"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo palkat mitenkään pidä paikkaansa. Sairaanhoitajan keskipalkka ei ole mitään kolmea tonnia. Tietysti joillakin voi olla, jos joutuu tekemään paljon ylitöitä. Tuskin kukaan sairaanhoitaja haluaa tehdä ylitöitä, mutta ei ihmisiä hoitamatta voi jättää.
Tilastot julkaistaan kerätyn palkkadatan perusteella. Palkkadata on peräisin palkkaohjelmasta - ne on niitä veronalaisia ansioita, josta sinunkin palkkasi koostuu. Esim. olen itse ilmoittanut palkkadatan tilastokeskukselle yli 10 vuoden ajan ja minulla ei ole mitään syytä, eikä myöskään oikeutta mennä vääristelemään ilmoitettavaa dataa.
Kuinkahan monta kertaa tätä pitää vielä selittää, että tilastodata on faktaa?
Kyllähän he ansaitsevat jonkun tasoisen palkankorotuksen ja jonkun koronabonuksenkin. Samoin kannattaisi keskiportaan pomoja vähentää ja parantaa työyhteisöjen yhteishenkeä ja panostaa työvoihtyvyyteen, sitä ei pelkkä lisäraha korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan amk tutkinto on alempi korkeakoulututkinto. Verrataanpa kuntapuolen muiden tehtävänimikkeiden peruspalkkoja, kun vaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto. Tässäpä peruspalkkojen vertailu, koska hoitajat sitä vaativat:
Vaativat hoitoalan ammattitehtävät (01HOI030)
Tähän ryhmään voivat kuulua esimerkiksi apulaisosastonhoitaja, vastaava sairaanhoitaja ym. vastaavana toimivat, erikoishammashoitaja, hammashuoltaja/suuhygienisti, erikoissairaanhoitaja, ym. erikoisnimikkeet, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija, kuntoutusohjaaja, kuulontutkija, kätilö, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja toimintaterapeutti.
Peruspalkka 2 375,71 €
Toimistoalan vaativat ammattitehtävät ja ammattitehtävät (01TOI060)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi toimisto-, koulu-, palvelu-, palkka-, talous-, hallinto-, opinto-, laskenta-, koulutus-, osasto-, arkistosihteeri, kanslisti, tekstinkäsittelijä, etuuskäsittelijä, toimistonhoitaja, kirjanpitäjä, toimistotyöntekijä, sihteeri, palveluneuvoja ja puhelunvälittäjä.
Peruspalkka 2109,30 €
Kirjastopalvelujen vaativat ammattitehtävät (02KIR050)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi erikoiskirjastovirkailija, kirjastovirkailija, kirjastosihteeri ja tietopalvelusihteeri.
Peruspalkka 2212,17 €
Lomituspalvelujen työnjohtotehtävät (07LOM050)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi johtava maatalouslomittaja ja lomitusohjaaja.
Peruspalkka 2109,30 €
Tässä on hyvä vertailu peruspalkoista samalla koulutustasolla kunta-alalla. Voisikos sairaanhoitajat nyt selitellä, että mikä tekee heidän palkastaan huonomman? Esim. lomituspalvelun johtotehtävät - peruspalkka 2109,30 €. Siis johtotehtävästä noin vähän - huhhuh!
Tilastoidaanko ylityötuntien määrät vuositasolla. Olisi mielenkiintoista saada niistä faktaa.
Olen kuullut, että sairaanhoitajia roikotetaan määräaikaisesta sopparista toiseen ja vakivirkoja on vaikea saada. Mistä tämä johtuu? Joku alaa läheltä seurannut varmaan osaa selittää syyn.
Olisiko kannattanut kouluttautua jos meinaa porsia ja haluaa lapsille hyvän elämän?
Palkkavaatimukset ei ole oikeutettuja. On paljon ammattiryhmiä joilla oikeasti on paljon pienempi palkka ja ansaisisivat korotuksen. Hoitajien kiire pitäisi hoitaa ihan muulla tavalla kuin palkankorotuksella, mutta sitä ei nyt vaadita ollenkaan. Ilmeisesti he haluavat tilanteen siis jatkuvan näin. Nyt palkankorotusrahat menisivät hoitajille kun niitä voitaisiin kohdentaa terveysjärjestelmän kehittämiseen ja kiireen poistamiseen.
He ovat tienneet mihin ammattiin ryhtyvät ja jos ei miellytä niin kannattaa vaihtaa. Ei yksi ammattiryhmä tarvi erityistä arvostusta siitä että tekevät vain työtään.
Jos raha ei riitä niin pitäisikö katsoa peiliin eikä elää yli varojensa. Moni pienituloisempi tulee palkallaan toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Palkkavaatimukset ei ole oikeutettuja. On paljon ammattiryhmiä joilla oikeasti on paljon pienempi palkka ja ansaisisivat korotuksen. Hoitajien kiire pitäisi hoitaa ihan muulla tavalla kuin palkankorotuksella, mutta sitä ei nyt vaadita ollenkaan. Ilmeisesti he haluavat tilanteen siis jatkuvan näin. Nyt palkankorotusrahat menisivät hoitajille kun niitä voitaisiin kohdentaa terveysjärjestelmän kehittämiseen ja kiireen poistamiseen.
He ovat tienneet mihin ammattiin ryhtyvät ja jos ei miellytä niin kannattaa vaihtaa. Ei yksi ammattiryhmä tarvi erityistä arvostusta siitä että tekevät vain työtään.
Jos raha ei riitä niin pitäisikö katsoa peiliin eikä elää yli varojensa. Moni pienituloisempi tulee palkallaan toimeen.
Aivan. Tekeekö se valtava palkankorotus työstä jotenkin vähemmän raskaampaa tai kiireettömämpää?
Aloittaja elää niukin naukin 2200e nettotuloilla, itse elän ihan hyvin 1100e nettotuloilla ja asun Helsingissä.
Tästä käy hyvin ilmi tämä ylileveä liiallinen kulutus ja tyyli johon olemme tottuneet.
Ne on nämä nuoret naiset jotka seuraavat Instasta kaiken maailman bimboja ja niiden 'luksus' elämää ja ihmettelevät, kun rahat ei oikeen tahdo riittävän siihen esikuvan valheelliseen elämäntyyliin.
Jotkut hoitajat eivät halua rokotuksia. Se on tietysti heidän oikeus tehdä oma päätös, mutta he haluavat silti olla työssä. Jos he olisivat työssä saisinko minä kuitenkin potilaana valita hoitaako minua rokottamaton hoitaja. Tuskin.
Minulta kaksi sukulaista jo kuollut koronaan, toinen saanut sen sairaalassa (ei siis joutunut sairaalaan koronan takia) ja toinen hoitokodissa, perusterve vanhus.
Joten pysyköön vaan kotona lomalla rokottamattomat hoitajat. Sellainenkin tuttavapiiristä löytyy, seko tyyppi jonka mielestä corona on salaliittoteoriaa. Tosi "vastuullinen" hoitaja. Eli ei niin hyviä kokemuksia hoitajista ja hoidosta
Uutiset
Acutaan olisi pakko saada viisi hoitajaa lisää, sanoo Tays: ”Se on todella merkittävä vaje”
Tays ja työntekijöiden edustajat jatkoivat lauantaina neuvotteluja suojelutyöstä lakon aikana. Acutan henkilöstövaje olisi sairaalan mukaan tärkeimpien ratkaistavien asioiden joukossa, mutta ainakaan vielä lauantaina siihen ei saatu ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Koska peruspalkka on ainoa joka on verrattavissa. Lisät ovat LISIÄ.
Ymmärrätkö, että läheskään kaikissa ns. päivätöissä ei ole mahdollisuutta tienata lisiä? Meillä on mahdollisuus tehdä ylitöitä, mutta niistä ei makseta ja ne pitää käyttää pois vapaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan amk tutkinto on alempi korkeakoulututkinto. Verrataanpa kuntapuolen muiden tehtävänimikkeiden peruspalkkoja, kun vaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto. Tässäpä peruspalkkojen vertailu, koska hoitajat sitä vaativat:
Vaativat hoitoalan ammattitehtävät (01HOI030)
Tähän ryhmään voivat kuulua esimerkiksi apulaisosastonhoitaja, vastaava sairaanhoitaja ym. vastaavana toimivat, erikoishammashoitaja, hammashuoltaja/suuhygienisti, erikoissairaanhoitaja, ym. erikoisnimikkeet, fysioterapeutti, lääkintävoimistelija, kuntoutusohjaaja, kuulontutkija, kätilö, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja toimintaterapeutti.
Peruspalkka 2 375,71 €
Toimistoalan vaativat ammattitehtävät ja ammattitehtävät (01TOI060)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi toimisto-, koulu-, palvelu-, palkka-, talous-, hallinto-, opinto-, laskenta-, koulutus-, osasto-, arkistosihteeri, kanslisti, tekstinkäsittelijä, etuuskäsittelijä, toimistonhoitaja, kirjanpitäjä, toimistotyöntekijä, sihteeri, palveluneuvoja ja puhelunvälittäjä.
Peruspalkka 2109,30 €
Kirjastopalvelujen vaativat ammattitehtävät (02KIR050)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi erikoiskirjastovirkailija, kirjastovirkailija, kirjastosihteeri ja tietopalvelusihteeri.
Peruspalkka 2212,17 €
Lomituspalvelujen työnjohtotehtävät (07LOM050)
Tähän palkkahinnoittelukohtaan voivat kuulua esimerkiksi johtava maatalouslomittaja ja lomitusohjaaja.
Peruspalkka 2109,30 €
Tässä on hyvä vertailu peruspalkoista samalla koulutustasolla kunta-alalla. Voisikos sairaanhoitajat nyt selitellä, että mikä tekee heidän palkastaan huonomman? Esim. lomituspalvelun johtotehtävät - peruspalkka 2109,30 €. Siis johtotehtävästä noin vähän - huhhuh!
Ja noista ihmiselämiä pelastavat? Suurin osa sihteereistä istuu kahvilla. Ei siitä enempää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että läheskään kaikissa ns. päivätöissä ei ole mahdollisuutta tienata lisiä? Meillä on mahdollisuus tehdä ylitöitä, mutta niistä ei makseta ja ne pitää käyttää pois vapaina.
Toimistoissa niitä ilta-ja yölisiä vasta tuleekin. Oikein ovista ja ikkunoista 🙄🙄🙄🙄🙄
"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 1000 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
T:Työtön
PS. Olkaa onnellisia että teillä on työpaikka, minulla ei.
Vierailija kirjoitti:
"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 1000 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
T:Työtön
PS. Olkaa onnellisia että teillä on työpaikka, minulla ei.
Minusta tuo on aika ruhtinaallinen korvaus olemassaolosta. En minä kyllä tuollaisia summia työttömänä saanut, ehkä 600€ netto.
Vierailija kirjoitti:
Ja noista ihmiselämiä pelastavat? Suurin osa sihteereistä istuu kahvilla. Ei siitä enempää tarvitse.
Ja suurin osa hoitajista istuu kansliassa somettamassa, joten yhtään enempää siitä ei tarvitse maksaa.
Onneksi ruokakin kasvaa kaupan pakastealtaassa, niin voimme ajaa myös maatalouden alasta tästä maasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko todella näin, että jos teet tuplavuoron niin se lasketaan tunti tunnista.
Kyllä on. Jos ei vapaaehtoisesti jäädä ylitöihin tilanteessa, jossa potilasturvallisuus vaarantuu, työnantajalla on oikeus määrätä ylitöihin. Silloin se määräys voi tulla kenelle tahansa. Mieluummin me itse sovitaan, kuka pystyy jäämään tai tulemaan ylitöihin, koska jokainen ymmärtää ihmisillä olevan muutakin elämää, osalla pieniä lapsia, osalla jo valmiiksi raskas työputki takana.