Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota

vitsi pliis
01.04.2022 |

Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.

Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.

Kommentit (495)

Vierailija
241/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkkavaatimus on naurettava. Olen maisteri, julkisella puolella keskijohdon tehtävissä ja vastuuta on todella paljon. Palkkani on 4300e, ja olen opiskellut sen eteen tuplasti sen minkä sairaanhoitajat.

Palkkaa isompi ongelma hoitoalalla on huono johtaminen ja puutteellinen resursointi. Nuo kun laitetaan kuntoon ja siirretään hoitajilta pois lääkäreille tai sihteereille alkujaan kuuluneet tehtävät, niin ongelma on korjattu. Sen jälkeen voidaankin alkaa miettiä, onko lääkäreiden palkkataso neuvoteltu yläkanttiin…

Palkkavaatimus on kuin onkin ihan naurettava. Luileko hoitsut oikeasti, että rinnastettaisiin maistereihin??

Vähän. nyt järkeä päähän, sinne ammattikoululaisillekin.

Jos kaikki maisterit pistettäisiin pihalle töistä, mitään ongelmaa siitä ei aiheudu kuin maistereille itselleen, mutta jos kaikki hoitajat laitettaisiin pihalle töistään täällä vallitsisi kaaos ja hätä. Onkohan meillä arvot hieman vinksallaan?

Joo, ja samalla logiikalla sulle pitäisi maksaa varmaan enemmän kuin Kimi Räikköselle.

Haloo, me ei eletä maailmassa, missä kaikki maisterit pistetään töistä.

Mielestäni juuri esim. Räikkönen on törkeän ylipalkattu. Mielestäni aivan perverssin ylipalkattu. Kertoo nykymaailmasta aivan kaiken. Arvostukset perseellään.

Vierailija
242/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta silloin kannattaa vaihtaa työpaikkaa, en minäkään mene sellaisiin paikkoihn töihin"

Näin on tehtykin. Siksi meillä on kova hoitajapula ja ala on kriisissä. Jatkossa voi olla ettei meillä enää ole kunnollista julkista terveydenhuoltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juristi ja kunnalla töissä, ja jos sairaanhoitajat saa tuollaiset kororukset, niin minä haluan myös. Täysin epärealistinen vaatimus. En nyt halua kuulostaa kopealta, mutta missä maailmassa sairaanhoitajat saa enemmän palkkaa kuin lakimiehet? Jos on julkisella puolella töissä niin pitkän, vaativan (kyllä, hoitajan työ on varmasti myös todella vaativaa) yliopistotutkinnon jälkeen saa tehdä jonkin aikaa töitä, ennen kuin pääsee tuohon 4300€ mitä hoitajat havittelevat keskipalkakseen.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin onko hoitajan työ yhtä vaativaa kuin lakimiehen?

Onko jonkun yrityslakimiehen homma oikeasti mielestäsi niin tärkeä? Tärkeämpi kuin hoitajan joka pitää vaikka lapsestasi huolta? Mielestäni ei todellakaan ole.

Vierailija
244/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkkavaatimus on naurettava. Olen maisteri, julkisella puolella keskijohdon tehtävissä ja vastuuta on todella paljon. Palkkani on 4300e, ja olen opiskellut sen eteen tuplasti sen minkä sairaanhoitajat.

Palkkaa isompi ongelma hoitoalalla on huono johtaminen ja puutteellinen resursointi. Nuo kun laitetaan kuntoon ja siirretään hoitajilta pois lääkäreille tai sihteereille alkujaan kuuluneet tehtävät, niin ongelma on korjattu. Sen jälkeen voidaankin alkaa miettiä, onko lääkäreiden palkkataso neuvoteltu yläkanttiin…

Palkkavaatimus on kuin onkin ihan naurettava. Luileko hoitsut oikeasti, että rinnastettaisiin maistereihin??

Vähän. nyt järkeä päähän, sinne ammattikoululaisillekin.

Jos kaikki maisterit pistettäisiin pihalle töistä, mitään ongelmaa siitä ei aiheudu kuin maistereille itselleen, mutta jos kaikki hoitajat laitettaisiin pihalle töistään täällä vallitsisi kaaos ja hätä. Onkohan meillä arvot hieman vinksallaan?

No ainakin ilman tämän maisterin työpanosta työnantajan rahaliikenne voi alkaa takkuilemaan. Tuskin hoitsutkaan kovin pitkään viitsii töissä olla, jos palkka ei liiku tilille tai työpaikalle ei saa tilattua hoitotarvikkeita, kun kunnan talous on sekaisin. Hoitoala ei todellakaan ole maailman ainoa oleellisen tärkeä ala.

Vierailija
245/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse ovat ammatin ja alan valinneet ja nyt vakavasti sairaiden henki vaarantuu tämän törkeyden takia! "

On vaarantunut tähän astikin. Hoitajat ovat puhuneet potilasturvallisuudesta vuosikausia mutta ketään ei ole kiinnostanut. Homma perustuu jatkuviin joustoihin ja ylitöihin hoitoalalla ja tilanne pahenee kokoajan. Nyt taivastellaan kun asioita yritetään saada kuntoon. Ikinä ei ole oikea aika.

Vierailija
246/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran, että olet opiskellut pidempään ei erityisesti oikeuta parempaan palkkaan. Opiskelun pituudella ei pitäisi olla niin hirveästi tekemistä palkan kanssa, vaan mainitsemasi vastuun.

(Oudosti kyllä sitten kun tapahtuu vaikka joku öljyonnettomuus ei kukaan ole siitä vastuussa, ei kukaan niistä megapalkatuista "vastuullisista" hemmoista.)

Eikö silloin bussikuskien pitäisi olla todella hyvätuloisia, kun ovat vastuussa kymmenistä ihmishengistä koko ajan? Ja jos suurtalouskokki ei kypsennä kanaa kunnolla, jopa toista sataa ihmistä voi saada vakavan ruokamyrkytyksen.

Ei se vastuu voi olla mikään määräävä kriteeri. Se että "on vastuussa" ihmishengistä ei välttämättä tarkoita paljoa, jos se työnkuvaan kuuluva vastuunkanto ei ole erityisen haastavaa tai monipuolista.

On eri asia olla vastuussa työryhmästä noin haastavuuden puolesta kuin vastata hoitajana potilaan hengestä. Eli kärjistäen siitä, että laskee lääkkeet oikein. Pitäisi onnistua melkein joka kerta.

Vierailija
247/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa ja Ruotsissa on paremmat työolot. Työtahti on inhimillinen. Palkka on parempi. Osittain voi elinkustannukset olla kovemmat, mutta työolot on paremmat. Lisäkoulutuksesta ja kokemuksesta maksetaan. Suomessa palkkajärjestelmä ei palkitse lisäosaamista ja vastuunottoa, työn vaativuutta. Uralla ei pysty etenemään. Siinä on iso ero muihin maihin. Työelämän joustot toimivat siellä. Osa-aikatyö on oikeasti mahdollista työkuormaa lisäämättä. Vuoroihin voi vaikuttaa esim perhe-elämä huomioidaan.

Vierailija
248/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida pelkkä raha poistaa hoitajien puutetta niin kauan kun hoitoalalla on niin huono työilmapiiri, että mönet lähtevät sen vuoksi alalta pois eivätkä suinkaan huonon palkan vuoksi. Ja kyllä,  olen itse ollut hoitoalalla töissä kuten myös nykyisin eläkkeellä oleva anoppini, joka teki pitkän työuran sairaanhoitajana. Eli en puhu ihan puuta heinää tietämättä oikeasti mistään mitään. Koskaan ei anoppi pitkän sairaanhoitajan työuransa aikana palkasta valittanut, mutta sitäkin enemmän  keskusteltiin hoitoalan huonosta työilmapiiristä, joka saa ihmiset voimaan huonosti  ja pakenemaan muihin töihin. Raha ei ratkaise kaikkea. Vaikka palkkoja kuinka koroteltaisiin, ei suurin osa ihmisistä jaksa silti myrkyllisessä työilmapiirissä.  Silti huudellaan vaan rahat tänne ja heti. Ei tunnu olevan mitään mielenkiintoa muille asioille, jotka vaikuttavat riittääkö hoitoalalla työvoimaa vai ei ja miten saataisiin työntekijät jaksamaan työsään. Eli mielenkiinto tuntuu olevan lähinnä siinä omassa navassa, että jee haluun lisää rahaa. Joo ja sit vois matkustella enemmän ja silleen. Huoh.

Vierailija
249/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran, että olet opiskellut pidempään ei erityisesti oikeuta parempaan palkkaan. Opiskelun pituudella ei pitäisi olla niin hirveästi tekemistä palkan kanssa, vaan mainitsemasi vastuun.

(Oudosti kyllä sitten kun tapahtuu vaikka joku öljyonnettomuus ei kukaan ole siitä vastuussa, ei kukaan niistä megapalkatuista "vastuullisista" hemmoista.)

Eikö silloin bussikuskien pitäisi olla todella hyvätuloisia, kun ovat vastuussa kymmenistä ihmishengistä koko ajan? Ja jos suurtalouskokki ei kypsennä kanaa kunnolla, jopa toista sataa ihmistä voi saada vakavan ruokamyrkytyksen.

Ei se vastuu voi olla mikään määräävä kriteeri. Se että "on vastuussa" ihmishengistä ei välttämättä tarkoita paljoa, jos se työnkuvaan kuuluva vastuunkanto ei ole erityisen haastavaa tai monipuolista.

On eri asia olla vastuussa työryhmästä noin haastavuuden puolesta kuin vastata hoitajana potilaan hengestä. Eli kärjistäen siitä, että laskee lääkkeet oikein. Pitäisi onnistua melkein joka kerta.

Yksinkertaistat ja aliarvioit sairaanhoitajan työn vastuuta. Et taida olla alalla tai tuntea sitä lainkaan.

Vierailija
250/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juristi ja kunnalla töissä, ja jos sairaanhoitajat saa tuollaiset kororukset, niin minä haluan myös. Täysin epärealistinen vaatimus. En nyt halua kuulostaa kopealta, mutta missä maailmassa sairaanhoitajat saa enemmän palkkaa kuin lakimiehet? Jos on julkisella puolella töissä niin pitkän, vaativan (kyllä, hoitajan työ on varmasti myös todella vaativaa) yliopistotutkinnon jälkeen saa tehdä jonkin aikaa töitä, ennen kuin pääsee tuohon 4300€ mitä hoitajat havittelevat keskipalkakseen.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin onko hoitajan työ yhtä vaativaa kuin lakimiehen?

Onko jonkun yrityslakimiehen homma oikeasti mielestäsi niin tärkeä? Tärkeämpi kuin hoitajan joka pitää vaikka lapsestasi huolta? Mielestäni ei todellakaan ole.

Mä olen julkisella puolella töissä. Eikä se ole sinänsä relevanttia, tässä ei nyt ole siitä onko lakimiehen vai hoitajan työ tärkeämpää. Nykyinen systeemi mahdollistaa kummankin olemassaolon, ja markkinatalouden lait, jossain määrän politiikan ja AY-liikkeiden toiminnan kautta, vähän muokkaavat lopputulosta, mutta siitä väistämättä seuraa, että lakimies saa enemmän palkkaa kuin sairaanhoitaja.

Kummatkin ovat sen verran tärkeitä, että niistä maksetaan rahaa maailman jokaisessa valtiossa. Ja samaten maailman jokaisessa valtiossa juristit saavat enemmän, kuin sairaanhoitajat.

Vierailija
251/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opiskelu suoraan, mutta työtehtävien vaikuttavuus kyllä. En yhtään kiistä, etteikö hoitajien työ olisi tärkeää ja vaikuttaisi potilaiden ja heidän läheistensä elämään valtavasti. Minun työni taas vaikuttaa suoraan 150 henkilön ja välillisesti parinsadantuhannen ihmisen elämään. Kumman työssä on enemmän vastuuta ja miten sen pitäisi mielestäsi näkyä palkassa?

Vierailija
252/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten itsekin juuri totesit, vastuuta on erilaista ja joku vastuu on merkitsevämpää kuin toinen. Jos vastuulla on rahan menetys tai ihmishenki niin tietenkin jälkimmäisestä huolehtivalla on enemmän vastuuta. Antaisitko vaikka kännikalan ajaa koululaisbussia? Et tietenkään. Siihen hommaan tarvitaan järjellinen ammattikuski ja sille pitää maksaa hyvin. En näe tässä mitään ongelmaa.

Mielestäni juuri se että puhutaan hieman halveksivaan sävyyn bussikuskeista ja suurtalouskokeista on iso ongelma. Nämä ovat yhteiskunnan huoltotyöntekijöitä. Heitä kuuluu arvostaa ihan yhtä paljo kuin jotain bisneslakimiehiä. Tai jotain turhakkeita formularäikkösiä.

Vierailija
253/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin itselleni maisterin palkkaa, koska mummojen syöttäminen kestää niin kauan. Ei sillä niink—n. v-liä, etten katso, että varpaat on edes peiton alla, koska mulla kiire kahvipöytään…

Vierailija
254/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaistat ja aliarvioit sairaanhoitajan työn vastuuta. Et taida olla alalla tai tuntea sitä lainkaan.

Ihan riittävän hyvin tunnen. Äiti on sairaanhoitaja ja mun avomies myös. Kyllä siinä ollaan vastuussa ihmishengistä, mutta jos tekee työnsä kunnolla niin ei siinä vastuuseen siitä joudu. Samoin kuin bussikuski - jos noudattaa liikennesääntöjä, kaikki sadat ihmiset joista vastaa päivän aikana, pääsevät kotiin turvallisesti.

Vierailija
255/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt varmaan väärinkäsityksiä aiheuttaa se, että sairaanhoitajien palkkahaitari on 2600-3500 ja nuo alapäässä olevat vaativat tonnin korotusta, mitä lehdestä lukenut. Mutta siis vaaditaanko oikeasti kaikille tonnin korotusta?

Vierailija
256/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten itsekin juuri totesit, vastuuta on erilaista ja joku vastuu on merkitsevämpää kuin toinen. Jos vastuulla on rahan menetys tai ihmishenki niin tietenkin jälkimmäisestä huolehtivalla on enemmän vastuuta. Antaisitko vaikka kännikalan ajaa koululaisbussia? Et tietenkään. Siihen hommaan tarvitaan järjellinen ammattikuski ja sille pitää maksaa hyvin. En näe tässä mitään ongelmaa.

Mielestäni juuri se että puhutaan hieman halveksivaan sävyyn bussikuskeista ja suurtalouskokeista on iso ongelma. Nämä ovat yhteiskunnan huoltotyöntekijöitä. Heitä kuuluu arvostaa ihan yhtä paljo kuin jotain bisneslakimiehiä. Tai jotain turhakkeita formularäikkösiä.

Kyllä minä heitä arvostan. Kaikki tekevät osansa. Mutta pitäisikö suurtalouskokille maksaa saman verran kuin lakimiehelle?

Tervemenoa Neuvostoliittoon.

Vierailija
257/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opistoinssi saa enemmän lähtöpalkkaa kuin sairaanhoitaja?

Vierailija
258/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt varmaan väärinkäsityksiä aiheuttaa se, että sairaanhoitajien palkkahaitari on 2600-3500 ja nuo alapäässä olevat vaativat tonnin korotusta, mitä lehdestä lukenut. Mutta siis vaaditaanko oikeasti kaikille tonnin korotusta?

Vaaditaan korotusta, joka nostaisi KESKIPALKKAA 1000€/kk. Eli ne jotka saa jo jotain 4k sais reilusti yli viisi tonnia.

Vierailija
259/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen opettaja ja saan 2750e. Luuletteko oikeasti, että suostun siihen, et joku ammattikoululainen saa tonnin enemmön kuin minä?"

Kolme tonnia on sairaanhoitajan peruspalkka korotusten jälkeen päivätyöstä.

Vierailija
260/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta siis vaaditaanko oikeasti kaikille tonnin korotusta?"

Kenellekään ei vaadita. Sh peruspalkka nousee 490€ viidessä vuodessa ja lähihoitajan 430€. Pyyntö on kohtuullinen nykytilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi