Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
341/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan siivoojana jää käteen noin 1200e,  pakko tulla tälläkin palkalla toimeen.

Tämäpä juuri, suurin osa naisista tienaa 1000-2000€, miksi hoitajien pitäis tienata ihan sairaan isoja palkkoja? Nytkin tienaavat jo kaksinkertaisesti kuin keskimääräinen nainen.

Vierailija
342/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.

En ymmärrä.

Mitä tällä viestillä on tekemistä tässä ketjussa kun tässä ei puhuta pienipalkkaisista, vaan sairaanhoitajista, jotka ovat faktisesti keskipalkkaisia.

Pari tonnia ei kyllä ole mikään keskipalkka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö nyt sitten jokaisen suomalaisen vaatia vähintään tuo 2200 käteen jos se on se summa jolla ihminen tulee juuri ja juuri toimeen?

Vierailija
344/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle jää verojen jälkeen 300 euroa vähemmän kuin tuolle hoitajalle. Kyllä sillä on pitänyt pärjätä.

Ja sillä summallahan vielä pärjääkin hyvin. Miettikää, että ei ole edes mitenkään epätavallista saada vielä tuostakin summasta 400-600 euroa vähemmän käteen matalapalkka-aloilla. Tai jopa sitäkin vähemmän.

Vierailija
345/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä palkkaakaan kuulu maksaa siitä, onko mies vai nainen.

Vierailija
346/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.

"Toverit, nyt barrikadeille, Lenin kunniaan!"

TIRSK

Lopeta jo nyt tuo itsesi nolaaminen.

Vierailija
347/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan siivoojana jää käteen noin 1200e,  pakko tulla tälläkin palkalla toimeen.

Tämäpä juuri, suurin osa naisista tienaa 1000-2000€, miksi hoitajien pitäis tienata ihan sairaan isoja palkkoja? Nytkin tienaavat jo kaksinkertaisesti kuin keskimääräinen nainen.

Suurin osa naisista ei tienaa noin vähän.

Vierailija
348/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä palkkaakaan kuulu maksaa siitä, onko mies vai nainen.

Entä jos ei ole kumpaakaan? PItäisikö sairaanhoitajien mielestä muunsukupuolisille olla sitten oma palkkakategoriansa?

Vierailija
349/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei määrä niinkään vaan se työnkuva. Itse tienään 2200e käteen arkisin klo 8-16 työajalla. Liukumat sallittuja. Etäduunissa. Enkä vastaa kenenkään hengestä. Koen oloni vaivaantuneeksi kun luen hoitajien palkkauksesta...

Vierailija
350/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.

En ymmärrä.

Mitä tällä viestillä on tekemistä tässä ketjussa kun tässä ei puhuta pienipalkkaisista, vaan sairaanhoitajista, jotka ovat faktisesti keskipalkkaisia.

Niin, se "keskipalkkahan" on Suomessa siinä 3500 euroa   :DD

Vierailija
351/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

On ,koska verot on otettu siitä jo pois päältä

Vierailija
352/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen terveydenhuolto kustannetaan verovaroista, jotka maksaa yksityisen sektorin yritykset ja yksityisen sektorin työntekijät. Ainoa asia millä verokertymää saadaan kasvatettua on yritysten kilpailukyvyn varmistaminen ja siten verotulojen syntyminen.

Kun jaettavaa saadaan, niin sitten voidaan korottaa myös hoitajien palkkoja. 

Vierailija
353/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja ja ikälisät on kaikki jo ja minun palkka on 2600 bruttona.

Vierailija
354/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö nyt sitten jokaisen suomalaisen vaatia vähintään tuo 2200 käteen jos se on se summa jolla ihminen tulee juuri ja juuri toimeen?

Sairaanhoitajien mielestähän sillä ei pärjää. Joten varmaan heidän mielestään Suomessa pitäisi kaikille asettaa minimipalkaksi verojen jälkeen vähintään 3000€/kk.

Vierailija
355/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä.

Niin, se "keskipalkkahan" on Suomessa siinä 3500 euroa   :DD

Sulla menee brutto ja netto sekaisin. 2200 €/kk nettona tarkoittaa reilua 3000€/kk bruttona, eli juuri se keskipalkka. 

Vierailija
356/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2200€. Vai niin.

Jää siitä asumiskulujen jälkeen vielä aika paljon nautiskeluun, matkailuun, shoppailuun ja kulutusjuhliiin. Säästöönkin?

Omat tulot on 1000€.

Siitä ei jää paljon jaettavaa. Ukrainaan annan 50€/kk.

Niillä ihmisillä elämä on vielä kurjempaa kuin itsellä tai suomalaisella sairaanhoitajalla.

Vierailija
357/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.

Näin juuri! Omituista, miten vähän yläpeukkuja tällaiset viestit saavat, mutta runsaasti alapeukkuja. Ja hälyttävää, että varmasti osa alapeukuttajista on itse pienituloisia, jotka eivät edes haluaisi isompaa palkkaa, koska "menee se elämä näinkin" ja "kyllä ihminen vähälläkin pärjää". Kokoomuksessa tietysti naureskellaan tyytyväisinä tällaisella nöyryydelle.

Totta. Monesti keskustellut pienipalkkaisten kanssa, ja puhuvat vain "kyllä tälläkin pärjää", ja kun yritän siinä selittä että ei tarvitse vain pärjätä, niin raivotaan takaisin että minä mikään pe*keleen valittaja ole vaan teen työtä käskettyä, ja olen onnellinen kun töitä riittää. Ja sitten minua katsotaan kuin olisin joku hullu, kun mainitsen että olisi mahdollista vaatia elämisen ja työssäkäymisen arvoista palkkaa. Aivopesua se on, ei ole muuta syytä siihen että suomalaiset vähätuloiset taistelevat paremman elämän puolesta.

Vierailija
358/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitaja ja ikälisät on kaikki jo ja minun palkka on 2600 bruttona.

Ja tämä sisältää vielä kaikki lisät.

Vierailija
359/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.

Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.

Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)

Kyseessä miesvaltainen ala.

Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.

Se mikä ei täsmää, on että hoitajat haluaisivat saman elintason kuin lääkärit. He katsovat sporttiautoillansa työpaikan pihaan kaartavia lääkäreitä, kuulevat juttuja heidän golfreissuistaan ulkomaille ja pestessään alleen laskeneen alkoholistin jälkiä he märehtivät koko ajan sitä miten heidän pitää olla kädet p*skassa ja saavat ''vain'' 2200 euroa nettona eikä sillä ole varaa käydä kuin Espanjassa pari kertaa vuodessa.

Täsmälleen näin se taitaa olla. Hirveä kateus lääkärien palkkoja kohtaan. 

Vierailija
360/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonomman elämän puolesta, piti kirjoittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi