Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
1181/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien työ on toki tärkeää mutta ei erityisen vaativaa. Operatiivista suorittamista, jossa ei voi sooloilla. Palkka on Suomen keskipalkkaa korkeampi. On selvää ettei heidän vaatimuksiinsa voi vastata.

Sanoisin että heidän työssään on paljon hyviä puolia verrattuna muihin: ei erityistä vastuuta, hyvä työtilanne, varma työpaikka, mahdollisuus vaikuttaa palkkaan esim työvuorojen kautta ja hyvät lomat. Monilla muilla naisvaltaisilla aloilla työtilanne on huono eikä vieläkään palautunut koronasta/muista epävarmuuksista.

Sivusta seuranneena olen kyllä järkyttynyt kuinka huonosti toisiaan kohtelevat, kuinka hierarkista ja loukkaavaa toiminta on. Tämä on syy miksi en itse ole koskaan alalle hakeutunut vaikka periaatteessa ala olisi minua nuorempana kiinnostanut.

Vierailija
1182/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.

Häh? Kyllä täällä Pk-seudulla asuu ihan normaalituloisia perheitä, joille tuo 2200€/kk käteen jäävää rahaa on ihan lottopotti. Ja hyvin eletään ja asutaan omistusasunnossa, lasten kanssa.

Aivan todella omituiseksi on mennyt duunareiden ajatusmaailma. Hoitaja on hoitaja, ja monet heistä tekee kolmivuoroa ja saavat sen ansiosta varsin hyvää kuukausipalkkaa. Jos taas työskentelet terveyskeskuksessa päivävuorossa, luonnollisesti tienaat vähemmän, sillä myös tehtäväalueesi on rajatumpi.

Hoitajat eivät myöskään ole ainoa porukka, jotka täällä Suomessa joutuvat tekemään vuorotyötä. Useissa teollisuuden työpaikoissa vuorot ovat vielä haastavampia kuin hoitajien. Itse olette ammattinne valinneet ja aina on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua ylöspäin.

Itse ovat ammattinsa valinneet, joo. Miten te ette tajua, että se ongelma on juuri siinä, kun nykyään tätä ammattia ei enää haluta valita?! Sittenkö sinäkin myhäilet tyytyväisenä, kun hoitojonot paukkuu entisestään ja hoidot jää tekemättä, kun ei vaan yksinkertaisesti ole niitä hoitajia siitä yksinkertaisesta syystä, että nuoret tai aikuisetkaan ei enää halua alalle hakeutua. Voisiko joskus ehkä katsoa ja ajatella asioita vähän sitä omaa nokkaansa pitemmälle? Vai oletko todella sitä mieltä, että hoitajia ei jatkossa enää tarvita?

Ja palkankorotuksellako kaikki ratkeaa? Kaikki ne työhönsä kyllästyneet ja burnoutin partaalla olevat hoitajat palaavat innoissaan takaisin hoitoalalle  korkean liksan perässä? 

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret eivät halua enää hakeutua huonosti palkatulle alalle? Ei tule uusia tekijöitä, kun rahan saa muualla helpommalla.

No kun ei edes ole tilastollisesti huonosti palkattu. Tehy on pahin este jatkuvalla kitinällään siihen, että kukaan ei halua enää hoitajaksi opiskella.

Täsmälleen näin! Ei kai kukaan nuori hakeudu alalle, josta ei ole ollut työntekijöillä mitään hyvää sanottavaa vaikka kuinka pitkään aikaan. Tehy vain rummuttaa noita nälkäpalkkoja, työn kuormittavuutta, sitä miten kauheaa kaikki on. Eihän silloin kukaan sellaiselle alalle halua, kun eiväthän nuoret voi tietää että tuo ei ole koko totuus vaan työssä on myös hyviä puolia ja palkka keskitasoa.

Suomessa on erittäin harvoja aloja jotka on raskaampia ja vaativampia kuin hoitajan työ.

Ihmiset haluisivat alalle jos palkat olisivat kunnossa ja työntekijöitä olisi tarpeeksi. Mutta kun sairaanhoitopiirit eivät ole kiinnostuneita ihmisten hyvinvoinnista.

Suomessa on ollut jo hyvin kauan terveydenhoitoa täysin retuperällä julkisella puolella. Mutta poliitikkoja ei kiinnosta pätkääkään. Syytä poliitikkoja kun ne asiaa on syyllisiä!

Ethän sinä voi sitä tietää kun et ole kokenut työelämää kaikilla muilla aloilla. Se on vain teidän kuvittelua ja Tehyn propagandaa. Ihan samanlaisia olette kuin venäläiset, jotka uskovat kaiken Putinin propagandan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien palkkavertailussa yksityiselle puolelle on otettava huomioon myös työaika. Mikä on sairaanhoitajien vuosittainen työtuntimäärä? Jos vuosilomaa on lähes tuplat yksityiseen puoleen kyllä sen on tunnuttava palkassa!

28 lomapäivää alle 10 vuoden kokemuksella

30 lomapäivää yli 10 vuoden kokemuksella

38 lomapäivää yli 15 vuoden kokemuksella

Olen kuntatyöntekijä, toimistotyönekijä, hinnoittelutunnus 01TOI060, peruspalkka 2109,30 € + kokemuslisä 8% peruspalkasta. Ei muita palkanlisiä. Minulle tuli 15 vuotta täyteen tammikuussa, joten tulevana lomakautena minulla on käytössä 38 lomapäivää. Ylimääräisen lomapäivien arvo on minulle todella suuri.

Oli täysin arvattavaa että tätä lomapäiväpaskaa tullaan syöttämään aivan kuin joka ikinen ei tietäisi että lomapäivä julkisella puolella tarkoittaa eri asiaa kuin yksityisellä puolella. 38 lomapäivää on 8 viikkoa lomaa, yksityisellä puolella maksimi on 5 viikkoa.

Vierailija
1184/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapsilisät ja muut yh lisät menee äkkiä lapsen harrastukseen jos harrastaa. Jotain kisalajia kuten ratastusta tai jääkiekkoa jne. Ruokaan, vaatteisiin tai kampaajaan menee kanssa paljon rahaa.

Siitä pitäisi vielä säästää esim lomamatakaan

Vierailija
1185/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä hoitajien poskettomia öyhötyksiä kuunnellessa mietin vain, että eikö meitä akateemisia puolusta kukaan? Palkat kirjastossa, museossa, etuuskäsittelijänä Kelalla/työkkärissä 2200e luokkaa ennen veroja. Toki on eroja paikkakunnittain. Ylityölisiä ei tule, koska niitä ei voi tehdä, vaikka haluaisi. Siitä huolimatta ihan helposti saa tuolla 2000e palkallakin asuntolainan ja on varaa käydä ulkomailla kerran vuodessa, jos haluaa. 

Ihmettelen! Hoitajat antavat ymmärtää, että ovat ainoa ammattiryhmä, jonka on käytävä kaupassa ja maksettava veroja, ja ihmiset uskovat. Sitten kun joku kyseenalaistaa, niin vetävät ihmishenkikortin esiin. Ihan kuin he pelastavat työssään ihmishenkiä 247 ja ihan kuin kaikkien muiden työt ovat jotain p*skaa, jota ilmankin pärjäisi.

Hyvin sanottu. Pelastavathan he toki ihmishenkiä, mutta eivät kyllä siivoa erite- ja roiskejälkiä toimenpidehuoneista sen pelastamisen jälkeen. Sen tekee koulutetut siivoustyöntekijät. Jos nämä siivoustyöntekijät puuttuisivat sairaaloiden hoitoketjusta, niin se hoitoketju katkeaisi hyvin äkkiä.

Mutta enpä muista sairaaloiden laitoshuoltajien koskaan olleen äänessä vaatimassa lisää palkkaa, vaikka he jos ketkä olisivat ansainneet sen. He tuskin ovat kovin korkealla työpaikkojensa hierakisessa arvojärjestyksessä, joka käsittääkseni on sairaaloissa tosi kova.

Tarkemmin ajateltuna en ole kyllä ylipäätään koskaan kuullut tai nähnyt railakkaasti omia etujaan penääviä siivoustyöntekijöitä yhtään missään.

Vierailija
1186/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen hoitaja ja käteen jää kuukaudessa 1850€. Neljä vuotta terveydenhoitajaksi opiskellut. Kolme lasta, eronnut. Kyllä olen erittäin tyytyväinen niinä kuukausina, kun teen lisäksi toista työtä ja tienaan sen 2200-2300€/kk, riittää rahat maksaa lasten kalliit harrastukset.

no hanki lapsille halvemmat harrastukset.

Hyvä vanhempi antaa omistaan että lapsilla olisi parempi olla.

Noi halvemmat harrastukset johtaa syrjäytyneisiin ja huonokuntoisiin lapsiin.

Johtaa tietysti.. Jos harrastus ei maksa tarpeeksi, on se huono harrastus. 

Moni lapsi raahataan kalliisiin harrastuksiin vain siksi, että vanhemmat tahtoo lapsestaan jotain hienoa. Oikeasti lapsi voisi olla ihan tyytyväinen, kun saisi vain heitellä rennosti korista kavereiden kanssa. Kitaran soitonkin moni oppii ihan itse kotona vaan. 

Vierailija
1187/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa ei makseta sen mukaan, kuinka monta lasta on!

Aamen ja niitä lapsia ei tarvi useampia maailmaan työntää siinä luulossa, että yhteiskunta ne täysin elättää.

Kannattaa miettiä ennen lapsen tekoa, onko siihen varaa. Että mua ärsyttää nää 😡

Vierailija
1188/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lapsilisät ja muut yh lisät menee äkkiä lapsen harrastukseen jos harrastaa. Jotain kisalajia kuten ratastusta tai jääkiekkoa jne. Ruokaan, vaatteisiin tai kampaajaan menee kanssa paljon rahaa.

Ratsastus ja jääkiekko ovat lajeista niitä kalliimpia. Pitääkö lasten nykyään saada aivan kaikki. Itse jouduin luopumaan monesta ulkomaanmatkasta lapsena, että pääsin ratsastamaan. En kärsinyt. Opin vain jo nuorena, että ihan kaikkea en vaan voi aina saada. 

Vierailija
1189/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien työ on toki tärkeää mutta ei erityisen vaativaa. Operatiivista suorittamista, jossa ei voi sooloilla. Palkka on Suomen keskipalkkaa korkeampi. On selvää ettei heidän vaatimuksiinsa voi vastata.

Sanoisin että heidän työssään on paljon hyviä puolia verrattuna muihin: ei erityistä vastuuta, hyvä työtilanne, varma työpaikka, mahdollisuus vaikuttaa palkkaan esim työvuorojen kautta ja hyvät lomat. Monilla muilla naisvaltaisilla aloilla työtilanne on huono eikä vieläkään palautunut koronasta/muista epävarmuuksista.

Sivusta seuranneena olen kyllä järkyttynyt kuinka huonosti toisiaan kohtelevat, kuinka hierarkista ja loukkaavaa toiminta on. Tämä on syy miksi en itse ole koskaan alalle hakeutunut vaikka periaatteessa ala olisi minua nuorempana kiinnostanut.

Joo , ei ole erityisen vaativaa

T. Anestesia- ja perfuusiohoitaja

Vierailija
1190/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo , ei ole erityisen vaativaa

T. Anestesia- ja perfuusiohoitaja

Ei ole. Olen samaa mieltä. Olen leikkaussalihoitaja. Ja kun päivystän, ja jos en silloin vastas puhelimeen/ ilmesty työpaikalle, niin poliisi käy minut hakemassa töihin. Miksi näin tehdään? Eikö tuolloin voi kuka tahansa mennä tekemään nuo hommat?

Vierailija
1191/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan nettona noin 9520 euroa kuussa käteen mutta saan säästöön kuitenkin noin 10000 euroa kuussa. Että tämmöstä täällä Dresdenissä.

Vierailija
1192/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei harrasta jääkiekkoa tai ratsastus, jos siihen ei ole vanhemmilla/ vanhemmalla varaa. Kaikkea kun ei voi saada, sekin on hyvä oppia, lapsi valitsee edullisemman harrastuksen.

Vaatteita ei ole pakko ostaa yhtään enempää kuin oikeasti tarvitsee. Aikuinen ei tarvitse uusia vaatteita edes vuosittain, lapselle toki ostetaan kasvun mukaan, mutta esimerkiksi teini ei tarvitse vaatteita röykkiöittäin. Lapselle voi opettaa kohtuullista kuluttamista, ja itsekin siinä samalla.

Kampaajaan ei tarvitse mennä paljon rahaa. Simppeli malli, jonka siistimiseen riittää 1-2 kertaa vuodessa. Jos on ihan pakko värjätä sen voi tehdä itse.

Ruokaan menee paljon rahaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Tosin itse tekemällä perusraaka-aineista saa edullisempaa. Monella aikuisella olisi myös syytä tarkistaa niitä omia annoskokojaan.

Kuka vaatii, että lomamatkoilla on käytävä? Ihan kuin se olisi joku perusvälttämättömyys. Ei ole.

Vierailija
1193/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä hoitajien poskettomia öyhötyksiä kuunnellessa mietin vain, että eikö meitä akateemisia puolusta kukaan? Palkat kirjastossa, museossa, etuuskäsittelijänä Kelalla/työkkärissä 2200e luokkaa ennen veroja. Toki on eroja paikkakunnittain. Ylityölisiä ei tule, koska niitä ei voi tehdä, vaikka haluaisi. Siitä huolimatta ihan helposti saa tuolla 2000e palkallakin asuntolainan ja on varaa käydä ulkomailla kerran vuodessa, jos haluaa. 

Ihmettelen! Hoitajat antavat ymmärtää, että ovat ainoa ammattiryhmä, jonka on käytävä kaupassa ja maksettava veroja, ja ihmiset uskovat. Sitten kun joku kyseenalaistaa, niin vetävät ihmishenkikortin esiin. Ihan kuin he pelastavat työssään ihmishenkiä 247 ja ihan kuin kaikkien muiden työt ovat jotain p*skaa, jota ilmankin pärjäisi.

Hyvin sanottu. Pelastavathan he toki ihmishenkiä, mutta eivät kyllä siivoa erite- ja roiskejälkiä toimenpidehuoneista sen pelastamisen jälkeen. Sen tekee koulutetut siivoustyöntekijät. Jos nämä siivoustyöntekijät puuttuisivat sairaaloiden hoitoketjusta, niin se hoitoketju katkeaisi hyvin äkkiä.

Mutta enpä muista sairaaloiden laitoshuoltajien koskaan olleen äänessä vaatimassa lisää palkkaa, vaikka he jos ketkä olisivat ansainneet sen. He tuskin ovat kovin korkealla työpaikkojensa hierakisessa arvojärjestyksessä, joka käsittääkseni on sairaaloissa tosi kova.

Tarkemmin ajateltuna en ole kyllä ylipäätään koskaan kuullut tai nähnyt railakkaasti omia etujaan penääviä siivoustyöntekijöitä yhtään missään.

Mikäs heitä estää ajamasta etujaan..:? Lakkoon vaan. Eihän palkkaa tulelisää, ellei sitä vaadi. Ilmeisesti he ovat tyytyväisiä palkkoihinsa!!

Vierailija
1194/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli sairaala- ja välinehuoltajien (kunta-alan) kaksipäiväinen lakko. Täällä se pysäytti TAYSin leikkaustoiminnan ja tähystykset (vain jotakin mainitakseni), kun kukaan ei siivonnut saleja eikä putsannut instrumentteja. Potilaskuljetukset päivystyksestä ja ruokien nakkelun potilaille vuodeosastoilla ovat hoitajat hoitaneet omien töiden ohella.

Se hierarkiapaska on aika lailla mennyttä maailmaa, pitkälti sen vuoksi, ettei olla samaa organisaatiota vaan tukipalvelu, kuten korjaus- ja kuljetusukot. Lisäksi jos yhteisö on paska, aina voi äänestää jaloillaan, ja kun sahu puuttuu, hoitajat tekevät meidänkin työt, sen keittiöosuuden jota ei voi jättää tekemättä. Tämäkin on työvoimapula-ala. Peruspalkka on pari tonnia, päälle lätkitään lisiä (kokemusvuosi, henkkoht, vuoro). Pienihän se, mutte eipä siitä juuri verojakaan makseta, ja se on aika iso etu että isolle työnantajalle voi suoraan sanella koska on käytettävissä ja mitä vuoroja sopii teettää. You win some, you lose some. -20 v alalla

Vierailija
1195/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs heitä estää ajamasta etujaan..:? Lakkoon vaan. Eihän palkkaa tulelisää, ellei sitä vaadi. Ilmeisesti he ovat tyytyväisiä palkkoihinsa!!

Lähinnä munaton liitto. On se vaivannäköön nähden ihan ok, kun ei yritäkään tehdä töitä epäinhimillisen mitoituksen mukaan, vain ehdottoman välttämättömät eikä niitäkään pilkkua rakastellen. Mikäli harmonisointi hyvinvointialueen korkeimpaan peruspalkkaan pitää paikkansa, on ihan sama missä töitään tekee, ja näissä hommissa jos missä työpaikoissa on eroa.

Vierailija
1196/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siivoojat pelasta ihmishenkiä. Siivoojan työ on suorittavaa työtä. Aseptisen työjärjestyksen oppiminen ei vaadi omaa harkintaa, jolla voisi olla vaikutusta ihmisen henkeen. Jos karrikoiden sanotaan, niin kyllä sh pystyy hoitamaan leikkaussalin siivouksen hätätilanteessa, mutta se laitoshuoltaja ei missään tilanteessa sh työtehtäviä.

Vierailija
1197/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensiavun organisoiva sairaanhoitaja saa 2200€ kuussa käteen yli 20 vuoden työkokemuksen jälkeen, niin kyllä yhteiskunnassa on jotain pielessä. Ilmeisesti ensiapu ei ole tärkeää? Kun seuraava liikenneonnettomuus sattuu, huudetaan, miksei täällä ensiavussa mikään toimi ja eikö kukaan organisoi toimintaa. Lääkärit eivät ensiavussa vastaa muusta kuin potilaiden laadukkaasta hoidosta ja jatkohoidon suunnittelusta. Jotta sille lääkärille tulee potilaat hoidettavaksi ajallaan ja oikeaan järjestykseen priorisoituna, on se ensiapuasemalla melkoisen palapelin rakentelua, joka vaatii tarkkaa harkintaa ja kykyä arvioida yksilöllistä hoidon tarvetta. Akuuttityöstä pitäisi aina saada enemmän palkkaa kuin työstä, jossa ei pelasteta päivittäin (ja öisin) ihmishenkiä. Ja siitä työstä maksetaan 2200€/kk nettona kaikkine vuorolisineen.

Vierailija
1198/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jää erikoistuvana lääkärinä käteen vain noin sata euroa enemmän. Tuntuu vähän typerältä, että kuuden vuoden opintojen jälkeen joutuu palkkakuoppaan, jos haluaa parantaa osaamistaan ja jatkokouluttautua.

Jos palkkavaatimukset toteutuu, niin sairaanhoitajien palkka tulee olemaan parempi kuin meidän erikoistuvien. En sano, etteivätkö olisi korotuksia ansainneet, mutta sanon, että nosto toisaalla luo painetta nostaa myös toisaalla.

Voithan vaihtaa hoitajaksi, ei kukaan pakota olemaan erikoistuva lääkäri, jos elämä on sitten noin köyhää. Kannattaa valita ammatti, josta itse pitää niin ei tarvitse kadehtia muiden elämää ja palkkaa.

Vierailija
1199/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siivoojat pelasta ihmishenkiä. Siivoojan työ on suorittavaa työtä. Aseptisen työjärjestyksen oppiminen ei vaadi omaa harkintaa, jolla voisi olla vaikutusta ihmisen henkeen. Jos karrikoiden sanotaan, niin kyllä sh pystyy hoitamaan leikkaussalin siivouksen hätätilanteessa, mutta se laitoshuoltaja ei missään tilanteessa sh työtehtäviä.

Totta, enkä kyllä ymmärrä miksi pitäisikään, koska ollaan eri ammatissa. Toisinpäin suurimmat riskit ovat siellä osastokeittiössä, sh:n koulutuksessa on kuulemma (ainakin aiemmin) hyvin ylimalkaisesti sivuttu erikoisruokavalioita, ja aikana, jolloin hoitajat vielä sekaantuivat ruokahuoltoon, sai usein selvittää laktoosittoman ja maidottoman eroa.

Sekin oli ihan pystyynkuollut idea, ja hoitajatkin jaksoivat aina valittaa, kuinka se ei kuulunut heidän työnkuvaansa. No ei kuulukaan. Kaikki meni pyllylleen joskus vuosituhannen vaihteessa, kun alettiin puhumaan moniamatullisuudesta (=säästöistä).

Vierailija
1200/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko ne lapset jättää tekemättä, jos perheen elättäminen maksaa niin paljon, ettei tule koskaan pääsemään semmoisille tienesteille, että alkais pärjäämään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi