Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
461/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Tuollako ei muka pärjää? Itse olen insinööri, joilla on hoitajien mukaan hyvät palkat. Sama summa jää käteen.

Niin. Sama summa jää käteen sinulla 8-16 arkiduunista. Hieman eri asia että sama summa jää käteen 3-vuorotyöstä jossa on työvelvoite mm pandemian aikoina vaikka olisit kuinka väsynyt etkä saa lastenhoitoa järjestymään.

Vierailija
462/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen ukrainalaisten ja vietnamilaisten kanssa, että te valittajat saisitte vihanneksia. Miksi meidän palkoista ei olla huolissaan? Te läskiperseet kehtaatte valittaa ja meikäläisten palkat ei ylitöineen tuota pariatonnia. Mikä tässä on että pitäisi halvalla oma terveys tuhota? Miksi ei aloiteta pohjalta niiden palkkojen korotusten kanssa? Pikaruokaketjujenkin palkat on hävyttömän alhaiset. Tyyliin 8e tunti. Miksi tähän maahan ei saada minimi palkkaa 15e tunti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja olen tekniikan alalla, nettopalkkani on noin 2000e/kk. Asun yksin eli maksan kaiken yksin, pärjään kohtalaisesti mutta en hyvin.

Miksi miesvaltaisilla aloilla on huonommat palkat kuin naisvaltaisilla aloilla?

Mulla oli sama juttu vielä viime vuonna. Nettopalkka n. 1800 € ja yksin asuvana siitä kaikki maksoin itse. Asuin pk-seudulla ja vuokrakin oli sen mukainen, vaikka en asunutkaan missään loistopaikalla, vaan Vantaan perukoilla. Ei tuolla rahalla todellakaan elämä ollut loistokasta, vaan sai miettiä miten pärjää ja saako yhtään säästöön.

Kyllä ihmettelen näitä vastauksia, kun aloituksen henkilöllä on vielä kaksi pientä lasta, joita elättää parin tonnin tuloilla. Jos on vielä yh ja ex mies joku rontti, niin on aika taiteilua hommata lapsille kaikki itse.

Kyllä se onnistuu, on aina onnistunut joten kuten, mutta kun nyt kaikki kallistuu lujaa vauhtia, niin eipä noilla tuloilla hankita yhtään ylimääräistä, sanoin aihe vapaan taikurit mitä tahansa. Täällähän nyt kaikki elättäisi vaikka 5- henkisen perheen 1200 € nettotuloilla ja jäisi vielä säästöön ja matkusteluun rahaa.

Ihmisillä on kadonnut käsitys siitä, mikä on kohtuullista. Kun kaikkea on tarjolla (jäsenyydet kirjakerhoissa, suoratoistopalveluissa, salit, jumpat, matkat, autot, mökit, bussikortit, lennot, meikit, kynnet, pistoshoidot, Guccit, Pradat kaikki), kuvitellaan että sitä kaikkea pitää myös kaikkien saada. Vähemmällä, paljon vähemmällä, elää hyvää elämää. Itse saan sinkkuna 1300€ käteen, siitä kolmasosa vuokraan ja lähes kolmasosa jää säästöön. En tingi mistään. Mutta sanottakoon, että en matkustele, syön ulkona kerran vuodessa ja sekin mäkkärissä, lehtiä tilaan vain ilmaisjaksoilla tai lyhyitä tarjouksia. Ehkä olen sitten saanut astetta paremman talouskasvatuksen.

Kertyvät, kuukausittain tulevat menot ovat pirullisia.

"Vain"  8:99 kuussa. Ja muutama vastaava. VÄLTTÄKÄÄ KUIN RUTTOA!

"Vain 8

Vierailija
464/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ansaitsevat saman kuin erikoistuvat lääkärit.

Vierailija
465/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret kultalusikka suussa syntyneet hoitajat ovat tämän saaneet alulle, kun ei ole todellisuudesta mitään käsitystä. Kärsimätön sukupolvi, jonka pitää saada säästämättä kaiken nyt ja heti. Tyhmiä ämmiä kaikki tyynni nämä ysärin lopulla syntyneet ja milleniaalipimatsut. Sen verran olen joutunut altistumaan työssäni näiden jutuille. Työtä ei viitsitä tehdä, mutta palkkaa pitäisi saada 160 000 kuussa.

Vierailija
466/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää typerys varmaan asuu Töölössä jossain 1300e vuokrakämpässä ja maksalee osarilla ostettuja pelejä pensseleitä. Sitten käy luottokortilla Kreikassa lomalla. Ja rahat ei riitä.

Sitä vartenhan töissä käydään, että voidaan asua miellyttävässä paikassa, ostaa mitä tarvitaan ja käydä välillä lomalla. Ja muuten Helsingissä 1300 euron vuokra ei ole mitään tavatonta.

Vierailija
467/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma hoitajien palkoissa on hyvin yksinkertainen. Lähes ilmainen terveydenhuolto sekä hoitajien hyvät palkat on mahdoton yhtälö. Toinen noista komponenteista joutuu joustamaan. Amerikassa hoitajilla on huippuliksat, koskan palkan maksaa asiakas, joka käyttää miitä sairaalan palveluita. Sen sijaan niitä asiakkaan maksuja aina kauhistellaan täälläkin. Korkeat palvelumaksut ovat se hinta hoitajien hyvistä palkoista.

Vierailija
468/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo nyt pieni palkka vuorotyötä tekevälle...

Vierailija
469/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hoitajat voisivat yrittää ymmärtää, että jonkun on tänne luotava se vauraus, josta julkisen sektorin palkat maksetaan. Itse olen töissä tällaisella alalla vientisektorilla. Jos hoitajien korotukset menevät läpi, lähden takaisin ulkomaille. Nimittäin Suomen mastodonttinen julkinen sektori ei tällaisia korotuksia kestä ilman, että maksupohja hajoaa tai veroja korotetaan massiivisesti.

Toisaalta tässä voi käydä niinkin positiivisesti, että julkisella sektorilla ei ole enää sote-sähläyksen ja palkankorotusten jälkeen varaa hoitaa ihmisiä. Silloin ne, jotka kynnelle kykenevät, hankkivat yksityisen sairasvakuutuksen. Joten kiitos lakosta, hoitsut <3

Yksityinen sairaanhoito ei ole ratkaisu. Jonkun pitäisi nyt vain puhua noille hoitsuille järkeä.

on se ratkaisu. Nim. jo nyt yksityisen vakuutuksen piirissä ilman hoitojonoja

Ei ole. Johtaa uusiin ongelmiin. 

pöh vasemmiston pelottelua. Oikeasti järjestelmät, joissa julkinen terveyspuoli on kohdennettu köyhemmille, on kestävällä pohjalla. Universaaliin julkiseen terveydenhoitoon ei ole varaa - nytkin hoitojonot ovat kestämättömiä. Soitin yhden kiireellisen toimenpiteen takia julkiselle puolelle, olisi kestänyt kuukausia päästä toimenpiteeseen.

Vierailija
470/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee mielenkiintoista kun esim päiväkodeissa on moni lastenhoitaja lähihoitaja. Samalla nimikkeellä voi olla myös lastenohjaaja koulutukseltaan. Eli tullaanko samaa työtä ja samalla nimikkeellä oleville maksamaan eri palkkaa niin että siinä on jopa 1000 e ero?

Toivottavasti opettajat ja varhaiskasvatus menevät lakkoon myös. Ei käy meille että vain hoitajat saavat korotukset. Ja toivottavasti menisi niin että kun hoitajien lakko loppuu menee koulut ja päiväkodit kiinni niin etteivät hoitjatkaan saa lasta hoitoon. Saavat sitten lomailla viikon lisää omaan piikkiin.

Varhaiskasvattajat käy yliopistotutkinnon(kandi 3 v) ja siitä huolimatta palkka kusee.

Ei opettajienkaan palkka mikään kovin korkea ole varsinkaan aloittelevalla opella työmäärään nähden. Työt on tiukassa, työsopimuksia ketjutetaan niin että ne kestää vaan tyyliin vuoden kerrallaan ettei tarvitse maksaa kesälomia. Hoitajille töitä on helpommin saatavilla. Opettajat käy maisterin tutkinnon yliopistossa 5v.

Vierailija
471/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää typerys varmaan asuu Töölössä jossain 1300e vuokrakämpässä ja maksalee osarilla ostettuja pelejä pensseleitä. Sitten käy luottokortilla Kreikassa lomalla. Ja rahat ei riitä.

Sitä vartenhan töissä käydään, että voidaan asua miellyttävässä paikassa, ostaa mitä tarvitaan ja käydä välillä lomalla. Ja muuten Helsingissä 1300 euron vuokra ei ole mitään tavatonta.

Hoitaja ja hänen 3,5v koulutuksellaan ei voi olettaa saavansa Elon Muskin elintasoa. Oli palkka, mikä hyvänsä niin on älytöntä ja huonoa taloudenhallintaa laittaa yli puolet nettotuloista asumiseen.

Vierailija
472/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma hoitajien palkoissa on hyvin yksinkertainen. Lähes ilmainen terveydenhuolto sekä hoitajien hyvät palkat on mahdoton yhtälö. Toinen noista komponenteista joutuu joustamaan. Amerikassa hoitajilla on huippuliksat, koskan palkan maksaa asiakas, joka käyttää miitä sairaalan palveluita. Sen sijaan niitä asiakkaan maksuja aina kauhistellaan täälläkin. Korkeat palvelumaksut ovat se hinta hoitajien hyvistä palkoista.

Täällä nyhdetään veroista sitten ne hoitsujen palkankorotukset.

Vierailija
473/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on vähän tyhmää valita ala, jossa maisterin papereilla ei jää kahta tonnia käteen? Oli varmasti tiedossa alaa valitessa? 

Vierailija
474/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2200e nettohan on bruttona ~3200e. Tuosta valittaminen on huvittavaa, tuo on suomalaisen mediaanipalkka. Tuota vähemmän saa siis 50 % palkansaajista.

Niin ja enemmän saa 50% suomalaisista. Paitsi että tuossa on jo kaikki yölisät yms lisättynä. Eli sinusta on huvittavaa että joku joka tekee vaativaa 3-vuorotyötä jossa on vieläpä työvelvoite, haluaisi vaikkapa sen mediaanin verran ilman lisiä?

Vierailija
475/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyhdetään veroista sitten ne hoitsujen palkankorotukset.

Suomessa on jo nyt ylikireä verotus. Sehän tästä puuttuisi, että veroa kiristettäisiin, jolla tuhottaisiin entisestään keskiluokan ostovoima sekä ne työpaikat. Se, että ihmiset tuhlaavat rahojaan kampaamoihin ja pullakahveihin on tärkeää, koska jonkun ne hiuksetkin pitää leikata ja jonkun myydä sitä pullaa.

Vierailija
476/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hoitajat voisivat yrittää ymmärtää, että jonkun on tänne luotava se vauraus, josta julkisen sektorin palkat maksetaan. Itse olen töissä tällaisella alalla vientisektorilla. Jos hoitajien korotukset menevät läpi, lähden takaisin ulkomaille. Nimittäin Suomen mastodonttinen julkinen sektori ei tällaisia korotuksia kestä ilman, että maksupohja hajoaa tai veroja korotetaan massiivisesti.

Toisaalta tässä voi käydä niinkin positiivisesti, että julkisella sektorilla ei ole enää sote-sähläyksen ja palkankorotusten jälkeen varaa hoitaa ihmisiä. Silloin ne, jotka kynnelle kykenevät, hankkivat yksityisen sairasvakuutuksen. Joten kiitos lakosta, hoitsut <3

Että kun sairaanhoitajien palkat maksettaisiin yksityiseltä sektorilta, niin rahat syntyisivät tyhjästä?

ei vaan yksityisistä sairasvakuutuksista. Julkisen sektorin ongelma on aina se, ettei resursseja allokoida kysynnän mukaan. Ja lisäksi se, että julkinen sektori haluaa paisuttaa byrokratiaa kuten nyt turha sote-uudistus aiheuttaa.

Kapitalismi ja markkinatalous voittivat sosialismin. Voidaan käydä syistä debattia, mutta niin se vain on. Nyt on alkamassa sellaiset ajat, että syyt selviävät kiihkeimmillekin sosialisteille. Julkinen sektori ei selviä hengissä ilman yksityisen sektorin luomaa nettomaksupohjaa

Vierailija
477/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käteen jää noin 2000 verojen jälkeen ja asut esim Helsingissä, lähiössä. Kolmion vuokra vie yli puolet tuosta palkasta.

Meidän muidenko se iso vuokra nyt pitää maksaa? S-hoitajille on paikkoja avoinna muuallakin, menee sinne asumaan missä rahat riittävät vuokraan.

Kuka sitten tekee hoitajan työt pk-seudulla??

Vierailija
478/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vakaope ja saan muutaman euron yli 2000€.

Vierailija
479/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2200e nettohan on bruttona ~3200e. Tuosta valittaminen on huvittavaa, tuo on suomalaisen mediaanipalkka. Tuota vähemmän saa siis 50 % palkansaajista.

Niin ja enemmän saa 50% suomalaisista. Paitsi että tuossa on jo kaikki yölisät yms lisättynä. Eli sinusta on huvittavaa että joku joka tekee vaativaa 3-vuorotyötä jossa on vieläpä työvelvoite, haluaisi vaikkapa sen mediaanin verran ilman lisiä?

Miksi ihmeessä sairaanhoitajien pitäisi olla jossain korkeimmassa tulodesiilissä? Millä perusteilla?

Vierailija
480/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos käteen jää noin 2000 verojen jälkeen ja asut esim Helsingissä, lähiössä. Kolmion vuokra vie yli puolet tuosta palkasta.

Meidän muidenko se iso vuokra nyt pitää maksaa? S-hoitajille on paikkoja avoinna muuallakin, menee sinne asumaan missä rahat riittävät vuokraan.

Kuka sitten tekee hoitajan työt pk-seudulla??

Ulkomaalaiset.