutta jos on valmis pesemään pyykkiä, lämmittämään taloa, tekemään ruokaa ja pesemään astioita yöllä niin onnistuu tuo halpa hinta. Vaihtelee ihan tunneittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi