"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eriMusta 2200e tai vähän enemmän jos tekee hankalua vuoroja on tolla koulutuksella kohtuu palkka. Sain aikoinaan valmiina lakimiehenä nettona ehkä 2300-2400 ja jos mokaan niin istun poliisikuulustelussa pahimmillaan ja uhataan potkuilla. Nyt kun työkokemusta lähes 20v niin netto 3000e. Työ on vaativaa ja joustan, työnantajakin joustaa ja mulla 2 lasta. Mutta onko hoitajan tienattava?sama? Ei musta. Tää juttu kääntyy heitä vastaan. Ei voi verrata nirjaan kun Suomessa KAIKKI palkat paljon pienempiä.
Lakimiehen mediaanipalkka on 5480 euroa (brutto). Olet siis kokemuksellasi palkkakuopassa. Onko tullut mieleen, että sinun asenteesi, että mitään ei saa vaatia, olisi ongelmallinen?
Koskaan kuullut progressiivisesta verotuksesta?
Tuosta reilun 5000€ brutosta jää nettona käteen just tuo joku 3000€.
- eri
Aika moni ei tajua, miten rajusti se veroprosentti nousee kun bruttotulot nousevat.
Vierailija kirjoitti:
ICT-ala on ylihinnoitellut itsensä mutta tuollainen 4200 euron kuukausipalkka aloittelijalle on kyllä täysin valetta.
Ei hänelle aloittelijana tarjottu tuota palkkaa. Hän aloitti 2000€ tasolta niin kuin muutkin. Ja nyt kolmen vuoden jälkeen hän on päässyt sille tasolle, että hänet halutaan töihin 4200€ palkalla. Tällä alalla maksetaan osaamisesta, ei tutkinnosta. Työnantajia ei näytä haittaavan, että opinnot eivät ole edenneet vielä kandiin asti.
Kyllä näin on että julkisella sektorilla on lääkäreillä toimenpide-, resepti ym. palkkiot peruspalkan lisäksi. Ettekö ole sitä tienneet? Ja kyllä moni lääkäreiltä hoitajille siirretty työ on just ihan sama. Ilman palkkiota. Hoitajillahan oli monessa paikassa aikoinaan vaativimmista töistä/tutkimuksista myös toimenpidepalkkiot mutta ne on otettu pois. Esim. oma palkkani putosi kerralla pari sataa kuussa. Tämä oli kolme vuotta sitten.
Minulla siirrettiin monta kuukautta odottamaani aikaa terveydenhuoltoon hoitsujen lakon takia, jolla olisi tärkeä merkitys elämänlaadulleni.
Ongelma tässä on se, että ulkopuoliset eivät arvosta hoitajien työtä yhtä korkealle kuin esim lääkäreiden. Ulkopuoliset katsovat, että he eivät ole ansainneet korkeampia palkkoja, syystä tai toisesta. Totuus kuitenkin on, että monet hoitajistakin yrittävät päästä lääketieteelliseen, sinne pääsemättä. Kyse ei ole heidän osaamattomuudestaan tai siitä että he ovat huonompia päästäkseen sisään, vaan se että lääketieteelliseen tai muihin korkeisiin koulutuksiin otetaan hakijoista vain minimaalinen prosentti sisään. Samantasoiset hakijatkin joutuvat tähän syyniin, eivätkä pääse sisään, vaikka samat meriitit omaavatkin. Ongelma on ulkopuolisten ajatuksissa, siinä että toinen on huonompi ja vähempiarvoisempi koska ei ole tehnyt samaa työtä. Olisi kyllä tehnyt, jos olisi arpaonni osunut kohdalle koulutuksia jaettaessa. Korkeampiin koulutuksiin evätään pääsy myös samantasoisilta hakijoilta, joista osa ei pääse sisään vain koska ei ole mahdollista ottaa sisään enemmän. Palkkaeroja ei voi siis verrata toisiinsa toisen vähemmällä koulutuksella. Antakaa hoitajille parempi palkka. Antakaa kaikille parempi palkka. Siinä ei ole mitään pahaa eikä väärää, ajatuksenne vain ovat vääntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan alalla n. 1700 on ollut mulla nettopalkka jo vuosia, ja sekin vaatii ilta- ja viikonloppuvuoroja. Ihmetyttää, minne töihin noi hoitsut uhkaavat sankoin joukoin siirtyä, kun töitä ei vain ole.
Voivat siirtyä kauppaan.
Tavallinen työaika on 25h/vk, ilman alan koulutusta ja työkokemusta palkka n. 10€ tunti.
Siitä vain joukolla downshiftaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja olen tekniikan alalla, nettopalkkani on noin 2000e/kk. Asun yksin eli maksan kaiken yksin, pärjään kohtalaisesti mutta en hyvin.
Miksi miesvaltaisilla aloilla on huonommat palkat kuin naisvaltaisilla aloilla?Mulla oli sama juttu vielä viime vuonna. Nettopalkka n. 1800 € ja yksin asuvana siitä kaikki maksoin itse. Asuin pk-seudulla ja vuokrakin oli sen mukainen, vaikka en asunutkaan missään loistopaikalla, vaan Vantaan perukoilla. Ei tuolla rahalla todellakaan elämä ollut loistokasta, vaan sai miettiä miten pärjää ja saako yhtään säästöön.
Kyllä ihmettelen näitä vastauksia, kun aloituksen henkilöllä on vielä kaksi pientä lasta, joita elättää parin tonnin tuloilla. Jos on vielä yh ja ex mies joku rontti, niin on aika taiteilua hommata lapsille kaikki itse.
Kyllä se onnistuu, on aina onnistunut joten kuten, mutta kun nyt kaikki kallistuu lujaa vauhtia, niin eipä noilla tuloilla hankita yhtään ylimääräistä, sanoin aihe vapaan taikurit mitä tahansa. Täällähän nyt kaikki elättäisi vaikka 5- henkisen perheen 1200 € nettotuloilla ja jäisi vielä säästöön ja matkusteluun rahaa.
...syön ulkona kerran vuodessa ja sekin mäkkärissä...
Eikö tuossa olisi vielä 10 euroa säästövaraa?
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa äitisi toivoo, palkankorotusten joka leikataan pois verotuksella ja inflaatiolla vai lisää työväkeä työpaikkaan?
Sinänsä hoitoalalla on puute työntekijöistä, joten kyllä se 51 v työllistyisi muuallekin Rohkeasti vaan hakemaan muualta töitä . Kyllähän nyt rekrytoidaan jopa eläkeläisiä takaisin töihin.
Eläkeläisiä rekrytään, koska he ovat halpaa työvoimaa. Työikäisestä pitää työnantajan maksaa 2000€ palkan päälle 410€ työnantajan sivukuluja, joista suurin on työnantajan eläkemaksu. 68-vuotiaasta työntekijästä ei tarvitse maksaa sivukuluja ollenkaan, ihan riitää kun maksaa sen 2000€ (tai mikä se peruspalkka onkaan).
Hoiva-alalla tuollainen 68-vuotias voi olla vielä vireässä kunnossa, jos on liikunnalla pitänyt yllä hyvää työkykyään. Työmoraali on kohdillaan ja voi keikkailla sen verran kun huvittaa. Tietenkin tuollaisia kosiskellaan töihin, kun halvalla saa!
Tuo olisi ihan kiva palkka. Meinasin kirjoittaa hyvä, mutta ei, hyvät palkat on 3000€ nettona käteen ja yli.
Vierailija kirjoitti:
Minulla siirrettiin monta kuukautta odottamaani aikaa terveydenhuoltoon hoitsujen lakon takia, jolla olisi tärkeä merkitys elämänlaadulleni.
Millaiset resurssit terveydenhuollossa oikein on jos saa kuukausia odotella oikeasti tärkeää toimenpideaikaa. Ei vaikuta siltä että rahaa on jaettavaksi hoitajille kun koko terveydenhoitokin tuntuu kusevan. Piti mennä yksityiselle että sai edes jossain kohtuuajassa lähetettä julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja olen tekniikan alalla, nettopalkkani on noin 2000e/kk. Asun yksin eli maksan kaiken yksin, pärjään kohtalaisesti mutta en hyvin.
Miksi miesvaltaisilla aloilla on huonommat palkat kuin naisvaltaisilla aloilla?Mulla oli sama juttu vielä viime vuonna. Nettopalkka n. 1800 € ja yksin asuvana siitä kaikki maksoin itse. Asuin pk-seudulla ja vuokrakin oli sen mukainen, vaikka en asunutkaan missään loistopaikalla, vaan Vantaan perukoilla. Ei tuolla rahalla todellakaan elämä ollut loistokasta, vaan sai miettiä miten pärjää ja saako yhtään säästöön.
Kyllä ihmettelen näitä vastauksia, kun aloituksen henkilöllä on vielä kaksi pientä lasta, joita elättää parin tonnin tuloilla. Jos on vielä yh ja ex mies joku rontti, niin on aika taiteilua hommata lapsille kaikki itse.
Kyllä se onnistuu, on aina onnistunut joten kuten, mutta kun nyt kaikki kallistuu lujaa vauhtia, niin eipä noilla tuloilla hankita yhtään ylimääräistä, sanoin aihe vapaan taikurit mitä tahansa. Täällähän nyt kaikki elättäisi vaikka 5- henkisen perheen 1200 € nettotuloilla ja jäisi vielä säästöön ja matkusteluun rahaa.
Ihmisillä on kadonnut käsitys siitä, mikä on kohtuullista. Kun kaikkea on tarjolla (jäsenyydet kirjakerhoissa, suoratoistopalveluissa, salit, jumpat, matkat, autot, mökit, bussikortit, lennot, meikit, kynnet, pistoshoidot, Guccit, Pradat kaikki), kuvitellaan että sitä kaikkea pitää myös kaikkien saada. Vähemmällä, paljon vähemmällä, elää hyvää elämää. Itse saan sinkkuna 1300€ käteen, siitä kolmasosa vuokraan ja lähes kolmasosa jää säästöön. En tingi mistään. Mutta sanottakoon, että en matkustele, syön ulkona kerran vuodessa ja sekin mäkkärissä, lehtiä tilaan vain ilmaisjaksoilla tai lyhyitä tarjouksia. Ehkä olen sitten saanut astetta paremman talouskasvatuksen.
Millä perusteella mainitsemasi asiat eivät olisi kohtuullista? Lähinnä tarkoitan bussikortteja, matkoja, autoja, jumppia, saleja, suoratoistopalveluita, meikkejä - nämähän ovat ihan tavallista elämää, eivät mitään ihmeellistä. Ilmeisesti mainitsit samassa listassa pistoshoidot, Guccit ja Pradat vain kärjistysmielessä, mutta et voi oikeasti ajatella, että on yhtä kohtuutonta haluta voida käyttää HSL:n matkakorttia kuin shoppailla 2000 euron laukkuja????
Joillakin on se kummallinen käsitys, että tavallisella työnteolla kuuluu vaurastua. Itse tienaan noin 1700 euroa kuussa käteen ja maksan asuntolainaa, ylläpidän auton ym tarvittavat asiat. En minä ole ikinä ajatellut, että minulla kuuluisi olla rahaa myös vaikkapa säännölliseen matkusteluun, ravintolaruokailuihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eriMusta 2200e tai vähän enemmän jos tekee hankalua vuoroja on tolla koulutuksella kohtuu palkka. Sain aikoinaan valmiina lakimiehenä nettona ehkä 2300-2400 ja jos mokaan niin istun poliisikuulustelussa pahimmillaan ja uhataan potkuilla. Nyt kun työkokemusta lähes 20v niin netto 3000e. Työ on vaativaa ja joustan, työnantajakin joustaa ja mulla 2 lasta. Mutta onko hoitajan tienattava?sama? Ei musta. Tää juttu kääntyy heitä vastaan. Ei voi verrata nirjaan kun Suomessa KAIKKI palkat paljon pienempiä.
Lakimiehen mediaanipalkka on 5480 euroa (brutto). Olet siis kokemuksellasi palkkakuopassa. Onko tullut mieleen, että sinun asenteesi, että mitään ei saa vaatia, olisi ongelmallinen?
Koskaan kuullut progressiivisesta verotuksesta?
Tuosta reilun 5000€ brutosta jää nettona käteen just tuo joku 3000€.
- eri
Aika moni ei tajua, miten rajusti se veroprosentti nousee kun bruttotulot nousevat.
Tajuan oikein hyvin. Oma brutto on 4600 € ja siitä jää käteen ” just tuo joku” 3000€. 5500€ brutosta jäisi joku 400 € enemmän. Tietenkin jos 400€ on ihan merkityksetöntä, niin ei kannata lakimiehenkään pyytää palkankorotusta.
Tosi suomalainen asenne täällä monella. Oma pieni palkka on ok, kunhan joku toinen saa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa ei makseta sen mukaan, kuinka monta lasta on!
Joo jokaisen oma päätös paljon päättää pyöräyttää lapsia ja sen mukaan sitten elelee. Ei ansaitse siksi almuja.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on se kummallinen käsitys, että tavallisella työnteolla kuuluu vaurastua. Itse tienaan noin 1700 euroa kuussa käteen ja maksan asuntolainaa, ylläpidän auton ym tarvittavat asiat. En minä ole ikinä ajatellut, että minulla kuuluisi olla rahaa myös vaikkapa säännölliseen matkusteluun, ravintolaruokailuihin ym.
Miksi et ole ajatellut? Eikö sinusta sellainen kuulu palkansaajan elämään, vai eikö se kuulu mielestäsi vain sinulle?
Sairaanhoitajille ja varsinkin lähihoitajille pitäisi tehdä runsas palkan alennus!
Sairaanhoitajat saavat kuitenkin helposti 30e/tunnissa pienillä ylitöillä/päivysteksellä ja valitettavasti lähihoitajaksi pääsee kuka tahansa turvennuija.
Totuus on että suomalaiset on naurettavan laiskoja vellihousu valittajia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tässä on se, että ulkopuoliset eivät arvosta hoitajien työtä yhtä korkealle kuin esim lääkäreiden. Ulkopuoliset katsovat, että he eivät ole ansainneet korkeampia palkkoja, syystä tai toisesta. Totuus kuitenkin on, että monet hoitajistakin yrittävät päästä lääketieteelliseen, sinne pääsemättä. Kyse ei ole heidän osaamattomuudestaan tai siitä että he ovat huonompia päästäkseen sisään, vaan se että lääketieteelliseen tai muihin korkeisiin koulutuksiin otetaan hakijoista vain minimaalinen prosentti sisään. Samantasoiset hakijatkin joutuvat tähän syyniin, eivätkä pääse sisään, vaikka samat meriitit omaavatkin. Ongelma on ulkopuolisten ajatuksissa, siinä että toinen on huonompi ja vähempiarvoisempi koska ei ole tehnyt samaa työtä. Olisi kyllä tehnyt, jos olisi arpaonni osunut kohdalle koulutuksia jaettaessa. Korkeampiin koulutuksiin evätään pääsy myös samantasoisilta hakijoilta, joista osa ei pääse sisään vain koska ei ole mahdollista ottaa sisään enemmän. Palkkaeroja ei voi siis verrata toisiinsa toisen vähemmällä koulutuksella. Antakaa hoitajille parempi palkka. Antakaa kaikille parempi palkka. Siinä ei ole mitään pahaa eikä väärää, ajatuksenne vain ovat vääntyneitä.
Sinne Kansan Uutisiin nyt ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei ole iso, mutta ei myöskään huonoimmasta päästä. Lähihoitajille jää käteen vielä paljon vähemmän. Mutta sairaanhoitajan vastuu on myös isompi, ja vastuuseen nähden - palkka on liian pieni. Myös verrattuna muiden alojen palkkatasoon on hoitoalan palkat yks vitsi.
Suomessa on heikommat palkat ja korkea verotus. Voidaan me mennä kokkaremalliinkin eli pudotetaan ne yh-äitien ylimääräiset sosiaalituet kokonaan pois ja heikennetään yhteiskunnan palveluja.
Mielummin lopetetaan yritysten tukeminen. Ne rahat siirretään julkisen puolen tekijöille.
hoitajat voisivat yrittää ymmärtää, että jonkun on tänne luotava se vauraus, josta julkisen sektorin palkat maksetaan. Itse olen töissä tällaisella alalla vientisektorilla. Jos hoitajien korotukset menevät läpi, lähden takaisin ulkomaille. Nimittäin Suomen mastodonttinen julkinen sektori ei tällaisia korotuksia kestä ilman, että maksupohja hajoaa tai veroja korotetaan massiivisesti.
Toisaalta tässä voi käydä niinkin positiivisesti, että julkisella sektorilla ei ole enää sote-sähläyksen ja palkankorotusten jälkeen varaa hoitaa ihmisiä. Silloin ne, jotka kynnelle kykenevät, hankkivat yksityisen sairasvakuutuksen. Joten kiitos lakosta, hoitsut <3
Mun mies samanlaisessa tilanteessa.