Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat lakossa ja syöpähoidot keskeytetty, Tehyltä ylimielinen vastaus

Vierailija
01.04.2022 |

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tehyn-kari-tiainen-ihmettelee-miksei…

Tehyltä kommentoidaan: lääkärien ongelma, ”Lääkärithän vastaavat aina kaikesta” sanoo Tehyn oikeuspalvelujen päällikkö Kari Tiainen.

Jos lääkärit kerran vastaavat aina kaikesta, niin miksi hoitajille pitäisi maksaa erityisen hyvää palkkaa? Vastuu on aina lääkärillä, hoitaja on vain apukäsipari.

Kommentit (449)

Vierailija
21/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta on tuokin, että meille aina säädetään kaikki pakkolait. Tuohan siinä on pointtina, että ensimmäinen vaihtoehto on aina pakko, kun kyse on hoitajista. Mitään ei saa sanoa vastaan tai kyseenalaistaa. 

Pidä nyt turpas kiinni, jos et ymmärrä, että yhteiskunnan tehtävä on pyrkiä turvamaan ihmisille nämä palvelut. Laki tarvitaan silloin, jos nämä hoitsut eivät muuten hommaa tee. Se vaan on niin. Ja hoitsut eivät ole todellakaan ainoa ryhmä, vaikka narsismissaan niin kuvittelevat.  Hoitsut ovat vain semmoinen ryhmä, joka ei osaa eikä välitä turvata vastuullisesti edes minimipalvelua. Toisin on lääkäreitten, poliisien jne kanssa.

Vierailija
22/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun luen suojelutyöstä tiedotetta, mikä tuli tehyltä, siellä sanotaan selvästi että syöpähoidot kuuluvat suojelutyön piiriin.

Taitaa olla työnantaja itse päättänyt, ettei kuulu. Jotta saa yleisen mielipiteen hoitajia vastaan.

Aika monelta olen kuullut, että on alkava sädehoitojakso peruttu, täsmälääkke jätetty pistämättä yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella hoituu kaikki.

Vierailija
24/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun luen suojelutyöstä tiedotetta, mikä tuli tehyltä, siellä sanotaan selvästi että syöpähoidot kuuluvat suojelutyön piiriin.

Taitaa olla työnantaja itse päättänyt, ettei kuulu. Jotta saa yleisen mielipiteen hoitajia vastaan.

Aika monelta olen kuullut, että on alkava sädehoitojakso peruttu, täsmälääkke jätetty pistämättä yms.

No sehän on hyvä

Vierailija
25/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsut ei nyt saa sitä vaatimaansa korotusta ja sillä selvä. Se joukko voi hyvin irtisanoutua työstä. He ovat odotuksiin ja asenteeseen nähden täysin väärällä alalla. Halukkaita kyllä löytyy korvaamaan nämä ilmapiirin myrkyttäjät.

Vai että halukkaita löytyy, kun ei nytkään riitä tekijöitä.

Vierailija
26/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikutusta läskiperseisten, tyhmien ja laiskojen pullansyöjien lakolla nyt yhtäkkiä on kenenkään syöpähoitoihin? Heidän työnsä voi tehdä kuka vain, pyytäkää talonmiestä.

Tervetuloa tekemään, jos kerta talonmies osaa myös. Tässä tämän arvostuksen näkee.

PS. Itse aloitukseen - ennen lakkoa lupailtiin, että mm. syöpähoidot ei vaarannu lakon aikana. Jännää kuitenkin, jos niitä nyt perutaan🤨

Nuuhkaisepa syvään niin saatat haistaa sarkasmin.

Vierailija
27/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jospa sairaanhoitopiiri on päättänyt ettei niitä hoitoja nyt anneta? Suojelutyöstä neuvotellaan koko ajan sairaaloissa. Ehkä sairaalan johto katsoo jotkut muut hoidot kiireellisemmiksi? Asiat ei ole niin mustavalkoisia.

Vierailija
28/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikutusta läskiperseisten, tyhmien ja laiskojen pullansyöjien lakolla nyt yhtäkkiä on kenenkään syöpähoitoihin? Heidän työnsä voi tehdä kuka vain, pyytäkää talonmiestä.

Lakon alaista työtä ei saa tehdä kukaan muu! Ei vaikka siihen kykenisi ja olisi jopa päteväkin. Eli ei voi pyytää ketään muuta yhtään mihinkään mikä joskus on sairaanhoitajan vastuulle annettu.

Vierailija
29/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jospa sairaanhoitopiiri on päättänyt ettei niitä hoitoja nyt anneta? Suojelutyöstä neuvotellaan koko ajan sairaaloissa. Ehkä sairaalan johto katsoo jotkut muut hoidot kiireellisemmiksi? Asiat ei ole niin mustavalkoisia.

Sairaanhoitopiirit eivät ole saaneet suojelutyötä Tehyltä läpi läheskään siinä laajuudessa mitä pitivät välttämättömänä. Siksi siis oikeasti välttämättömiäkin asioita on jouduttu lykkäämään.

Vierailija
30/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitajia saa, ulkomailta ja niin jo tullutkin ja kuulemma tulee lisää.

Meille tulee lakkoa paikkaamaan Espanjasta ja Portugalista hoitajia. Ilolla odotamme uusia työkavereita.

Vierailija
31/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta on tuokin, että meille aina säädetään kaikki pakkolait. Tuohan siinä on pointtina, että ensimmäinen vaihtoehto on aina pakko, kun kyse on hoitajista. Mitään ei saa sanoa vastaan tai kyseenalaistaa. 

Ala jossa ihmisiä kuolee ilman hoitoa/hoidon viivästyessä, on syytä säädellä niin että viattomat eivät joudu kärsimään.

Kukaan ei kuole siihen etten ole taukohuoneessa kikattamassa ja juomassa kahvia.

Just näin. Tämähän on palstan elämämkoululaisten mielestä hoitajien toimenkuva.

Ps. en ole hoitaja

Vierailija
32/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien eduista keskusteltaessa aina unohdetaan muutamia olennaisia tosiasoita:

- hyvin harva suomalainen saa olla työpaikassa, jossa ei ole koskaan mitään pelkoa irtisanomisista

- julkisella puolella on törkeän hyvät komaedut verrattuna yksityiseen puoleen

- ei koskaan tarvetta uudelleenkoulutukselle omalla kustannuksella, koulutukset hoidetaan työajalla ja täydellä palkalla

- loppujen lopuksi pääosin siistiä sisätyötä, vertaa esim raudoittajaa joka lähtee räntäsateeseen fyysisesti raskaaseen ja kuluttavaan työhön räntäsateeseen klo 6:00

- yhden kerran kun olin sairaalassa pienessä operaatiossa hoitajat olivat ystävällisiä ja ammattitaitoisia, mutta ei heillä kyllä mikään kiire ollut, ihan rauhassa hoitivat hommiaan

- kokonaisansiot eivät ole lainkaan niin huonot kuin annetaan ymmärtää

Vierailija
33/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti palkkoja ei nosteta, saa romahtaa koko terveydenhuolto nykyisellään minun puolestani ja yksityistetään kaikki. Sitten jokainen hoitajien halveksija saa maksaa hoidostaan tai jäädä ilman.

Vierailija
34/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa todella hyvin myös sen vastakkainasettelun mitä lääkäreillä ja hoitajilla on. Olin itse ennen hoitoalalla ja tuntui, että asetelma johtui nimenomaan hoitajista. Lääkäreitä vihattiin, halveksuttiin ja pidettiin jotenkin ylpeinä, vaikka ihan tavallista porukkaa ne oli ja suurin osa suhtautui ihan tavallisesti hoitajiin. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Hoitajilla on vaan aika paha alemmuudentunne.

Meitä on moneen junaan, niin lääkäreitä kuin hoitajiakin. Mutta olen ollut paikoissa, joissa en ole ollut edes tervehtimisen arvoinen. Sinikkäästi jatkoin, kunnes ymmärsin, ettei kyse ollut vahingosta tai siitä, että hän ei kuullut. Potilaankaan asioita on vaikeaa hoitaa, kun lääkäri katsoo halveksuen, jos yrittää hänen puheilleen. Arvojärjestelmä täytyy myös heti tuoda selväksi, jos ollaan tekemisissä. Täytyy itsestään selvät asiat määrätä, kuten jos ollaan aamutoimia tekemässä ja sattuu kierrolle niin "Vie se potilas sitten vessaan". Mihin minä hänet sitten veisin? Ulkoavaruuteen, taukotilaan vai siivouskomeroon? 

Niin ja mä muiden muassa olen nuorena lääkärinä kohdannut hoitajilta todella asiatonta kohtelua, vähättelyä ja osaamisen kyseenalaistamista. Ajan myötä on toki hoksattu, että olen ihan fiksu ja mukava lääkäri ja yksi pahin tuli jopa pyytämään anteeksi käytöstään, mitä arvostin.

Valtaosa lääkäreistä arvostaa kovasti hoitajien työtä ja on palkkavaateiden tukena. Toisaalta on aika kuumottavaa, että lääkäri viranhaltijana joutuu suojelutyöhön, jota ei osaa eikä ole koulutusta ja kantaa myös laillisen vastuun, koska on virassa.

On myös tosi ikävää kohdata täysin turhaa vastakkainasettelua, ikään kuin lääkärit olisivat jotenkin syypäitä hoitajien tilanteeseen. Ihan yhtä lailla on julkisella työskentelevät lääkärit venyneet, joutuneet tekemään täysin järjettömiä tuntimääriä ja olleet valmiuslain alaisena. Edelleen muistuttaisin, että erikoistuvan lääkärin lähtöpalkka on esim HUS:ssa sairaalassa 3300 e, terkassa jnkv parempi. Kolmen vuoden kokemuslisällä palkka nousee ad 3952 e. Päivystysaloilla tulee toki päivystyskorvaukset, mutta päivystäminen on käytännössä ylityötä, joka tulee normaalin n. 40 h viikkotyön päälle. Muista ylitöistä ei usein makseta. Erikoislääkärien palkat on HUS:ssa esimiestehtävissäkin luokkaa 5, 5-6,5 ke ja nämä tyypit kantavat myös todella isoa vastuuta. Meillä on oikein mukavat palkat enkä valita, mutta tuntuu, että kuvitellaan meidän tienaavan ihan tähtitieteellisiä summia, mikä ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Vierailija
35/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien eduista keskusteltaessa aina unohdetaan muutamia olennaisia tosiasoita:

- hyvin harva suomalainen saa olla työpaikassa, jossa ei ole koskaan mitään pelkoa irtisanomisista

: Työnantaja uhkaa aina potkuilla, jos ei tee sitä tai tätä. 

- julkisella puolella on törkeän hyvät komaedut verrattuna yksityiseen puoleen

: Paljon joutuu tekemään ennen kuin saa vakituisen paikan ja lomaedut. Mikä tarkoittaa muutamaa viikkoa. Nekin tosin pätkittyinä. 

- ei koskaan tarvetta uudelleenkoulutukselle omalla kustannuksella, koulutukset hoidetaan työajalla ja täydellä palkalla

: Koulutuksiin tuskin edes pääsee, vaikka pitäisi. LOVE-tentitkin joutuu omasta pussista pulittamaan tai armottoman väännön tuloksena saa työnantajan kustantamana, mutta nekin täytyy tehdä omalla ajalla.

- loppujen lopuksi pääosin siistiä sisätyötä, vertaa esim raudoittajaa joka lähtee räntäsateeseen fyysisesti raskaaseen ja kuluttavaan työhön räntäsateeseen klo 6:00

: siisteys on hoitajan työstä kaukana ja se on myös fyysisesti raskasta. 

- yhden kerran kun olin sairaalassa pienessä operaatiossa hoitajat olivat ystävällisiä ja ammattitaitoisia, mutta ei heillä kyllä mikään kiire ollut, ihan rauhassa hoitivat hommiaan

: potilaille ei saa kiirettä näyttää, vaikka sellaista olisikin. 

- kokonaisansiot eivät ole lainkaan niin huonot kuin annetaan ymmärtää

: kyllä ne ovat. 

Vierailija
36/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa tekemään, jos kerta talonmies osaa myös. Tässä tämän arvostuksen näkee.

PS. Itse aloitukseen - ennen lakkoa lupailtiin, että mm. syöpähoidot ei vaarannu lakon aikana. Jännää kuitenkin, jos niitä nyt perutaan🤨

Jahas, että vittuilemaan pitää alkaa? Turha varmaan näin hoitajana ilmaista, että mielestäni on väärin että juurikin syöpähoidot yms vaarantuu tämän takia. Muutoin lakko on aiheellinen.

Sitä paitsi, täällä kun haukutaan miten hoitajat ovat ilmapiirin myrkyttäjiä, niin moni näkyy olevan omille kommenteille sokeita. Näättekö te, mitä kirjoitatte tänne? Toksista menoa.

Vierailija
37/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos on oikea hoitaja luonnostaan niin ei jätä tälleen avun ja hoidon tarpeessa olevia ihmisiä pulaan ja ala lakkoilemaan potilaiden kustannuksella.

Vierailija
38/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa todella hyvin myös sen vastakkainasettelun mitä lääkäreillä ja hoitajilla on. Olin itse ennen hoitoalalla ja tuntui, että asetelma johtui nimenomaan hoitajista. Lääkäreitä vihattiin, halveksuttiin ja pidettiin jotenkin ylpeinä, vaikka ihan tavallista porukkaa ne oli ja suurin osa suhtautui ihan tavallisesti hoitajiin. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Hoitajilla on vaan aika paha alemmuudentunne.

Meitä on moneen junaan, niin lääkäreitä kuin hoitajiakin. Mutta olen ollut paikoissa, joissa en ole ollut edes tervehtimisen arvoinen. Sinikkäästi jatkoin, kunnes ymmärsin, ettei kyse ollut vahingosta tai siitä, että hän ei kuullut. Potilaankaan asioita on vaikeaa hoitaa, kun lääkäri katsoo halveksuen, jos yrittää hänen puheilleen. Arvojärjestelmä täytyy myös heti tuoda selväksi, jos ollaan tekemisissä. Täytyy itsestään selvät asiat määrätä, kuten jos ollaan aamutoimia tekemässä ja sattuu kierrolle niin "Vie se potilas sitten vessaan". Mihin minä hänet sitten veisin? Ulkoavaruuteen, taukotilaan vai siivouskomeroon? 

Niin ja mä muiden muassa olen nuorena lääkärinä kohdannut hoitajilta todella asiatonta kohtelua, vähättelyä ja osaamisen kyseenalaistamista. Ajan myötä on toki hoksattu, että olen ihan fiksu ja mukava lääkäri ja yksi pahin tuli jopa pyytämään anteeksi käytöstään, mitä arvostin.

Valtaosa lääkäreistä arvostaa kovasti hoitajien työtä ja on palkkavaateiden tukena. Toisaalta on aika kuumottavaa, että lääkäri viranhaltijana joutuu suojelutyöhön, jota ei osaa eikä ole koulutusta ja kantaa myös laillisen vastuun, koska on virassa.

On myös tosi ikävää kohdata täysin turhaa vastakkainasettelua, ikään kuin lääkärit olisivat jotenkin syypäitä hoitajien tilanteeseen. Ihan yhtä lailla on julkisella työskentelevät lääkärit venyneet, joutuneet tekemään täysin järjettömiä tuntimääriä ja olleet valmiuslain alaisena. Edelleen muistuttaisin, että erikoistuvan lääkärin lähtöpalkka on esim HUS:ssa sairaalassa 3300 e, terkassa jnkv parempi. Kolmen vuoden kokemuslisällä palkka nousee ad 3952 e. Päivystysaloilla tulee toki päivystyskorvaukset, mutta päivystäminen on käytännössä ylityötä, joka tulee normaalin n. 40 h viikkotyön päälle. Muista ylitöistä ei usein makseta. Erikoislääkärien palkat on HUS:ssa esimiestehtävissäkin luokkaa 5, 5-6,5 ke ja nämä tyypit kantavat myös todella isoa vastuuta. Meillä on oikein mukavat palkat enkä valita, mutta tuntuu, että kuvitellaan meidän tienaavan ihan tähtitieteellisiä summia, mikä ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Hoitajan hälytyslisä alle 100 €, lääkärin lähemmäs 1000 €. 

Vierailija
39/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos on oikea hoitaja luonnostaan niin ei jätä tälleen avun ja hoidon tarpeessa olevia ihmisiä pulaan ja ala lakkoilemaan potilaiden kustannuksella.

Vieläkö joku jaksaa tätä? Me halutaan vaan leipä pöytään. Ei siellä yksikään ole hyvää hyvyyttään äiti Teresena. Työtä se on missä kaikki muukin.

Vierailija
40/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jahas, että vittuilemaan pitää alkaa? Turha varmaan näin hoitajana ilmaista, että mielestäni on väärin että juurikin syöpähoidot yms vaarantuu tämän takia. Muutoin lakko on aiheellinen.

Sitä paitsi, täällä kun haukutaan miten hoitajat ovat ilmapiirin myrkyttäjiä, niin moni näkyy olevan omille kommenteille sokeita. Näättekö te, mitä kirjoitatte tänne? Toksista menoa.

Sarkasmi ei ole vittuilua. Sarkasmi on sarkasmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme