"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.
Näin juuri! Omituista, miten vähän yläpeukkuja tällaiset viestit saavat, mutta runsaasti alapeukkuja. Ja hälyttävää, että varmasti osa alapeukuttajista on itse pienituloisia, jotka eivät edes haluaisi isompaa palkkaa, koska "menee se elämä näinkin" ja "kyllä ihminen vähälläkin pärjää". Kokoomuksessa tietysti naureskellaan tyytyväisinä tällaisella nöyryydelle.
Totta. Monesti keskustellut pienipalkkaisten kanssa, ja puhuvat vain "kyllä tälläkin pärjää", ja kun yritän siinä selittä että ei tarvitse vain pärjätä, niin raivotaan takaisin että minä mikään pe*keleen valittaja ole vaan teen työtä käskettyä, ja olen onnellinen kun töitä riittää. Ja sitten minua katsotaan kuin olisin joku hullu, kun mainitsen että olisi mahdollista vaatia elämisen ja työssäkäymisen arvoista palkkaa. Aivopesua se on, ei ole muuta syytä siihen että suomalaiset vähätuloiset taistelevat paremman elämän puolesta.
Niin, sulle todettiin jo, että voisit aloittaa oma keskustelusi jossain muualla, kun tuo jatkuva kommunismin ihailusi on noloa. Kuulostat siltä kuin olisit jäänyt jumiin johonkin yli sadan vuoden taakse ja maailman kehitys yli sadan vuoden ajan olisi jäänyt sulta ohi.
Ja vielä kerran: sairaanhoitajat eivät ole pienituloisia.
Joten jospa palaisit sinne jonnekin Kansan Uutisten keskustelupalstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.
Näin juuri! Omituista, miten vähän yläpeukkuja tällaiset viestit saavat, mutta runsaasti alapeukkuja. Ja hälyttävää, että varmasti osa alapeukuttajista on itse pienituloisia, jotka eivät edes haluaisi isompaa palkkaa, koska "menee se elämä näinkin" ja "kyllä ihminen vähälläkin pärjää". Kokoomuksessa tietysti naureskellaan tyytyväisinä tällaisella nöyryydelle.
Totta. Monesti keskustellut pienipalkkaisten kanssa, ja puhuvat vain "kyllä tälläkin pärjää", ja kun yritän siinä selittä että ei tarvitse vain pärjätä, niin raivotaan takaisin että minä mikään pe*keleen valittaja ole vaan teen työtä käskettyä, ja olen onnellinen kun töitä riittää. Ja sitten minua katsotaan kuin olisin joku hullu, kun mainitsen että olisi mahdollista vaatia elämisen ja työssäkäymisen arvoista palkkaa. Aivopesua se on, ei ole muuta syytä siihen että suomalaiset vähätuloiset taistelevat paremman elämän puolesta.
"Huonomman elämän puolesta" piti kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.
Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.
Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)
Kyseessä miesvaltainen ala.
Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.
Se mikä ei täsmää, on että hoitajat haluaisivat saman elintason kuin lääkärit. He katsovat sporttiautoillansa työpaikan pihaan kaartavia lääkäreitä, kuulevat juttuja heidän golfreissuistaan ulkomaille ja pestessään alleen laskeneen alkoholistin jälkiä he märehtivät koko ajan sitä miten heidän pitää olla kädet p*skassa ja saavat ''vain'' 2200 euroa nettona eikä sillä ole varaa käydä kuin Espanjassa pari kertaa vuodessa.
Epäilen itsekin vähän samaa: tässä näkyy nyt alan sisälle revennyt suuri ero siinä, kenen työpanos kompensoidaan isolla rahalla ja kenen ei. Lääkärit ovat onnistuneet nostamaan palkkatasonsa erittäin korkeaksi, ja lisäksi nauttivat yhteiskunnassamme korkeaa arvostusta, sellaista oikeaa, rivien välistä huokuvaa arvostusta, ei pelkkää sanahelinäarvostusta, jota hoitajille puhutaan.
Tienasin viime vuonna 6 400e/kk ja maksoin veroa 2600e kuukaudessa. Sillä melkein pystyy palkkaamaan hoitajan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska valtaosa ihmisistä ei ole niin tyhmiä ja tietämättömiä kuin sinä. Kaikki muut tajuavat, että vaatimalla järjettömiä palkkoja onnistuu vain aiheuttamaan koko alalleen laajan työttömyyden, kuten Paperiliitto onnistuneesti on tehnyt, kun tehtaat liian kalliina yksinkertaisesti suljetaan ja siinä ne uhoavat ay-kiihkoilijat sitten ovat kaikki loppuikänsä kilometritehtaalla.
Sairaanhoitajien palkkavaatimuksessa ei ollut kyse "järjettömästä palkasta".
Lasketaan lääkäreiden palkkoja. Problem solved
ongelma ei ole palkat vaan se että on totuttu elämään "yli leveästi" ja asutaan jo aivan liian suuressa asunnossa, varsinkin nyt kun energiahinnat nousee niin tämä aiheuttaa menoja
toki pitää siitä palkasta jäädä enemmän kuin työttömänä, tai pitäisi, sitä voisi käyttää mittarina, siihen sitä eroa toivoisin
ps tiedän myös tapauksia joille ei mikään riitä, eli monilla vaikka tienaisi kuinka monta tonnia niiin kaikki menee ja sekään ei riitä, aina vaan lisää ja lisää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sulle todettiin jo, että voisit aloittaa oma keskustelusi jossain muualla, kun tuo jatkuva kommunismin ihailusi on noloa. Kuulostat siltä kuin olisit jäänyt jumiin johonkin yli sadan vuoden taakse ja maailman kehitys yli sadan vuoden ajan olisi jäänyt sulta ohi.
Ja vielä kerran: sairaanhoitajat eivät ole pienituloisia.
Joten jospa palaisit sinne jonnekin Kansan Uutisten keskustelupalstalle.
Kirjoittaja ei nähtävästi tiedä kommunismista mitään, kun noin kirjoittaa. Kaikkien vähätuloisten pitää peukuttaa hoitajien palkkataistelujen puolesta, sillä jos vähätuloiset taistelevat sitä vastaan, ampuvat he itseään omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.
En ymmärrä.
Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Mitä ihmettä? Ai sinustako ihan tosissaan vaikka nyt itseoppineen talomaalarin ja vuosia opiskelleen, muiden hengestä vastuussa olevan lääkärin pitäisi saada samaa palkkaa? Miksi kukaan käyttäisi vuosia opiskeluun ja ottaisi moisen vastuun, jos sama elintaso olisi saavutettavissa pelkällä peruskoululla?
Ei se koulutus ja asema tee ihmisestä yhtään arvokkaampaa tai hyödyllisempää. Mutta kyllä itsensä kouluttamisesta ja vastuusta täytyy saada kunnon korvaus, eihän sitä muuten kukaan tekisi. Ne jotka haluaa päästä elämässä helpolla ja käyttää vähemmän aikaa koulutukseen, tyytyvät pienempään palkkaan. Ne jotka haluavat yleellisyyttä ja vaurautta, tekevät enemmän töitä koulutuksensa eteen ja hyväksyvät vastuullisemman roolin työelämässä. Näin se vain on. Ei kummassakaan tapauksessa elämä ole automaattisesti huonompaa tai parempaa, nämä ovat valinta- ja arvokysymyksiä.
Kerrottakoon nyt vielä, että minä valitsin ensin "helpon" uran, joka oli hauskaa ja kivaa ja murhevapaata. Palkka oli surkea (huomattavasti huonompi mitä keskituloisilla sairaanhoitajilla) mutta rakastin sitä elämäntyyliä. Joitain vuosia myöhemmin aloin kaivata elämääni enemmän asioita, jotka oli ostettavissa vain rahalla. Sen sijaan, että aloin vauhkoamaan haluavani lisää palkkaa koska minä ja työni olemme yhtä arvokkaita kuin korkeakoulutetut, kituutin viisi pitkää vuotta opintotuella. Nyt sitten minulla on niitä rahalla saatavia asioita, joita halusin, mutta vastapainona murehdin illat ja yöt työasioita, etten vain ole tehnyt virhettä ja pilannut jonkun elämää. En todellakaan tekisi tätä työtä, eikä tekisi kukaan muukaan, jos olisin saavuttanut saman elintason ensimmäisellä tutkinnollani.
Jos palkkaa nostetaan, veroprosentti nousee. Käteen jää lähes sama kuin ennenkin. Eli maksavat enemmän veroa, että oma palkankorostus saadaan maksettua. Eläkkeen määrään palkankorotus toki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Se siitä kutsumusammatista. ”Käyn vain rahan takia töissä” :D
Eikö työn idea ole juuri tuo - käydään tuossa, jotta saadaan rahaa. Miksi ajatellaan, että nimenomaan sairaanhoitajan kohdalla kyseessä olisi jokin mystinen "kutsumus", minkä pitäisi riittää palkinnoksi? Tuosta kutsumuksesta höpiseminenhän on juuri taktiikka, jolla yritetään pitää ne palkat mahdollisimman pienenä, kun esitetään, että juuri tuossa työssä on kyse jostain elämää suuremman unelman täyttymisestä. Kuka oikeasti uskoo, että niin on?
Eli minkälaista palkankorotusta nämä hoitajat vaativat? Minä en siis tiedä. Ovatko kertoneet jonkun prosentin kuinka paljon palkkojen pitäisi nousta?
Minulle on myös epäselvää, että mikä on keskimäärin vaikka sairaanhoitajan bruttopalkka kuukaudessa.
Tienaavatko siis bruttona 1800, 2800, 3800? Eikö heille makseta myös asiaankuuluvat lisät illoista, öistä ja viikonlopuista? Eli onko heille oikeasti niin huono palkka, että on lakkoiltava?
Mua aina huvittaa, kun keski-tai hyvätuloinen valittaa kuinka ei ole varaa matkustella. Ihan kuin se reissaaminen olisi joku ihmisoikeuskysymys!
Jos ei parin tonnin nettopalkka riitä, kun on vielä työssäkäyvä puoliso rinnalla jakamassa kulut, niin kyllä on peiliin katsomisen paikka. On taloudenhallinnassa joku pahasti vialla. Mutta kun on pakko päästä matkusteleen, asua isolla velalla hankitussa kodissa, omistaa auto, vaikka julkisillakin pääsisi töihin, shoppailla, laittaa lapset kalliisiin harrastuksiin. Täytyyhän ne ulkoiset kulissit pitää pystyssä. Ja eihän elämä ole elämisen arvoista, jos ei pääse talvilomalla viikoksi pohjoiseen laskettelemaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.
-eri
Musta 2200e tai vähän enemmän jos tekee hankalua vuoroja on tolla koulutuksella kohtuu palkka. Sain aikoinaan valmiina lakimiehenä nettona ehkä 2300-2400 ja jos mokaan niin istun poliisikuulustelussa pahimmillaan ja uhataan potkuilla. Nyt kun työkokemusta lähes 20v niin netto 3000e. Työ on vaativaa ja joustan, työnantajakin joustaa ja mulla 2 lasta. Mutta onko hoitajan tienattava?sama? Ei musta. Tää juttu kääntyy heitä vastaan. Ei voi verrata nirjaan kun Suomessa KAIKKI palkat paljon pienempiä.
Nykyään moni elää yli varojen ja velkaannutaan, kun ei osata suhteuttaa menoja tuloihin. Tuo pitäisi kyllä riittää, koska se riittää monelle muullekkin, peiliin katsomisen paikka. Ei monikaan pysty matkustelemaan riittävästi tai lainkaan, eikä kaikilla ole joka vuosi varaa ostella uusia kännyköitä kuten varmaan tuossa aloituksessa ostellaan. Liian hyvälle totuttu. Toivottavasti eivät saa palkankorotusta, eivät tuollaisella asenteella ansaitse. Monien hoitajien asiakaspalvelu on myös tökeröä, tiuskitaan asiakkaille ja sairaille.
Vierailija kirjoitti:
ongelma ei ole palkat vaan se että on totuttu elämään "yli leveästi" ja asutaan jo aivan liian suuressa asunnossa, varsinkin nyt kun energiahinnat nousee niin tämä aiheuttaa menoja
toki pitää siitä palkasta jäädä enemmän kuin työttömänä, tai pitäisi, sitä voisi käyttää mittarina, siihen sitä eroa toivoisin
ps tiedän myös tapauksia joille ei mikään riitä, eli monilla vaikka tienaisi kuinka monta tonnia niiin kaikki menee ja sekään ei riitä, aina vaan lisää ja lisää...
Esimerkkinä eduskunta ja hallitus. Mikään rahamäärä ei riitä palkkoihin, aina pitää saada lisää. Itsepähän näyttävät esimerkkiä palkoillaan, niinhän sitä sanotaan että mitä isommat edellä sitä pienemmät perässä.
Ja olisipa niin, että työttömyysetuuksien perusteella maksetaan palkkoja! Mutta näin ei ole, saan saman käymällä töissä täysiaikaisesti. Ja siksi ole aina lakkojen ja suurempien palkkavaatimuksien kannalla, ja puolustan hoitajien palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.Kumpikaan aikuisista ei töissä?
Mieheni tekee pitkää päivää joka päivä, minä pari kertaa viikossa.
Kuinka vähän oikein tienaatte…..?
En noista tiedä mutta näin maanviljelijänä tuttu tunne. Tuntipalkka joku 4€ tällä hetkellä kun on maksanut yrityksen menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.
En ymmärrä.
Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Mitä ihmettä? Ai sinustako ihan tosissaan vaikka nyt itseoppineen talomaalarin ja vuosia opiskelleen, muiden hengestä vastuussa olevan lääkärin pitäisi saada samaa palkkaa? Miksi kukaan käyttäisi vuosia opiskeluun ja ottaisi moisen vastuun, jos sama elintaso olisi saavutettavissa pelkällä peruskoululla?
Ei se koulutus ja asema tee ihmisestä yhtään arvokkaampaa tai hyödyllisempää. Mutta kyllä itsensä kouluttamisesta ja vastuusta täytyy saada kunnon korvaus, eihän sitä muuten kukaan tekisi. Ne jotka haluaa päästä elämässä helpolla ja käyttää vähemmän aikaa koulutukseen, tyytyvät pienempään palkkaan. Ne jotka haluavat yleellisyyttä ja vaurautta, tekevät enemmän töitä koulutuksensa eteen ja hyväksyvät vastuullisemman roolin työelämässä. Näin se vain on. Ei kummassakaan tapauksessa elämä ole automaattisesti huonompaa tai parempaa, nämä ovat valinta- ja arvokysymyksiä.
Kerrottakoon nyt vielä, että minä valitsin ensin "helpon" uran, joka oli hauskaa ja kivaa ja murhevapaata. Palkka oli surkea (huomattavasti huonompi mitä keskituloisilla sairaanhoitajilla) mutta rakastin sitä elämäntyyliä. Joitain vuosia myöhemmin aloin kaivata elämääni enemmän asioita, jotka oli ostettavissa vain rahalla. Sen sijaan, että aloin vauhkoamaan haluavani lisää palkkaa koska minä ja työni olemme yhtä arvokkaita kuin korkeakoulutetut, kituutin viisi pitkää vuotta opintotuella. Nyt sitten minulla on niitä rahalla saatavia asioita, joita halusin, mutta vastapainona murehdin illat ja yöt työasioita, etten vain ole tehnyt virhettä ja pilannut jonkun elämää. En todellakaan tekisi tätä työtä, eikä tekisi kukaan muukaan, jos olisin saavuttanut saman elintason ensimmäisellä tutkinnollani.
Tämä oli todella hyvä kommentti ja olen täysin samaa mieltä kanssasi. Ei lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei määrä niinkään vaan se työnkuva. Itse tienään 2200e käteen arkisin klo 8-16 työajalla. Liukumat sallittuja. Etäduunissa. Enkä vastaa kenenkään hengestä. Koen oloni vaivaantuneeksi kun luen hoitajien palkkauksesta...
Kysyn suoraan sinulta, että kun kerta koet että sairaanhoitaja on 2200 euron nettotuloilla palkkakuopassa, niin kuinka paljon sinun verotustasi saa kiristää että hoitajat saavat vaatimansa palkankorotuksen? Voit heittää tähän euromäärän tai prosenttiehdotuksen.
Tulisivatko nuo halutut palkankorotukset koskemaan kaikkia, jotka työskentelevät sairaanhoitajan tai lähihoitajan nimikkeillä? Työkenttä meinaan on aika laaja, ja vain murto-osa työskentelee sairaaloissa tai palvelutaloissa. Varsinkin kolmannella sektorilla on hoitajia esim. sosionomien kanssa samoissa hommissa. Sosiaalialalla on todella moninaisia työtehtäviä ja työntekijöitä hyvin erilaisilla koulutuksilla. Lisäksi lähihoitajia on iso määrä varhaiskasvatuksessa.
Moni työskentelee hoitajanimikkeen sijasta jonkinlaisella ohjaajan tai valmentajan nimikkeellä.