Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
981/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäis vähän siltä että nyt olis aika ALENTAA kaikkien palkkoja ja poistaa tukia koska kaikki tulee niin hyvin toimeen 2000 euron nettopalkalla. Ainakin ruuan hintaa voi sitten nostaa ihan reilusti.

Sun toiveesi on toteutunut jo aikoja sitten, et vain ole seurannut maailman menoa. Ruoan hinta on nousemassa hurjasti ja tulee edelleen nousemaan.

Vierailija
982/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttäis vähän siltä että nyt olis aika ALENTAA kaikkien palkkoja ja poistaa tukia koska kaikki tulee niin hyvin toimeen 2000 euron nettopalkalla. Ainakin ruuan hintaa voi sitten nostaa ihan reilusti.

Sun toiveesi on toteutunut jo aikoja sitten, et vain ole seurannut maailman menoa. Ruoan hinta on nousemassa hurjasti ja tulee edelleen nousemaan.

No katsos, jos se on hoitaja niin eihän sillä omalta tärkeydeltään ole jäänyt aikaa huomata sellaista pikkuasiaa kuin SOTAA. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun luettua en uskalla mennä enää hoidettavaksi, vaikka tarve olisi. Ihmisiä ne hoitajatkin on, väsyneitä, uupuneita ja turhautuneita nyt. Pilkattu ja haukuttu kollektiivinen joukko ryhtyy helposti kostamaan. Joku jossain puhui rotista, jotka hyökkää kimppuun, kun ne on ahdistettu nurkkaan.

Onni ja autuus ettei julkiselle ole tähänkään asti päässyt hoidettavaksi ellei ole jo kuolemassa.

Vierailija
984/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa esimerkkejä niistä kohtuuhintaisista asunnoista. Itse asun kaukana keskustasta, ja täällä ovat jo kaksion vuokrat yli 1000 euroa. Ja ei ole mikään hieno alue, vaan ihan tavallinen - täällä asuu myös paljon opiskelijoita ja "muualta päin maailmaa muuttaneita".

Ota kolmio kimpassa kaverin kanssa siksi aikaa, kunnes saat säästettyä ASP-tilille riittävästi rahaa asunnon ostoon. Kolmioita saa alle 1000€ ja vielä enemmän valikoimaa on 1000-1100€ hintaluokassa. 

Monet keräävät opintolainoista nuo tarvittavat ASP-talletukset ja pääsevät asuntokaupoille heti valmistuttuaan. Pankille sairaanhoitaja on hyvä asiakas, koska töiden loppumisesta ei ole pelkoa. 

Pankki ei anna sairaanhoitajalle lainaa koska tällä ei ole vakipaikkaa.

Minulle pankissa sanottiin, että nimenomaan lääkärit ja hoitajat voivat saada asuntolainaa määräaikaisista työsuhteista huolimatta, koska ala työllistää varmasti.

Helsingin hintatasolla niitä ASP-säästöjä tosiaan tarvitsee joku 20 000 euroa, joten siinä voi hetki vierähtää saada omarahoitusosuus säästettyä.

Sama meille sanottiin. Sen sijaan meillä on vakipaikat (myyjä ja virkamies) eikä lainaa meinannut irrota millään, koska tulot on onnettomat. Ja asp-lainaa vielä haettiin eikä mitään isoa jättilainaa

"Meinannut irrota"? Viestisi on, että saitte lainaa, kun haitte sitä ja pankki teki normaalin riskikartoituksen.

Toivottavasti takaisinmaksu lainaajalle onnistuu, rohkea pankki.

Vierailija
985/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että annetaan hoitajille ne korotukset mitä hoitajat vaatii.

Sitten popparit mukaan ja katsotaan mitä käy kun julkisen työntekijät yksi kerrallaan lopettaa, koska ei ole rahaa pitää heitä ja toisaalta miksi joku maisteri menisi töihin 2000e/kk brutto, kun lyhyemmällä koulutuksella saa 1,5 kertaista palkkaa. Ja mitään palkankorotusta ei heille voida antaa, koska kaikki on vuosiksi käytetty.

Oletan että yhteiskunnan käy silti hyvin, koska ne kaikkein tärkeimmät on töissä kumminkin.

Tää ois kova. Ilmeet olis varmaan näkemisen arvoisia kun aamulla pohditaan mihin lapset, töihin ei pääse bussilla, työpaikka on saastan peitossa, välineet hukassa ja töitä ei pysty tekemään kun narkkilauma ryöstää lääkekaappia. Ja illallakaan ei olis mitään tekemistä. Ois hyvä varmasti.

Vierailija
986/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annapa esimerkkejä niistä kohtuuhintaisista asunnoista. Itse asun kaukana keskustasta, ja täällä ovat jo kaksion vuokrat yli 1000 euroa. Ja ei ole mikään hieno alue, vaan ihan tavallinen - täällä asuu myös paljon opiskelijoita ja "muualta päin maailmaa muuttaneita".

Ota kolmio kimpassa kaverin kanssa siksi aikaa, kunnes saat säästettyä ASP-tilille riittävästi rahaa asunnon ostoon. Kolmioita saa alle 1000€ ja vielä enemmän valikoimaa on 1000-1100€ hintaluokassa. 

Monet keräävät opintolainoista nuo tarvittavat ASP-talletukset ja pääsevät asuntokaupoille heti valmistuttuaan. Pankille sairaanhoitaja on hyvä asiakas, koska töiden loppumisesta ei ole pelkoa. 

Pankki ei anna sairaanhoitajalle lainaa koska tällä ei ole vakipaikkaa.

Minulle pankissa sanottiin, että nimenomaan lääkärit ja hoitajat voivat saada asuntolainaa määräaikaisista työsuhteista huolimatta, koska ala työllistää varmasti.

Helsingin hintatasolla niitä ASP-säästöjä tosiaan tarvitsee joku 20 000 euroa, joten siinä voi hetki vierähtää saada omarahoitusosuus säästettyä.

Sama meille sanottiin. Sen sijaan meillä on vakipaikat (myyjä ja virkamies) eikä lainaa meinannut irrota millään, koska tulot on onnettomat. Ja asp-lainaa vielä haettiin eikä mitään isoa jättilainaa

"Meinannut irrota"? Viestisi on, että saitte lainaa, kun haitte sitä ja pankki teki normaalin riskikartoituksen.

Toivottavasti takaisinmaksu lainaajalle onnistuu, rohkea pankki.

Ei noiden tarvii maksaa lyhennyksiä ku kumpikaan ei ollu hoitaja.

Vierailija
987/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Miltä kuulostaisi, jos pistettäisiin  työehtosopimuksiin erityislisä yksin lapsistaan huolehtiville työntekijöille, joiden pitää päästä etelään ulkomaanmatkoille vähintään kerran vuodessa ja hankkia viimeisen muodin mukaiset brändikuteet kaikille,  kuten muidenkin keskiluokkaisten? Kun lapsilisät eivät siihen riitä. Sen voisi nimetä etelänmatkalisäksi ja se maksettaisiin vaan itseään tärkeinä pitäville kaikesta vastuussa oleville ihmisille, kuten hoitajille. 

Vierailija
988/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea repiä myötätuntoa kun väitetään hoitoalaa matalapalkka-alaksi vaikka tilastot näyttävät hoitajien olevan tukevasti keskituloisia palkansaajia, vieläpä hieman siellä parempituloisella puolella. Lopettakaa ihan alkuunsa se valehtelu.

Työolot sen sijaan, tottakai niitä tilee parantaa, ja palkkojakin korottaa sen hillityn pari prosenttia, mitä muuten kaikki yksityisellä sektorilla eivät suinkaan saaneet.

Työilmapiiri sen sijaan, hoitajat voivat itse mennä peilin eteen. Se on teistä itsestänne kiinni. Jos on sydänjuuriaan myöten katkeroitunut ja uhriutunut... vain te itse voitte korjata asenteenne ja ilmapiirin.

Vierailija
989/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen julkaistu artikkeli valottaa keskipalkan ja -ansion eroja, kun tässäkin ketjussa on ollut eri laskentatapoja: https://www.apu.fi/artikkelit/suomalaisen-keskipalkka-yli-3-500-euroa-v…

”Soppaa sekoittaa se, että palkka ja ansio ovat eri asioita, mutta niitä käytetään arkikielessä ilmaisemaan samaa. Ansion ja palkan ero kuitenkin on, että ansiossa ovat mukana myös säännölliset palkanlisät kuten vuorokorvaukset.

—-

Tilastokeskuksen tuoreimmat luvut ovat vuodelta 2020. Lopulliset tiedot toissavuodelta julkaistiin itse asiassa tämän vuoden maaliskuussa.

Niiden mukaan suomalaisen kokopäiväisen työntekijän keskimääräinen palkka on 3 582 euroa. Keskimääräinen ansio taas on 3 653 euroa.

Keskimääräistä kuukausipalkkaa ja -ansiota muokkaa se, että mukana on pieni joukko ihmisiä, jotka tienaavat hyvin paljon. Tämä vääristää keskipalkkaa ja -ansiota ylöspäin.

Tilastokeskuksen mukaan noin 63 prosenttia kokoaikaisista palkansaajista ansaitseekin keskimääräistä vähemmän. Siis melkein kaksi kolmasosaa saa keskimääräistä vähemmän.

Keskipalkasta ja -ansiosta kertookin paremmin mediaani. Se tarkoittaa sitä palkkaa tai ansiota, jota enemmän saa puolet kansalaisista ja vähemmän toinen puoli.

Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen palkansaajan mediaanipalkka oli 3 163 euroa kuukaudessa vuonna 2020. Mediaaniansio taas oli 3 228 euroa kuukaudessa.

Nämä luvut koskevat vain kokopäiväistä työtä tekeviä.

Jos otetaan huomioon, että osa palkan­saajista tekee osa-aikatyötä, suomalaisen palkansaajan keski­määräinen ansio on 3 291 euroa kuukaudessa ja mediaaniansio noin 2 992 euroa kuukaudessa.

Tämä viimeinen luku voisi hyvinkin olla parhaiten perusteltu ehdotus suomalaisen todelliseksi keski­ansioksi.”

Vierailija
990/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAI NIUKIN NAUKIN!

Ahneita ovat!

Toisten pitää ALLE 1000:llä eurolla pärjätä kuukauden!

Ja heitä on paljon tuhansia itsekkään en tienaa noin paljon.

Arvostan hoitajien työtä mutta Pitää sitä ajatella Muidenkin, nokkaa

pidemmälle EIKÄ VAAN Itseään olla ajattelemassa omia etuja.

Niin ne hoitajatkin sinnittelee reilusti alle tonnilla kuukaudessa - kun ovat ensin maksaneet kaikki ne maksut, mitkä joillekin yhteiskunta maksaa erilaisina avustuksina. Ja hoitajat ovat muuten veroina osallistuneet siihenkin kolehtiin.

Nämä tuet ja etuudet pitää laskea tuloina mukaan. Osa tienaa pääosan rahoistaan itse palkkana - ja samalla maksaa muiden elintasoa verojen muodossa. Osa ei edes vaivaudu yrittämään - ja siltikin muilla on velvoite antaa hänelle rahaa erilaisina avustuksina. Mikä hauskinta: Se valituksen määrä, kun apua saa liian vähän 💩

Loistava vastaus. Aivan kuin omasta kynästäni. Joillain on todellisuus todella hukassa kun vertaavat tukia palkkaan. Rasittavuusaste on täysin erilainen oli se työ sitten ihan mitä vain. Palkka on korvaus menetetystä ajasta ja siitä, että myös vapaa-aikaa kuluu työstä toipumiseen levon muodossa. Tuki on aktiivisten ihmisten hyväntahtoisuuden osoitus niille, jotka eivät pysty tai jaksa kokopäiväistä työtä. Ei niitä voi eikä pidä verrata.

Vierailija
991/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten popparit mukaan ja katsotaan mitä käy kun julkisen työntekijät yksi kerrallaan lopettaa, koska ei ole rahaa pitää heitä ja toisaalta miksi joku maisteri menisi töihin 2000e/kk brutto, kun lyhyemmällä koulutuksella saa 1,5 kertaista palkkaa. Ja mitään palkankorotusta ei heille voida antaa, koska kaikki on vuosiksi käytetty.

Oletan että yhteiskunnan käy silti hyvin, koska ne kaikkein tärkeimmät on töissä kumminkin.

Miks ne muut nyt lopettaisi jos joku saa palkkaa?

Vierailija
992/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Mitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.

Juuri tässä on koko homman ydin: mikäli olet vientivetoisen alan duunari, katsotaan työsi niin tärkeäksi, että siitä myös maksetaan hyvin.

Yleensä työtahti on myös verkkaisempi, työt ennakoitavissa, tauot ajallaan, eikä töitä tarvitse ajatella vapaa-ajalla.

Vierailija
993/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea repiä myötätuntoa kun väitetään hoitoalaa matalapalkka-alaksi vaikka tilastot näyttävät hoitajien olevan tukevasti keskituloisia palkansaajia, vieläpä hieman siellä parempituloisella puolella. Lopettakaa ihan alkuunsa se valehtelu.

Työolot sen sijaan, tottakai niitä tilee parantaa, ja palkkojakin korottaa sen hillityn pari prosenttia, mitä muuten kaikki yksityisellä sektorilla eivät suinkaan saaneet.

Työilmapiiri sen sijaan, hoitajat voivat itse mennä peilin eteen. Se on teistä itsestänne kiinni. Jos on sydänjuuriaan myöten katkeroitunut ja uhriutunut... vain te itse voitte korjata asenteenne ja ilmapiirin.

Täyttä asiaa. Hoitajat on palkkojen suhteen hyvässä asemassa.

Työolot on huonot, mutta ei niitä pystytä parantamaan kuin ensisijassa alan sisältä käsin. Ja iso syy sille että ala ei vedä on se, ettei yksikään hoitaja sano mitään positiivista työstään ikinä. Itseaiheutettu ongelma.

Vierailija
994/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAI NIUKIN NAUKIN!

Ahneita ovat!

Niin ne hoitajatkin sinnittelee reilusti alle tonnilla kuukaudessa - kun ovat ensin maksaneet kaikki ne maksut, mitkä joillekin yhteiskunta maksaa erilaisina avustuksina. Ja hoitajat ovat muuten veroina osallistuneet siihenkin kolehtiin.

Nämä tuet ja etuudet pitää laskea tuloina mukaan. Osa tienaa pääosan rahoistaan itse palkkana - ja samalla maksaa muiden elintasoa verojen muodossa. Osa ei edes vaivaudu yrittämään - ja siltikin muilla on velvoite antaa hänelle rahaa erilaisina avustuksina. Mikä hauskinta: Se valituksen määrä, kun apua saa liian vähän 💩

Loistava vastaus. Aivan kuin omasta kynästäni. Joillain on todellisuus todella hukassa kun vertaavat tukia palkkaan. Rasittavuusaste on täysin erilainen oli se työ sitten ihan mitä vain. Palkka on korvaus menetetystä ajasta ja siitä, että myös vapaa-aikaa kuluu työstä toipumiseen levon muodossa. Tuki on aktiivisten ihmisten hyväntahtoisuuden osoitus niille, jotka eivät pysty tai jaksa kokopäiväistä työtä. Ei niitä voi eikä pidä verrata.

Ja kuten todettu, hoitajat ovat ainoita tässä maassa, jotka käyvät töissä, maksavat veroja ja eivät saa tukia. Ihan kaikki muut saavat kaiken ilmaiseksi tekemättä mitään. Hoitajathan itse asiassa pyörittävät koko kansantaloutta! 

Vierailija
995/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Mitä ihmeen työtä teet? Minä olen duunari 2 viikon koulutuksella alalle ja käteen jää 2400e kk.

Juuri tässä on koko homman ydin: mikäli olet vientivetoisen alan duunari, katsotaan työsi niin tärkeäksi, että siitä myös maksetaan hyvin.

Yleensä työtahti on myös verkkaisempi, työt ennakoitavissa, tauot ajallaan, eikä töitä tarvitse ajatella vapaa-ajalla.

Huomioidaan sekin että julkisen ja yksityisen palkkoja ei voi näin verrata. Yritykset tekee itse rahansa, julkisen otetaan verovaroista. Yksityinen firma voi vain päättää että nyt pistetään palkkoihin tämän verran, julkisella on vain tietty määrä rahaa mitä KAIKKIEN työntekijöiden palkkoihin voi käyttää. Julkisen puolen palkat on piirakka, josta yhden palan kasvattaminen on suoraan pois jonkun toisen palasta.

Yksityinen firma taas voi leipoa isomman piirakan jos halutaan nostaa palkkoja.

Vierailija
996/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Missä mielikuvitusmaailmassa tuollaista on? :D Vain jonkun lähärin mielikuvituksessa.

Vierailija
997/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAI NIUKIN NAUKIN!

Ahneita ovat!

Ja kuten todettu, hoitajat ovat ainoita tässä maassa, jotka käyvät töissä, maksavat veroja ja eivät saa tukia. Ihan kaikki muut saavat kaiken ilmaiseksi tekemättä mitään. Hoitajathan itse asiassa pyörittävät koko kansantaloutta! 

Käräjäsihteerin, kelakäsittelijän, sossun ja open työt esim on sellaista kivaa pikku puuhastelua mitä voi harrastaa siinä tukia nostaessa. Ja jos ei huvita puuhastelu niin lopettaa puuhastelun. Ihan sama yhteiskunnan kannalta.

Vierailija
998/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Huomioidaan sekin että julkisen ja yksityisen palkkoja ei voi näin verrata. Yritykset tekee itse rahansa, julkisen otetaan verovaroista. Yksityinen firma voi vain päättää että nyt pistetään palkkoihin tämän verran, julkisella on vain tietty määrä rahaa mitä KAIKKIEN työntekijöiden palkkoihin voi käyttää. Julkisen puolen palkat on piirakka, josta yhden palan kasvattaminen on suoraan pois jonkun toisen palasta.

Yksityinen firma taas voi leipoa isomman piirakan jos halutaan nostaa palkkoja.

Yksityinen firma voi myös vain päättää, että nyt siirretään tuotanto ulkomaille ja laitetaan kaikki kilometritehtaalle. Vähintään yt:tä pitää pyörittää jatkuvasti. Yritys voidaan myös myydä ulkomailla tai hakea konkkaan. Jokaisessa tapauksessa työt ja palkanmaksu loppuu.

Tätä riskiä ei hoitajilla ole.

Vierailija
999/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Missä mielikuvitusmaailmassa tuollaista on? :D Vain jonkun lähärin mielikuvituksessa.

Kaikki hoitajat on kokeilleet kaikkia ammatteja ja objektiivisella havainnoinnilla todenneet ne kevyiksi, riskittömiksi ja kiireettömiksi. Siksi hoitaja on kykenevä vertailemaan esim eri töiden raskautta, toisin kuin muiden alojen tekijät.

Vierailija
1000/2121 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On saanut huomata, että moni hoitaja on ihan vieraantunut todellisuudesta ja valittavat huonoa palkkaa. Silti kaikki tuntemani hoitajat ovat juuri niitä joilla monia harrastuksia (osa aika kalliita), ovat säännöllisesti shoppailemassa ja käyvät ulkomailla vähintään kerran vuodessa. Kerran yhdelle tuttava sairaanhoitaja, joka valitti palkasta kerroin, mitä monessa muussa työssä tienaa. Oli luullut monen palkkoja paljon paremmiksi. Myöskin hoitajat tuntuu olevan ainoa ammattiryhmä, jossa pitää palkasta puhuessa puhua vain peruspalkasta, lisäthän ovat vain ylimääräistä korvausta. Muilla aloilla kyllä puhutaan ihan kokonaispalkasta, johon myös ne lisät laskettu. Esimerkiksi omassa työssä lisät ovat, jopa kolmasosa palkasta. Tehy onnistunut aivopesussaan. Verrataan esimerkiksi Norjan palkkoihin, vaikka Norjassa nyt kaikilla isommat palkat ja paljon isommat menot, ei siitä jää suhteessa juuri enemmän käteen (itsellä monta tuttua, jotka työskennelleet Norjassa.) Myöskin amk-insinöörien palkka ei monestikaan ole niin hyvä, mitä Tehy väittää. Monet tienaa sen 2000-2600e kuussa. Ne jotka tienaa hyvin joutuvat kyllä oikeasti tekemään työn eteen (esimerkiksi tuttuni tekee myös viikonloppuisin töitä kun arkena ei aika riitä, eikä ylitöistä makseta mitään lisää.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän