"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Et valita omasta palkastasi, mutta valitat muiden palkoista? Ok. Raahaa se ahteri kouluun ja opiskele sairaanhoitajaksi. Helppoa.
Jos jää ammattikoululsuselle 2200 netto. Se on sairaan hyvin!
Valtiovarainministeriön laskelman mukaan hoitajien palkkavaatimukseen suostuminen tulisi maksamaan valtiolle 5 miljardia vuositasolla! Sairasta!
Millä muulla alalla voit olla samalla alalla päivät toisen palveluksessa ja yöt toisen?
Vierailija kirjoitti:
Valtiovarainministeriön laskelman mukaan hoitajien palkkavaatimukseen suostuminen tulisi maksamaan valtiolle 5 miljardia vuositasolla! Sairasta!
No, omasta pussistaan hoitajakin tuon kaiken maksaa🤣
On tarkoitushakuista ottaa esimerkiksi yksinhuoltajaäiti kertomaan, kuin hoitajan palkka ei riitä mihinkään. Kyse on pikemminkin yksinhuoltajuudesta, ei hoitoalan palkasta. Pitäisikö maksaa yksinhuoltajakorotusta vai mitä nämä hoitajat oikein ajattelevat?
Tuntuu ihan hullulta valittaa tuosta palkasta, että riittää niukin naukin elämiseen. Miten me muut? Ei mahdollisuutta vuorolisiin, lyhyet lomat. En ole KOSKAAN saanut 2000 euron tiliä käteen ja ikää 50v. Lakkoilu tulee todella pahenemaan, jos aletaan miettiä että alle 2200 e ei tule edes toimeen!
Helsingissä jos asuu perhe vaikka 3-4 huonetta sisältävässä asunnossa yhtään säällisellä sijainnilla, niin kyllähän tuosta nettotuloista menee paljon joko vuokraan tai lainan lyhennyksiin. Helposti 1200-1600 euroa kuussa.
Eipä silti, ei tuo käteen jäävä osuus ole mikään surkea verrattuna moneen muuhun hommaan. Tuleehan tuohon päälle myös vkl ja yölisät, jos niitä vuoroja myös tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.
Mikä vastuu?
Ootko oikeesti tosissasi? Tiiätkö yhtään mitä sairaanhoitajan työ pitää sisällään?
Itselle jää verojen jälkeen käteen n. 600€-700€ vähemmän kuin hänelle ja yksi lapsi on. En valita, mutta tiukkaa tekee.
Hoitajat vaativat itselleen talouspäällikön palkkaa. On aikoihin eletty. Tuntemani hoitajat kyllä shoppailevat ja matkustelevat jatkuvasti, mutta se narina heiltä on sitä ettei voi elää bloggaritason elämää, missä on jatkuvasti uutta Vuittonia ja designia hintalappuun katsomatta.
"Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. "
Peruspalkkojen ero on noin 200€. Yksityinen puoli maksaa satasia huonompaa palkkaa mitä julkinen.
Hyvin mitättömiä ovat palkka erot lh ja sh, ja riippuu missä töissä ja mitä vuoroja. Enemmän saa käteen kun jättää sen 3,5v sh koulun käymättä. Opinnoissa menettää tuloja mitä ei saa takaisin koskaan näillä palkkaa eroilla. Kyllä pitäisi maksaa enemmän jotta kannattaa opiskella. Ja työ yhtä raskasta, sekään ei kevene yhtään ja vastuu lisääntyy.
Itse vaihdoin pois hoitoalalta, syynä ei ollut palkka vaan huono työilmapiiri ja osaamaton johtaminen. Näihin asioihin voisivat hoitajat ihan itse vaikuttaa.
Ihmettelen myös mihin nuo kaikki irtisanoutumisella uhkaavat menisivät, kun monella ei ole mitään muuta koulutusta kuin hoitaja. Uuden ammatin opiskelu se vasta kituuttamista onkin, ei todellakaan jää käteen 2200 euroa.
Itse aion kouluttautua hoitajaksi ja pelkästään keikkailla. Palkka 20e h plus lomarahat ja saa valita koska tekee töitä Ja missä..
Näitä hoitajien poskettomia öyhötyksiä kuunnellessa mietin vain, että eikö meitä akateemisia puolusta kukaan? Palkat kirjastossa, museossa, etuuskäsittelijänä Kelalla/työkkärissä 2200e luokkaa ennen veroja. Toki on eroja paikkakunnittain. Ylityölisiä ei tule, koska niitä ei voi tehdä, vaikka haluaisi. Siitä huolimatta ihan helposti saa tuolla 2000e palkallakin asuntolainan ja on varaa käydä ulkomailla kerran vuodessa, jos haluaa.
Ihmettelen! Hoitajat antavat ymmärtää, että ovat ainoa ammattiryhmä, jonka on käytävä kaupassa ja maksettava veroja, ja ihmiset uskovat. Sitten kun joku kyseenalaistaa, niin vetävät ihmishenkikortin esiin. Ihan kuin he pelastavat työssään ihmishenkiä 247 ja ihan kuin kaikkien muiden työt ovat jotain p*skaa, jota ilmankin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.
Mikä vastuu?
Ootko oikeesti tosissasi? Tiiätkö yhtään mitä sairaanhoitajan työ pitää sisällään?
Mistä minä sen tietäisin?
Pärjääminen on muutakin kuin sitä että palkka riittää vuokraan ja ruokakaupan kassalle. Tämäkö riittää elämänlaaduksi? Ei voi mitään hankkia tai harrastaa mikä itseä kiinnostaisi tai toisi iloa elämään.
Siis anteeksi, mutta olemme mieheni kanssa diplomi-insinöörejä, joiden on töiden takia pakko asua pk-seudulla. Saamme käteen molemmat vain vähän tuota enemmän ja meillä on kaksi pientä lasta. Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, jossa työmme vaikuttaa satojen ihmisten henkeen. Emme ole aiemmin tajunneet valittaa, mutta aionkin alkaa ajamaan diplomi-insinöörien lakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Noin, lapsikortti vedetty esiin. Jos hommaa lapsia niin hommaa sellaisen työn joka kattaa kaikki tarvittavat plus tarpeettomat kulut, tämä selvä?
Mulla oli sama juttu vielä viime vuonna. Nettopalkka n. 1800 € ja yksin asuvana siitä kaikki maksoin itse. Asuin pk-seudulla ja vuokrakin oli sen mukainen, vaikka en asunutkaan missään loistopaikalla, vaan Vantaan perukoilla. Ei tuolla rahalla todellakaan elämä ollut loistokasta, vaan sai miettiä miten pärjää ja saako yhtään säästöön.
Kyllä ihmettelen näitä vastauksia, kun aloituksen henkilöllä on vielä kaksi pientä lasta, joita elättää parin tonnin tuloilla. Jos on vielä yh ja ex mies joku rontti, niin on aika taiteilua hommata lapsille kaikki itse.
Kyllä se onnistuu, on aina onnistunut joten kuten, mutta kun nyt kaikki kallistuu lujaa vauhtia, niin eipä noilla tuloilla hankita yhtään ylimääräistä, sanoin aihe vapaan taikurit mitä tahansa. Täällähän nyt kaikki elättäisi vaikka 5- henkisen perheen 1200 € nettotuloilla ja jäisi vielä säästöön ja matkusteluun rahaa.