Porilainen yh näki sähkölaskun ja purskahti itkuun
Satakunnan Kansassa hyvä ja koskettava juttu, ja vähän surullinenkin. Yh oli kaatunut, käsi murskaksi, ja joutui vaihtamaan alaa, ja nyt rahat ei riitä.. monelle tuttu tilanne, mutta itseä on alkanut vähän häiritsemään nämä lehdissä olevat yh jutut. Ne ovat niin samankaltaisia , ja vähän jopa sääliäkerääviä. Itse olen nimittäin myös pienituloinen yh, mutta ei mulla (eikä lapsella) todellakaan mikään surkea elämä ole ollut. Kun usein näistä jutuista saa vaan sen kuvan, että yh:t ei pärjää mitenkään, ja elämä on niin vaikeaa...
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Totta kirjoittavat. Yh:lla on rahat tiukemmalla kuin ydinperheellisellä varsinkin jos on enemmän kuin yksi lapsi huollettavana. Olen itse keskituloinen yhden lapsen yh ja pärjäämme hyvin mutta jos minulla olisi kaksi lasta niin olisimme tiukilla. Lapset maksavat. Monet isät valssaavat usein takavasemmalle vastuustaan (toki on yh-isejäkin mutta harvassa) ja yh jää yksin. Onneksi minulla on muuten vahva tukiverkosto (vanhempani, sisko, ystävät) joten apua saan tarvittaessa. En lukenut juttua mutta ei kaikilla ole turvaverkostoa. Koeta löytää hiukan empatiaa muille ap samalla kun olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi.
Ei pidä paikkaansa. Meillä 4 hengen tulot yhteensä 2460 netto kuukaudessa ja tuossa on lapsilisät mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kirjoittavat. Yh:lla on rahat tiukemmalla kuin ydinperheellisellä varsinkin jos on enemmän kuin yksi lapsi huollettavana. Olen itse keskituloinen yhden lapsen yh ja pärjäämme hyvin mutta jos minulla olisi kaksi lasta niin olisimme tiukilla. Lapset maksavat. Monet isät valssaavat usein takavasemmalle vastuustaan (toki on yh-isejäkin mutta harvassa) ja yh jää yksin. Onneksi minulla on muuten vahva tukiverkosto (vanhempani, sisko, ystävät) joten apua saan tarvittaessa. En lukenut juttua mutta ei kaikilla ole turvaverkostoa. Koeta löytää hiukan empatiaa muille ap samalla kun olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi.
Yh saa enemmän tukia mitä useimmat ydinperheen vanhemmat yhteensä.
No kerroppa mitä tukia yh saa? Olin yh ja ainoa tuki jota sain oli parinkympin korotus lapsilisään. "Hyvä palkka", siis ei edes asumistukea saatu.
Elarit.
Ja jos on hyvä palkka niin kyllähän sillä pärjää.
Yh saa myös korotetut lapsilisät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh saa enemmän tukia mitä useimmat ydinperheen vanhemmat yhteensä.
No kerroppa mitä tukia yh saa? Olin yh ja ainoa tuki jota sain oli parinkympin korotus lapsilisään. "Hyvä palkka", siis ei edes asumistukea saatu.
Älä jaksa olla lapsellinen. Jos tukiin olisi oikeutettu yksinhuoltajalla on niihin paremmat edellytykset kuin kahden vanhemman taloudella. Ja siksi monella parilla esim miehen kirjat on toisaalla, kun yhteistalous ei kannata.
Jankkaan jankkaan! SIIS mitä tukia! YH saa! Näytä se pykälä, haen takautuvasti!
Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia lukemaan? Nyt puhutaan yleisellä tasolla suomen tukijärjestelmästä, eikä mistään yksinhuoltajien tuista.
Taidan olla yksi onnekkaista joilla sähkö kuuluu vuokraan kuten myös vesi ja lämpö. 425e/kk. Sisältää kaiken.
Vihreä siirtymä, mitäs äänestätte sitä. Pian joudutaan jatkuvasti kytkemään sähköjä ihmisiltä pois päältä kun ei tuule tai paista.
Sähkölämmitteisiä asuntoja on vaikea myydä tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raskasta yksin elättää lapsi, kaksikin. Kun on raskasta selvitä ilman lapsia taloudellisesti .
Tämä on niin ihmisestä kiinni. Minä jäin leskeksi lasten ollessa vaippaikäisiä.
Miehen suku jätti minut ja lapset samalla hetkellä, kun mies todettiin kuolleeksi. Omat vanhemmat asuivat toisella paikkakunnalla.
Opiskelin lasten ollessa pieniä opistotasoisen ammatin ja valmistuin kiitettävin arvosanoin.Lapsista kasvoi tasapainoisia veronmaksajia, esikoinen opiskelee yliopistossa ja kuopus AMK tason tutkintoa.
Lasten ollessa pieniä meillä ei ollut autoa. En tupakoi enkä kapakoinut, joten rahat jäivät elämiseen ja lasten hyvinvointiin.
Silloin taisi olla halvempaa, ei ollut sotaa, ei inflaatiota, ei pandemiaa... Kaikki oli ennen paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla yksi onnekkaista joilla sähkö kuuluu vuokraan kuten myös vesi ja lämpö. 425e/kk. Sisältää kaiken.
Minua pidetään säälittävänä yksinäisenä vanhana piikana kun asun yksi pienellä paikkakunnalla rivitalo yksiössä, jonka vastine on hiukan yli satasen, joka sisältää sekä sähkö- ja vesiennakon. Toki tämä rapistuu käsiin, mutta ei se haittaa. Maksoin tästä 25000e.
Valtioa maksaa sähkölaskun jos itse ei pysty.
T: A Saarikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raskasta yksin elättää lapsi, kaksikin. Kun on raskasta selvitä ilman lapsia taloudellisesti .
Miehen suku jätti minut ja lapset samalla hetkellä, kun mies todettiin kuolleeksi. Omat vanhemmat asuivat toisella paikkakunnalla.
Opiskelin lasten ollessa pieniä opistotasoisen ammatin ja valmistuin kiitettävin arvosanoin.Lapsista kasvoi tasapainoisia veronmaksajia, esikoinen opiskelee yliopistossa ja kuopus AMK tason tutkintoa.
Lasten ollessa pieniä meillä ei ollut autoa. En tupakoi enkä kapakoinut, joten rahat jäivät elämiseen ja lasten hyvinvointiin.
Silloin taisi olla halvempaa, ei ollut sotaa, ei inflaatiota, ei pandemiaa... Kaikki oli ennen paremmin.
Onko suomessa nyt sota?
Toimittajat vääntävät tarinasta kuin tarinasta nyyhkytarinan, tai ruusuisen unelman, riippuen siitä, kumpi puoli halutaan kertoa.
Jos on tarkoitus kirjoittaa surkeasta elämästä, jätetään kertomatta kaikki ne asiat, jotka ovat hyvin, tai edes vähentävät tilanteen kurjuutta.
Jos halutaan kertoa, esim. "normaalista" poikkeavaa elämäntapaa ihannoiva artikkeli, haastatellaan ihmisiä, jotka edustavat ko. elämäntapaa, ja kerrotaan vain hyviä puolia heidän elämästään. Kaikki negatiivinen jätetään kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmitteisiä asuntoja on vaikea myydä tulevaisuudessa.
Nyt on vähän viimeisiä hetkiä laittaa ne aurinkopaneelit katolle. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään.
Yyhoolla on rahakirstu jalkojen välissä, sillä vaan laskuja makselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat vääntävät tarinasta kuin tarinasta nyyhkytarinan, tai ruusuisen unelman, riippuen siitä, kumpi puoli halutaan kertoa.
Jos on tarkoitus kirjoittaa surkeasta elämästä, jätetään kertomatta kaikki ne asiat, jotka ovat hyvin, tai edes vähentävät tilanteen kurjuutta.
Jos halutaan kertoa, esim. "normaalista" poikkeavaa elämäntapaa ihannoiva artikkeli, haastatellaan ihmisiä, jotka edustavat ko. elämäntapaa, ja kerrotaan vain hyviä puolia heidän elämästään. Kaikki negatiivinen jätetään kertomatta.
Elämme uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen haluaa olla jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itsensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko pöljempää sanontaa ollakaan kuin tuo ennen oli kaikki paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Karmeaa tuubaa. Kyllä minulla rahat (tuet) lisääntyivät merkittävästi eron myötä. Nyt on varaa kaikkeen siihen mihin ei ydinperheessä ollut. Työttömänä tietenkin olen ja kannattaa pysyäkin. Exällä tosin on tiukempaa, kun ei työssäkäyvänä etävanhempana saa mitään tukia. Eikä muuten ole vastuutaan pakoileva isä, kuten yleistät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikään ei enää tule olemaan niin hyvin kuin tänään.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle myivät Fortumin tehomyyjät jonkun pörssisähköhintaisen määräaikaisen sopimuksen ja maksaa tällä hetkellä Fortumille noin 130 kuussa ja paikalliselle sähköyhtiölle 40 euroa /kk.
170 euroa kuukaudessa ihmiselle jonka ansiosidonnaisesta päivärahasta jää 700 käteen tuo on ihan järkyttävä summa. Asuu 27 neliön yksiössä. Sanoi että pärjää eikä aio hakea toimeentulotukea vaikka yritin neuvoa, että edes kysyisi asiasta.
Syksyllä onneksi voi vaihtaa sähköntoimittajaa kun sopimus loppuu
Mitä hamppua se muksusi siellä yksiössään viljelee, kun on tuollaiset sähkölaskut? Lämmittää sähkösaunaa 24/7? Asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja pörssisähköllä lämpiää, on ollut ehkä tuplat tuosta 2kk sähkölaskut. Kerrostalossa lämmöt kuuluu yhtiövastikkeeseen muutenkin. Taitaa kusettaa sinua noilla summilla.
Kela maksaa mun laskut. Joten ihasama
Kasva jo aikuiseksi.