"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin AMK:ssa hoitajaksi. Siitä 3,5 vuodesta on ainakin vuosi, ellei enemmänkin aivan turhaa hömppää eikä mitenkään vaativaa. Muutkin opinnot varsin helppoja. Vaativinta oli selviytyä harjoitteluissa vakkarihoitajien kyykytyksestä. Voi toki olla että inssiopinnoissa on sama, mutta tuskin samanlaista kohtelua on miesvaltaisissa paikoissa.
Just näin. Mulla ei oo taukoja. Muilla on useamman tunnin. Yritin mielivaltaisesti tukkia kahvihuoneeseen. Pari päivää meni ja sitten sanottiin ääneen, että opiskelijan pitää pitää kiinni sovituista käytänteistä. Hoitoalalla huonoin puoli on työtovereiden kohtelu, ei palkka. En halua mennä tuonne töihin kun ollaan niin ilkeitä.
Tervemenoa organisoimaan osaston toimintaa ensiapuun! Työ on aamua, iltaa, yötä, viikonloppuja, pyhiä. Ensiapu on auki 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Ensiavussa ei lepäillä, koska potilaiden jono on päättymätön. Akuutit henkeä uhkaavat tilanteet hoidetaan loppuun asti, vaikka oma työvuoro olisi jo päättynyt. Milloin tahansa kotiin voi tulla soitto, että lähde tulemaan töihin, täällä on hätätila, josta ei selvitä.
Ihmisestä osoittaa jotain, jos hän kadehtii tuosta työstä nettona saatavaa 2200€ kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin AMK:ssa hoitajaksi. Siitä 3,5 vuodesta on ainakin vuosi, ellei enemmänkin aivan turhaa hömppää eikä mitenkään vaativaa. Muutkin opinnot varsin helppoja. Vaativinta oli selviytyä harjoitteluissa vakkarihoitajien kyykytyksestä. Voi toki olla että inssiopinnoissa on sama, mutta tuskin samanlaista kohtelua on miesvaltaisissa paikoissa.
Just näin. Mulla ei oo taukoja. Muilla on useamman tunnin. Yritin mielivaltaisesti tukkia kahvihuoneeseen. Pari päivää meni ja sitten sanottiin ääneen, että opiskelijan pitää pitää kiinni sovituista käytänteistä. Hoitoalalla huonoin puoli on työtovereiden kohtelu, ei palkka. En halua mennä tuonne töihin kun ollaan niin ilkeitä.
Ei mikään ihme, ettet halua. Tätäkin ketjua kun lukee, niin kyllä hoitajat ovat selvästi siitä äkäisimmästä päästä.
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Niin miten tämä liittyy ammatinvalintaan?
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa organisoimaan osaston toimintaa ensiapuun! Työ on aamua, iltaa, yötä, viikonloppuja, pyhiä. Ensiapu on auki 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Ensiavussa ei lepäillä, koska potilaiden jono on päättymätön. Akuutit henkeä uhkaavat tilanteet hoidetaan loppuun asti, vaikka oma työvuoro olisi jo päättynyt. Milloin tahansa kotiin voi tulla soitto, että lähde tulemaan töihin, täällä on hätätila, josta ei selvitä.
Ihmisestä osoittaa jotain, jos hän kadehtii tuosta työstä nettona saatavaa 2200€ kuukaudessa.
En vähäksy hoitajia. Mutta monessa muussakin työssä tehdään aamua, iltaa, yötä, pyhiä ja viikonloppuja. Moni työ on kuormittavaa ja kiire on yleensä aina.
mulla on 900 euron brutto ja kolme huollettavaa . Milloin voin aloittaa lakon. Ai niin en koskaan kun olen työtön Sais edes muutaman satosen enemmän.
Koittakaa muistaa se, että jos TE pärjäätte ja pidätte elämästä vähällä rahalla niin se on teidän asianne. Ei kaikkien muiden tarvitse tyytyä huonoihin palkkoihin koska se on teidän mielestä tarpeeksi. Minä olen tienannut baariduunista 2700-3500€/kk ja se nyt ei ole lainkaan verrattavissa hoitajien työhön, eli omasta perspektiivistä noin tärkeällä alalla on ihan naurettavaa että on noin huono palkka.
Mä en vaan ymmärrä miksi niin monet jankuttaa että noin pienen palkan pitäisi riittää. Miksi te ette halua että naisvaltainen ala vihdoin saisi ansaitsemansa liksan? Mikä siinä on niin väärin? Onko AV tosiaan täynnä näitä ”maksaa ennemmin viiskymppiä siitä että naapuri ei saa satasta” tyyppejä? Mikä siinä teitä nyppii että he vaativat lisää liksaa? Varsinkin jos ette itse ole alalla eikä teillä ole loppujen lopuksi mitään käsitystä mitä he tekevät?
Hahaa. Lasten harrastuksiin menee niin paljon rahaa:D
Itse kasvoin maatalossa ja mun "harrastuksia" oli äitin ja isän auttaminen maatalon töissä.
Isä ja äiti lypsivät lehmät joka päivä, aamulla ja illalla. Eli tekivät sekä aamu-ja iltavuoron. Ja tietenkin myös lauantaina ja sunnuntaina. Jouluaattona ja juhannuksenakin lehmät lypsettiin. Navettatöiden lisäksi isä aurasi teitä talvisin. Päivät meni sitten pelto- ja metsätöissä. Kesäisin päivät saattoivat venyä todella pitkiksi, kun tehtiin esim. kuivaheinää. 12 tuntinen työpäivä oli ihan normaalia. Joskus pidempiäkin. Ja edelleen myös viikonloput oli töitä. En muista, että vanhemmat olisivat ikinä viettäneet mitään kuukauden kesälomia, koska ei ollut aikaa sellaiseen. Ja raha oli tietenkin tiukassa.
Pieni avautuminen.Anteeksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon tosi pahoillani puolestasi. Aivan kamalaa, että tuollaiset pilaa sen ehkä oman unelma alan. Itse olin TETissä aikanaan vanhainkodissa ja hoitajat olivat aivan hirveitä minulle ja mukana olleelle kaverilleni. Tiuskittiin ja ihan haukuttiin, valitettiin kun ei osata mitään eikä olla oma-aloitteisempia. Olin siis 14 ja kaverini 15, ei meillä voinut olla mitään hajua alasta. Itkin joka ilta kotona. En edes ymmärrä kuka kehtaa olla noin hirveä lapsille. En yhtään ihmettele, että porukka ei viihdy hoitotyössä, jos työkaverit tätä luokkaa. Tuntuu, että alana ihan läpimätä ja sitä ei kyllä pelkästään palkankorotuksilla korjata vaan pitäisi uudistaa koko kenttää.
Jos mä tienaisin 2200 niin vuokran ja laskujen jälkeen mulle jäisi 358€ kuukaudessa minulle ja kolmelle lapselle. Siis ihan naurettava summa! 😳 Että vielä töistä väsyneenä pitäisi käyttää vikatkin energiat etsien jotain alennusruokaa eri kaupoista. Joo ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä miksi niin monet jankuttaa että noin pienen palkan pitäisi riittää. Miksi te ette halua että naisvaltainen ala vihdoin saisi ansaitsemansa liksan? Mikä siinä on niin väärin? Onko AV tosiaan täynnä näitä ”maksaa ennemmin viiskymppiä siitä että naapuri ei saa satasta” tyyppejä? Mikä siinä teitä nyppii että he vaativat lisää liksaa? Varsinkin jos ette itse ole alalla eikä teillä ole loppujen lopuksi mitään käsitystä mitä he tekevät?
Kyse on vaan siitä, että tähän ei ole varaa. Jos hoitajille annetaan korotukset, niin seuraavana on muut julkisen puolen ammattiryhmät vaatimassa vastaavia korotuksia. Konkurssi siitä tulee. Pitää ymmärtää se, että tuo summa pitäisi voida kerätä veroina jostain. Vai velallako ajattelitte kustantaa tuon?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä tienaisin 2200 niin vuokran ja laskujen jälkeen mulle jäisi 358€ kuukaudessa minulle ja kolmelle lapselle. Siis ihan naurettava summa! 😳 Että vielä töistä väsyneenä pitäisi käyttää vikatkin energiat etsien jotain alennusruokaa eri kaupoista. Joo ei kiitos!
Aivan! Että ensiavussa ensin elvytät yhtä potilasta, ohjaat ja neuvot muita potilaita, yrität parhaasi mukaan arvioida hoidon kiireellisyyden, huolehdit, ettei kukaan kuole vuorollasi. Sen jälkeen henkisesti ja fyysisesti väsyneenä lähdet juoksemaan alelaarien ääreen löytääkseni perheelle jotain murkinaa. Juu, ei kiitos. Minä haluan, että siellä ensiavussa minua auttanut hoitaja saa kohtuullisen korvauksen raskaasta työstään,
T: ensiavun asiakas ja kolmen lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen vaatimus menee läpi oli ainakin parissa uutisessa povattu, että veroprosentti voisi nousta noin 3-5%jokaisella. Arvostan hoitajien työtä ja ansaitsevat parempaa palkkaa. Mutta se, että heidän palkkansa nousisi noin tonnin ja itse saisin suunilleen 100e nettona vähemmän ei houkuta. Muutenkin jo nykyisin vaikea tulla toimeen kun kaikkien hinnat nousee. Ja jos hoitajien vaatimus menee läpi niin miten perustella varhaiskasvatuksen ja opettajien vaatimukset. Varsinkin varhaiskasvatuksen työntekijä ovat palkka kuopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tulikin mieleeni, että miettikääs jos kaikki ne yksityisalojen työntekijät siirtävät tulonsa muualle. Kuka maksaa hoitajien palkat. Korona sankareita on minusta, lastentarhaopettajat, siistijät, kaupantyöntekijät ja opettajat jotka altistuvat jokapäivä koronalle. Perushoitajiin ja kodinhoitajiin suuntaisin palkkani sielä todella tehdään raksta työtä pienellä palkalla. Poistaisin koko palkka järjestelmästä lisät ja alueelliset korotukset, jotta opiskelijatkin saisivat töitä. Ei työnraskaus muutu palkkaa maksamalla vai työn uudelleen organisoinilla. Oma kohtaisesti rahaa on jäänyt 1500 euroa kk lapsiakin on ja kesälomilla ollaan käyty ulkomailla, mutta vaatii suunnittelua, ja ennen kuin kysytte Espoossa asutaan. En osta lounaita vaatteita vain alennuksessa yms. Osakesijoittamista harrastan kun on sivuun jäänyt rahaa koronavuonna. Voisiko siis pankit antaa talousneuvoja sairaanhoitajille.
Kiinnostaisi tietää millä tavalla hoitajat ei altista päivittäin itseään koronalle? :DDD
Mutta hoitajalla on suojat ja ammatinvalinta kysmys. Toisaalta jos työ ei nappaa niin menkää hyvät ihmiset kouluun ja lukekaa insunööripaperit! Sekun tuntuu olevan niin helppoa esim. laskea kantavuudet rakennuksista.
Ihmettelen, mikä ihmisiä estää näkemästä, että alalla on kova työvoimapula. Se ei ratkea, jos uusia tekijöitä ei saada. Kukaan ei halua alalle, jossa uhraat illat, viikonloput, pyhäpäivät ja olet pakotettu tulemaan kutsuttuna töihin milloin tahansa. Toiseksi: tuo nainen, joka saa nettona 2200€ kuussa, on uransa huipulla. Yli 20 vuotta työkokemusta ja työ vaativimmasta päästä, jos ensiapuun on päässyt organisoiviin työtehtäviin. Sinne ei ihan mikä tahansa tavis pääse. Kaikki sairaanhoitajat eivät jaksaisi kiivasrytmistä ensiavun työtä, mutta heidän palkkansa ei olekaan nettona 2200€ kuussa vaan huomattavasti alle sen.
No sit olis kyllä syytäkin nostella veroprosentteja. Minä olen valmis maksamaan veroistani sen että saan hyvää hoitoa kun sitä tarvitsee, ja lapsilleni turvallisen ympäristön hoidossa ja koulussa. Minä olen ollut sairaalan ”asiakkaana” valitettavasti ihan tarpeeksi, joten osaan arvostaa heidän tekemään työtään, ja mieluusti jatkossakin tapaisin hoitajia joilla on aikaa ja jaksamusta tehdä sitä. Liksoja parantamalla saadaan enemmän tekijöitä ja sitä nyt tarvitaan. Nyt hoitajien palkat kuntoon ja sitten lähdetään korjaamaan vakat ja opet! Kyllä sitä rahaa löytyy kun aletaan tekee asialle jotain. Järkeistetään tämä touhu kaikille kannattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen vaatimus menee läpi oli ainakin parissa uutisessa povattu, että veroprosentti voisi nousta noin 3-5%jokaisella. Arvostan hoitajien työtä ja ansaitsevat parempaa palkkaa. Mutta se, että heidän palkkansa nousisi noin tonnin ja itse saisin suunilleen 100e nettona vähemmän ei houkuta. Muutenkin jo nykyisin vaikea tulla toimeen kun kaikkien hinnat nousee. Ja jos hoitajien vaatimus menee läpi niin miten perustella varhaiskasvatuksen ja opettajien vaatimukset. Varsinkin varhaiskasvatuksen työntekijä ovat palkka kuopassa.
Ja julkisella on hirveä määrä maistereita töissä alle 2500e/kk brutolla. Jos kaikki haluaa isot korotukset, ja miksei haluaisi, niin ollaan todella pulassa. Ei ole mitään perustetta miksi vain hoitajat nostettaisiin (taas) kuopasta ja muut jätettäisiin sinne (niinkuin 2007).
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä ihmisiä estää näkemästä, että alalla on kova työvoimapula. Se ei ratkea, jos uusia tekijöitä ei saada. Kukaan ei halua alalle, jossa uhraat illat, viikonloput, pyhäpäivät ja olet pakotettu tulemaan kutsuttuna töihin milloin tahansa. Toiseksi: tuo nainen, joka saa nettona 2200€ kuussa, on uransa huipulla. Yli 20 vuotta työkokemusta ja työ vaativimmasta päästä, jos ensiapuun on päässyt organisoiviin työtehtäviin. Sinne ei ihan mikä tahansa tavis pääse. Kaikki sairaanhoitajat eivät jaksaisi kiivasrytmistä ensiavun työtä, mutta heidän palkkansa ei olekaan nettona 2200€ kuussa vaan huomattavasti alle sen.
Ollaan kaupoissakin töissä iltaisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä ja paljon pienemmällä palkalla.
*moniammatillisuudesta