Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat vaativat 4300 €/kk keskimääräistä kokonaisansiota

vitsi pliis
01.04.2022 |

Olen lääkäri kunnalla. Kuukausipalkkani on 4200e. Noin 300e voi tulla toimenpidepalkkioita per kuukausi jos olen sellaista työtä tehnyt. Virka-ajan ulkopuolista päivystystä en tee. Olen myös ollut muilla aloilla töissä, monet yliopistotason vastuullisessa asiantuntijatyössä olevat ihmiset eivät saa monissa paikoissa edes sitä 3300, joka nyt on hoitajien keskiansio. Saatika yli 4000e per kuukausi.

Mielestäni hoitajien palkkatoiveet ovat täysin utopistisia. Suurin osa meistä kokee, että oma työ on vaativaa ja raskasta vähintään silloin tällöin ellei koko ajan. Jos se on liian vaativaa, vaihda työpaikkaa tai alaa. Suomessa on ilmainen koulutus, ei muuta kuin kouluun hakemaan.

Kommentit (495)

Vierailija
261/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"mutta silloin kannattaa vaihtaa työpaikkaa, en minäkään mene sellaisiin paikkoihn töihin"

Näin on tehtykin. Siksi meillä on kova hoitajapula ja ala on kriisissä. Jatkossa voi olla ettei meillä enää ole kunnollista julkista terveydenhuoltoa.

Lollero 😂 Hootajat vaihtaa toisk¨iksi vähiten alaa julkisella… Tässä sulle faktaa siitä, miten paljonhootajat vaihtaa alaa: www.tilastokeskus.fi/tietotrendit/blogit/2020/tyossakayntitilaston-tied…

Hoitajat loikelee kaikkine etuuksineen ja lomaoikeuksineen. Kukaan ei lähde käytännössä katsoen alalta. Ja minne. lähtis vailla koulitusta? Varsin suppea koulutus jonka saavat, ammattikoulutuksen.

Vierailija
262/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkkavaatimus on naurettava. Olen maisteri, julkisella puolella keskijohdon tehtävissä ja vastuuta on todella paljon. Palkkani on 4300e, ja olen opiskellut sen eteen tuplasti sen minkä sairaanhoitajat.

Palkkaa isompi ongelma hoitoalalla on huono johtaminen ja puutteellinen resursointi. Nuo kun laitetaan kuntoon ja siirretään hoitajilta pois lääkäreille tai sihteereille alkujaan kuuluneet tehtävät, niin ongelma on korjattu. Sen jälkeen voidaankin alkaa miettiä, onko lääkäreiden palkkataso neuvoteltu yläkanttiin…

Vielä kerran, että olet opiskellut pidempään ei erityisesti oikeuta parempaan palkkaan. Opiskelun pituudella ei pitäisi olla niin hirveästi tekemistä palkan kanssa, vaan mainitsemasi vastuun.

(Oudosti kyllä sitten kun tapahtuu vaikka joku öljyonnettomuus ei kukaan ole siitä vastuussa, ei kukaan niistä megapalkatuista "vastuullisista" hemmoista.)

Eikö silloin bussikuskien pitäisi olla todella hyvätuloisia, kun ovat vastuussa kymmenistä ihmishengistä koko ajan? Ja jos suurtalouskokki ei kypsennä kanaa kunnolla, jopa toista sataa ihmistä voi saada vakavan ruokamyrkytyksen.

Ei se vastuu voi olla mikään määräävä kriteeri. Se että "on vastuussa" ihmishengistä ei välttämättä tarkoita paljoa, jos se työnkuvaan kuuluva vastuunkanto ei ole erityisen haastavaa tai monipuolista.

On eri asia olla vastuussa työryhmästä noin haastavuuden puolesta kuin vastata hoitajana potilaan hengestä. Eli kärjistäen siitä, että laskee lääkkeet oikein. Pitäisi onnistua melkein joka kerta.

Kuten itsekin juuri totesit, vastuuta on erilaista ja joku vastuu on merkitsevämpää kuin toinen. Jos vastuulla on rahan menetys tai ihmishenki niin tietenkin jälkimmäisestä huolehtivalla on enemmän vastuuta. Antaisitko vaikka kännikalan ajaa koululaisbussia? Et tietenkään. Siihen hommaan tarvitaan järjellinen ammattikuski ja sille pitää maksaa hyvin. En näe tässä mitään ongelmaa.

Mielestäni juuri se että puhutaan hieman halveksivaan sävyyn bussikuskeista ja suurtalouskokeista on iso ongelma. Nämä ovat yhteiskunnan huoltotyöntekijöitä. Heitä kuuluu arvostaa ihan yhtä paljo kuin jotain bisneslakimiehiä. Tai jotain turhakkeita formularäikkösiä.

Kyllä minä heitä arvostan. Kaikki tekevät osansa. Mutta pitäisikö suurtalouskokille maksaa saman verran kuin lakimiehelle?

Tervemenoa Neuvostoliittoon.

Ehkä? Olen ymmärtänyt että ihmiset yleensä hakeutuvat aloille jotka niitä kiinnostavat. Joku lakimies saattaisi haluta olla suurtalouskokki mielummin, jos siitä maksettaisiin paremmin. Se voisi olla aivan loistava suurtalouskokki, kun se nyt on kyllästynyt lakimies.

Kannatan sitä että fiksuille ja tehokkaille maksetaan kunnon palkka, mutta en kannata sitä että palkka maksetaan tittelin perusteella. Miksi tällä hetkellä koko yhteiskuntaa vähiten hyödyttävät työt ovat parhaiten palkattuja? Poikkeuksena lääkärit.

Kannattaa miettiä miksi tittelit ja sosiaalinen asema on itselle niin valtavan tärkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä niiden kutsumustyö! Rahaa lisää kun mikään ei riitä ja potilaita kuolee silläaikaa. Uskomatonta touhua.

Mikä kutsumustyö? Luuletko oikeasti, että sairaanhoitajat ovat pitkästyneitä aatelusneirija aikaansa kuluttamassa?

Vierailija
264/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas höppänöitä liikkeellä, joilla ei ole hajuakaan hoitotyöstä ja mitä kaikkea siihen voi kuulua. Esim syöpäosastoja on paljon. Hoitaja saattaa päivystysaikana valmistaa sytostaatin ja hoitajat laittavat sen tippumaan. Hups vaan jos et tiedä mitä milligrammaa ja millä vauhdilla laitat sen tippumaan niin voi olla henki pois potilaalta. Ja kyllä vaan olet siitä ihan itse vastuussa jos näppäilet tippalaskuriin väärin. Ja joskus käy niinkin että lääkärille on tullut määräykseen kirjoitusvirhe, jolloin on hyvä että hoitajasi on ammattitaitoinen ja ymmärtää kysyä vielä uudestaan jos annostus vaikuttaa erikoiselta.

Vierailija
265/495 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juristi ja kunnalla töissä, ja jos sairaanhoitajat saa tuollaiset kororukset, niin minä haluan myös. Täysin epärealistinen vaatimus. En nyt halua kuulostaa kopealta, mutta missä maailmassa sairaanhoitajat saa enemmän palkkaa kuin lakimiehet? Jos on julkisella puolella töissä niin pitkän, vaativan (kyllä, hoitajan työ on varmasti myös todella vaativaa) yliopistotutkinnon jälkeen saa tehdä jonkin aikaa töitä, ennen kuin pääsee tuohon 4300€ mitä hoitajat havittelevat keskipalkakseen.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin onko hoitajan työ yhtä vaativaa kuin lakimiehen?

Onko jonkun yrityslakimiehen homma oikeasti mielestäsi niin tärkeä? Tärkeämpi kuin hoitajan joka pitää vaikka lapsestasi huolta? Mielestäni ei todellakaan ole.

Jos koko taloudellinen ja poliittinen systeemi olisi niin pieni, että pitäisi valita kahden välillä, niin sairaanhoitaja olisi varmaan tärkeämpi. Nykymaailmassa ei kuitenkaan tarvitse valita, kun kumpikin mahtuu järjestelmään aivan hyvin.

Jos maailma olisi ydintalven jälkeisessä sotatilassa, niin metsästäjä ja sotilas olisivat tärkeimpiä kuin sairaanhoitaja. Entäs sitten? Ei tarvitse valita noiden välillä.

Vierailija
266/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen juristi ja kunnalla töissä, ja jos sairaanhoitajat saa tuollaiset kororukset, niin minä haluan myös. Täysin epärealistinen vaatimus. En nyt halua kuulostaa kopealta, mutta missä maailmassa sairaanhoitajat saa enemmän palkkaa kuin lakimiehet? Jos on julkisella puolella töissä niin pitkän, vaativan (kyllä, hoitajan työ on varmasti myös todella vaativaa) yliopistotutkinnon jälkeen saa tehdä jonkin aikaa töitä, ennen kuin pääsee tuohon 4300€ mitä hoitajat havittelevat keskipalkakseen.

Jos ihan rehellisiä ollaan, niin onko hoitajan työ yhtä vaativaa kuin lakimiehen?

Onko jonkun yrityslakimiehen homma oikeasti mielestäsi niin tärkeä? Tärkeämpi kuin hoitajan joka pitää vaikka lapsestasi huolta? Mielestäni ei todellakaan ole.

Jos koko taloudellinen ja poliittinen systeemi olisi niin pieni, että pitäisi valita kahden välillä, niin sairaanhoitaja olisi varmaan tärkeämpi. Nykymaailmassa ei kuitenkaan tarvitse valita, kun kumpikin mahtuu järjestelmään aivan hyvin.

Jos maailma olisi ydintalven jälkeisessä sotatilassa, niin metsästäjä ja sotilas olisivat tärkeimpiä kuin sairaanhoitaja. Entäs sitten? Ei tarvitse valita noiden välillä.

Ydintalven jälkeisessä tilassa ei mitään metsästäjiä tai sotilaita olisi, korkeintaan olisit naapurisi kanssa nyrkkitappelussa ja söisit sen jos voittaisit! Me kaikki kyhjötettäisiin pimeissä kellareissa.

Mutta olen samaa mieltä toki siitä että tämän hetkisessä maailmassa (lähes) kaikille ammateille on tilaus, eikä tarvitse valita mitään "tärkeintä". Silti, koska sotilaita ja metsästäjiä ei juuri tällä viikolla tarvita, niille ei vissiin sitten tarvi maksaa mitään? Näinhän keikkatyöt toimii. Onko oikein, että keikkatyötä on edes olemassa, että jotkut pakotetaan siihen asemaan? Tämä on mielestäni ajankohtainen kysymys kun monet menettävät hommansa automaatiolle.

Usein myös - kuten itsekin vedit esimerkiksi metsästäjän ja sotilaan - perinteisesti miesten työt ovat ne ainoat jotka monen mielestä loppupeleissä merkitsevät. Kuitenkin kaikenlaisia kykyjä tarvitaan.

Tästä päästään vielä siihen että korkeasti palkattu (ja statukseltaan korkea) työ mielletään usein yhteiskunnalle tärkeäksi duuniksi, vaikka näin ei olisi ollenkaan.

Jos esimerkiksi juuri sairaanhoito olisi perinteisesti miesten alaa, palkat olisivat olleet paperimiesten tasolla jo pitkään.

Vierailija
267/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI teollisuudessa brutto 4400 €/kk. Hoitajilta on nyt karannut mopo käsistä.

No voi voi, itse olen paperimies ja tienaan 5300/kk. Teillä dippainsseillä ja lääkäreillä on huonot palkat.

Hoitajien palkkavaatimus on täysin kohtuullinen jopa nöyrä. Hoitajalle voisi maksaa hyvin saman kuin meille paperimiehillekkin, meidän työ on lepoa heidän työhönsä verrattuna.

Mitä paperimiehen työtehtäviin kuuluu kun palkka noinkin iso? Sisältyykö vuorolisät sun palkkaan, 3 vuorotyö? 

Vierailija
268/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien on turha narista palkoistaan. Voi olla että unohtuu ammatinharjoittajasopimukset joilla kokonaisverotus yhtiön kautta painetaan alle 10%. Palkkatuloa sit yleensä päälle se 3000/kkj oka hoidetaan kotitalous ym vähennyksillä sinne samaan verototeumaan.

Vierailija
269/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoi, nyt valkotakki yleisti. 

Etkö lääkärin koulutuksellakaan ymmärtänyt, että 3 tonnia on hoitajien keskiansio (=peruspalkka, kokemuslisät, vuorolisät, mahd. lisäkoulutus/ammattiosaaminen)?

Lääkäreiden keskiansio saman laskelman mukaan on noin 6000 euroa. 

Miksi hoitajista on niin pulaa jos palkka on hyvä, työ kevyttä ja ylipitkät kahvitauotkin rupattelua kahvihuoneessa?

***Tervetuloa kaikki hoitajiksi. Jos hoitajia kehotetaan vaihtamaan alaa, saman voitte tehdä tekin jotka kadehditte hoitajien palkkaa ja työtä. ****

Vierailija
270/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään kutsumustyötä ei ole ole olemassa. Työtä tehdään, että saa rahaa elämiseen. Kutsumustyöksi nimittäminen on keino pitää palkka pienenä, kun ei haluta maksaa työstä kuuluvaa korvausta. Ei kukaan tässä maailmassa ole ilmainen hyväntekijä. Kyllä siitä hyvänteosta aina hyötyy jotenkin.

Vierailija
271/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen DI teollisuudessa brutto 4400 €/kk. Hoitajilta on nyt karannut mopo käsistä.

No voi voi, itse olen paperimies ja tienaan 5300/kk. Teillä dippainsseillä ja lääkäreillä on huonot palkat.

Hoitajien palkkavaatimus on täysin kohtuullinen jopa nöyrä. Hoitajalle voisi maksaa hyvin saman kuin meille paperimiehillekkin, meidän työ on lepoa heidän työhönsä verrattuna.

Paperimies = Yrityksen palkkalistoilla.

Hoitajat = Yhteiskunnan palkkalistoilla.

Yritys voin maksaa vaikka yksittäisille tyypeille parempaa palkkaa, jotta homma saadaan sujumaan ja voitto käärittyä firmaan. Se myös voi itse jakaa palkkioita, bonuksia ym. kannustimia yksittäisille suorituksille. Se voi myös muilla tavoin huomioida yritykselle hyödylliset ja taitavat työntekijät - ne kun halutaan pitää talossa.

Yhteiskunnan ”työpaikassa” kaikille kuuluu yhtä paljon. Jos yksi saa, niin kaikkien kuuluisi saada. Siksi lopulta kukaan ei saa mitään. Toisaalta ahkera ja taitava työntekijä kyynistyy tai vaihtaa alaa, koska ”kaikkien pitää saada” - myös ilman mitään syytä.

Työtehtöväkohtainen palkkaus olisi kohdallaan. Monella osastolla hoitajilla on todella leppoisa työ. Tuli seurattua sitä muutaman vuoden ajan tuolla vanhuspuolella. Mutta sitten on osastoja, missä hoitajat on todella tiukoilla ja työ on erittäin stressaavaa.

Mutta se ongelma on juuri tämä: Jos niiden muutamien työ huomioidaan isommalla palkalla, niin ”kaikkien muidenkin pitää saada sama”. Lopulta siis se laiska kännykän selaaja hyötyy eniten.

Miksiköhän niitä palkkoja ei siis haluta nostaa?

Vierailija
272/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jo pitkän aikaa tietty että paperimiesten palkat on liian hyvät. Aiheuttaa aivan tolkutonta vääristymää tilastoihin.

Vierailija
273/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Hoitsututtu kehuskeli jo viime vuonna viiden tonnin kk - ansioilla. Ei heru kamalasti tukea lakolle.

Vierailija
274/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tekkee itelleen karhunpalveluksen lakoillaan. Tää ahneus ei tuu unohtuu. Sari Sairaanhoitaja sai jo 500 euroa Kataiselta. Se ol iso palkankorotus hoitajille. Nyt vuoroon julkisen puolen miesten alat välillä. Mitääs teet jos poliisi ois lakossa tai palomies.

Vierailija
275/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä paperimiehen työtehtäviin kuuluu kun palkka noinkin iso? Sisältyykö vuorolisät sun palkkaan, 3 vuorotyö? 

Eikun se johtuu siitä, että suomalainen työmarkkina on rikki. Liitoilla on liikaa valtaa, koska vasemmistopoliitikot ovat sen niille antaneet. Seurauksena isojen liittojen palkat nousevat, mutta huonosti järjestyneiden ei. Työn tärkeydellä ei ole oleellista vaikutusta asiaan, eikä ihmisille jää neuvotteluvaraa, koska liitot kiristävät sen kaiken pois edustamalleen pienelle joukolle.

Vierailija
276/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät lääkärit ja insinöörit! Älkää uskoko kaikkea mitä luette. Faktat kannattaa tarkistaa.

SAIRAANHOITAJA SAA PALKKAA KESKIMÄÄRIN 2500€/kk.

Tähän ei kuulu laskea vuorolisiä tai ylitöitä kuten lehdistö laskee ja väittää palkan olevan yli kolme tonnia. Eli hoitajat on todellakin palkkakuopassa.

Lisäksi alalla ei oo tekijöitä, joten kysynnän ja tarjonnan laki. Toinen vaihtoehto on että hoidosta aletaan karsimaan.

Kaikkien hoitajien pitäisi lopettaa ylitöiden tekeminen ja muu joustaminen niin vihdoin nähtäisiin miten kusessa koko ala on.

T:Sh

Vierailija
277/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan palkka on 2500. Ei mitään 3000 saatika yli. Palkkanauhassa on mullakin summa tuota 2500 suurempi, mutta siinä on mukana haittalisät ja isona osana ylityöt ja hälyrahat. Ainut vertailukelpoinen palkka on peruspalkka. Kaikki sairaanhoitajat eivat tee vuorotöitä eikä kenenkään pitäisi joutua tekemään ylitöitä saadakseen palkkaa jolla pääkaupunkiseudulla tulee toimeen. Kummallista että mediassa jaetaan ihan todellisuudesta irti olevia palkka tietoja tai se että uskotaan jonkun muka lääkärin kertomuksia vauvapalstalla. 

Mediassa esitetyt palkkatiedot ovat peräisin palkkaohjelmasta. Palkkatiedot kerätään Tilastokeskukselle tilastolaki 280/2004, EU:n asetus 450/2003 mukaisesti. Palkkatiedot eivät ole hatusta repäistyjä tietoja, vaan faktaa. Tilastoon ilmoitetaan peruspalkat,  henkilökohtaiset lisät, vuosisidonnaiset lisät, vuorolisät, ylityölisät, lomarat ja bonukset. Palkkatiedot ilmoitetaan aina bruttona ja ne esitetään myös julkisuudessa bruttona. 

On monia muita aloja, joissa kokopäivätyöstä (samalla myös vuorotyö) maksetaan huonommin kuin hoitoalalla. Miten heidän palkoillaan pärjää, jos hoitajan palkalla ei pärjää?

Vierailija
278/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät lääkärit ja insinöörit! Älkää uskoko kaikkea mitä luette. Faktat kannattaa tarkistaa.

SAIRAANHOITAJA SAA PALKKAA KESKIMÄÄRIN 2500€/kk.

Tähän ei kuulu laskea vuorolisiä tai ylitöitä kuten lehdistö laskee ja väittää palkan olevan yli kolme tonnia. Eli hoitajat on todellakin palkkakuopassa.

Lisäksi alalla ei oo tekijöitä, joten kysynnän ja tarjonnan laki. Toinen vaihtoehto on että hoidosta aletaan karsimaan.

Kaikkien hoitajien pitäisi lopettaa ylitöiden tekeminen ja muu joustaminen niin vihdoin nähtäisiin miten kusessa koko ala on.

T:Sh

Ilmoitetaanhan jatkossa myös vihaamienne paperimiesten perustuntipalkat. Jätetään myös heiltä pois vuorolisät yms.

Terveisin kaupan kassa-myyjä, kokemusta 8. vuotta, tuntipalkka 12,89

Vierailija
279/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjanpitäjä tilitoimistossa. Brutto kaikkine bonuksineen jos nämä jyvitetään kuukaudelle on alle 2800 euroa. Kuukausipalkkani on noin 2600 euroa. Ja minulla on yhtä korkea (tai matala) koulutus kuin sairaanhoitajalla. Työ on vaativaa ja raskasta ja työpäivät venyvät usein iltaan.

Mielestäni hoitajien palkkavaatimukset ovat suhteessa aivan poskettomia. Hoitajat eivät TODELLAKAAN ole ainoita jotka ovat ”palkkakuopassa”. Eivätkä TODELLAKAAN pahimmassa sellaisessa. Ja ei, en puolustele hyvinvointialueiden johtajien 17 000 euron kuukausipalkkoja. Ihan järjetöntä tuhlausta.

Vierailija
280/495 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hetkeäkään usko että ap on lääkäri, mutta huvittavaa on silti se että hän vertaa aloituksessaan omaa päivätyön palkkaansa johon ei lisää edes toimenpidepalkkioita, niin hoitajien kolmivuorotyön keskipalkkaan. 😅 Tuossa tapauksessa pitäisi verrata ihan sitä nykyistä 2500-2600 peruspalkkaa, tai sitten katsoa sen lääkärinkin keskiansio päivystyksineen ja toimenpidepalkkioineen.

Joita ei muuten hoitajat edes saa, eikä edes kätilöt jotka kuitenkin myös esimerkiksi ompelevat ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän