Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota
Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.
Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.
Kommentit (495)
Lähäri joka ei ilman erityisopettajaa saisi ees tutkintoa kasaan tienaisi saman kuin vaka-opettaja?
Sairaanhoitajan palkka on 2500. Ei mitään 3000 saatika yli. Palkkanauhassa on mullakin summa tuota 2500 suurempi, mutta siinä on mukana haittalisät ja isona osana ylityöt ja hälyrahat. Ainut vertailukelpoinen palkka on peruspalkka. Kaikki sairaanhoitajat eivat tee vuorotöitä eikä kenenkään pitäisi joutua tekemään ylitöitä saadakseen palkkaa jolla pääkaupunkiseudulla tulee toimeen. Kummallista että mediassa jaetaan ihan todellisuudesta irti olevia palkka tietoja tai se että uskotaan jonkun muka lääkärin kertomuksia vauvapalstalla.
Mäkin vähän ihmettelen tota, että kun töissä ei ole riittävästi tekijöitä, niin pitäs saada enempi rahaa.
Ei ne kuitenkaan yhtään enempää töitä tee kuin mitä ne ehtii, jos osa töistä jää tekemättä niin miten se että saisi itse enemmän rahaa korjaa sen ongelman? Kyllä mäkin teen töissä ihan koko sen ajan töitä mistä mulle maksetaan. Ja jos tulee ylitöitä, niistä maksetaan kanssa. Jos jostain syystä en ehdi tehdä kaikkia päivän töitä, saan silti lähteä kello X kotiin, tai mulle maksetaan ajasta X+Y.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen DI teollisuudessa brutto 4400 €/kk. Hoitajilta on nyt karannut mopo käsistä.
No voi voi, itse olen paperimies ja tienaan 5300/kk. Teillä dippainsseillä ja lääkäreillä on huonot palkat.
Hoitajien palkkavaatimus on täysin kohtuullinen jopa nöyrä. Hoitajalle voisi maksaa hyvin saman kuin meille paperimiehillekkin, meidän työ on lepoa heidän työhönsä verrattuna.
Itse olen DI, ja ollut aikoinaan kesätöissä paperitehtaalla. Viimeinen lauseesi on kyllä totta. Hoitajien palkankorotus voitaisiinkin verottaa kohdistetuksi paperimiehiltä.
T. DI jonka palkka oli ensimmäiset 10 vuotta pienempi kuin kesähessuna paperitehtaalla. Nyt sentään päässyt juuri yli 4K€.
Juurihan ne hoitajat ovat valittaneet että tarvitsevat työntekijöitä lisää. Ei palkan korotus tuo lisäkäsiä työhön. Nytkö palkankorotus tuo jaksamista töihin, erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien työtä vähättelemättä tosiasia on, että he eivät ole asiantuntijoita eivätkä etenkään lääkäreitä, vaan työhön on melko helppo kouluttautua ja se on aika yksinkertaista. Joten palkkavaatimus ei ole missään suhteessa työhön, kun sitä verrataan muihin saman palkkatason töihin.
Sairaanhoitajan työnkuvan tuntemistasi vähättelemättä tosiasia on, että et tiedä sairaanhoitajan työstä yhtään mitään,
Emme tietenkään tiedä, koska. eillhän sari sairaanhoitaja tekee myös l’äkärin hommat… joonoo… ihan miten vaan… mit jos hankiisit oikean korkeakoulututkinnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusongelma on se, että julkisella sektorilla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa hoitajien kokoiselle ryhmälle 1000€ yli mediaanipalkkojen, ei edes mediaania suurempia palkkoja. Se on talousmatemaattinen fakta.
Vientiteollisuuden, joka tuo sitä palkanmaksuvaraa yhteiskunnalle, tuottama verotulo on laskenut koronan vuoksi merkittävästi ja nyt idänkaupan tyrehtyessä laskee dramaattisesti lisää, tekee tästä hoitajien vaatimuksesta aivan absurdin.
Tilanne on täysin vastaava, kuin että talo olisi ollut 5 tuntia tulessa ja vaimo vaatisi ostamaan siihen uuden keittiön..Suomihan laittoi juuri miljarditolkulla rahaa muille maille ja kehitysapuunkin menee yli miljardi vuodessa. Rahaa näyttää hyvin riittävän muillekin jaettavaksi. Talousmatemaattinen fakta ei siis ole se, ettei hoitajien palkankorotuksiin riitä rahaa. Vai olisiko kuitenkin syytä hieman priorisoida mihin sitä rahaa jaetaan? Haitajat ovat omalla listallani ihan siellä kärkipäässä parin muun ammattialan kanssa.
Laitetaan ne mijardit varhaiskasvatukseen, jossa alemman korkeakoulututkinnon suorittanut saa palkkaa 2450. Hoitajat ei ammattikoulututkinnolla tarvi yhtään lisää.
Nykyajan varhaiskasvatusideologia ei ole saanut muuta aikaiseksi kuin häiriintyneitä lapsia, näkeehän sen jo peruskoulussakin. Kumma kun aikaisemmin lapsilla ei ollut niitä ongelmia alkuunkaan siinä määrin mitä nykyään, vaikka mitään erityistä varhaiskasvatusta ei tunnettu.
Miten jaksatte valittaa tästä päivästä toiseen?
Siinä niiden kutsumustyö! Rahaa lisää kun mikään ei riitä ja potilaita kuolee silläaikaa. Uskomatonta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan palkka on 2500. Ei mitään 3000 saatika yli. Palkkanauhassa on mullakin summa tuota 2500 suurempi, mutta siinä on mukana haittalisät ja isona osana ylityöt ja hälyrahat. Ainut vertailukelpoinen palkka on peruspalkka. Kaikki sairaanhoitajat eivat tee vuorotöitä eikä kenenkään pitäisi joutua tekemään ylitöitä saadakseen palkkaa jolla pääkaupunkiseudulla tulee toimeen. Kummallista että mediassa jaetaan ihan todellisuudesta irti olevia palkka tietoja tai se että uskotaan jonkun muka lääkärin kertomuksia vauvapalstalla.
Miksi peruspalkka on ainoa vertailukelpoinen? Varsinkin jos keskipalkka on 3300€ tienoilla, eli niin suuri että väkisinkin suurin osa tienaa todella merkittävästi yli peruspalkan?
Lähihoitajan palkalla voi tulla toimeen pääkaupunkiseudulla, mä olen tullut toimeen vähemmälläkin Helsingissä. Sitten jos on kaksi tai kolme lasta niin se alkaa olla oma valinta ja sit pitää miettiä missä asuu tai mitä töitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan ne hoitajat ovat valittaneet että tarvitsevat työntekijöitä lisää. Ei palkan korotus tuo lisäkäsiä työhön. Nytkö palkankorotus tuo jaksamista töihin, erikoista.
Mitä erikoista tuossa on? Kyllähän reilu palkankorotus motivoi jossain määrin venymään.
Mihin katosi teidän vuoden 2007 palkkakorotus jopa 28% Kun edelleen laulatte samasta aiheesta?
Osaisiko punapäälähäri sh Rytkönen vastata? Huojasitteko veronmaksajia tuolloin?
Mieluummin lisätyöntekijä joka sairaalaan missä tarvitaan eikä palkankorotusta, menee sekin raha parempaan. Ihmisistä pitää olla kyse eikä rahasta.
Rytkönen vastaamaan oliko 2007 korotukset huijausta kun nyt vaaditaan samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikoista tuossa on? Kyllähän reilu palkankorotus motivoi jossain määrin venymään.
Jos siitä palkasta jää joku 200€ enemmän käteen niin harva siitä kauheasti riemuitsee... Ainakin siitä päätellen että nuo 4000€ tienaavat ovat samassa kuorossa huutamassa.
Amishoitajat vastamaan… Mihin perustui 2007 korotus, kun elleen valitatte samasta?
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksatte valittaa tästä päivästä toiseen?
Katkeruus, kateus ja oma kyvyttömyys elämässä saavat aikaan tämän.
Hoitajien palkkavaatimus on naurettava. Olen maisteri, julkisella puolella keskijohdon tehtävissä ja vastuuta on todella paljon. Palkkani on 4300e, ja olen opiskellut sen eteen tuplasti sen minkä sairaanhoitajat.
Palkkaa isompi ongelma hoitoalalla on huono johtaminen ja puutteellinen resursointi. Nuo kun laitetaan kuntoon ja siirretään hoitajilta pois lääkäreille tai sihteereille alkujaan kuuluneet tehtävät, niin ongelma on korjattu. Sen jälkeen voidaankin alkaa miettiä, onko lääkäreiden palkkataso neuvoteltu yläkanttiin…
Sairaanhoitajan työ ei ole yksinkertaista, koulutus AMK yli 5 vuotta.
Sairaanhoitajan koulutus kestää 3,5 vuotta AMK:ssa.
Lwt ko kailli ammattikoulu. suorittaneille amksaa 3t?