"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä miksi niin monet jankuttaa että noin pienen palkan pitäisi riittää. Miksi te ette halua että naisvaltainen ala vihdoin saisi ansaitsemansa liksan? Mikä siinä on niin väärin? Onko AV tosiaan täynnä näitä ”maksaa ennemmin viiskymppiä siitä että naapuri ei saa satasta” tyyppejä? Mikä siinä teitä nyppii että he vaativat lisää liksaa? Varsinkin jos ette itse ole alalla eikä teillä ole loppujen lopuksi mitään käsitystä mitä he tekevät?
Hoitajien palkankorotukset on suoraan pois siitä mitä muille julkisella sektorilla voidaan antaa. Sori, mut mulla on hoitajaa korkeampi koulutus ja pienempi palkka ja en jousta taas palkassa hoitajien takia, niin kuin viimeksi. Mä olen saanut viimeksi palkankorotuksen 2002 ja nyt on mun vuoro välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä tienaisin 2200 niin vuokran ja laskujen jälkeen mulle jäisi 358€ kuukaudessa minulle ja kolmelle lapselle. Siis ihan naurettava summa! 😳 Että vielä töistä väsyneenä pitäisi käyttää vikatkin energiat etsien jotain alennusruokaa eri kaupoista. Joo ei kiitos!
Aivan! Että ensiavussa ensin elvytät yhtä potilasta, ohjaat ja neuvot muita potilaita, yrität parhaasi mukaan arvioida hoidon kiireellisyyden, huolehdit, ettei kukaan kuole vuorollasi. Sen jälkeen henkisesti ja fyysisesti väsyneenä lähdet juoksemaan alelaarien ääreen löytääkseni perheelle jotain murkinaa. Juu, ei kiitos. Minä haluan, että siellä ensiavussa minua auttanut hoitaja saa kohtuullisen korvauksen raskaasta työstään,
T: ensiavun asiakas ja kolmen lapsen äiti
Sitä on hoitajien työ. Poliiseilla ei ole yhtään sen helpompaa. Alelaarit ovat kaikkien käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä ihmisiä estää näkemästä, että alalla on kova työvoimapula. Se ei ratkea, jos uusia tekijöitä ei saada. Kukaan ei halua alalle, jossa uhraat illat, viikonloput, pyhäpäivät ja olet pakotettu tulemaan kutsuttuna töihin milloin tahansa. Toiseksi: tuo nainen, joka saa nettona 2200€ kuussa, on uransa huipulla. Yli 20 vuotta työkokemusta ja työ vaativimmasta päästä, jos ensiapuun on päässyt organisoiviin työtehtäviin. Sinne ei ihan mikä tahansa tavis pääse. Kaikki sairaanhoitajat eivät jaksaisi kiivasrytmistä ensiavun työtä, mutta heidän palkkansa ei olekaan nettona 2200€ kuussa vaan huomattavasti alle sen.
Ollaan kaupoissakin töissä iltaisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä ja paljon pienemmällä palkalla.
Kuuluukin olla pienempi palkka, koska vastuu ei ole sama. Ei kaupat sitä paitsi öisin ole auki. Minä olen saanut sairaalassa hyvää hoitoa. Olen saanut myös kaupassa ripeää palvelua. Sokeakin sen näkee, kumpi on vaativampaa työtä.
Oisko niin että tämä Millariikan yllättämä pienestä palkasta narisija asuu pääkaupunkiseudulla ja maksaa jotain 1500 e asumiskuluja?
Kyllähän tuo on ihan asiallinen liksa normaalilla kulutasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle jää 80e enemmän. Olen pätevä sosiaalityöntekijä, jolla palkassa pieni henkilökohtainen lisä ja kokemuslisä. Tähän siis vaaditaan 6v yliopistotutkinto. Saan kyllä palkkani riittämään, vaikka perheellinen olenkin. Työn vaativuutta palkka ei kuitenkaan vastaa.
On tämä jännä maa, kun samaan aikaan saadaan huomautuksia sosiaaliturvan pienuudesta ja silti vaativaa työtä tekevien korkeakoulutettujen nettopalkat eivät kuitenkaan kovin kaukana ole pienituloisten nettotuloista. Kuka ne fyffet käärii?
5 vuoden tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, mikä ihmisiä estää näkemästä, että alalla on kova työvoimapula. Se ei ratkea, jos uusia tekijöitä ei saada. Kukaan ei halua alalle, jossa uhraat illat, viikonloput, pyhäpäivät ja olet pakotettu tulemaan kutsuttuna töihin milloin tahansa. Toiseksi: tuo nainen, joka saa nettona 2200€ kuussa, on uransa huipulla. Yli 20 vuotta työkokemusta ja työ vaativimmasta päästä, jos ensiapuun on päässyt organisoiviin työtehtäviin. Sinne ei ihan mikä tahansa tavis pääse. Kaikki sairaanhoitajat eivät jaksaisi kiivasrytmistä ensiavun työtä, mutta heidän palkkansa ei olekaan nettona 2200€ kuussa vaan huomattavasti alle sen.
Ne jotka eivät ole ensiavussa olleet hätääntyneenä ja kivuissaan apua hakemassa, eivät osaa nähdä työn vaativuutta. Olen saanut hyvää hoitoa hoitajilta ja lääkäreiltä. Toivon saavani myös tulevaisuudessa. Järkyttävää on ollut lukea, miten vähän meillä valmistuu hoitsuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaupoissakin töissä iltaisin, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä ja paljon pienemmällä palkalla.
Kuuluukin olla pienempi palkka, koska vastuu ei ole sama. Ei kaupat sitä paitsi öisin ole auki. Minä olen saanut sairaalassa hyvää hoitoa. Olen saanut myös kaupassa ripeää palvelua. Sokeakin sen näkee, kumpi on vaativampaa työtä.
Ai ei ole öisin auki kaupat? Kyllä täälläpäin on ympäri vuorokauden joka ikinen päivä auki olevia ruokakauppoja S-marketista Cittariin. Mikään ei ole mukavampaa kaupassakäyntiaikaa kuin aamuyö.
Ihmettelen kovasti sitä, että kun niin monen mielestä hoitoala on helppoa, kevyttä vuorotyötä ja työn kuormittavuuteen nähden tarpeeksi hyvin palkattua, niin miksi ihmeessä kyseiselle alalle ei ole tarpeeksi kiinnostuneita työnhakijoita...? Miksi ihmeessä moni lopettaa työt alalla tai suunnittelee lopettavansa, hakijamäärät alan opiskelupaikkoihin vähenevät, työpaikkoja on ympäri Suomen pilvin pimein vapaana jne. Luulisi opiskelija- ja työntekijäryntäystä tapahtuvan näin ihanalle, hyvin palkatulle ja hyviä työsuhde-etuja tarjoavalle alalle! Ala, jonka vetovoimasta yleisesti ja syystäkin ollaan valtiovaltaa myöten huolissaan... että kuka meitä tulevaisuudessa hoitaa. Eikö tässä yhtälössä nyt jokin mätä ja pahasti?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kovasti sitä, että kun niin monen mielestä hoitoala on helppoa, kevyttä vuorotyötä ja työn kuormittavuuteen nähden tarpeeksi hyvin palkattua, niin miksi ihmeessä kyseiselle alalle ei ole tarpeeksi kiinnostuneita työnhakijoita...? Miksi ihmeessä moni lopettaa työt alalla tai suunnittelee lopettavansa, hakijamäärät alan opiskelupaikkoihin vähenevät, työpaikkoja on ympäri Suomen pilvin pimein vapaana jne. Luulisi opiskelija- ja työntekijäryntäystä tapahtuvan näin ihanalle, hyvin palkatulle ja hyviä työsuhde-etuja tarjoavalle alalle! Ala, jonka vetovoimasta yleisesti ja syystäkin ollaan valtiovaltaa myöten huolissaan... että kuka meitä tulevaisuudessa hoitaa. Eikö tässä yhtälössä nyt jokin mätä ja pahasti?
Hoitoalan ihmiset pitävät itse huolta siitä, että kuva työstä on negatiivinen. Muiden alojen työtä kadehditaan ymmärtämättä, ettei se työn tekeminen ruusuilla tanssimista missään ole.
Missähän tää juttu on? Ainakin iltapäivälehdissä on ollut vääristeltyjä tietoja hoitajien palkasta.
Ei se työntekijäpula taida johtua ihan vain pelkästään hoitajista ja heidän asenteistaan.
Minulla lääkevastuullisena lähihoitajana nettopalkka on usein n. 1700€. Yksityinen hoitolaitos Espoossa ja täydet tunnit.
Onhan se vähän.
Oli täysin arvattavaa että tätä lomapäiväpaskaa tullaan syöttämään aivan kuin joka ikinen ei tietäisi että lomapäivä julkisella puolella tarkoittaa eri asiaa kuin yksityisellä puolella. 38 lomapäivää on 8 viikkoa lomaa, yksityisellä puolella maksimi on 5 viikkoa.
38 lomapäivää on 7 viikkoa, 3 päivää. Se ei ole 8 viikkoa.
Vieläkö vakuutusalan tes:ssä on 36 lomapäivää 15 vuoden palveluksella?
Mikä ihmisiä vaivaa? Saako mikään muu ammattiryhmä täällä Vauva-palstalla niin paljon kuraa niskaan kuin sote-alan ihmiset ja varsinkin hoitajat? Missä on kanssaihmisten ja kaikkien alojen arvostus? Hoitoalasta kirjoitettuja mielipiteitä lukiessani ajattelen, että itse en ainakaan hakeutuisi alalle jo ihan pelkästään tuon jatkuvan mollaamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmisiä vaivaa? Saako mikään muu ammattiryhmä täällä Vauva-palstalla niin paljon kuraa niskaan kuin sote-alan ihmiset ja varsinkin hoitajat? Missä on kanssaihmisten ja kaikkien alojen arvostus? Hoitoalasta kirjoitettuja mielipiteitä lukiessani ajattelen, että itse en ainakaan hakeutuisi alalle jo ihan pelkästään tuon jatkuvan mollaamisen vuoksi.
Mitä ihmeen jatkuvaa mollaamista? Mielestäni tässä ketjussa on ihan aiheellisesti kritisoitu hoitajien ylimitoitetulta kuulostavia palkkavaatimuksia. Itse en myöskään pidä siitä, että lakkoillaan kesken pahimman koronan. Hoitajia tarvittaisiin nyt sairaaloissa. Tuskin kukaan kiistää hoitajien työn tärkeyttä ja vaativuutta, ja me kaikki varmasti toivoisimme heille parempia työoloja ja asianmukaisen palkan, mutta onko tämä lakkoilu sitten se tapa saada se aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Eikait hoitoalaa mitenkään yleisesti väheksytä. Omasta mielestäni terveydellä rahastaminen on kuitenkin äärimmäisen hankala aihe.
Nykytyöelämän realiteetti vaan on, että työntekijöistä pyritään rutistamaan kaikki mahdolliset mehut. Olit sä sitten pakkaustyöntekijä, logistiikkatyöntekijä, kirjanpitäjä tai sairaanhoitaja, niin monesti odotukset (joko esim henkilövaje tai henk koht tavoitteet) on ihan utopistisella tasolla. Sen seurauksena osa ihmisistä ajaa itsensä burn-outiin, toiset kuluttaa liikaa alkoa jne.
Sama palkkaan liittyvä problematiikka liittyy kauttaaltaan duunarialoihin. Nyky-duunarin voi olla vaikea saada jo pelkkä asuntolaina, 40-luvulla syntynyt duunari on taas saanut maksettua itselleen talot, mökit ja hyvän elintason.
Jos nyt halutaan inflaatio kiihtyvän, niin hoitajille 5keur palkka - muut kyllä seuraa perässä.
Monisäikeinen aihe.
Tämä lienee se juttu, johon viitataan: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ba1193f-f474-4bf5-987d-ff9ec070d789
Sama henkilö on myös Aamulehdessä kertomassa tilanteesta.
Teen palkkatukityötä ja minulla on 2 lasta. Työ loppuu, koska valtiolla ei ole rahaa. Miten sitä rahaa löytyisi hoitajien palkkoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen jatkuvaa mollaamista? Mielestäni tässä ketjussa on ihan aiheellisesti kritisoitu hoitajien ylimitoitetulta kuulostavia palkkavaatimuksia. Itse en myöskään pidä siitä, että lakkoillaan kesken pahimman koronan. Hoitajia tarvittaisiin nyt sairaaloissa. Tuskin kukaan kiistää hoitajien työn tärkeyttä ja vaativuutta, ja me kaikki varmasti toivoisimme heille parempia työoloja ja asianmukaisen palkan, mutta onko tämä lakkoilu sitten se tapa saada se aikaan?
Kesken pahimman koronan? Muistuttaisin, että 2 vuotta sitten hoitajilta poltettiin lomia koronan vuoksi. Koronaan on vedottu viimeiset kaksi vuotta. Ensin valmiuslaki ja nyt taas lakimuutoksia tulossa. Ikinä ei ole rahaa hoitajien palkkoihin ja valitettavasti lakko on ainut keino. Vihervasemmistohallistuksessa naisia vaikka kuinka, mutta kun olisi kerrankin mahdollisuus harrastaa tasa-arvoa, niin vedetään vyötä vaan tiukemmalle. Rahaa on jaettu ympäri maailmaa ja niillä etelä- Eurooppa tällä hetkellä tasaa polttoaineen hintoja.
Kyllähän sitä massia pitäis riittää muutenkin, kun om varaa pitää hoitajia jatkuvasti tekemässä tuplavuoroja.