Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
841/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole muuta ratkaisua, kun tuotattaa tänne hoitajia ulkomailta (tuhansia) pysyvästi ja odottaa, kun lakkorintama murtuu. Niistä otetaan sitten töihin takaisin pätevimmät ja loput kortistoon....

Vierailija
842/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on koneistaja. Ammattikoulu kesti 2 vuotta. Töissä julkisella sektorilla kuten minäkin sairaanhoitajana. Tienaa 1320,- enemmän kuussa. Ei tee tupla vuoroja eli 16 tunnin työvuoroja kuten minä. Ei kouluttaudu jatkuvasti kuten minä. Ei juokse paikasta toiseen kiireessä koko päivää kuten minä. Koneitten hoitamisesta saa siis enemmän palkkaa kuin minä ihmisten hoitamisesta. Kertoo jotain tämän ammatin arvostamisesta ja mihin verorahoja ihmiset on valmiita laittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kriisin aikana jokainen työtä tekevä pitäisi verottaa siten että tilille jäävä netto olisi tonnin verran. Tai kaikki tonnilla aktiivimallilla isänmaan eteen töihin. Jäljelle jäävällä summalla ostettaisi aseita ja hävittäjiä. Meillä on köyhä enemmistö näyttänyt että 500e kk pärjää mainiosti. Pitäisi unohtaa yli 2000e tulot. Ei meillä helvetti ole varaa maksella yli tonnin eläkkeitäkään ☺ se pitäisi läskiperseiden tajuta. Mua henk koht vituttaa yli 2000e tienaavat ilmaston lämmittäjät. Ei yksikään ihminen tällä pallolla tee mitään noin pröystäilevillä tuloilla.

Vierailija
844/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän täytyy työnantajan tehdä se, että vähennetään kallispalkkaisia sairaanhoitajien virkoja ja teetetään se työ halvemmilla vähemmän koulutetuilla ihmisillä. Buranaa osaa jakaa ja kahvihuoneessa istuskella vähemmälläkin koulutuksella.

Jokin tällainen olisi luultavasti ratkaisu tähän, jos rahat ei muuten meinaa riittää.

Vierailija
845/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä ulista että 2200 ei riitä. Toihan on tosi hyvä palkka. Miksi media on valehdellut että hoitajilla on muka pieni palkka?

Vierailija
846/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa siivooja tienaa yli 3200e/kk. Kohta koko Suomen siivoojat muuttavat Norjaan ja meillä on siivoojapula. Mitäs siihen sanotte? Vaikuttaa hoitajienkin työhön. Siivoojat ovat palkkakuopassa Suomessa. Toivottavasti menevät lakkoon pian ja vaativat 2000 euron palkankorotuksen.

Vierailija
847/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämätöntä ulista että 2200 ei riitä. Toihan on tosi hyvä palkka. Miksi media on valehdellut että hoitajilla on muka pieni palkka?

Koska hoitajien mukaan vuorolisät eivät ole osa palkkaa.

Vierailija
848/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon halpaan minäkin olen mennyt. Kaverini on sairaanhoitaja ja aina ruikuttaa palkkansa pienuutta. Kerran sitten lipsautti pienessä pöffissä että ketuttaa kun sen kuun tili oli palkattomista lomapäivistä johtuen vain kolme tonnia. Siihen asti olin aina tarjonnut kun käytiin kahvilla tms. mutta sen jälkeen lakkasin maksamasta hänen tarjoilujaan. Oma palkkani on nimittäin yli kolmanneksen pienempi.

Vierailija
849/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat itse tuntuvat kuvittelevan että 5000-8000€ tienaava DI johtotehtävissä on se normaali perustaso. Millä ne saisi tajuamaan, että saman tasoisella palkalla ja työehdoilla tavalliset rividuunarit muillakin aloilla elää?

Vierailija
850/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat on palkan takia ”tuki-kuilussa”. Palkka on riittävän hyvä, että kaiken joutuu maksamaan itse. Ei tule asumistukia tms. Päinvastoin pääsee maksamaan YLE-verot ja muut mihin meillä keskituloisilla kuulemma on varaa.

Näin ollen palkka tuntuu pieneltä. Kaikki tuet vääristävät perheiden todellista taloudellista asemaa.

Vierailija
851/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei tollanen palkka riitä. Mulla jää noin saman verran (en ole hoitaja) mutta kuluja on ihan hirveesti.

Kaikkien laskujen jälkeen jää noin 800e/kk josta sitten pitäis ostaa vaatteet itelle, lapsille , maksaa harrastukset, mopon bensat. Teinit eu äytä Tokmannn vaatteita ja tyttö käyttää meikkejä.

Plus teinit tarvii omaakin rahaa. Mulle ei itelle käytännössä jää yhtään mitään. 

Kaikki menee lapsiin loput. Kelpais pikkasenisompikin palkka

Vierailija
852/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat itse tuntuvat kuvittelevan että 5000-8000€ tienaava DI johtotehtävissä on se normaali perustaso. Millä ne saisi tajuamaan, että saman tasoisella palkalla ja työehdoilla tavalliset rividuunarit muillakin aloilla elää?

Ei millään. Hoitajattaret ovat aina olleet turhan itsetietoisia ja olevinaan vähän parempaa väkeä (ainakin kuin se siivoojaporukka siellä).

Vierailija
853/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa siivooja tienaa yli 3200e/kk. Kohta koko Suomen siivoojat muuttavat Norjaan ja meillä on siivoojapula. Mitäs siihen sanotte? Vaikuttaa hoitajienkin työhön. Siivoojat ovat palkkakuopassa Suomessa. Toivottavasti menevät lakkoon pian ja vaativat 2000 euron palkankorotuksen.

Joko tämä oli aprillipila - tai sitten haluan nähdä luotettavan lähteen näille tiedoille.

Vierailija
854/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on koneistaja. Ammattikoulu kesti 2 vuotta. Töissä julkisella sektorilla kuten minäkin sairaanhoitajana. Tienaa 1320,- enemmän kuussa. Ei tee tupla vuoroja eli 16 tunnin työvuoroja kuten minä. Ei kouluttaudu jatkuvasti kuten minä. Ei juokse paikasta toiseen kiireessä koko päivää kuten minä. Koneitten hoitamisesta saa siis enemmän palkkaa kuin minä ihmisten hoitamisesta. Kertoo jotain tämän ammatin arvostamisesta ja mihin verorahoja ihmiset on valmiita laittamaan.

Outoa että eniten yhteiskuntaa, eli meitä kaikkia, hyödyttävistä töistä maksetaan yleensä vähiten. Aina ihaillaan niitä jotka tekevät rahaa siirtelemällä mahtavasti voittoa, ja siirtävät sitten ne voittonsa jonnekin veroparatiisiin.

Myöskään se että johonkin ammattiin opiskellaan kymmenen vuotta ei automaattisesti tee siitä sen tärkeämpää työtä kuin työ johon on opiskeltu kaksi päivää.

Esimerkiksi opettajaksi pitäisi päästää vain aivan huipputyypit ja alalle soveltuvat, ja tästä pitää maksaa kunnolla. Sama sairaanhoidossa ja vanhusten hoidossa. 

Ja kampaviineripomot pitää saada kuriin.

Vierailija
855/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menoista se riippuu, mikä kellekkin riittää.  Ja perheen koosta. Yhdelle ihmiselle tollanen palkka on tois hyvä. Mutta jaappa se vaikka 3 henkilön kesken. Jos on 1 aikuinen ja 2  lasta.

Ei oo paljon. Siitä maksat asumiskulut ym. päältä, niin varmaan jää joku alle tonni.

Jaat sen kolmellla. Siitä ruoat ja vaatteet, harrastukset, bensat

Vierailija
856/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla paasataan menemään, kuinka pitää olla vähään tyytyväinen ja saada rahaa vain sen verran että sillä pysyy hengissä (juuri ja juuri), ja samaan aikaan samat ihmiset huutavat että kyllä muilla kuuluu olla muhkea palkka koska ovat sen ansainneet. Herätkää hölmöläiset. Kaikille kuuluu muhkean palkan kautta tuleva hyvinvointi. Vanhempiem palkka myös vaikuttaa lasten mielenterveyteen ja hyvinvointiin. Lastensuojelun asiakkaita ovat vain ja ainoastaan köyhät työläisperheet tai työttömät, eivät rikkaat ja varakkaat. Hyvällä palkalla on suurempi positiivinen vaikutus yhteiskuntaan ja hyvään elämään.

No kyllä lastensuojelun asiakkaina on myös varakkaita perheitä, ei tosiaankaan ainoastaan köyhiä/työttömiä. Paljon rahaa perheessä ei valitettavasti aina takaa lasten hyvinvointia.

Vierailija
857/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menoista se riippuu, mikä kellekkin riittää.  Ja perheen koosta. Yhdelle ihmiselle tollanen palkka on tois hyvä. Mutta jaappa se vaikka 3 henkilön kesken. Jos on 1 aikuinen ja 2  lasta.

Ei oo paljon. Siitä maksat asumiskulut ym. päältä, niin varmaan jää joku alle tonni.

Jaat sen kolmellla. Siitä ruoat ja vaatteet, harrastukset, bensat

Ja nytkö pitäisi korotukset räätälöidä lapsiluvun mukaan?

Millainen on muuten perhe jossa lapset ovat oikeutettuja tasasuuruisiin osuuksiin vanhempansa palkasta?

Vierailija
858/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hoitajien mukaan vuorolisät eivät ole osa palkkaa.

Minä saan palkan lisäksi lounassetelin ja verotuksen kautta työmatkakorvausta ja lasken nämä kaikki mukaan palkkaan. Hoitajat eivät osaa laskea?

Vierailija
859/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että eniten yhteiskuntaa, eli meitä kaikkia, hyödyttävistä töistä maksetaan yleensä vähiten.

Outoa että hoitajat mielletään yhteiskunnan vähiten tienaavien joukkoon.

Vierailija
860/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koko palkka n. 2200 e kuussa. Verojen jälkeen jää ehkä 1800 e.