"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi aika huonopalkkainen sairaanhoitaja jos ei jää tuon enempää käteen. Tekee lienee virkaa, jossa iso osa töistä hoiva-avustajan tai lähihoitajan työtä.
"Tekee lienee.."?
Onhan meidän hoitajien työoloissa rutkasti parannettavaa ja etenkin potilaiden kannalta tilanne usein aivan hirveä, mutta hävettää tuo palkasta purnaaminen. Etenkin kun ne näkyvimmät "ei ole varaa syödä" purnaajat ovat juuri noita, jotka ovat hoitajien palkkataulukon yläpäässä. Esimerkiksi yksityisten hoivakotien työntekijöiden palkkapussi on jo astetta surullisempaa kilisteltävää.
Minulla on sama nettopalkka, samoin miehellä, kaksi pientä lasta ja hyvin tuolla pärjää. Toinen lapsi harrastaa voimistelua ja laskettelua, toinen ei vielä mitää, on laadukkaat vaatteet ja tarvikkeet, omakotitalo isossa kaupungissa ja hyvä auto. Ihan normi keskiluokkainen elämä. Pk-seudulla toki eri tilanne, siellä asuminen on hirveän hintaista. Hoitajille olisi syytä tarjota edullisia vuokra-asuntoja siellä. Tuo valittaja vaan taisi asua Tampereella, ei pk-seudulla.
Pari tonnii käteen on ihan hyvä nykyään. Työtön vois vaan haaveilla tuollaisista kk-tuloista. Hoitajia kusetetaan ehkä sunnuntaivuoroissa, mutta ei varsinaisessa palkassa.
Näyttää siltä ettei ihmiset tiedä lääkärien palkoista. On peruspalkka ja sitten jokaisesta tehdystä reseptistä, toimenpiteistä (esim. terveysasemilla luomenpoistot ym.) tutkimukset ym. maksetaan lääkärille toimenpidepalkkio. Esim. yhden Marevan annoksen määrittelystä kilahtaa n. 12,-. Minä teen niitä päivittäinen kymmeniä saamatta mitään erityiskorvausta. Tietotaito pitää olla kuitenkin sama. Onko tasa-arvoista???
Itse toimin päivätyössä kaupungilla asiantuntijahoitajana. Peruspalkka 2590e, henk.koht.lisä 155e ja ikälisät 219,69.
Koulutukseni on sairaanhoitaja ja valmistuin 1994, eli työkokemusta on takana jo paljon, mutta palkka laahaa edelleen surkeissa lukemissa. :(
Pärjään tililläni kyllä, koska menot ovat pienet ja puolison kanssa asutaan ja kulut jaetaan, mutta ilahtuisin kovasti, jos palkka nousisi vaikka 500e, mistä jäisi jo hieman verojen jälkeen käyttöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitat suomalaisten kateudesta ja sitten siirryt kateellisena paasaamaan lääkäreiden palkoista...
Olihan täällä jo joku vaatimassa itselleen samaa palkkaa kuin pääministeri.
Tässä esimerkki ihmisestä, joka pitää muita vähempiarvoisina. Pääministerin työ on yhtä arvokasta, kuin pääministerin roskakorin tyhjäävän laitoshoitajan. Ja palkka pitäisi samanlainen olla. Jos muut työt eivät ole yhtä arvokkaita, niin lopetetaan kaikki se arvoton ja turhanpäiväinen työnteko. Katsotaan miten "yhteiskunta" sen jälkeen toimii, kun kukaan ei suostu olemaan muuta kuin pääministeri.
Toisaalta pääministerin roskakorin tyhjentäminen on kevyt ja helppo työ,, jonka tekijän asioita ei repostella 24/7. Eikä hommasta ole mitään vastuuta. Pääministeriksi en ryhtyisi mistään hinnasta.
Laitoshuoltajan työtä ei kyllä moni kuvailisi helpoksi ja kevyeksi, paitsi ihminen joka ei omaa ymmärrystä fyysisestä työstä, josta maksetaan korvaukseksi senttejä. Mutta niin, eipä pääministerikään enää työtään tekisi jos saisi yhtä alhaisen palkan. Hän kun on "arvokkaampi" saamaan työstään työläisen vuositulot kuukaudessa. Ja niin, ei Suomen valtio tuhoutuisi pääministerin potkuista tai eroamisesta. Halukkaita tilalle tulossa miljoona paljon pienemmällä palkalla ja paremmalla osaamisella.
Yhden palkkapussin talous on tiukemmalla aina tulotasosta riippumatta kun ei ole toista jakamassa asumis- ym kuluja. Olen yhden lapsen yh, saan lapsilisän ja minimielatusmaksun lapsen isältä palkkatulojen lisäksi. Pärjäämme oikein hyvin mutta jos minulla olisi toinen lapsi niin tiukkaa tekisi. Lapset maksavat, niin se vain on.
Työskentelen informaatikkona yleisessä kirjastossa ja teen vaativaa kehittämis- ja asiantuntijatyötä, johon liittyy paljon kouluttamista, esiintymistä ja normaalioloissa matkustamista. Myös digiosaaminen täytyy olla erinomaisella tasolla. Työhön vaaditaan korkeakoulututkinto (kuten myös kirjastonhoitajilta) ja minulla on ylempi kk-tutkinto. Verojen jälkeen käteen jää 1900 euroa työkokemuslisästä (15 v.) huolimatta. En koe palkkaani todellakaan oikeudenmukaiseksi. Kirjastoalalla myös johtajat saavat usein alle 3000 euron bruttopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.
Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.
Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)
Kyseessä miesvaltainen ala.
Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.
Se mikä ei täsmää, on että hoitajat haluaisivat saman elintason kuin lääkärit. He katsovat sporttiautoillansa työpaikan pihaan kaartavia lääkäreitä, kuulevat juttuja heidän golfreissuistaan ulkomaille ja pestessään alleen laskeneen alkoholistin jälkiä he märehtivät koko ajan sitä miten heidän pitää olla kädet p*skassa ja saavat ''vain'' 2200 euroa nettona eikä sillä ole varaa käydä kuin Espanjassa pari kertaa vuodessa.
Yksi vähälle huomiolle jäänyt asia:
KUN HE TÄYTTÄVÄT 50V, NIIN HEITÄ EI UHKAA YT. NEUVOTTELUIDEN JÄLKEEN POTKUT!
Tuo on kuitenkin todellisuutta muualla kuin julkisella puolen. Saavat painaa töitä eläkkeeseen asti.
Se siitä kutsumusammatista. ”Käyn vain rahan takia töissä” :D
Näihin palkkakeskusteluihin voisi ottaa välillä esimerkiksi meitä, jotka elävät pelkällä peruspalkalla. Esim. itse teen kuntoutuksen parissa työtä toimistotyöajalla, jolloin bruttopalkka ei ole ihan edes tuota 2200 euroa. Myös sosiaalialalla työskentelee paljon päivätyössä olevia hoitajia.
Tietenkin päivätyö on myös valinta. Musta ei ole kolmivuorotyöhön. Se vie liian ison osan elämästä ja uuvuttaa ja sairastuttaa fyysisestikin. Mulla ei ole rahareikänä edes autoa, mikä olisi käytännössä välttämätön, jos haluaisi jaksaa koko työuran vuorotyössä. Julkisilla menisi kohtuuton aika työssäkäyntiin, ellei muuttaisi ihan työpaikan viereen.
Lopettakaa hyvät ihmiset nämä "Tulen kyllä toimeen paljon vähemmällä" puheet hyvän sään aikana. Ette ymmärräkään kuinka paljon pahaa kommenttinne ja ajatuksenne saavat aikaan. Kerskailette tässä julkisesti, että olette niin arvottomia, ettette ansaitse parempaa. Tästä syystä Suomessa on niin suuret palkkaerot, taistelette hampaat irvessä ja ikenet veressä surkeaakin surkeamman palkkanne vuoksi. Päättäjät naureskelevat teille ja meille, kun suurin osa ei ymmärrä tätä. Lopettakaa siis surkeiden palkkojenme puolustelu, ja vaatikaa parempaa! Olette kaikki sen arvoisia.
Minun hoitajakaveri, kahden kouluikäisen yh, harkitsi alanvaihtoa mutta totesi ettei se taida kannattaa, ei missään saa parempaa palkkaa helposti ja varmasti. Hän on kuitenkin hoitsun palkallaan ostanut kerrostaloasunnon hyvältä paikalta isosta kaupungista, teetti juuri kalliin keittiöremontin ja ihan hyvä autokin hänellä on. Mitenkään hirveästi tuskin saa elareitakaan, koska lastensa isä on alkoholisti.
[/quote]
Vuoroviikkoasumisessa lapsilisät jaetaan ja kumpikaan ei maksa elatusmaksuja. Meillä asia on ratkaistu niin että me molemmat vanhemmat ja kaikki neljä isovanhempaa olemme lahjoittaneet lapsille sen 4999 euroa/3 vuotta osakeostoihin eli joka vuosi laitettu reilu tonni kukin lapsille. Ei tarvitse maksaa elatusmaksuja eikä lasten kuluja kun osingot niistä menevät lasten tileille ja lapset saavat sitten opiskelemaan lähtiessään osakesalkut ja niistä tulevat osinkotuotot opiskeluaikojen toimeentulon jatkeeksi. Ei niin paljoa että veisi työhalut mutta mahdollistaa elämisen opiskeluaikoinakin.[/quote]
Ohis, mutta se, että teillä jaetaan lapsilisät eikä kumpikaan maksa elatusmaksuja on ihan vain oma päätöksenne, ei mitään tekemistä vuoroviikkoasumisen kanssa. Meillä molemmat vanhemmista on hyvin toimeentulevia, mutta isä kuitenkin vielä selvästi parempi tuloisempi. Kyllä meillä vanhemmat vastaavat lasten elatuskuluista suhteessa tuloihinsa eikä puolittamalla lasten kulut, jolloin pienempi tuloinen maksaisi suhteessa enemmän. Eli isä maksaa elatusta vaikka vuoroviikkosysteemi onkin. Ihan lastenvalvojan kanssa nämä laskettu ja reilua on näin.
Vierailija kirjoitti:
Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.
Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.
Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)
Kyseessä miesvaltainen ala.
Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.
Miksi suostut moiseen? Jätä oma puhelin takin taskuun ja pidä se siellä työpäivän ajan. Puhelimen voi jättää myös kotiin. Kyllähän työnantaja pissaa sinua nyt linssiin ja isosti. Pitäkää hyvät ihmiset puolenne.
Jos olisin hoitaja niin jäisin työvuoron jälkeen työpaikalle syömään ja juomaan kahvia mikäli ei olisi ehtinyt työvuoron aikana. Jos tessissä sanotaan että on oikeus taukoon niin muistakaa ne myös pitää. Ylimääräisiin työvuoroihin kannattaa suostua vain jos niistä maksetaan hälytysraha. Muutenkin kannattaa tehdä vain keikkaa sote alalle niin saa päättää itse omat työajat.
Kyllä ihmiset on vaan typeriä kun suostuvat kaikkeen.
Jos olisin sh niin perustaisin oman firman ja laskuttaisin 80e/h palveluistani. Jos kaikki suomalaiset hoitajat tekisivät samoin niin hyvin tulisi liksaa kun kaupungit joutuisivat ostamaan ihmiset sairaaloihin töihin. Jos haluaa olla suojatyöpaikassa niin palkka on sen mukainen. Ei muuta kuin hoitajat yksityisiä klinikoita perustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää siltä ettei ihmiset tiedä lääkärien palkoista. On peruspalkka ja sitten jokaisesta tehdystä reseptistä, toimenpiteistä (esim. terveysasemilla luomenpoistot ym.) tutkimukset ym. maksetaan lääkärille toimenpidepalkkio. Esim. yhden Marevan annoksen määrittelystä kilahtaa n. 12,-. Minä teen niitä päivittäinen kymmeniä saamatta mitään erityiskorvausta. Tietotaito pitää olla kuitenkin sama. Onko tasa-arvoista???
Maksetaanko julkisella puolella toimenpidepalkkioita? Eikö niillä ole kuule toi kuukausipalkka. Lääkärintodistuksella on hintansa. Se on tosiasia, mutta tuota toimenpidepalkkiota kyllä hieman ihmettelen..
Johan ne rupeis tehtailemaan niitä toimenpiteitä ihan urakalla, tappelisivat leikkaussaleita ja toimenpidehuoneista...
Jopa on palkkahinnoittelua lääkäreillä, jos ihan siis toimenpidekohtaisesti palkkaa tulee....
Minä luulen että sinä valehtelet.
Se nyt on kuitenkin sanottava, että sinulla ei ole sitä vastuuta, mikä lääkärillä edes jonkinlaisena julkisella puolellakin on. Toki, toki, monesti kun siitä vastuusta mennään käräjöimään, niin kyllä se on vapauttavat päätös.
Niin, ja jos tuo kertomasi pitää paikkansa, niin totta mooses, lääkärin toimenpiteet ovat ihan eri asia kuin sinun tekemäsi hoitotoimet.
Vai sinäkö se luomet poistelet, leikkaat kitarisat ja umpisuolet.
Pitääkö hoitajalle nyt tehdä oma palkkajärjestys jossa jokaisen tikin poisto hinnoitellaan erikseen, jokaisen haavataitoksen laitto erikseen, jokaisen neulan pisto erikseen.
Voi, että sinä olet NAURETTAVA!
Ruotsin eläke 50 työvuoden jälkeen 10.500 kruunua eli noin 1000 euroa nettona.
Eiks 2200 jos jää käteen niin ole jo yli 3000 euron palkka? Sehän on paljon kunmonella on jopa alle 2000 euroa palkka.