Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajat lakossa ja syöpähoidot keskeytetty, Tehyltä ylimielinen vastaus

Vierailija
01.04.2022 |

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/tehyn-kari-tiainen-ihmettelee-miksei…

Tehyltä kommentoidaan: lääkärien ongelma, ”Lääkärithän vastaavat aina kaikesta” sanoo Tehyn oikeuspalvelujen päällikkö Kari Tiainen.

Jos lääkärit kerran vastaavat aina kaikesta, niin miksi hoitajille pitäisi maksaa erityisen hyvää palkkaa? Vastuu on aina lääkärillä, hoitaja on vain apukäsipari.

Kommentit (449)

Vierailija
41/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakko tässä maailmantilanteessa on epäisänmaallista toimintaa. Miksi hoitajat näkevät itsensä parempina ihmisinä kuin muun työväen? Heillä on kohtuulliset palkat. Nyt tekevät itsestään naisvaltaisen alan "paperimiehiä". Ja miten paperimiehille on käynyt - markkinat ajavat tehtaat ulos Suomesta yksi kerrallaan. Hoitajille tulee sama kohtalo tavalla tai toisella.

Vierailija
42/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikutusta läskiperseisten, tyhmien ja laiskojen pullansyöjien lakolla nyt yhtäkkiä on kenenkään syöpähoitoihin? Heidän työnsä voi tehdä kuka vain, pyytäkää talonmiestä.

Lakon alaista työtä ei saa tehdä kukaan muu! Ei vaikka siihen kykenisi ja olisi jopa päteväkin. Eli ei voi pyytää ketään muuta yhtään mihinkään mikä joskus on sairaanhoitajan vastuulle annettu.

Talonmies ei taatusti juorua kun pääsee lakon ajaksi rälläämään hoitajan palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa todella hyvin myös sen vastakkainasettelun mitä lääkäreillä ja hoitajilla on. Olin itse ennen hoitoalalla ja tuntui, että asetelma johtui nimenomaan hoitajista. Lääkäreitä vihattiin, halveksuttiin ja pidettiin jotenkin ylpeinä, vaikka ihan tavallista porukkaa ne oli ja suurin osa suhtautui ihan tavallisesti hoitajiin. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Hoitajilla on vaan aika paha alemmuudentunne.

Meitä on moneen junaan, niin lääkäreitä kuin hoitajiakin. Mutta olen ollut paikoissa, joissa en ole ollut edes tervehtimisen arvoinen. Sinikkäästi jatkoin, kunnes ymmärsin, ettei kyse ollut vahingosta tai siitä, että hän ei kuullut. Potilaankaan asioita on vaikeaa hoitaa, kun lääkäri katsoo halveksuen, jos yrittää hänen puheilleen. Arvojärjestelmä täytyy myös heti tuoda selväksi, jos ollaan tekemisissä. Täytyy itsestään selvät asiat määrätä, kuten jos ollaan aamutoimia tekemässä ja sattuu kierrolle niin "Vie se potilas sitten vessaan". Mihin minä hänet sitten veisin? Ulkoavaruuteen, taukotilaan vai siivouskomeroon? 

Niin ja mä muiden muassa olen nuorena lääkärinä kohdannut hoitajilta todella asiatonta kohtelua, vähättelyä ja osaamisen kyseenalaistamista. Ajan myötä on toki hoksattu, että olen ihan fiksu ja mukava lääkäri ja yksi pahin tuli jopa pyytämään anteeksi käytöstään, mitä arvostin.

Valtaosa lääkäreistä arvostaa kovasti hoitajien työtä ja on palkkavaateiden tukena. Toisaalta on aika kuumottavaa, että lääkäri viranhaltijana joutuu suojelutyöhön, jota ei osaa eikä ole koulutusta ja kantaa myös laillisen vastuun, koska on virassa.

On myös tosi ikävää kohdata täysin turhaa vastakkainasettelua, ikään kuin lääkärit olisivat jotenkin syypäitä hoitajien tilanteeseen. Ihan yhtä lailla on julkisella työskentelevät lääkärit venyneet, joutuneet tekemään täysin järjettömiä tuntimääriä ja olleet valmiuslain alaisena. Edelleen muistuttaisin, että erikoistuvan lääkärin lähtöpalkka on esim HUS:ssa sairaalassa 3300 e, terkassa jnkv parempi. Kolmen vuoden kokemuslisällä palkka nousee ad 3952 e. Päivystysaloilla tulee toki päivystyskorvaukset, mutta päivystäminen on käytännössä ylityötä, joka tulee normaalin n. 40 h viikkotyön päälle. Muista ylitöistä ei usein makseta. Erikoislääkärien palkat on HUS:ssa esimiestehtävissäkin luokkaa 5, 5-6,5 ke ja nämä tyypit kantavat myös todella isoa vastuuta. Meillä on oikein mukavat palkat enkä valita, mutta tuntuu, että kuvitellaan meidän tienaavan ihan tähtitieteellisiä summia, mikä ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Hoitajan hälytyslisä alle 100 €, lääkärin lähemmäs 1000 €. 

Mistäköhän olet tämän repinyt? HUS:ssa lääkärien hälyraha on 150e. Ja se on korotettu, aiemmin oli satasen. Ja vuorot on viikonloppuna 12-24 h ja viikolla 24 h.

Vierailija
44/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää kiristystä hoitajilta. Ihmisiä kuolee tämän lakon vuoksi ja Tehyn Rytkönen esiintyy hymy huulilla.

Olisiko kannattanut nostaa palkkoja ennen kuin ihmisiä kuolee? Aikaa oli tehdä muutoksia vaikka kuinka kauan. Nyt hädissään suunnitellaan pakkotyölakia hoitajille. Ei varmaan uskottu tähän lakkoon edes. Tämä on vähän kuin natokeskustelu ennen Venäjän hyökkäystä, eli "ei ajankohtaista nyt"

Vierailija
45/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä huomaa todella hyvin myös sen vastakkainasettelun mitä lääkäreillä ja hoitajilla on. Olin itse ennen hoitoalalla ja tuntui, että asetelma johtui nimenomaan hoitajista. Lääkäreitä vihattiin, halveksuttiin ja pidettiin jotenkin ylpeinä, vaikka ihan tavallista porukkaa ne oli ja suurin osa suhtautui ihan tavallisesti hoitajiin. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Hoitajilla on vaan aika paha alemmuudentunne.

Meitä on moneen junaan, niin lääkäreitä kuin hoitajiakin. Mutta olen ollut paikoissa, joissa en ole ollut edes tervehtimisen arvoinen. Sinikkäästi jatkoin, kunnes ymmärsin, ettei kyse ollut vahingosta tai siitä, että hän ei kuullut. Potilaankaan asioita on vaikeaa hoitaa, kun lääkäri katsoo halveksuen, jos yrittää hänen puheilleen. Arvojärjestelmä täytyy myös heti tuoda selväksi, jos ollaan tekemisissä. Täytyy itsestään selvät asiat määrätä, kuten jos ollaan aamutoimia tekemässä ja sattuu kierrolle niin "Vie se potilas sitten vessaan". Mihin minä hänet sitten veisin? Ulkoavaruuteen, taukotilaan vai siivouskomeroon? 

Niin ja mä muiden muassa olen nuorena lääkärinä kohdannut hoitajilta todella asiatonta kohtelua, vähättelyä ja osaamisen kyseenalaistamista. Ajan myötä on toki hoksattu, että olen ihan fiksu ja mukava lääkäri ja yksi pahin tuli jopa pyytämään anteeksi käytöstään, mitä arvostin.

Valtaosa lääkäreistä arvostaa kovasti hoitajien työtä ja on palkkavaateiden tukena. Toisaalta on aika kuumottavaa, että lääkäri viranhaltijana joutuu suojelutyöhön, jota ei osaa eikä ole koulutusta ja kantaa myös laillisen vastuun, koska on virassa.

On myös tosi ikävää kohdata täysin turhaa vastakkainasettelua, ikään kuin lääkärit olisivat jotenkin syypäitä hoitajien tilanteeseen. Ihan yhtä lailla on julkisella työskentelevät lääkärit venyneet, joutuneet tekemään täysin järjettömiä tuntimääriä ja olleet valmiuslain alaisena. Edelleen muistuttaisin, että erikoistuvan lääkärin lähtöpalkka on esim HUS:ssa sairaalassa 3300 e, terkassa jnkv parempi. Kolmen vuoden kokemuslisällä palkka nousee ad 3952 e. Päivystysaloilla tulee toki päivystyskorvaukset, mutta päivystäminen on käytännössä ylityötä, joka tulee normaalin n. 40 h viikkotyön päälle. Muista ylitöistä ei usein makseta. Erikoislääkärien palkat on HUS:ssa esimiestehtävissäkin luokkaa 5, 5-6,5 ke ja nämä tyypit kantavat myös todella isoa vastuuta. Meillä on oikein mukavat palkat enkä valita, mutta tuntuu, että kuvitellaan meidän tienaavan ihan tähtitieteellisiä summia, mikä ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Hoitajan hälytyslisä alle 100 €, lääkärin lähemmäs 1000 €. 

Mistäköhän olet tämän repinyt? HUS:ssa lääkärien hälyraha on 150e. Ja se on korotettu, aiemmin oli satasen. Ja vuorot on viikonloppuna 12-24 h ja viikolla 24 h.

Mä sain Attendolla 8 euroa.

Vierailija
46/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtosanoutukaa, saadaanpahan ulkomailta lisää hoitajia.

Vierailija
47/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtosanoutukaa, saadaanpahan ulkomailta lisää hoitajia.

Eipä niitä ole tähänkään asti saatu kuin käymään. Lähtevät kotiin tai paremman palkan perässä länsinaapureihimme.

Vierailija
48/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni täälläkin huutelijoista unohtaa sen faktan, että potilasturvallisuus on jo PITKÄÄN vaarantunut.

Jatkuvasti tehdään alimiehityksellä töitä. Meitä pyydetään tekemään pitkää päivää, toisinaan suostutaan ja toisinaan ei, koska meilläkin (ajatella!) on oma, yksityinen elämä. Me sairastellaan myös. Olemme myös väsyneitä pitkien vuorojen takia. Sijaisia ei enää ole samalla tavalla kuin ennen.

Ja nyt, kun lakko alkoi, huudellaan potilasturvallisuudesta. Kukaan ei edes viitsi yrittää tajuta sitä, että se on koko ajan resurssipulan ja huonojen työolojen takia uhattuna. Helppo siis huudella, kun ei näe mitä kentällä tapahtuu.

Vierailija
49/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50, kyllä niitä on jäänyt, Filippiineiltä saa kyllä, viime palaverin mukaan tulisi jo tässä kuussa ainakin 40 hoitajaa sieltä.

Vierailija
50/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilolla aion tämän lakon jälkeen ilmoittaa, lähteväni opiskelemaan yliopistoon varmasti työllistävää alaa. Syksyllä voi monella muullakin olla samat suunnitelmat kuin minulla.

Vierailija
51/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, näen mitä kentällä tapahtuu ja kiire ei todellakaan ole ollut lainkaan pariin vuoteen.

Vierailija
52/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos on oikea hoitaja luonnostaan niin ei jätä tälleen avun ja hoidon tarpeessa olevia ihmisiä pulaan ja ala lakkoilemaan potilaiden kustannuksella.

Vieläkö joku jaksaa tätä? Me halutaan vaan leipä pöytään. Ei siellä yksikään ole hyvää hyvyyttään äiti Teresena. Työtä se on missä kaikki muukin.

No kai se palkka suunnilleen on tiedossa kun tolle alalle hakee. Jos palkka ei miellytä niin hakeudu toiselle alalle

Vierailija
53/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tehyn puheenjohtaja todella se aamulla telkkarissa ollut pubiruusun näköinen matami?!

Vierailija
54/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta on tuokin, että meille aina säädetään kaikki pakkolait. Tuohan siinä on pointtina, että ensimmäinen vaihtoehto on aina pakko, kun kyse on hoitajista. Mitään ei saa sanoa vastaan tai kyseenalaistaa. 

Samalla lailla ne pakkolait meillekin tulee. Silti et näe lääkäreitä itkemässä rokotevelvotteesta tai koronan vuoksi säädetystä pakkotyöpykälästä.

Vierailija
55/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos on oikea hoitaja luonnostaan niin ei jätä tälleen avun ja hoidon tarpeessa olevia ihmisiä pulaan ja ala lakkoilemaan potilaiden kustannuksella.

Vieläkö joku jaksaa tätä? Me halutaan vaan leipä pöytään. Ei siellä yksikään ole hyvää hyvyyttään äiti Teresena. Työtä se on missä kaikki muukin.

No enpä haluaisi sua hoitajaksi jos jotain kävisi. Varmaan sopis paremmin joku muu ala sulle missä ei tarvita empaattista ja läsnäolevaa hoitajaa

Vierailija
56/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täälläkin huutelijoista unohtaa sen faktan, että potilasturvallisuus on jo PITKÄÄN vaarantunut.

Jatkuvasti tehdään alimiehityksellä töitä. Meitä pyydetään tekemään pitkää päivää, toisinaan suostutaan ja toisinaan ei, koska meilläkin (ajatella!) on oma, yksityinen elämä. Me sairastellaan myös. Olemme myös väsyneitä pitkien vuorojen takia. Sijaisia ei enää ole samalla tavalla kuin ennen.

Ja nyt, kun lakko alkoi, huudellaan potilasturvallisuudesta. Kukaan ei edes viitsi yrittää tajuta sitä, että se on koko ajan resurssipulan ja huonojen työolojen takia uhattuna. Helppo siis huudella, kun ei näe mitä kentällä tapahtuu.

Kerropa rehellisesti, että kuinka kauan raha auttaa jaksamaan, jos olet jo nyt puhki?

Vierailija
57/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50, kyllä niitä on jäänyt, Filippiineiltä saa kyllä, viime palaverin mukaan tulisi jo tässä kuussa ainakin 40 hoitajaa sieltä.

Tervetuloa. Voi kunpa edes viisi jäisi tänne. Meillä on vakipaikkoja auki ja tammikuusta asti haettu kesäsijaisia mutta ketään ei ole saatu.

Vierailija
58/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin laitoshuoltajat, koulusihteerit, tekstiilityöntekijät yms kvtes alaiset hoitoalaa huonommin palkatut työntekijät saavat enemmän palkkaa, että henkin saisivat leipää pöytään?

Olen järkyttynyt hoitajien ahneudesta ja väitteistä, että hoitoalan palkalla ei elä. Kunta-alalla on paljon työntekijöitä, jotka saavat vähemmän palkkaa ja elävät silti palkallaan.

Vierailija
59/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun luen suojelutyöstä tiedotetta, mikä tuli tehyltä, siellä sanotaan selvästi että syöpähoidot kuuluvat suojelutyön piiriin.

Taitaa olla työnantaja itse päättänyt, ettei kuulu. Jotta saa yleisen mielipiteen hoitajia vastaan.

Päälliköiltä oli unohtunut ilmoittaa syöpätautien suojelutyön tarpeesta. Ei hoitajien vika.

Vierailija
60/449 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys. Olisivat opiskelleet lääkäriksi.

Kaikki ihmiset eivät voi olla lääkäreitä, juristeja ja toimitusjohtajia, joten lopetetaanko tämä retoriikka, joka ei ole looginen? Hoitajat voisivat minun puolestani tehdä 6-tuntista työpäivää tuolla palkalla ja paremmalla vuorosuunnittelulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme