"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.
En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä ettei ihmiset tiedä lääkärien palkoista. On peruspalkka ja sitten jokaisesta tehdystä reseptistä, toimenpiteistä (esim. terveysasemilla luomenpoistot ym.) tutkimukset ym. maksetaan lääkärille toimenpidepalkkio. Esim. yhden Marevan annoksen määrittelystä kilahtaa n. 12,-. Minä teen niitä päivittäinen kymmeniä saamatta mitään erityiskorvausta. Tietotaito pitää olla kuitenkin sama. Onko tasa-arvoista???
Maksetaanko julkisella puolella toimenpidepalkkioita? Eikö niillä ole kuule toi kuukausipalkka. Lääkärintodistuksella on hintansa. Se on tosiasia, mutta tuota toimenpidepalkkiota kyllä hieman ihmettelen..
Johan ne rupeis tehtailemaan niitä toimenpiteitä ihan urakalla, tappelisivat leikkaussaleita ja toimenpidehuoneista...
Jopa on palkkahinnoittelua lääkäreillä, jos ihan siis toimenpidekohtaisesti palkkaa tulee....
Minä luulen että sinä valehtelet.
Se nyt on kuitenkin sanottava, että sinulla ei ole sitä vastuuta, mikä lääkärillä edes jonkinlaisena julkisella puolellakin on. Toki, toki, monesti kun siitä vastuusta mennään käräjöimään, niin kyllä se on vapauttavat päätös.
Niin, ja jos tuo kertomasi pitää paikkansa, niin totta mooses, lääkärin toimenpiteet ovat ihan eri asia kuin sinun tekemäsi hoitotoimet.
Vai sinäkö se luomet poistelet, leikkaat kitarisat ja umpisuolet.
Pitääkö hoitajalle nyt tehdä oma palkkajärjestys jossa jokaisen tikin poisto hinnoitellaan erikseen, jokaisen haavataitoksen laitto erikseen, jokaisen neulan pisto erikseen.
Voi, että sinä olet NAURETTAVA!
Jos sun tekemäsi hoitotoimet luokiteltaisiin yksitellen maksettavaksi, niin se hintahan olisi senttimääräinen... Neulanpisto 5 senttiä, haavataitoksen laitto 2 senttiä. Sen verran vaativia noi sun hoitotoimet on!
Juu, tiiäks noi yksityiset toimistopalveluyrityksen hinnoittelevat esim. puhtaaksi kirjoitetut tekstit merkkikohtaisesti, siis taksa on merkkikohtainen, ja juu, se on kai ollut jotain 0,02 senttiä per merkki. Tuli vain mieleen, kun ruvetaan puhumaan hinnoista per tehty työtehtävä.
Että sä olet NAURETTAVA!
Kommentoija haluaa työhönsä lisää byrokratiaa! Merkkaat sitten sinne tietojärjestelmään jokaisen työtehtävään kuuluneen hoitotoimen, jotta saat palkkasi oikein...
NAURAA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä ettei ihmiset tiedä lääkärien palkoista. On peruspalkka ja sitten jokaisesta tehdystä reseptistä, toimenpiteistä (esim. terveysasemilla luomenpoistot ym.) tutkimukset ym. maksetaan lääkärille toimenpidepalkkio. Esim. yhden Marevan annoksen määrittelystä kilahtaa n. 12,-. Minä teen niitä päivittäinen kymmeniä saamatta mitään erityiskorvausta. Tietotaito pitää olla kuitenkin sama. Onko tasa-arvoista???
Maksetaanko julkisella puolella toimenpidepalkkioita? Eikö niillä ole kuule toi kuukausipalkka. Lääkärintodistuksella on hintansa. Se on tosiasia, mutta tuota toimenpidepalkkiota kyllä hieman ihmettelen..
Johan ne rupeis tehtailemaan niitä toimenpiteitä ihan urakalla, tappelisivat leikkaussaleita ja toimenpidehuoneista...
Jopa on palkkahinnoittelua lääkäreillä, jos ihan siis toimenpidekohtaisesti palkkaa tulee....
Se nyt on kuitenkin sanottava, että sinulla ei ole sitä vastuuta, mikä lääkärillä edes jonkinlaisena julkisella puolellakin on. Toki, toki, monesti kun siitä vastuusta mennään käräjöimään, niin kyllä se on vapauttavat päätös.
Niin, ja jos tuo kertomasi pitää paikkansa, niin totta mooses, lääkärin toimenpiteet ovat ihan eri asia kuin sinun tekemäsi hoitotoimet.
Pitääkö hoitajalle nyt tehdä oma palkkajärjestys jossa jokaisen tikin poisto hinnoitellaan erikseen, jokaisen haavataitoksen laitto erikseen, jokaisen neulan pisto erikseen.
Selvä, poistetaan hoitajat kokonaan kun heidän työnsä on niin vähempiarvoista kuin lääkäreiden. Poistetaan samalla myös laitohuoltajat, välinehuoltajat, lähetit, infotyöntekijät, keittiötyöntekijät ja kaikki ne muut turhat ihmiset. Katsotaan miten sairaalat pyörivät pelkillä lääkäreillä. Ei mitenkään. Siksi jokainen on yhtä arvokasta samaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan meidän hoitajien työoloissa rutkasti parannettavaa ja etenkin potilaiden kannalta tilanne usein aivan hirveä, mutta hävettää tuo palkasta purnaaminen. Etenkin kun ne näkyvimmät "ei ole varaa syödä" purnaajat ovat juuri noita, jotka ovat hoitajien palkkataulukon yläpäässä. Esimerkiksi yksityisten hoivakotien työntekijöiden palkkapussi on jo astetta surullisempaa kilisteltävää.
Työolojen kritisoinnin voikin ymmärtää. Tosin niiden kohentamisessa ovat keskeisessä asemassa myös ne sairaanhoitajat ja lähihoitajat itse, sillä työntekijöillä on iso rooli esimerkiksi työilmapiirissä.
Mutta tuo palkasta nuriseminen ja väitteet palkkakuopasta ovat naurettavia kun hoitajien palkat todellakaan eivät huonot ole yleiseen palkkatasoon verrattuna. Ja jos palkkoja edes saataisiin nostettua, niin se vain heikentäisi työoloja entisestään, kun sitten työnantajilla olisi varaa palkata entistä vähemmän hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun tekemäsi hoitotoimet luokiteltaisiin yksitellen maksettavaksi, niin se hintahan olisi senttimääräinen... Neulanpisto 5 senttiä, haavataitoksen laitto 2 senttiä. Sen verran vaativia noi sun hoitotoimet on!
Juu, tiiäks noi yksityiset toimistopalveluyrityksen hinnoittelevat esim. puhtaaksi kirjoitetut tekstit merkkikohtaisesti, siis taksa on merkkikohtainen, ja juu, se on kai ollut jotain 0,02 senttiä per merkki. Tuli vain mieleen, kun ruvetaan puhumaan hinnoista per tehty työtehtävä.
Että sä olet NAURETTAVA!
Kommentoija haluaa työhönsä lisää byrokratiaa! Merkkaat sitten sinne tietojärjestelmään jokaisen työtehtävään kuuluneen hoitotoimen, jotta saat palkkasi oikein...
NAURAA!
ja niinhän tuo toki on, että esim. lausuntopalkkion maksaa potilas. Mites näkyykö se toimenpidepalkkiokin potilaan saamassa laskussa.
Haluatko sinä maksattaa potilaille tekemäsi hoitotoimet....
Siis suoraan sanoen, minä ihmettelen näiden amk-hoitajien pään toimintaa!
Ja juu, lähihoitaja laskuttaa sitten jokaisesta pyyhkimästään takapuolesta ja suihkuttamastaan kehosta.... Ou jee.
Vierailija kirjoitti:
Itse toimin päivätyössä kaupungilla asiantuntijahoitajana. Peruspalkka 2590e, henk.koht.lisä 155e ja ikälisät 219,69.
Koulutukseni on sairaanhoitaja ja valmistuin 1994, eli työkokemusta on takana jo paljon, mutta palkka laahaa edelleen surkeissa lukemissa. :(
Pärjään tililläni kyllä, koska menot ovat pienet ja puolison kanssa asutaan ja kulut jaetaan, mutta ilahtuisin kovasti, jos palkka nousisi vaikka 500e, mistä jäisi jo hieman verojen jälkeen käyttöönkin.
Millä ihmeen perusteilla kehtaat väittää, että tuo olisi huono palkka? Saat noin 3000€ bruttona. Se ei todellakaan ole huono palkka.
Siis miten te kehtaatte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä, poistetaan hoitajat kokonaan kun heidän työnsä on niin vähempiarvoista kuin lääkäreiden. Poistetaan samalla myös laitohuoltajat, välinehuoltajat, lähetit, infotyöntekijät, keittiötyöntekijät ja kaikki ne muut turhat ihmiset. Katsotaan miten sairaalat pyörivät pelkillä lääkäreillä. Ei mitenkään. Siksi jokainen on yhtä arvokasta samaan.
Ja sama linja jatkuu... Kiitos. Sinä teit itsestäsi jo selvää.
Minä saan työkyvyttömyyseläkkeellä verojen jälkeen n.1100 e rahaa. Puolisoni vuoksi en saa asumistukea ja maksan puolet vuokrasta. Minulle 2200 olisi ruhtinaallinen summa enkä ole koskaan saanut noin paljon rahaa. Toki minulla ei esim ole lapsia enkä pidä autoa ym enkä matkaile enkä tee juuri mitään muutakaan, kiitos tulojeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma tässä musta on, että kuvitellaan, että palkan pitäisi riittää arjessa kalliisiin asioihin. Olen terveydenhoitajan lapsi ja ei meillä ollut varaa lapsuudessani/nuoruudessa käydä säännöllisesti ulkomailla tai harrastaa jotain kallista. Harrastukseni oli melko halpa, 300 markkaa vuodessa ja lentokonematka ulkomaille käytiin kaksi kertaa ollessani alaikäinen. Ei minullakaan olisi varaa matkustaa lasten kanssa ulkomaille joka vuosi ja maksella jotain tosi kalliita harrastuksia.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tämä ajatus on jo muutaman sivun ajan ehtinyt toistua viesteissä. Miksi ajatellaan, että palkan ei pitäisikään riittää muuhun kuin just ja just ruokaan ja asumiseen? Parempituloiset nauttivat samaan aikaan elämästä, voivat tarjota lapsilleen harrastuksia, matkoja ja mukavaa elämää, saavat itsekin kunnon palkinnon tekemästään työstä - ja sitten pienituloiset ovat "vähään tyytyväisiä" eivätkä edes osaa kaivata mitään muuta kuin punalapputuotteiden metsästämistä lähikaupan ilta-alesta.
En ymmärrä.
Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Mulla jää 1600€/kk. haittalisiä ei tule päivätyössä ja vuorotyötä en voi tehdä. Vuokraan menee 1400€, lisäksi vesi ja sähkö. asuntolainaa ei näillä tuloilla saa. Ainahan toki voisin muuttaa jonnekin pikkukuntaan missä tosin ei ole lapsen tarvitsemia erikoissairaanhoidon palveluita eikä minulle koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Autokin pitäisi sitten hankkia. +-0
Minulla jää elämiseen laskujen jälkeen noin 120 e hyvin on varaa ajella taksilla kapakoihin ja ostaa laatuvaatetta, syödä ravintoloissa ja tippiäkin annan.
Niin mukavaa on sen yhden päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.
Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.
Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)
Kyseessä miesvaltainen ala.
Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.
Miksi suostut moiseen? Jätä oma puhelin takin taskuun ja pidä se siellä työpäivän ajan. Puhelimen voi jättää myös kotiin. Kyllähän työnantaja pissaa sinua nyt linssiin ja isosti. Pitäkää hyvät ihmiset puolenne.
Jos olisin hoitaja niin jäisin työvuoron jälkeen työpaikalle syömään ja juomaan kahvia mikäli ei olisi ehtinyt työvuoron aikana. Jos tessissä sanotaan että on oikeus taukoon niin muistakaa ne myös pitää. Ylimääräisiin työvuoroihin kannattaa suostua vain jos niistä maksetaan hälytysraha. Muutenkin kannattaa tehdä vain keikkaa sote alalle niin saa päättää itse omat työajat.
Kyllä ihmiset on vaan typeriä kun suostuvat kaikkeen.
Jos olisin sh niin perustaisin oman firman ja laskuttaisin 80e/h palveluistani. Jos kaikki suomalaiset hoitajat tekisivät samoin niin hyvin tulisi liksaa kun kaupungit joutuisivat ostamaan ihmiset sairaaloihin töihin. Jos haluaa olla suojatyöpaikassa niin palkka on sen mukainen. Ei muuta kuin hoitajat yksityisiä klinikoita perustamaan.
Suostun tähän siksi kun ei ole muutakaan työtä tällä alalla. Mietin mitä lähtisin opiskelemaan, mutta mitään oikeaa kutsumusta ei ole joten koska pärjään tällä niin en jaksa valittaa.
Jos olisin noin työhöni ja elämääni kyllästynyt kuin hoitajat niin ehdottomasti vaihtaisin alaa, mutta ei tuo keskitason palkka selitä tuota.. paremminkin se liika työmäärä yhtä hoitajaa kohtaan, kannatan ehdottomasti lisää työvoimaa alalle josta olen valmis maksamaan muutaman euron enemmän veroja, en hoitajakohtaisen lisäpalkan takia kun yhtä tylyä ja kiireistä kohtelua siellä päivystyksessä/TK:ssa/ sairaalassa/vanhusten hoidossa kuitenkin sitten on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Mitä tällä viestillä on tekemistä tässä ketjussa kun tässä ei puhuta pienipalkkaisista, vaan sairaanhoitajista, jotka ovat faktisesti keskipalkkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.
Näin juuri! Omituista, miten vähän yläpeukkuja tällaiset viestit saavat, mutta runsaasti alapeukkuja. Ja hälyttävää, että varmasti osa alapeukuttajista on itse pienituloisia, jotka eivät edes haluaisi isompaa palkkaa, koska "menee se elämä näinkin" ja "kyllä ihminen vähälläkin pärjää". Kokoomuksessa tietysti naureskellaan tyytyväisinä tällaisella nöyryydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä.
Juuri näin! Jokainen on yhtä arvokasta, ja oikeutettu hyvään toimeentuloon, jolla mahdollistetaan hyvä elämä. Toinen ei ole koulutuksensa tai asemansa vuoksi oikeutetumpi siihen. Suurin osa suomalaisista vain on aivopesty kuvittelemaan turhempi ja vähempiarvoinen. Näin ei kuitenkaan ole.
Hei, Lenin-setä sieltä yli vuosisadan takaa huhuilee sua takaisin sinne vuoteen 1900 ...
Sairaalan siivoojana jää käteen noin 1200e, pakko tulla tälläkin palkalla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.
Näin juuri! Omituista, miten vähän yläpeukkuja tällaiset viestit saavat, mutta runsaasti alapeukkuja. Ja hälyttävää, että varmasti osa alapeukuttajista on itse pienituloisia, jotka eivät edes haluaisi isompaa palkkaa, koska "menee se elämä näinkin" ja "kyllä ihminen vähälläkin pärjää". Kokoomuksessa tietysti naureskellaan tyytyväisinä tällaisella nöyryydelle.
Koska valtaosa ihmisistä ei ole niin tyhmiä ja tietämättömiä kuin sinä. Kaikki muut tajuavat, että vaatimalla järjettömiä palkkoja onnistuu vain aiheuttamaan koko alalleen laajan työttömyyden, kuten Paperiliitto onnistuneesti on tehnyt, kun tehtaat liian kalliina yksinkertaisesti suljetaan ja siinä ne uhoavat ay-kiihkoilijat sitten ovat kaikki loppuikänsä kilometritehtaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?
Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.
Asumistuki ja onko elatustuki myös tässä esimerkissä Kelan maksama? Eli ihmiset kannattaa mallia, missä työssä käyvät joutuvat hakemaan Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että palkalla tulisi kokonaisuudessaan toimeen? Mikä järki?
Tälläkin palstalla usein mainitaan asumistukien poistoa, mutta nyt se onkin ns. sallittua hakea Kelasta tuet, kun ei riitä palkka perheen menoihin. Ja mun mielestä ihan turhaa tässä aloituksessa korostaa "yh tukia", kun niitä saa kaikki yh:t jotka niitä tarvitsevat, oli työssä tai ei. Palkka pitäisi olla se, mikä merkitsee.
Sh-korotukset eivät auta siihen, että kaikki keski- ja pienituloiset voisivat tulla toimeen ilman tulonsiirtoja. Kyllä ne pienipalkka-alat ovat ihan muualla kuin amk-hoitajissa.
Vertaavatkohan ihmiset palkan riittämistä johonkin sosiaalisen median kuviin ja juttuihin? Siellä usein esitetään rikkaampaa ja onnellisempaa kuin todellisuudessa ollaan.
Usein eletään velkarahalla ja kulissien takana ollaan rahavaikeuksissa.
Että sä olet NAURETTAVA!