Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
721/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajalla ei ole edes bruttopalkka 2200€, sen voi ihan tarkistaa tessistä. Haittatyökorvauksia on mielestäni täysin naurettavaa vertailla, ne ovat HAITTAkorvauksia siitä, että työskentelee silloin kun kuuluisi saada olla perheen kanssa kotona.

Miksi lähihoitajalla pitäisi olla yhtään tuon korkeampi palkka? Se on se alin koulutusaste mitä tässä maassa voi olla, se juttu mihin kaikkein tyhmimmät ja kyvyttömimmät laitetaan. Ja hommat ovat aivan alkeellisia. Työt ovat verrattavissa siivoajan töihin eivätkä siivoajat saa tuonkaan verran palkkaa.

Et selvästikään tiedä lähihoitajan työstä ja sen vaativuudesta mitään, ei todellakaan ole verrattavissa siivoustyöhön. Tunnen myötähäpeää tyhmyytesi takia.

Miten niin ei ole verrattavissa siivoustyöhön. 

Olisin sitä mieltä, että oikeastaan aika paljonkin on verrannollinen siihen. Te vain siistitte ihmisiä, ja toisaalta tietty pidätte myös ihmisen peruselintoiminnoista huolta sen siistimisen lisäksi, eli syötätte ja juotatte, pesette ja käytätte vessassa.

Lastenhoidossa, jaa mitä te siellä mahdatte sen perustoimintojen ohella huolehtia, leikitätte kenties...

Vierailija
722/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajalla ei ole edes bruttopalkka 2200€, sen voi ihan tarkistaa tessistä. Haittatyökorvauksia on mielestäni täysin naurettavaa vertailla, ne ovat HAITTAkorvauksia siitä, että työskentelee silloin kun kuuluisi saada olla perheen kanssa kotona.

Ajijaa, tuollaistakin korvausta on mahdollista saada. Kiva näin maisteritasolla ylemmän toimihenkilön sopparilla tehdä kaikki ilta- ja viikonloppuja joskus yöhön venyvät työt ihan vain joko hyvää hyvyyttään tai maksimissan yksi yhteen joustoilla, jotka nollaantuu kun menee yli 40 tunnin. Minkäs teet, kun et kerkiä pitämään. Minuun varmaan sovelletaan sitten varmaan EI-HAITTA -korvausta. 🤔🤷‍♀️

Aina töissä välipäivät, juhannukset ja muut kansalliset lomailupäivät. Olisipa kiva saada tuollaisia kivoja pikku lisiä, nimim. tekniikan ala Tre / 1770e eur netto, that's it. 

Tee asialle jotain. Kuinka monta kertaa olet pyytänyt palkankorotusta? Kuinka monta kertaa olet vaihtanut työpaikkaa? Em. toimet edistävät uraasi ja nostavat palkkatasoa, ei muiden palkoista vinkuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähihoitajalla pitäisi olla yhtään tuon korkeampi palkka? Se on se alin koulutusaste mitä tässä maassa voi olla, se juttu mihin kaikkein tyhmimmät ja kyvyttömimmät laitetaan. Ja hommat ovat aivan alkeellisia. Työt ovat verrattavissa siivoajan töihin eivätkä siivoajat saa tuonkaan verran palkkaa.

Et selvästikään tiedä lähihoitajan työstä ja sen vaativuudesta mitään, ei todellakaan ole verrattavissa siivoustyöhön. Tunnen myötähäpeää tyhmyytesi takia.

Miten niin ei ole verrattavissa siivoustyöhön. 

Olisin sitä mieltä, että oikeastaan aika paljonkin on verrannollinen siihen. Te vain siistitte ihmisiä, ja toisaalta tietty pidätte myös ihmisen peruselintoiminnoista huolta sen siistimisen lisäksi, eli syötätte ja juotatte, pesette ja käytätte vessassa.

Lastenhoidossa, jaa mitä te siellä mahdatte sen perustoimintojen ohella huolehtia, leikitätte kenties...

Haluaisin myös kuulla perustelut sille, miten lähihoitajan työ eroaa siivoajan työstä.

Vierailija
724/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei se ole suoraan verrattavissa. siivooja käyttää työstään 90% siivoamiseen ja hoitaja käyttää työstään 60% byrokratiaan, 20% valittamiseen. lopuista pois ruoka ja kahvitauot ja jäljelläoleva aika käytetään hoitamiseen. tässä ei ole huomioitu hoitajien saikuttelua, joka on paljon yleisempää kuin muilla aloilla

Mikähän auttaisi tyhmyyteen ja pahansuopuuteen, joita kommentissasi on 99%

Vierailija
725/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sekoilette? Mä olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa ja palkkani on kuukaudessa juurikin 1800 euroa. Sillä ei pahemmin säästellä mihinkään "kivaan". Toitotetaan kovasti keskipalkasta, joka on 3000e. Sitä tuskin tällä uralla tulen näkemään, alanvaihto edessä.

Bruttona? Monenko työtunnin palkka tuo on?

Nettona. Bruttona jotain 2500 ja risat. Lisiä en saa, koska päivätyö. Työn vaativuuteen nähden (leikkausosasto) palkka on naurettava, parempaa saisi jossain tehdastyössäkin. Ja ihan täydet työtunnit minulla. Että kiitos vaan miinustelijoille, arvostus katossa.

Mitä tehdastyötä kuvittelet Suomessa edes olevan? Sellaiset ovat kadonneet viimeistään 70-luvulla. Uudenkaupungin autotehdas taitaa olla about ainoa, ja siellä palkat eivät todellakaan ole niin hyviä kuin sinulla.

Jep, Uudenkaupungin autotehtaalla saa max. 2000 euroa kuukaudessa BRUTTONA. Eli huomattavasti vähemmän kuin tuo valittava sh.

Ilmeisesti hoitajilla ei ole mitään käsitystä yleisistä työmarkkinoista, palkkatasosta tai työelämästä.

Sulla ei selvästi ole mitään käsitystä sairaanhoitajan työstä erikoissairaanhoidossa :) jätän asian tähän. Musta näitä ei voi edes työnä verrata toisiinsa, itse vertasin vain PALKKAA. Asioista kannattaisi ottaa selvää, ennen kuin lokaa koko ammattiryhmän. Olen itsekin tehnyt esim kaupan alan hommia, joiden palkkataso ollut lähes samaa kuin nykyinenkin. On uskomatonta, että täällä on näin paljon vihaa meitä kohtaan ja tästä sun kommentista tuli oikeasti paha mieli. Yritin vain tuoda oman kokemukseni esille, koska yleistys on, että palkkatulomme ovat jo valmiiksi 3000 euron tasolla, kun asia näin ei todellakaan ole. Ja tämän takia hyviä hoitajia lähtee alalta. Ja tällainen hyökkäys keskustelupalstalla on aivan uskomatonta. Eipä tarvitse tänne enää kirjotella.

Palkkatasot määräytyvät kunkin tehtävän vaativuustason mukaan. Senpä vuoksi voi sanoa, että lähihoitajan työ ei ole siinä hoitoalan työtehtävien hierarkiassa kovinkaan vaativaa, kun kerran se palkka on siellä alimmassa päässä. Tunnusta tosiasiat. 

Mitkä helvetin tosiasiat? Olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa.

Ja kuvittelet olevasi palkkakuopassa, kun saat kuin korkeakoulutetut maisterit julkisella? Vähän nyt järkeä käteen.. Saitte vuonna 2007 sen 400-600 euron (22-28%) korotuksen palkkaanne. Ette voi tosissanne kuvitella, että tuolla koulutuksella saisitte toiste?

Vierailija
726/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sekoilette? Mä olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa ja palkkani on kuukaudessa juurikin 1800 euroa. Sillä ei pahemmin säästellä mihinkään "kivaan". Toitotetaan kovasti keskipalkasta, joka on 3000e. Sitä tuskin tällä uralla tulen näkemään, alanvaihto edessä.

Nettona. Bruttona jotain 2500 ja risat. Lisiä en saa, koska päivätyö. Työn vaativuuteen nähden (leikkausosasto) palkka on naurettava, parempaa saisi jossain tehdastyössäkin. Ja ihan täydet työtunnit minulla. Että kiitos vaan miinustelijoille, arvostus katossa.

Mitä tehdastyötä kuvittelet Suomessa edes olevan? Sellaiset ovat kadonneet viimeistään 70-luvulla. Uudenkaupungin autotehdas taitaa olla about ainoa, ja siellä palkat eivät todellakaan ole niin hyviä kuin sinulla.

No esim vaikka paperityöläiset. Eettisesti ajateltuna on kohtuutonta, että työhön, jossa ei vaadita ihmiseltä paljoa, maksetaan järkyttäviä summia. Vaikka tekisin yötöitä, ei palkka olisi lähellekään samaa tasoa. Lisäksi yötyötä laitetaan muutama hassu per lista, nekään ei nosta palkkaa muutamaa sataa enempää.

Paperitehtaalla työskentelevät maksavat myös veroja runsaasti ja hyödyttävät muuta yhteiskuntaa tällä tavoin. Yksityinen työnantaja maksaa heidän palkkansa ja vain hyvä kun palkkataso korkea. Jos jokainen paperiduunari tienaisi esimerkiksi 2000 euroa kuukaudessa olisivat huomattavasti nykyistä hyödyttömämpiä.

Hoitoalan työntekijä voisi jo lopettaa tuon vanhentuneen vertaamisen paperimiesten palkkoihin. Etenkin kun sairaanhoitaja ei nyt ymmärrä sitä, että paperitehtaat ovat olleet aikoinaan Suomen vientivetureita, niillä on ollut rahaa maksaa työntekijöilleen hyvää palkkaa, raskaassa kolmivuorotyössä, joka ei suinkaan aina ole ollut jotain tietokonevalvomossa istumista. Aika harvoin palkkoja lähdetään vakiintuneesta alas päin viemään. Tuo on aivan väärä vertauskohta tuo paperipuoli.

Mutta niin vaan sitkeästi siihen vedotaan. Ja luuletko sinä sairaanhoitaja, että se paperikoneen käyttäminen ja valvominen ihan pilipalapuuhaa on... Voi olla että koulutustaso ei ole amk, tai opisto sitä ennen, mutta käytännön taidot ovat kyllä varmaan ihan yhtä vaativat kuin sinun työssäsi.

Provokaatiota taas.

Siksi toisekseen paperimiesten tähän juttuun mukaan vetäminen... et sitten satu tietämään mikä on todellisuus paperiteollisuudessa tänä päivänä!

Että voi...

Vierailija
727/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta. Siinähän on oikein suomalainen äly ylimmillään! 😂😂 kai tiesit, että lähihoitaja huolehtii sinusta leikkauksen aikana ja jälkeen, hoitaa ja kasvattaa sun lapset että voit käydä töissä. Hoitaa huostaanotettuja nuoria laitoksessa kun vanhemmat ei itse pysty, hoitaa sun tulehtuneet haavat, syöttää ja ruokkii sua kun oot vanhus, valvoo sun vierellä ja antaa kipulääkkeet kun teet kuolemaa ja toivottavasti tökkii myös tikkuja kynsien alle idiootti!

Sairaanhoitajahan nuo tekee? Ainakin näissä ketjuissa väittävät tekevänsä.

Sairaanhoitajat ovat tässä ketjussa väittäneet tekevänsä lääkärien hommat ja nyt ilmeisesti myös lähärit väittää hoitavansa lääkärien hommia.

Ahaa, hoitsujen tarvitsee tästä eteenpäin väittää tekevänsä ylilääkärien hommat, joku taso- ja hajuero on syytä säilyttää lähäreihin. 

Vierailija
728/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, Uudenkaupungin autotehtaalla saa max. 2000 euroa kuukaudessa BRUTTONA. Eli huomattavasti vähemmän kuin tuo valittava sh.

Ilmeisesti hoitajilla ei ole mitään käsitystä yleisistä työmarkkinoista, palkkatasosta tai työelämästä.

Sulla ei selvästi ole mitään käsitystä sairaanhoitajan työstä erikoissairaanhoidossa :) jätän asian tähän. Musta näitä ei voi edes työnä verrata toisiinsa, itse vertasin vain PALKKAA. Asioista kannattaisi ottaa selvää, ennen kuin lokaa koko ammattiryhmän. Olen itsekin tehnyt esim kaupan alan hommia, joiden palkkataso ollut lähes samaa kuin nykyinenkin. On uskomatonta, että täällä on näin paljon vihaa meitä kohtaan ja tästä sun kommentista tuli oikeasti paha mieli. Yritin vain tuoda oman kokemukseni esille, koska yleistys on, että palkkatulomme ovat jo valmiiksi 3000 euron tasolla, kun asia näin ei todellakaan ole. Ja tämän takia hyviä hoitajia lähtee alalta. Ja tällainen hyökkäys keskustelupalstalla on aivan uskomatonta. Eipä tarvitse tänne enää kirjotella.

miksi tuon kirjoittamasi "jätän asian tähän" lauseen jälkeen tulee vuodatusta vielä rivikaupalla. taidat olla hoitaja, kun et saa valitustasi millään loppumaan

*Tirsk*

Tuo kommentti sai nauramaan. Hyvin sanottu,

- eri

Vierailija
729/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaikki täälläkin ole jo hoitajia, kun palkka on niin huikea ja työ helppoa? 

Vierailija
730/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatasot määräytyvät kunkin tehtävän vaativuustason mukaan. Senpä vuoksi voi sanoa, että lähihoitajan työ ei ole siinä hoitoalan työtehtävien hierarkiassa kovinkaan vaativaa, kun kerran se palkka on siellä alimmassa päässä. Tunnusta tosiasiat. 

Mitkä helvetin tosiasiat? Olen sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa.

Ja kuvittelet olevasi palkkakuopassa, kun saat kuin korkeakoulutetut maisterit julkisella? Vähän nyt järkeä käteen.. Saitte vuonna 2007 sen 400-600 euron (22-28%) korotuksen palkkaanne. Ette voi tosissanne kuvitella, että tuolla koulutuksella saisitte toiste?

Ja se 2007 Sari Sairaanhoitajan palkankorotus oli tuhoisaa Suomen taloudelle. Nyt ollaan sitten oltu enemmän tai vähemmän taloudellisessa taantumassa yli 10 vuotta. Ja hoitsut kuvittelevat vieläkin voivansa saada lisää fyrkkaa? Ovat kyllä niin todellisuudesta vieraantuneita että vetää sanattomaksi.

Vierailija
731/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaikki täälläkin ole jo hoitajia, kun palkka on niin huikea ja työ helppoa? 

Siksi, kun olemme ammattia valitessamme kokeneet taipumuksiltamme suuntautuvamme jonnekin muualle kuin hoitotyöhön.

Vierailija
732/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehtaassa töissä, saan nettona 1500 euroa kuukaudessa. Työ on likaista, muttei raskasta. Palkalla ei matkustella tai ostella uusia vaatteita. Lapset harrastavat halpoja harrastuksia. Olen kouluttautunut, mutta sairauteni vuoksi en saa oman alani töitä. En kadehdi hoitajien töitä tai palkkaa, mutta ei kannata tehdastyöläisten palkkojakaan kadehtia.

Vierailija
733/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaahan se hienolta olla sairaanhoitaja erikoissairaanhoidossa. Poliklinikalla napsuttelet konetta kun teet unitestejä. Tai olet lääkärin assistenttina joissain toimenpiteissä joissa lääkäri tekee työn, sinä avusta. Ihan perusduunista Ihan kelpo palkkaa. Lyhyet työpäivät ja siitä huolimatta perjantaisin päästään aikaisin lähtemään. Kerran odotin vuoroani ja hoitajat miettivät että kävisivätkö joulukahvit juomassa (ylimääräinen tauko kun joku oli tuonut herkkuja), puoli tuntia myöhemmin palasivat. Minä istuin sen puolituntia odottamassa.

Vierailija
734/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan sama homma, kun mitä mulla vuosia sitten tuli yksi tyyppi työhaastatteluun. Realismi ja suhteellisuudentaju oli aivan hukassa. 

Asenne oli kuin maailman omistajalla ja palkkavaatimus omaa senhetkistä palkkaani lähes 800 euroa korkeampi ja olisin ollut hänen sekä muutaman muun esimies. Tyyppi ei ollut valmistaunut, eikä tiennyt kuin hädin tuskin mitä oli edes pyytämässä, tai mitä työ pitäisi sisällään. Se oli toissijaista. Rahaa olisi kiva saada. Tokaisi sen jopa ääneen. 

Kun tiedustelin hieman aprikoiden palkkapyynnön taustoja, niin vastaukset tulivat salamana: 

Selitys 1) "No kun mun yks kaveri on tehny yli 10 vuotta saman tyyppistä hommaa ja se tienaa sen verran mitä pyysin. Se kaveri sano että se ois hyvä palkka" 

Selitys 2) Tradeonimiliiton sivuilla luki, että tän verran tradenomit saattaa tienata

Selitys 3) Olis kiva että ois kiva palkka 

Vierailija
735/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei insinöörinä saa mitenkään ihmeellisen paksua tilipussia jos ei ole kokenut huippuosaaja, ole joku superethokas keksijä tai myyntiedustaja. Insinöörien keskipalkka nousee niiden huippujen takia, mutta jos kouluttautuu insinööriksi paremman tilin toivossa, tulee kyllä pettymään. Neljä vuotta ja sittenkään ei saanut juuri sen enempää nettona kuin hoitajanakaan.  Suunnitteluinsinöörien palkat on hyvin samaa tasoa kuin hoitajillakin.  

Vierailija
736/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim vaikka paperityöläiset. Eettisesti ajateltuna on kohtuutonta, että työhön, jossa ei vaadita ihmiseltä paljoa, maksetaan järkyttäviä summia. Vaikka tekisin yötöitä, ei palkka olisi lähellekään samaa tasoa. Lisäksi yötyötä laitetaan muutama hassu per lista, nekään ei nosta palkkaa muutamaa sataa enempää.

Paperitehtaalla työskentelevät maksavat myös veroja runsaasti ja hyödyttävät muuta yhteiskuntaa tällä tavoin. Yksityinen työnantaja maksaa heidän palkkansa ja vain hyvä kun palkkataso korkea. Jos jokainen paperiduunari tienaisi esimerkiksi 2000 euroa kuukaudessa olisivat huomattavasti nykyistä hyödyttömämpiä.

Hoitoalan työntekijä voisi jo lopettaa tuon vanhentuneen vertaamisen paperimiesten palkkoihin. Etenkin kun sairaanhoitaja ei nyt ymmärrä sitä, että paperitehtaat ovat olleet aikoinaan Suomen vientivetureita, niillä on ollut rahaa maksaa työntekijöilleen hyvää palkkaa, raskaassa kolmivuorotyössä, joka ei suinkaan aina ole ollut jotain tietokonevalvomossa istumista. Aika harvoin palkkoja lähdetään vakiintuneesta alas päin viemään. Tuo on aivan väärä vertauskohta tuo paperipuoli.

Mutta niin vaan sitkeästi siihen vedotaan. Ja luuletko sinä sairaanhoitaja, että se paperikoneen käyttäminen ja valvominen ihan pilipalapuuhaa on... Voi olla että koulutustaso ei ole amk, tai opisto sitä ennen, mutta käytännön taidot ovat kyllä varmaan ihan yhtä vaativat kuin sinun työssäsi.

Provokaatiota taas.

Siksi toisekseen paperimiesten tähän juttuun mukaan vetäminen... et sitten satu tietämään mikä on todellisuus paperiteollisuudessa tänä päivänä!

Että voi...

Miten olisi vertaaminen vaikkapa lääketehtaan työntekijöihin? Onhan Suomessa pari hyvin toimivaa lääketehdastakin! 

Vierailija
737/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisuudessa oli uutisoitu lähinnä sovintoehdotuksen palkkaratkaisusta. Työntekijöiden puolesta kelvoton, ei yhtään mitään. Luulin tuon kuvaavan totuutta, kunnes luin tämän (HS eilen 31.3.2022):

"Julkisen sektorin neuvottelujärjestöt hylkäsivät keskiviikkona valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan sovintoehdotuksen kunta-alan palkkaratkaisuksi keskiviikkona. Ehdotus vastasi suurin piirtein vientialojen aiemmin sopimia ratkaisuja."

Lisäksi tämä:

"Lähihoitajia edustava Super kuvasi lehdessään keskiviikkona, että ”hoitajien palkankorotus olisi pakastepitsan kokoinen menoerä”. Liitto on laskenut, että palkkaohjelma kustantaisi keskipalkkaiselle kuntaveron maksajalle noin neljä euroa kuukaudessa. Työnantajapuolen KT:n laskema vastaava luku taas on moninkertainen, 28 euroa kuukaudessa.

Lähde: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008719514.html

Ero johtuu pääosin siitä, että hoitajaliitot ovat esittäneet osin harhaanjohtavia laskelmia. Niiden mukaan viisivuotinen palkkaohjelma kustantaa vuodessa 300 miljoonaa euroa. Tämä kuvaa kuitenkin vain ensimmäisen vuoden kustannusta. Kun korotus toistetaan, seuraavana vuonna hintalappu on jo yli 600 miljoonaa ja viiden vuoden jälkeen yli 1,5 miljardia euroa suhteessa nykytilaan."

Siis aivan uskomatonta soopaa, hoitajat. Hävetkää ja syvään. Te ette ole missään palkkakuopassa, ja vaatimuksenne eivät ole tästä maailmasta.

Vierailija
738/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitajille ja lähihoitajille kuuluisi kovasta työstä ns. miesten palkka. Hehän hoitavat ihmistä, huolehtivat toisten terveydestä. Kateellista panettelua on väittää ettei heidän ihmisläheisestä, paineen alla tehdystä työstä kuuluisi maksaa kunnolla. Sama koskee perhepäivähoitajia ja muita lasten kanssa toimivia. Siivousala on myös naurettavassa palkkakuopassa. Mikä yhdistää näitä? Se että suurin osa työntekijöistä on naisia.

Vierailija
739/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provokaatiota taas.

Että voi...

Hoitajalle suhdanneherkkä ala ja sen tuomat ilot ovat asioita joita ei voi käsittää. Hoitaja kuvittelee muillakin aloilla olevan käytännössä täystyöllisyys.

Vierailija
740/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei insinöörinä saa mitenkään ihmeellisen paksua tilipussia jos ei ole kokenut huippuosaaja, ole joku superethokas keksijä tai myyntiedustaja. Insinöörien keskipalkka nousee niiden huippujen takia, mutta jos kouluttautuu insinööriksi paremman tilin toivossa, tulee kyllä pettymään. Neljä vuotta ja sittenkään ei saanut juuri sen enempää nettona kuin hoitajanakaan.  Suunnitteluinsinöörien palkat on hyvin samaa tasoa kuin hoitajillakin.  

Eiköhän sunkin palkka vielä nouse. Neljä vuotta ei tee susta vielä kokenutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi