Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
381/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienasin viime vuonna 6 400e/kk ja maksoin veroa 2600e kuukaudessa. Sillä melkein pystyy palkkaamaan hoitajan töihin.

Paitsi että sivukustannuksineen tuo noin 2500€ palkka on tuplat.

Vierailija
382/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.

Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.

Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)

Kyseessä miesvaltainen ala.

Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.

Miksi suostut moiseen? Jätä oma puhelin takin taskuun ja pidä se siellä työpäivän ajan. Puhelimen voi jättää myös kotiin. Kyllähän työnantaja pissaa sinua nyt linssiin ja isosti. Pitäkää hyvät ihmiset puolenne.

Jos olisin hoitaja niin jäisin työvuoron jälkeen työpaikalle syömään ja juomaan kahvia mikäli ei olisi ehtinyt työvuoron aikana. Jos tessissä sanotaan että on oikeus taukoon niin muistakaa ne myös pitää. Ylimääräisiin työvuoroihin kannattaa suostua vain jos niistä maksetaan hälytysraha. Muutenkin kannattaa tehdä vain keikkaa sote alalle niin saa päättää itse omat työajat.

Kyllä ihmiset on vaan typeriä kun suostuvat kaikkeen.

Jos olisin sh niin perustaisin oman firman ja laskuttaisin 80e/h palveluistani. Jos kaikki suomalaiset hoitajat tekisivät samoin niin hyvin tulisi liksaa kun kaupungit joutuisivat ostamaan ihmiset sairaaloihin töihin. Jos haluaa olla suojatyöpaikassa niin palkka on sen mukainen. Ei muuta kuin hoitajat yksityisiä klinikoita perustamaan.

"Jos olisin sh niin perustaisin oman firman ja laskuttaisin 80e/h palveluistani."

Siitä vain, voithan laskuttaa vaikka 800€/palveluistasi, mutta siinä on vain se paha ongelma, että kenenkään ei ole pakko niitä palveluitasi ostaa. Joten siinä voit helposti jäädä miinuksen puolelle, kun maksat kaikki yrittäjän verot, lakisääteiset vakuutukset, oman eläkkeen, toimitilavuokran, välineet ja tarvikkeet, juristit, mainonnan, asiakashallinnan, yms.

Ja mitä ihmettä yksi sairaanhoitaja voisi yksin tehdä? Mitä palveluita tarjoaisit? "Pyllynpesua 80€/h"? Ja miten saisit luvat ja sertifikaatit toimia, sillä eivät ihmiset lähde mihinkään terveyspalveluihin mihinkään random-hoitsun yksinyrittämiseen, ties mitä tuhoa se hoitsu aiheuttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kannattaa opiskella mieluummin vaikka insinööriksi kuin hoitajaksi. Ihan rahan, työturvallisuuden ja työolojen vuoksi.

Aion omalta osaltani olla mukana ruokkimassa hoitajapulaa, ja lähteä valmistuttuani opiskelemaan jotain ihan muuta.

t. lh-opiskelija

Tuo lähihoitajan tutkinto on siitä loistava, että pystyt helposti saamaan keikkatöitä ja rahoitettua ne seuraavat opinnot siihen asti, kunnes voit alkaa tehdä oman alan töitä osa-aikaisesti.

Vierailija
384/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Musta 2200e tai vähän enemmän jos tekee hankalua vuoroja on tolla koulutuksella kohtuu palkka. Sain aikoinaan valmiina lakimiehenä nettona ehkä 2300-2400 ja jos mokaan niin istun poliisikuulustelussa pahimmillaan ja uhataan potkuilla. Nyt kun työkokemusta lähes 20v niin netto 3000e. Työ on vaativaa ja joustan, työnantajakin joustaa ja mulla 2 lasta. Mutta onko hoitajan tienattava?sama? Ei musta. Tää juttu kääntyy heitä vastaan. Ei voi verrata nirjaan kun Suomessa KAIKKI palkat paljon pienempiä.

Asianajajat valmistuu maisteriksi, koulutus 5 vuotta. Hoitaja ei ole maisteri ja koulutus 3 vuotta. Iso ero joten silloin ei voi olettaa tai vaatia, että palkka olisi sama. 

Vierailija
385/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on, myös 6v yliopistotutkinto ja 10v työkokemusta vaativassa asiantuntijatehtävässä. Minäkään en ymmärrä miten tuo on pieni palkka. Meidän työpaikan pienipalkkaisilla tuo on brutto, ja heillä on tekninen tutkinto.

-eri

Ihan ot, mitkä on noita vaativia asiantuntijatehtäviä, mitä iso osa täällä tekee? Onko olemassa asiantuntijatehtäviä, jotka eivät ole vaativia? Ja onko tehtävä jotenkin "hienompi" kun se on vaativa? Eikö kaikissa ammateissa olla oman ammatin asiantuntijoita?

Itse mietin asiaa vastuiden ja riskien kautta. Esim Hr on suht riskitön paikka kunta-alalla sillä ei sisällä julkisen vallan käyttöä. Sitten on esim kehittämispäälliköitä jouden moni ei huomaisi puuttuvan.

Vierailija
386/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan lääkäreiden palkkoja. Problem solved

Koulutetaan enemmän lääkäreitä, sillä ne palkatkin lähtevät alenemaan.

Vierailija
387/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee mielenkiintoista kun esim päiväkodeissa on moni lastenhoitaja lähihoitaja. Samalla nimikkeellä voi olla myös lastenohjaaja koulutukseltaan. Eli tullaanko samaa työtä ja samalla nimikkeellä oleville maksamaan eri palkkaa niin että siinä on jopa 1000 e ero?

Toivottavasti opettajat ja varhaiskasvatus menevät lakkoon myös. Ei käy meille että vain hoitajat saavat korotukset. Ja toivottavasti menisi niin että kun hoitajien lakko loppuu menee koulut ja päiväkodit kiinni niin etteivät hoitjatkaan saa lasta hoitoon. Saavat sitten lomailla viikon lisää omaan piikkiin.

Vierailija
388/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma syy jos hankkii lapsia

Vierailija
389/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ole varaa ostaa luxus-tavaroita, matkustella ulkomaille pari kertaa vuodessa ja harrastaa useampaa asiaa. Rahat ei riitä! Mulla on nettopalkka suunnilleen 2800€.

Ainiin, mutta minähän olen valinnut ottaa lainaa omakotitaloon, ajaa uudella autolla ja käydä ruokakaupassa katsomatta niin tarkkaan hintoja.

Kun nämä ovat valintoja. Ei voi olettaa että kaikkeen pitäisi olla varaa normaalilla palkkatasolla. Ei vaan voi. Voimme vaan valita ne asiat, joita pidämme kaikista tärkeimpinä. Niin se maailma toimii, että kaikkea ei voi saada. Se ei silti tarkoita sitä, että palkka olisi jotenkin liian pieni.

Vierailija
390/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Musta 2200e tai vähän enemmän jos tekee hankalua vuoroja on tolla koulutuksella kohtuu palkka. Sain aikoinaan valmiina lakimiehenä nettona ehkä 2300-2400 ja jos mokaan niin istun poliisikuulustelussa pahimmillaan ja uhataan potkuilla. Nyt kun työkokemusta lähes 20v niin netto 3000e. Työ on vaativaa ja joustan, työnantajakin joustaa ja mulla 2 lasta. Mutta onko hoitajan tienattava?sama? Ei musta. Tää juttu kääntyy heitä vastaan. Ei voi verrata nirjaan kun Suomessa KAIKKI palkat paljon pienempiä.

Asianajajat valmistuu maisteriksi, koulutus 5 vuotta. Hoitaja ei ole maisteri ja koulutus 3 vuotta. Iso ero joten silloin ei voi olettaa tai vaatia, että palkka olisi sama. 

Karkeasti näin vaikja kaikki ei ole asianajajia. Pointtina vaan että ei moni nuori tai vanhempikaan lakimies saa nettona valtavasti enempää eikä musta ole mitään mieltä hoitajan vaatia lakimiehen liksaa niin kuin nyt tekevät.

Vierailija
391/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelun sosiaaliohjaaja, käteen jää n. 2000 E/kuussa. Sama palkkataso kuin hoitajilla, myös sama koulutustaso.

Ymmärrän että toivovat isompaa palkkaa, sitä itsekin toivon. Mutta että ”vähintään tonnilla pitäisi palkan nousta.” No tällä logiikalla niin pitäisi sosiaaliohjaajan palkankin nousta vähintään se tonni :D

Vierailija
392/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Oikikseen ei niin vain marssita, kuten hoitajaksi. Harva pääsee oikikseen ensimmäisellä hakukerralla, hoitajaksi pääsee nykyään kaikki. Ei voi kun nauraa hoitsujen vaatimuksille, ihan oikeasti, kunnon marttyyri asenne :D 

Vierailija
393/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelun sosiaaliohjaaja, käteen jää n. 2000 E/kuussa. Sama palkkataso kuin hoitajilla, myös sama koulutustaso.

Ymmärrän että toivovat isompaa palkkaa, sitä itsekin toivon. Mutta että ”vähintään tonnilla pitäisi palkan nousta.” No tällä logiikalla niin pitäisi sosiaaliohjaajan palkankin nousta vähintään se tonni :D

Poliisien palkkaa pitää myös nostaa tonnilla, siivoojien, vakuutusalan työntekjöiden jne. Poliisit ja siivojat ne vasta raskasta työtä tekeekin, etenkin poliisit ja vaarantavat oman hengen.

Vierailija
394/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niukin naukin PLUS ELATUSMAKSUT JA LAPSILISÄT JA VERO ALE. Plus plus . Parasta vaan opetella käyttämään rahaa niinkuin niukin naukin täällä elää ihmisiä että koko tulo on 1600-1000€ kk ja niukin naukin voi olla 500-800€ kk tuloilla. Ja ne potilaat sitten miten tiukkaa heillä onkaan !

Vierailija
395/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli minkälaista palkankorotusta nämä hoitajat vaativat? Minä en siis tiedä. Ovatko kertoneet jonkun prosentin kuinka paljon palkkojen pitäisi nousta?

Minulle on myös epäselvää, että mikä on keskimäärin vaikka sairaanhoitajan bruttopalkka kuukaudessa.

Tienaavatko siis bruttona 1800, 2800, 3800? Eikö heille makseta myös asiaankuuluvat lisät illoista, öistä ja viikonlopuista? Eli onko heille oikeasti niin huono palkka, että on lakkoiltava?

Ne lisät sisältyvät JO palkkoihin. Ilman lisiä palkka olisi ihan järkyttävän huono. Keskustelua hämärtää se, että usein sairaanhoitajien palkkaa verrataan täysin toisenlaisiin töihin, joissa on suunnilleen sama palkka - erotuksena vain se, että näissä töissä ei ole laskettu mukaan ylityölisiä, ne työt eivät ole vuorotyötä, ne ovat jotain kevyttä sisätyötä ilman fyysistä rasitusta tai eritteiden siivoamista, jne.

Vierailija
396/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun netto on 1800€.

4 lasta, asun pk seudulla, eronnut ja silti olen säästänyt noin 50k pahanpäivän varalle.

Ei tulisi mieleenkään valittaa, jos saisin käteen yhtä paljon kuin hoitajat. :D

Vierailija
397/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa luettavaa tuo juttu, näin 2500e/kk brutto eli 2000e/kk netto tienaavalla kunnallisen puolen TES-palkkaa saavana insinöörinä.

Vierailija
398/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli minkälaista palkankorotusta nämä hoitajat vaativat? Minä en siis tiedä. Ovatko kertoneet jonkun prosentin kuinka paljon palkkojen pitäisi nousta?

Minulle on myös epäselvää, että mikä on keskimäärin vaikka sairaanhoitajan bruttopalkka kuukaudessa.

Tienaavatko siis bruttona 1800, 2800, 3800? Eikö heille makseta myös asiaankuuluvat lisät illoista, öistä ja viikonlopuista? Eli onko heille oikeasti niin huono palkka, että on lakkoiltava?

Ne lisät sisältyvät JO palkkoihin. Ilman lisiä palkka olisi ihan järkyttävän huono. Keskustelua hämärtää se, että usein sairaanhoitajien palkkaa verrataan täysin toisenlaisiin töihin, joissa on suunnilleen sama palkka - erotuksena vain se, että näissä töissä ei ole laskettu mukaan ylityölisiä, ne työt eivät ole vuorotyötä, ne ovat jotain kevyttä sisätyötä ilman fyysistä rasitusta tai eritteiden siivoamista, jne.

Sinulla ei selvästi ole mitään käsitystä työelämästä.

Vierailija
399/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.

En ymmärrä.

Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.

Mitä ihmettä? Ai sinustako ihan tosissaan vaikka nyt itseoppineen talomaalarin ja vuosia opiskelleen, muiden hengestä vastuussa olevan lääkärin pitäisi saada samaa palkkaa? Miksi kukaan käyttäisi vuosia opiskeluun ja ottaisi moisen vastuun, jos sama elintaso olisi saavutettavissa pelkällä peruskoululla?

Ei se koulutus ja asema tee ihmisestä yhtään arvokkaampaa tai hyödyllisempää. Mutta kyllä itsensä kouluttamisesta ja vastuusta täytyy saada kunnon korvaus, eihän sitä muuten kukaan tekisi. Ne jotka haluaa päästä elämässä helpolla ja käyttää vähemmän aikaa koulutukseen, tyytyvät pienempään palkkaan. Ne jotka haluavat yleellisyyttä ja vaurautta, tekevät enemmän töitä koulutuksensa eteen ja hyväksyvät vastuullisemman roolin työelämässä. Näin se vain on. Ei kummassakaan tapauksessa elämä ole automaattisesti huonompaa tai parempaa, nämä ovat valinta- ja arvokysymyksiä. 

Kerrottakoon nyt vielä, että minä valitsin ensin "helpon" uran, joka oli hauskaa ja kivaa ja murhevapaata. Palkka oli surkea (huomattavasti huonompi mitä keskituloisilla sairaanhoitajilla) mutta rakastin sitä elämäntyyliä. Joitain vuosia myöhemmin aloin kaivata elämääni enemmän asioita, jotka oli ostettavissa vain rahalla. Sen sijaan, että aloin vauhkoamaan haluavani lisää palkkaa koska minä ja työni olemme yhtä arvokkaita kuin korkeakoulutetut, kituutin viisi pitkää vuotta opintotuella. Nyt sitten minulla on niitä rahalla saatavia asioita, joita halusin, mutta vastapainona murehdin illat ja yöt työasioita, etten vain ole tehnyt virhettä ja pilannut jonkun elämää. En todellakaan tekisi tätä työtä, eikä tekisi kukaan muukaan, jos olisin saavuttanut saman elintason ensimmäisellä tutkinnollani. 

Ei. Jos saman elintason saisi työstä kuin työstä, suurin osa ihmisistä kouluttautuisi uuteen ammattiin tietyin väliajoin. Olisi mahdollisuus tehdä työkseen juuri sitä mitä haluaa, ei vain euronkuvat silmissä (kuten nyt). Ihmiset tekisivät työtä hanakammin, ja kouluttautuisivat omasta halusta. Työpaikkoja olisi tarjolla enemmän ja ammatteja suurempi kattaus. Nyt palkkojen epätasa-arvo ei johdu koulutuksen pituudesta, työn vaativuudesta tms, vaan siitä mitä työtä teet. Et mäkkärin kassalla saa insinöörinkoulutuksesta yhtään sen enemmän kuin muutkaan mäkkärin kassatyöntekijät. Ja koulutuksen pituus ei ole vertailtavissa työn palkkaan, sillä parempipalkkaiset ansaitsevat työelämässään 10 vuodessa enemmän kuin mitä vähempipalkkaiset koko työelämässään. Ei siis ole vertailtavissa tuo analyysi.

Vierailija
400/2121 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja p:so tienaamme yhdessä n.  600:-  kuussa.