Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elinkustannukset ovat syy lakkoiluun, ei työntekijät eikä työnantajat!

Vierailija
20.11.2022 |

Lueskelin IL kommentteja Finnairin lakosta ja pisti silmään syyttely työntekijöitä tai työnantajaa kohtaan. Harva tuntuu tajuavan sen juurisyyn eli elinkustannukset Suomessa. Tämä on syy miksei työntekijät voi suostua palkanalennuksiin ja se tietenkin aiheuttaa työnantajallekin haittaa.

Elinkustannusongelmat voi jakaa kahteen pääosaan:
-Ilmastopolitiikan aiheuttamat, kuten autoilu ja energiakustannukset
-aluepolitiikan aiheuttamat, esim asumistuilla keinotekoisesti pidetään kasvukeskusten asuminen kalliina

Ratkaisu elinkustannusongelmaan olisi höllätä ilmastotavoitteita jotta autoilu ei olisi niin ylikallista ja tuotteiden hinnatkin tippuisi kun energia ja kuljetuskustannukset helpottaisi. Lisäksi asumiseen pitäisi puuttua, esim kunta ei saisi vaikuttaa tuen määrään, nythän kasvukeskuksissa saa korkeammat tuet ja se nostaa keinotekoisesti asuinkustannuksia.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla persu?

On sen verran yksinkertaiset ratkaisut asiaan kun asiaan...

Vierailija
2/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS ajaa noita molempia, energiakustannusten hinnannousun pysäyttämistä höllentämällä ilmastotavoitteita, lisäksi Halla-aho kritisoinut asumistukia joista kärsii eniten itse asumisensa maksavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla persu?

Tuo sinun oma ratkaisu olikin loist... Eikun ethän pystynyt itse esittämään ratkaisua

Vierailija
4/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS ajaa noita molempia, energiakustannusten hinnannousun pysäyttämistä höllentämällä ilmastotavoitteita, lisäksi Halla-aho kritisoinut asumistukia joista kärsii eniten itse asumisensa maksavat.

Halla-aho itse loisii vaimonsa suvun omistamassa ökykämpässä Eirassa ja nostaa veronmaksajien kustantamaa palkkaa. Mestariloinen.

Vierailija
5/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin tyytyä nollakorotukseen keväällä jos autoilun verotusta helpotettaisiin ja asumistuista leikattaisiin, olisi nykyisellä palkalla mahdollista pärjätä jatkossakin. Ellei näin tapahdu, olen valmis lakkoiluun.

Vierailija
6/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Pellepalsta

Vierailija
7/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halla-aho itse loisii vaimonsa suvun omistamassa ökykämpässä Eirassa ja nostaa veronmaksajien kustantamaa palkkaa. Mestariloinen.

Ahaa, myönnät siis että julkisella sektorilla työskentelevät ovat mielestäsi "loisia"?

Vierailija
8/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, myönnät siis että julkisella sektorilla työskentelevät ovat mielestäsi "loisia"?

Tästähän päästään sopivasti samalla logiikalla siihen, että kuningatar Sanna loisii yhteiskunnan palkoilla ja jopa yhteiskunnan kustantamassa asunnossa. Pääloinen mielestäsi?

Vierailija
9/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jussi ei työskentele julkisella sektorilla. Tarjoiljan hommien jälkeen kävi kokeilemassa akateemista uraa, mutta heitetiin pihalle liian sekopäisen paskanjauhannan takia.

Vierailija
10/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jussi ei työskentele julkisella sektorilla. Tarjoiljan hommien jälkeen kävi kokeilemassa akateemista uraa, mutta heitetiin pihalle liian sekopäisen paskanjauhannan takia.

Kansanedustaja on julkisella sektorilla. Älä kiemurtele, tuli shakkimatti vihervassarin aivopierun seurauksena. Ilmianna mieluummin ketju kuten aina teet muutenkin.

Vierailija
11/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tämä on, että lakkojen taustalla on tarve tienata enemmän. Tarve tulee tietysti elinkustannusten noususta. Hallitus sai juuri IMF:ltä huomautuksen inflaation kiihdyttämisestä omilla toimilla. Viesti ei mennyt perille, kuten ei koskaan ennenkään.

Vierailija
12/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus olisi voinut alentaa polttoaineveroa sodan alkasessa, kuten esim Ruotsin oikeistohallitus teki ensitöikseen. Mutta näin ei Suomessa tehty ja tietenkin työntekijöiden ryhdyttävä palkkaneuvotteluissa  järeämpiin toimiin jotta varaa päästä autolla töihin jatkossa. Ei tästä voi syyttää työnantajaa eikä työntekijöitäkään kun valta ratkaisuun  on hallituksella.

Vierailija
13/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla persu?

Mikä tässä liian monimutkaista ymmärtää?

Opsikelijakaupunkien vuokrat pomppasi heti 20% ylöspäin kun opiskelijat siirrettiin asumistuen piiriin eli saivat korkeammat asumistuet.

Autoiluun menee nyt helposti 50-100e enemmän kuukaudessa kun sodasta huolimatta hallitus ei suostu polttoaineveron laskuun.

Molemmat johtaa suoraan siihen että työntekijät tarvii suuremman palkan ja samalla toki työnantajan kilpailukyky kärsii.

Vierailija
14/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän Finnairin lakossa ole kyse ihan siitä, että työnantaja kiristää työntekijöitä alentamaan palkojaan. Keskon tapauksessa taas työnantaja ei suostu korottamaan niitä.

Vierailija
15/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän Finnairin lakossa ole kyse ihan siitä, että työnantaja kiristää työntekijöitä alentamaan palkojaan. Keskon tapauksessa taas työnantaja ei suostu korottamaan niitä.

Mutta miksei työntekijät suostu alentamaan palkkojaan tai miksi vaativat palkankorotuksia? Siitä juurisyystä aloituksessa nimenomaan on kyse.

Vierailija
16/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lentoemännät helposti "unohtavat" verottomat päivärahat, mitkä työnantaja kuitenkin maksaa melkein jokaisesta työpäivästä.

Ihan hyvä että muutama heistä saa potkut, toivottavasti niitä vanhempia ja tehottomia.

Vierailija
17/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla persu?

Tuo sinun oma ratkaisu olikin loist... Eikun ethän pystynyt itse esittämään ratkaisua

Minulla ei ole muuta ratkaisua inflaatioon kun odottaa keskuspankkien koronnostojen vaikutusta.

Ilmastopolitiikka ja aluepolitiikka ovat pikkujuttuja niiden rinnalla.

Vierailija
18/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Putinistin vihapuheet tulilla. Teitä kansanmurhaajia ei kukaan pidä minään.

Vierailija
19/19 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksei työntekijät suostu alentamaan palkkojaan tai miksi vaativat palkankorotuksia? Siitä juurisyystä aloituksessa nimenomaan on kyse.

Kuka idiootti alentaa palkkaansa vapaaehtoisesti? Sipilän aikana tuli Kiky, mikä ei ollut vapaaehtoista. Yhtään mitään hyötyä siitä ei ollut paitsi palkkojen ja ostovoiman heikentyminen.