Hoitajat lakossa ja syöpähoidot keskeytetty, Tehyltä ylimielinen vastaus
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tehyn-kari-tiainen-ihmettelee-miksei…
Tehyltä kommentoidaan: lääkärien ongelma, ”Lääkärithän vastaavat aina kaikesta” sanoo Tehyn oikeuspalvelujen päällikkö Kari Tiainen.
Jos lääkärit kerran vastaavat aina kaikesta, niin miksi hoitajille pitäisi maksaa erityisen hyvää palkkaa? Vastuu on aina lääkärillä, hoitaja on vain apukäsipari.
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Lakko tässä maailmantilanteessa on epäisänmaallista toimintaa. Miksi hoitajat näkevät itsensä parempina ihmisinä kuin muun työväen? Heillä on kohtuulliset palkat. Nyt tekevät itsestään naisvaltaisen alan "paperimiehiä". Ja miten paperimiehille on käynyt - markkinat ajavat tehtaat ulos Suomesta yksi kerrallaan. Hoitajille tulee sama kohtalo tavalla tai toisella.
Maanpuolustusvelvollisuutta kissat ja koirat kainalossa Espanjaan pakenevat palstamamat syyttelemässä lakkoilijoita epäisänmaallisuudesta, voi salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
50, kyllä niitä on jäänyt, Filippiineiltä saa kyllä, viime palaverin mukaan tulisi jo tässä kuussa ainakin 40 hoitajaa sieltä.
Olen saanut hoitoa tuollaiselta filippiiniläiseltä. Oli todella herttainen tyttö, hymyili ja oli kohtelias. Sain hyvää hoitoa ja suomikin sujui hyvin. Filippiinien kulttuurissa arvostus vanhempia kohtaan on aivan eri tasolla verrattuna Suomeen. Ihanat filippiinat ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50, kyllä niitä on jäänyt, Filippiineiltä saa kyllä, viime palaverin mukaan tulisi jo tässä kuussa ainakin 40 hoitajaa sieltä.
Olen saanut hoitoa tuollaiselta filippiiniläiseltä. Oli todella herttainen tyttö, hymyili ja oli kohtelias. Sain hyvää hoitoa ja suomikin sujui hyvin. Filippiinien kulttuurissa arvostus vanhempia kohtaan on aivan eri tasolla verrattuna Suomeen. Ihanat filippiinat ❤️
Hyvä! Toivottavasti jaksaa arvostaa vielä silloinkin kuin suomalaispotilaiden pohjaton vittumaisuus paljastuu. Päivystyksen odotustilassa joskus seurasin sitä käyttäytymistä, mieli olisi tehnyt kalauttaa kalloon vaikka olin itsekin vain potilaana.
Arvostan terveydenhoitajan työtä. Aijoitus tälle työtaistelulle ei ole nyt otollinen ja mahdollisuudet saavuttaa täysin ylimitoitetut korotusvaatimukset on nolla. Ei varmaankaan hoitajat edes itse usko, niitä saavuttavansa. Mikä on sitten se taso johon he tyytyvät. Mielestäni on mahdollista saavuttaa vain muiden alojen linjan kassa yhteneväiset korotukset. Todellisuus kuitenkin on, että ne eivät edes kompensoi inflaatiota ja ostovoima heikkenee.
BKT:sta suurin osa muodostuu kotimaisesta kysynnästä. Ostovoima kun pienenee palkansaajilla, niin se vaikuttaa suuresti valtion verotuloihin. Samaan aikaa kun maailmantaloudessa tapahtuu häiriöitä, niin se aiheuttaa viennin supistumista. Ukrainan sodan ja Venäjän pakotteiden johdosta tulopuoli supistuu yksistään 6 miljardia €. Kaikki tämä yhdessä tulee suurelta osin vaikuttamaan valtion verokertymään.
Kun tulopuolelle tulee häiriöitä, niin siinä tilanteessa ei lisätä menopuolen rasitetta.
Nyt ei vain ole oikea aika korottaa julkisen puolen menoja. Toivoisin palkansaajien ymmärtävän tämän faktan.
Suomessa on huonohkot palkat lähes kaikilla aloilla jos verrataan esimerkiksi Keski- ja Länsi-Eurooppaan. Monessa maassa hoitohenkilökunnan palkkoja on lisäksi korona-aikana entisestään nostettu ja henkilökuntaa on paljon enemmän eli työ on vähemmän kuormittavaa ja sen pystyy tekemään kunnolla.
Olen asunut jo pitkään useammassakin eri maassa ja en ole missään joutunut jonottamaan päivystykseen yli tuntia, kiireetöntä lääkäriaikaa kuin muutaman päivän tai paikallisissa medioissa ym. nähdyt kauhisteluja vanhustenhoidon tilasta (positiivisia uutisia olen nähnyt). Paitsi Suomessa. Siellä ikävä kyllä on asiat pahasti pielessä, eikä vähiten hoitohenkilökunnan määrän ja ainakin jossain määrin myös palkkauksen suhteen. En usko, että tämä lakko juurikaan muuttaa mitään, ongelmat ovat niin laaja-akaisia ja syviä.
Ihmettelen myös tässäkin keskustelussa esiintyvää vihaa ja kaunaa hoitohenkilökuntaa kohtaan. Mikä tässä on taustalla? Kateus tai jonkinlainen sadismi vai mielenterveysongelmat? Tällaiseenkaan en ole muualla törmännyt. Monissa maissa hoitohenkilökuntaa arvostetaan oikeasti ja se myös näkyy työoloissa.
Katsokaa vaan, niin Rytkönen tulee seuraamaan samaa reittiä kuin edeltäjänsä: hoitajaverukkeella kerää itselleen mainetta kovana pomona ja ensi vaaleissa on kokoomuksen riveissä keräämässä hoitajien ääniä. Ja valituksi tultuaan alkaa puhe siitä, miten ylisuuri julkinen sektori syö kaikki rahat ja koko hoitoala pitää yksityistää.
Mitään todellista halua hakea ratkaisuja ei ole ollut. Huonot työolosuhteet ovat nyt neuvotteluista jääneet kokonaan varjoon. Niissä olisi paljon korjattavaa, joka hoituisi myös ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilolla aion tämän lakon jälkeen ilmoittaa, lähteväni opiskelemaan yliopistoon varmasti työllistävää alaa. Syksyllä voi monella muullakin olla samat suunnitelmat kuin minulla.
Farmasiaa tai lääketiedettä? Muita varmoja ei ole yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tule ikinä antamaan anteeksi, jos menetän syöpää sairastavan isäni hoitajien lakon vuoksi.
T: AMK-tutkinto, sosiaaliala, pienempi palkka kuin hoitajilla nyt.
Päättäjille vai? Hoitajat ovat syyttömiä matalaan palkkaansa ja huonoihin työoloihin.
Hoitajilla EI ole matala palkka, vaan saavat suomalaisen keskiansion verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täälläkin huutelijoista unohtaa sen faktan, että potilasturvallisuus on jo PITKÄÄN vaarantunut.
Jatkuvasti tehdään alimiehityksellä töitä. Meitä pyydetään tekemään pitkää päivää, toisinaan suostutaan ja toisinaan ei, koska meilläkin (ajatella!) on oma, yksityinen elämä. Me sairastellaan myös. Olemme myös väsyneitä pitkien vuorojen takia. Sijaisia ei enää ole samalla tavalla kuin ennen.
Ja nyt, kun lakko alkoi, huudellaan potilasturvallisuudesta. Kukaan ei edes viitsi yrittää tajuta sitä, että se on koko ajan resurssipulan ja huonojen työolojen takia uhattuna. Helppo siis huudella, kun ei näe mitä kentällä tapahtuu.
Kerropa rehellisesti, että kuinka kauan raha auttaa jaksamaan, jos olet jo nyt puhki?
Jos palkat nousee -> alan houkuttelevuus lisääntyy. Aika yksinkertainen pitää olla jos ei tuota ymmärrä.
Hoitajia palkataan liian vähän. Siinä on mielestäni todellinen ongelma. Palaisin alalle mielelläni samalla palkalla, jos henkilöstön mitoitus olisi todella paljon runsaampi ja oikeasti olisi aikaa hoitaa ja kohdata ihminen ja vaihtelevat tilanteet laadukkaasti. Silloin jaksaisin paremmin ja ehtisin palautua työstä vapailla. Se olisi kaikkien etu.
Miksi kuvittelette että ulkomaiset hoitajat haluavat tänne? Kaikissa Euroopan maissa hoitajista pulaa ja muualla paremmat palkat. Tuleeko ne thaikku hoitajat tänne kivan sään takia?
Mä en ymmärrä mistä tää tulee ettei hoitajia muka arvosteta? Kyllä mä vaan oon nähnyt somessa useita kirjoituksia varsinkin korona-pandemian ajalta että arvostus on korkealla ja kaikki kunnia hoitajille ja lääkäreille.
Ja palkka? Se on tiedossa varmasti ennen ammatinvalintaa, niin kuin myös työn luonne. Mä arvostan kyllä hoitajia ja oltais aika kusessa oltu nää ajat kun korona jyllännyt , mutta en ymmärrä tätä lakkoa. Kiristämistä vaan potilaiden kustannuksella
Suomessa jostain syystä ylpeillään sillä, että terveydenhuollon kulut BKT:sta ovat poikkeuksellisen matalat. Mutta sehän vain tarkoittaa, että kaikki tehdään mahdollisimman pienellä henkilöstön määrällä, palkkoja pyritään pitämään mahdollisimman matalina ja mieluiten ei oikeastaan tutkita ja hoideta ihmisiä lainkaan.
Enkä tarkoita, että pitäisi mennä toiseen ääripäähän, mutta jospa pyrittäisiin keskikastiin ja niin, että se raha menisi nykytilanteen parantamiseen eikä hallintohimmeleihin (joita jälleen kerran ollaan tälläkin hetkellä väsäämässä).
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on huonohkot palkat lähes kaikilla aloilla jos verrataan esimerkiksi Keski- ja Länsi-Eurooppaan. Monessa maassa hoitohenkilökunnan palkkoja on lisäksi korona-aikana entisestään nostettu ja henkilökuntaa on paljon enemmän eli työ on vähemmän kuormittavaa ja sen pystyy tekemään kunnolla.
Olen asunut jo pitkään useammassakin eri maassa ja en ole missään joutunut jonottamaan päivystykseen yli tuntia, kiireetöntä lääkäriaikaa kuin muutaman päivän tai paikallisissa medioissa ym. nähdyt kauhisteluja vanhustenhoidon tilasta (positiivisia uutisia olen nähnyt). Paitsi Suomessa. Siellä ikävä kyllä on asiat pahasti pielessä, eikä vähiten hoitohenkilökunnan määrän ja ainakin jossain määrin myös palkkauksen suhteen. En usko, että tämä lakko juurikaan muuttaa mitään, ongelmat ovat niin laaja-akaisia ja syviä.
Ihmettelen myös tässäkin keskustelussa esiintyvää vihaa ja kaunaa hoitohenkilökuntaa kohtaan. Mikä tässä on taustalla? Kateus tai jonkinlainen sadismi vai mielenterveysongelmat? Tällaiseenkaan en ole muualla törmännyt. Monissa maissa hoitohenkilökuntaa arvostetaan oikeasti ja se myös näkyy työoloissa.
Mua ei muu hoitajissa haittaa, mutta fakta on se, että työilmapiiri on sairaalassa semmonen, että mikään raha ei tule sitä korvaamaan ellei oma asenne eka muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei muu hoitajissa haittaa, mutta fakta on se, että työilmapiiri on sairaalassa semmonen, että mikään raha ei tule sitä korvaamaan ellei oma asenne eka muutu.
Olet ihan kaikissa sairaaloissa ollut töissä?
Tässähän työantajapuoli on ollut se, jota ei ole kiinnostanut edes neuvotella!
Ja valtakunnansovittelijan esitys vain heikensi työntekijöiden asemaa.
Mutta hienosti on syyllistetty hoitajat koko tilanteesta. Lehdistöä myöten.
Olet srkoittanut lääkärit ja hallintoylilääkärit.
Pitääkö meidän vain jossain vaiheessa hyväksyä se, että Suomi on köyhempi maa kuin monet muut niistä, joihin palkkoja verrataan. Mistä se ajatus on tullut, että olemme rikas maa?
Vierailija kirjoitti:
Ilolla aion tämän lakon jälkeen ilmoittaa, lähteväni opiskelemaan yliopistoon varmasti työllistävää alaa. Syksyllä voi monella muullakin olla samat suunnitelmat kuin minulla.
Aikomuksia voi aina olla, mutta useimmat varman työllisyyden alat ovat hyvin kilpailtuja. Tunnen useita hoitajia, jotka yrittivät lääkikseen ja proviisorikoulutukseen kovalla metelillä. Kukaan ei ole päässyt sisään, koska älliä ei ollut tarpeeksi päässä. Yksi vaihtoi farmaseutiksi ja valittaa nyt, kun palkka on sama kuin hoitajilla, mutta työ on tylsempää.
Näin juuri. Ikävää tämä vastakkainasettelu.