"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
No minä olen hoitaja ja käteen jää kuukaudessa 1850€. Neljä vuotta terveydenhoitajaksi opiskellut. Kolme lasta, eronnut. Kyllä olen erittäin tyytyväinen niinä kuukausina, kun teen lisäksi toista työtä ja tienaan sen 2200-2300€/kk, riittää rahat maksaa lasten kalliit harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen hoitaja ja käteen jää kuukaudessa 1850€. Neljä vuotta terveydenhoitajaksi opiskellut. Kolme lasta, eronnut. Kyllä olen erittäin tyytyväinen niinä kuukausina, kun teen lisäksi toista työtä ja tienaan sen 2200-2300€/kk, riittää rahat maksaa lasten kalliit harrastukset.
no hanki lapsille halvemmat harrastukset.
Olen käynyt koulua omalle ammattialalleni 6 vuotta. Eli korkein mahdollinen koulutus jonka alalle voi suomessa saada. Työkokemusta alalta on yli 20 vuotta. Palkka on silti 15 euroa tunti. Eli käytännössä brutto 2520e/ kk. Euron tai jopa kaksi saattaa saada jollakin työnantajalla enemmän, mutta sen suuremmasta en ole kuullut. Ei siitä paljon jää, kun työmatkoihinkin kuluu dieseliä lähes 600 eurolla kuukaudessa. Työ on silti hyvinkin vaativaa ja fyysisesti raskasta. Tasan ei mene arvostus palkassa työn vaativuuden suhteen. Vai millä selitetään paperimiesten palkat, ei ainakaan työn vaativuudella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on kuule yks ja sama mitä lajia harrastavat, niin maksut on ihan törkeitä. Ja mieluummin olen itse harrastamatta, kun annan lasteni vetelehtiä illat.
Minä työskentelen rakennusalalla, ammattikoulu koulutuksena, ja käteen jää n. 3000e kuukaudessa. Vaimoni on yrittäjä, ja tienaa noin 2500-3000e kuukaudessa nettona. Asumme Turun lähikunnassa ja lapsia on kaksi. Siltikään ei tunnu rahat riittävän, että jotain jäisi säästöön. Mielestäni emme törsää turhuuksiin, mutta näitä kommentteja lukiessa alan olla varma, että ehkä sittenkin jotain turhaa tulee osteltua… Jos ihmiset kerran saavat 2000e tuloillakin säästettyä niin kyllä me jotain teemme väärin.
Jos sairaanhoitajat alkaa tienata 4200 e/kk bruttona, vaihdan luokanopettajan ja matemaattisten aineiden aineenopettajan töistä sairaanhoitajaksi. SH-koulutus kestää noin 3-4 -vuotta, kunta työnantajana eli varma työ ja mielenkiintoinen työnkuva.
Olen muutamia shoitajia prepannut lääkelaskuissa.
SHoitajat tekee arvokasta työtä. Onko meillä kuitenkaan varaa nostaa kaikkien arvokasta työtä tekevien bruttopalkka 4000 e tuntumaan? Jos sairaanhoitajien bruttopalkka kipuaa 4000 euroon, miten houkutellaan jengiä töihin aloille, joissa pidempi koulutus, raskas ja haastava työ ja huomattavasti pienempi bruttopalkka?
Oikein kriittinen. Voi ristus näitä tärkeilijöitä…
Vierailija kirjoitti:
Jos sairaanhoitajat alkaa tienata 4200 e/kk bruttona, vaihdan luokanopettajan ja matemaattisten aineiden aineenopettajan töistä sairaanhoitajaksi. SH-koulutus kestää noin 3-4 -vuotta, kunta työnantajana eli varma työ ja mielenkiintoinen työnkuva.
SHoitajat tekee arvokasta työtä. Onko meillä kuitenkaan varaa nostaa kaikkien arvokasta työtä tekevien bruttopalkka 4000 e tuntumaan? Jos sairaanhoitajien bruttopalkka kipuaa 4000 euroon, miten houkutellaan jengiä töihin aloille, joissa pidempi koulutus, raskas ja haastava työ ja huomattavasti pienempi bruttopalkka?
Jos hoitajien palkkoja nyt nostetaan tuohon niin aivan varmasti alkavat monet muutkin alat lakkoilla. Varhaiskasvatus ollut myös kriisissä jo pitkään ja aivan palkka kuopassa. Varmasti myös opettajat haluavat lisää palkkaa. Ei kaikille vaan voida maksaa tai voidaan, mutta se tietenkin tulisi näkymään verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt koulua omalle ammattialalleni 6 vuotta. Eli korkein mahdollinen koulutus jonka alalle voi suomessa saada. Työkokemusta alalta on yli 20 vuotta. Palkka on silti 15 euroa tunti. Eli käytännössä brutto 2520e/ kk. Euron tai jopa kaksi saattaa saada jollakin työnantajalla enemmän, mutta sen suuremmasta en ole kuullut. Ei siitä paljon jää, kun työmatkoihinkin kuluu dieseliä lähes 600 eurolla kuukaudessa. Työ on silti hyvinkin vaativaa ja fyysisesti raskasta. Tasan ei mene arvostus palkassa työn vaativuuden suhteen. Vai millä selitetään paperimiesten palkat, ei ainakaan työn vaativuudella?
Sinulla on brutto enemmän kuin minulla. Olen opiskellut lähihoitajaksi 2,5 vuotta, sosionomiksi 3,5 vuotta ja sosionomi yamk 1,5 vuotta lisää. Onko oikein, että bruttopalkka on muutaman euron alle 2600 €/kk? Teen päivätyötä ja täydet kokemuslisät. Työssä on fyysisen ja henkisen väkivallan uhkaa. Työ vaatii palvelujärjestelmän monipuolista tuntemista, neuvottelutaitoja, vuorovaikutusosaamista kognitiotasoltaan heikosti suoriutuvien asiakkaiden kanssa, oman työn organisoinnin taitoa ja kiireensietokykyä.
Anteeksi, näppäilyvirhe. Brutto ei ole muutaman euron alle 2600 vaan vähän alle 2500€. T. 1170
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.
Häh? Kyllä täällä Pk-seudulla asuu ihan normaalituloisia perheitä, joille tuo 2200€/kk käteen jäävää rahaa on ihan lottopotti. Ja hyvin eletään ja asutaan omistusasunnossa, lasten kanssa.
Aivan todella omituiseksi on mennyt duunareiden ajatusmaailma. Hoitaja on hoitaja, ja monet heistä tekee kolmivuoroa ja saavat sen ansiosta varsin hyvää kuukausipalkkaa. Jos taas työskentelet terveyskeskuksessa päivävuorossa, luonnollisesti tienaat vähemmän, sillä myös tehtäväalueesi on rajatumpi.
Hoitajat eivät myöskään ole ainoa porukka, jotka täällä Suomessa joutuvat tekemään vuorotyötä. Useissa teollisuuden työpaikoissa vuorot ovat vielä haastavampia kuin hoitajien. Itse olette ammattinne valinneet ja aina on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua ylöspäin.
Itse ovat ammattinsa valinneet, joo. Miten te ette tajua, että se ongelma on juuri siinä, kun nykyään tätä ammattia ei enää haluta valita?! Sittenkö sinäkin myhäilet tyytyväisenä, kun hoitojonot paukkuu entisestään ja hoidot jää tekemättä, kun ei vaan yksinkertaisesti ole niitä hoitajia siitä yksinkertaisesta syystä, että nuoret tai aikuisetkaan ei enää halua alalle hakeutua. Voisiko joskus ehkä katsoa ja ajatella asioita vähän sitä omaa nokkaansa pitemmälle? Vai oletko todella sitä mieltä, että hoitajia ei jatkossa enää tarvita?
Ja palkankorotuksellako kaikki ratkeaa? Kaikki ne työhönsä kyllästyneet ja burnoutin partaalla olevat hoitajat palaavat innoissaan takaisin hoitoalalle korkean liksan perässä?
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret eivät halua enää hakeutua huonosti palkatulle alalle? Ei tule uusia tekijöitä, kun rahan saa muualla helpommalla.
No kun ei edes ole tilastollisesti huonosti palkattu. Tehy on pahin este jatkuvalla kitinällään siihen, että kukaan ei halua enää hoitajaksi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa asua Pk-seudulla, jossa asumiskulut voivat olla yli puolet tuosta palkasta.
Häh? Kyllä täällä Pk-seudulla asuu ihan normaalituloisia perheitä, joille tuo 2200€/kk käteen jäävää rahaa on ihan lottopotti. Ja hyvin eletään ja asutaan omistusasunnossa, lasten kanssa.
Aivan todella omituiseksi on mennyt duunareiden ajatusmaailma. Hoitaja on hoitaja, ja monet heistä tekee kolmivuoroa ja saavat sen ansiosta varsin hyvää kuukausipalkkaa. Jos taas työskentelet terveyskeskuksessa päivävuorossa, luonnollisesti tienaat vähemmän, sillä myös tehtäväalueesi on rajatumpi.
Hoitajat eivät myöskään ole ainoa porukka, jotka täällä Suomessa joutuvat tekemään vuorotyötä. Useissa teollisuuden työpaikoissa vuorot ovat vielä haastavampia kuin hoitajien. Itse olette ammattinne valinneet ja aina on mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua ylöspäin.
Itse ovat ammattinsa valinneet, joo. Miten te ette tajua, että se ongelma on juuri siinä, kun nykyään tätä ammattia ei enää haluta valita?! Sittenkö sinäkin myhäilet tyytyväisenä, kun hoitojonot paukkuu entisestään ja hoidot jää tekemättä, kun ei vaan yksinkertaisesti ole niitä hoitajia siitä yksinkertaisesta syystä, että nuoret tai aikuisetkaan ei enää halua alalle hakeutua. Voisiko joskus ehkä katsoa ja ajatella asioita vähän sitä omaa nokkaansa pitemmälle? Vai oletko todella sitä mieltä, että hoitajia ei jatkossa enää tarvita?
Ja palkankorotuksellako kaikki ratkeaa? Kaikki ne työhönsä kyllästyneet ja burnoutin partaalla olevat hoitajat palaavat innoissaan takaisin hoitoalalle korkean liksan perässä?
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että nuoret eivät halua enää hakeutua huonosti palkatulle alalle? Ei tule uusia tekijöitä, kun rahan saa muualla helpommalla.
No kun ei edes ole tilastollisesti huonosti palkattu. Tehy on pahin este jatkuvalla kitinällään siihen, että kukaan ei halua enää hoitajaksi opiskella.
Täsmälleen näin! Ei kai kukaan nuori hakeudu alalle, josta ei ole ollut työntekijöillä mitään hyvää sanottavaa vaikka kuinka pitkään aikaan. Tehy vain rummuttaa noita nälkäpalkkoja, työn kuormittavuutta, sitä miten kauheaa kaikki on. Eihän silloin kukaan sellaiselle alalle halua, kun eiväthän nuoret voi tietää että tuo ei ole koko totuus vaan työssä on myös hyviä puolia ja palkka keskitasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vanhempi antaa omistaan että lapsilla olisi parempi olla.
Noi halvemmat harrastukset johtaa syrjäytyneisiin ja huonokuntoisiin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen näin! Ei kai kukaan nuori hakeudu alalle, josta ei ole ollut työntekijöillä mitään hyvää sanottavaa vaikka kuinka pitkään aikaan. Tehy vain rummuttaa noita nälkäpalkkoja, työn kuormittavuutta, sitä miten kauheaa kaikki on. Eihän silloin kukaan sellaiselle alalle halua, kun eiväthän nuoret voi tietää että tuo ei ole koko totuus vaan työssä on myös hyviä puolia ja palkka keskitasoa.
Suomessa on erittäin harvoja aloja jotka on raskaampia ja vaativampia kuin hoitajan työ.
Ihmiset haluisivat alalle jos palkat olisivat kunnossa ja työntekijöitä olisi tarpeeksi. Mutta kun sairaanhoitopiirit eivät ole kiinnostuneita ihmisten hyvinvoinnista.
Suomessa on ollut jo hyvin kauan terveydenhoitoa täysin retuperällä julkisella puolella. Mutta poliitikkoja ei kiinnosta pätkääkään. Syytä poliitikkoja kun ne asiaa on syyllisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn vaativuuteen nähden on erittäin surkeasti palkattu. Mene itse sinne hoitamaan ihmisiä jos se kerran on niin hieno ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajien palkkoja nyt nostetaan tuohon niin aivan varmasti alkavat monet muutkin alat lakkoilla. Varhaiskasvatus ollut myös kriisissä jo pitkään ja aivan palkka kuopassa. Varmasti myös opettajat haluavat lisää palkkaa. Ei kaikille vaan voida maksaa tai voidaan, mutta se tietenkin tulisi näkymään verotuksessa.
Nyt ollaan tienristeyksessä. Joko maksetaan tai käytännössä sosiaali ja terveydenhoito romahtaa.
Jos yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja ja palkata tarpeeksi työntekijöitä niin sitten pitää leikata tai lopettaa palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ei pidä joutua tekemään kahta eri työtä elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan on kuule yks ja sama mitä lajia harrastavat, niin maksut on ihan törkeitä. Ja mieluummin olen itse harrastamatta, kun annan lasteni vetelehtiä illat.
Ei ole. Esimerkiksi minun harrastukseni maksaa vuodessa 200 € eli kuukautta kohden noin 17 €. Summassa on mukana jo lisenssi, joka ei ole ehdottoman tärkeä. Varusteisiin menee lisäksi kasvavilla lapsilla ehkä keskimäärin 20-30 euroa vuodessa. Jos taas perheestä on useampi harrastaja, hinta per nuppi on alhaisempi.
Minustakin tuo on ihan ok palkka. Itsekin olen sh ja käteen jää alle 2000 e, mutta teenkin vajaata työaikaa. Onneksi on hyvätuloinen puoliso kotona.
Tää on niin taas tätä lähärien provoilua, kun kuvitellaan jotain omituista muitten alojen työolosuhteista.