Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
81/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Asumistuki ja onko elatustuki myös tässä esimerkissä Kelan maksama? Eli ihmiset kannattaa mallia, missä työssä käyvät joutuvat hakemaan Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että palkalla tulisi kokonaisuudessaan toimeen? Mikä järki?

Tälläkin palstalla usein mainitaan asumistukien poistoa, mutta nyt se onkin ns. sallittua hakea Kelasta tuet, kun ei riitä palkka perheen menoihin. Ja mun mielestä ihan turhaa tässä aloituksessa korostaa "yh tukia", kun niitä saa kaikki yh:t jotka niitä tarvitsevat, oli työssä tai ei. Palkka pitäisi olla se, mikä merkitsee.

Palkkatasoa ei voida määritellä naisvaltaisia aloja suosivaksi pelkästään sillä perusteella, että työssä käyvät yh:t tarvitsevat enemmän.

En ymmärrä miksi mulle kirjoitit, kun en mitään tuollaista ole maininnut.

Ihmettelin vaan, miksi te kannatatte mallia, missä työssä käyvät hakevat Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että pystyisivät elättämään perheensä kokonaisuudessaan palkkatuloilla. Tässä ketjussa jo muutamat ovat maininneet Kelan tuet, mm asumistuki, mutta mitä ihmeen järkeä tässä on? Mutta kai se on tulevaisuutta, että ihmiset eivät enää pelkällä palkalla elä, vaan haetaan maksimituet lisäksi Kelasta. Se vaan, ettei valtio pysy pystyssä tällä tavalla, eli rankka pudotus tulee kaikille.

En missään tapauksessa ole sitä mieltä, että nyt terv.huoltoalan pitäisi saada satojen eurojen tai tonnin lisäys palkkaan, mutta jonkinlainen tarkistus olisi paikallaan. Sekä muitakin työehtoja voisi tarkastaa. Mutta siitä ei tässä.

Vierailija
82/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi opetella rahankäyttöä. Itse siivoojana ja netto n. 1500. Säästöönkin jää useita satasia joka kuukausi. No, ei ole lapsia. 

Esim. laadukkaita (kalliin näköisiäkin, jos tärkeäää) vaatteita saa ostettua käytettynä vaikka ja mistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kaikille hoitajille tulee myös 1800-1900 euron kuukausipalkkoja. Saan itsekin vuorotyössä. Lisät voi olla pienet ja lomat vaikuttaa kun vain peruspalkka. 2200€ ehkä joka toinen kuukausi.

Vierailija
84/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä hoitajien poskettomia öyhötyksiä kuunnellessa mietin vain, että eikö meitä akateemisia puolusta kukaan? Palkat kirjastossa, museossa, etuuskäsittelijänä Kelalla/työkkärissä 2200e luokkaa ennen veroja. Toki on eroja paikkakunnittain. Ylityölisiä ei tule, koska niitä ei voi tehdä, vaikka haluaisi. Siitä huolimatta ihan helposti saa tuolla 2000e palkallakin asuntolainan ja on varaa käydä ulkomailla kerran vuodessa, jos haluaa. 

Ihmettelen! Hoitajat antavat ymmärtää, että ovat ainoa ammattiryhmä, jonka on käytävä kaupassa ja maksettava veroja, ja ihmiset uskovat. Sitten kun joku kyseenalaistaa, niin vetävät ihmishenkikortin esiin. Ihan kuin he pelastavat työssään ihmishenkiä 247 ja ihan kuin kaikkien muiden työt ovat jotain p*skaa, jota ilmankin pärjäisi.

Ei puolusta. Ja kun puhutaan korvauksen suhteesta vaivannäköön....jatkan työntämällä siivouskärryjä. Päivä päättyy viimeistään klo 15 ja käteen jää enemmän kuin noissa. Kulttuurialan FM ekassa ammatissaan

Vierailija
85/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käteen jää noin 2000 verojen jälkeen ja asut esim Helsingissä, lähiössä. Kolmion vuokra vie yli puolet tuosta palkasta.

Vierailija
86/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikinä saanut noin paljon käteen kokoaikatöistäni. Silti on asuntoa maksettu ja lapsilta ei puutu mitään, yh olen itsekin. Ei onneksi asuta Helsingissä.

Osuit ytimeen, KOKOAIKATYÖSTÄ. 

Yh saa muuta tukea, elarit, lapsilisäkorotukset ja asumistuen. Et voi verrata palkkatuloon.

Todistit että yh:na tosiaankin pärjää paremmin kuin kahden vanhemman perhe. 

Mitä tarkoitat? En minä saa mitään asumistukia. Lapsilisät saan ja minimielarit, mutta kyllä rahaa oli reilusti enemmän kahden palkansaajan taloudessa. Vai millä logiikalla yhdellä vajaan 2000e palkalla pärjää paremmin kuin kahdella? Lapsilisien yh korotus on 63e per lapsi, ei se ihan kompensoi toisen palkansaajan tuloja vaikka onkin iso apu ruokalaskuun.

Vierailija
87/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tarkoitushakuista ottaa esimerkiksi yksinhuoltajaäiti kertomaan, kuin hoitajan palkka ei riitä mihinkään. Kyse on pikemminkin yksinhuoltajuudesta, ei hoitoalan palkasta. Pitäisikö maksaa yksinhuoltajakorotusta vai mitä nämä hoitajat oikein ajattelevat?

Yksinhuoltajalle voisi tosiaan olla isompi palkka. Hänhän tekee työpäivän lisäksi vielä yksin kotityötkin ja kantaa vastuun lapsistaan. 

500 euron lisä kuukaudessa ois kohtuullinen. Yh erikoispalkanlisä tai joku sellanen. 

Vierailija
88/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maisteri ja koulutustani vastaavissa töissä, bruttoni on sama kuin kyseisen sairaanhoitajan netto. Kummasti on kuitenkin aina pystynyt säästämään ja oman kodin ostamaan. Muistaakseni tuo haastateltu hoitaja on töissä TAYSissa, joten Tampereen alueella hänkin todennäköisesti asuu kuten minäkin.

Kyllä tuolla palkalla kyse on itse aiheutetuista kuluista, jotka eivät ole työnantajan vastuulla. Tietyille ihmisille mikään rahamäärä ei tule riittämään ikinä, sillä taitoa sen käyttämiseen ei ole.

Vierailija
89/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ikinä saanut noin paljon käteen kokoaikatöistäni. Silti on asuntoa maksettu ja lapsilta ei puutu mitään, yh olen itsekin. Ei onneksi asuta Helsingissä.

Yh saa muuta tukea, elarit, lapsilisäkorotukset ja asumistuen. Et voi verrata palkkatuloon.

Se lapsilisän korotus on noin 60€. Elatusvelvollisia on aina molemmat vanhemmat, riippumatta siitä elävätkö perheenä vai ovatko eronneet. Asumistuki ei todellakaan kuulu kaikille, siihen on lakisääteiset laskentaperusteet. Minä olen yh, pärjään ihan ok, mutta kyllä pärjäsin paljon paremmin avioliitossa, kun oli toinen aikuinen jakamassa myös muita kuluja. En voi asua yksiössä tai mini kaksiossa, ruokaa menee tuhottomat määrät. On harrastusmaksuja, vakuutusmaksuja, bussikorttia, kuukausiraha, vaatteet ja mitä nyt vielä. Elarit meillä 180€ ja lapsilisä 158€. Ei asumistukea, mutta emme asukaan vuokralla ja vaikka asuisimme en usko, että saisimme. Mun nettopalkka 2150. Yksi teini ja minä. Yleisesti Suomen palkkataso on kehno verrattuna elinkustannuksiin. Hoitajien palkoista sen verran, että sosiaalialan ammattilaisena toivoisin, että tämä palkkakeskustelu kääntyisi myös meihin ja varhaiskasvatuksen sekä perusopetuksen opettajiin.

Vierailija
90/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo huono palkka ole. Itsellä sama enkä ole tätä ennen ajatellutkaan että olisi huono.

Vierailija
91/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käteen jää noin 2000 verojen jälkeen ja asut esim Helsingissä, lähiössä. Kolmion vuokra vie yli puolet tuosta palkasta.

Meidän muidenko se iso vuokra nyt pitää maksaa? S-hoitajille on paikkoja avoinna muuallakin, menee sinne asumaan missä rahat riittävät vuokraan.

Vierailija
92/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat että toisen vanhemman palkkatuloja ei lasketa? Äly hoi.

Vierailija
93/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajista ja opettajista on pula, se on fakta. Miten meinasitte paikata tuon vajeen? Pakottamalla kaikki töihin, kuten jossain Venäjällä tehtäisiin?

Vierailija
94/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mennyt yhteiskuntahorjuttajien propagandat perille, kun köyhät kadehtii ja vahtii toisiaan. Oikein neukkupropagandan unelmaa. Ihmiset juoksee kaupungilla vahtimassa nettisaastan takia toisia tavalllisia kansalaisia, nyt se meni baariin, nyt se polttaa tupakkaa, nyt se osti jotain, mistä rahat riittää, varmaan on joku kauhea rikollinen ja tässä on nyt joku yhteiskunnallinen vääryys.

Kansalainen nousee toista vastaan aivan mitättömistä syistä, vaikka pitäisi auttaa ja tukea toinen toistaan. Aiemmin sanottiin, että yhteiskunta on yhtä vahva, kuin sen heikoin lenkki. Nykyään, kun toinen makaa katuojassa, mennään joukolla potkimaan ja hyppimään päälle. Vanhemmat opettavat lapsiaan kiusaamaan ja lapset ajattelevat, että paras keino päästä elämässä eteenpäin, on alistua jengin tahtoon. 

Olisiko hyvä, kun palkalla tulisi toimeen? Olisiko järkeä purkaa turha byrokratia ja pistää kaikille kansalaispalkka? Sen jälkeen kaikki tienattu vaikuttaisi veroihin ja sataisi kuitenkin sinne omaan laariin samalla. Nyt yhteiskunta pistää kauheat paukut siihen, ettei ihmiset vaan saa tehdä omaehtoisesti mitään, ja kateus senkun lisääntyy. Jopa työttömyys on ansaittu etu, mistä pitää pitää kiinni. Köyhän ei edes kannata ottaa keikkatöitä, kun kokonaistulot voivat siitä romahtaa vuosiksi, ulkomailta pitää raijata työntekijöitä joita tuetaan kaikin tavoin niihinkin, tulee todella kalliiksi. Ihmiset eivät voi itse harkita missä ja miten asuvat, esim. kaverilla oli huone yhteisössä, joka maksoi 150 euroa kuussa, kela ilmoitti, että on se ihan liikaa, pitää muuttaa halvempaan. (???)

Työmarkkinatuella olevan näkökulmasta pienikin palkka kuulostaa miljonäärin tuloilta, vaikka sillä ei tule edes toimeen. Ihmiset käyvät toisiaan vastaan, vaikka yhteiskuntarauha olisi tärkeintä, että yhteiskunta kehittyy, eikä rappeudu.

Vierailija
95/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tarkoitushakuista ottaa esimerkiksi yksinhuoltajaäiti kertomaan, kuin hoitajan palkka ei riitä mihinkään. Kyse on pikemminkin yksinhuoltajuudesta, ei hoitoalan palkasta. Pitäisikö maksaa yksinhuoltajakorotusta vai mitä nämä hoitajat oikein ajattelevat?

Yksinhuoltajalle voisi tosiaan olla isompi palkka. Hänhän tekee työpäivän lisäksi vielä yksin kotityötkin ja kantaa vastuun lapsistaan. 

500 euron lisä kuukaudessa ois kohtuullinen. Yh erikoispalkanlisä tai joku sellanen. 

Sitten on kyllä tutkittava miten vastuuttomasti nämä lisääntyvät, joku vastuu se ihmisellä itselläkin oltava.

Vierailija
96/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maisteri ja koulutustani vastaavissa töissä, bruttoni on sama kuin kyseisen sairaanhoitajan netto. Kummasti on kuitenkin aina pystynyt säästämään ja oman kodin ostamaan. Muistaakseni tuo haastateltu hoitaja on töissä TAYSissa, joten Tampereen alueella hänkin todennäköisesti asuu kuten minäkin.

Kyllä tuolla palkalla kyse on itse aiheutetuista kuluista, jotka eivät ole työnantajan vastuulla. Tietyille ihmisille mikään rahamäärä ei tule riittämään ikinä, sillä taitoa sen käyttämiseen ei ole.

Oletko ihan itse neuvotellut tuon korvauksen työstäsi?

Vierailija
97/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjääminen on muutakin kuin sitä että palkka riittää vuokraan ja ruokakaupan kassalle. Tämäkö riittää elämänlaaduksi? Ei voi mitään hankkia tai harrastaa mikä itseä kiinnostaisi tai toisi iloa elämään.

No entäs ne joilla jää käteen se 1500€/kk? Hyvä kun sillä palkalla riittää rahat edes pakollisiin menoihin. Kaikesta ylimääräisestä saa vain haaveilla.

Vierailija
98/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2200e nettohan on bruttona ~3200e. Tuosta valittaminen on huvittavaa, tuo on suomalaisen mediaanipalkka. Tuota vähemmän saa siis 50 % palkansaajista.

Vierailija
99/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän muidenko se iso vuokra nyt pitää maksaa? S-hoitajille on paikkoja avoinna muuallakin, menee sinne asumaan missä rahat riittävät vuokraan.

Tätä odotin.. kuka tekee sitten ne työt niissä Helsingin alueen monissa sairaaloissa jos juostaan maakuntiin..

En ole hoitaja, palkka kuitenkin samaa luokkaa. Lähtisin jos voisin. En vaadi itselleni isompaa palkkaa eniten olen harmistunut asumiskudtannuksista pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
100/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.