Menen ihan sekaisin, jos joku on selvästi vihamielinen tai ilkeä itseä kohtaan
Tilanteissa, joissa joku toinen on selvästi ilkeä tai vihamielinen, on esim kateellinen tai vihainen jostain, meen ihan sekaisin ja alan käyttäytyä siten, että häpäisen itseni tekemällä jotain todella noloa tai käyttäytymällä niin, että sen seurauksena tunnen häpeää ja muut kummastelee ja naureskelee mulle ja mun käytökselle. Tulen tosi epävarmaksi ja ahdistuneeksi ja sen seurauksena en jotenkin soaa olla oma itseni.
Mistä tässä voi olla kyse?
Kommentit (86)
Käsken sinut helvettiin. Katsotaan menetkö.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokee negatiivisen tunteen, niin aivot yrittää löytää syytä tunteen aiheuttajalle.
Koska et rehellisesti pysty näyttämään kiukkua / harmitusta toiselle ja pelkäät toisen negatiivista purkausta, niin tavallaan kaikki negatiiviset tunteet projisoituvat itseesi ja satutat itseäsi.
Voit opetella lempeää, tietoista hyväksymistä.
Jos toinen näyttää sinulle negatiivisia tunteita mutta se ei satuta sinua paljoa, voit unohtaa asian ja todeta itsellesi, että meissä kaikissa on heikkoutta.
Jos taas loukkaus tuntuu sinusta liian pahalta, voit oppia ilmaisemaan sitä toiselle:
- Näytä surulliselta ja pettyneeltä.
- Kysy toiselta miksi hän sanoi noin tai teki noin
- Voit sanoa että sinulla tuli tuosta asiasta epämukava olo
Harjoittelu tapahtuu pikkuhiljaa. Harjoittele ensin kaikkien tutuimpien ihmisten kanssa. Pikkuhiljaa se on luontevampaa ja uskallat rohkeammin sanoittaa tunteesi, etäisemmillekkin tuttavuuksille.
Ymmärrän sinua, minustakin tulee pelokas tilanteissa joissa on vihamielisyyttä. Se helpottaa, kun ajattelen, että sillä joka suuttui, voi olla siihen hyvä syy ja mahdollisesti jokin asia huonosti.
Kiitos niin paljon kaikille teille, jotka neuvotte ja tsemppaatte! Kiitos tosi paljon näistä vinkeistä! Laitoin tänne viestiä, koska haluan kehittyä ja tuntuu, että oon saanut niin paljon hyviä näkökulmia, joista on siinä apua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä yrität ansaita toisen tunnetilan. Itsensä kampittaja. Sellaisia on.
Voit yrittää rikkoa jäänkin, mutta veikkaan, että yrität ansaita paheksuntaa tai naureskelua.
Olen kyllä miettinyt itsekin tätä joskus, että onko kyse jonkinlaisesta self-sabotagesta, että yritän saada toisen lopettamaan. Tiedän, että minussa on jotain pielessä, kun en ole normaalisti lopettanut tällaisia suhteita, vaan olen jäänyt niihin, ja myös että minulla on muutama kokemus vastaavista suhteista. Lisäksi minulla on paljon hyviä ihmissuhteita ja tunnen paljon tosi mukavia ihmisiä vuosien takaa, joten kyse ei ole mielestäni siitä, että ongelma olisi minussa, että ns ylireagoisin tavalliseen vuorovaikutukseen, mutta siltä osin ongelma on minussa, että jään tällaisiin suhteisiin.
Koen ikään kuin etten pääse pois tai pakoon, vaan olen nalkissa ja on vaan pakko kestää. Oma kokemukseni on nimittäin, että nää muutamat hlöt jotka ilkeitä on olleet, eivät jostain syystä suostu poistumaan kuvioista, vaan tunkevat ja änkevät elämään väkisin, eikä heistä pääse eroon. Ja tekevät ikäviä temppujaan, jolloin on siltäkin osin kiinni heissä, vaikka etäisyyttä ottaisikin, eli tavallaan heistä ei pääse eroon pitämällä etäisyyttäkään.
Ap
Diagnosoimattomia narsismin kirjolla olevia henkilöitä on väestössä paljon enemmän kuin viralliset luvut antavat ymmärtää. Sen voi havaita tästäkin keskustelusta. Et vain ole luonnostasi yhtä ilkeä ja pahansuopa, että sinulla olisi valmiina kaikki veemäiset repliikit ja strategiat. Narsisti huomaa tämän ja käyttää tilaisuutta hyväkseen. Ongelma on siis ainoastaan epäsosiaalisessa ihmisessä ja hänen sopimattomassa käytöksessään. Itsepuolustautumisen opettelu on aina suotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokee negatiivisen tunteen, niin aivot yrittää löytää syytä tunteen aiheuttajalle.
Koska et rehellisesti pysty näyttämään kiukkua / harmitusta toiselle ja pelkäät toisen negatiivista purkausta, niin tavallaan kaikki negatiiviset tunteet projisoituvat itseesi ja satutat itseäsi.
Jos toinen näyttää sinulle negatiivisia tunteita mutta se ei satuta sinua paljoa, voit unohtaa asian ja todeta itsellesi, että meissä kaikissa on heikkoutta.
Jos taas loukkaus tuntuu sinusta liian pahalta, voit oppia ilmaisemaan sitä toiselle:
Harjoittelu tapahtuu pikkuhiljaa. Harjoittele ensin kaikkien tutuimpien ihmisten kanssa. Pikkuhiljaa se on luontevampaa ja uskallat rohkeammin sanoittaa tunteesi, etäisemmillekkin tuttavuuksille.
Ymmärrän sinua, minustakin tulee pelokas tilanteissa joissa on vihamielisyyttä. Se helpottaa, kun ajattelen, että sillä joka suuttui, voi olla siihen hyvä syy ja mahdollisesti jokin asia huonosti.
Tosi hyvin ja rakentavasti sanottu!