"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi nostaa veroprosenttiani hoitajien palkkojen takia. Muutenkin kaikki hinnat noussut järjettömästi ja kohta pitäisi vielä maksella erikseen hoitajille lisää! Ei kiitos, katsotaan sitten kun tuleva lama on ohitse. Otetaan vaikka eutanasia käyttöön niin silläkin säästyy jo miljoonia, kun ei tarvitse väkisin pitää kuolevia ihmisiä hengissä.
Hienoa, aloitetaan eutanasia vaikka sinusta.
No aloita eutanasia sitten minusta, jos siltä tuntuu. :D En ole kyllä tekemässä kuolemaa enkä tarvinnut sairaanhoitajien työpanosta 30 vuoteen, mutta tee toki eutanasia minulle.
Jos olisin heikkokuntoinen yksinäinen vanhus, niin mielelläni lähtisin täältä nopeutetusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini palkka 1800-2000 euron luokkaa, ja ylitöitä on pakko tehdä, josta ei saa lisiä. Äitini ei pysty enää vaihtamaan työtä sillä on 51-vuotias, eikä kukaan palkkaa sen ikäistä työhön. Hän on vammaisten päiväkodissa töissä, jossa saattaa olla välillä yli 20 lasta ja ainoastaan 2 aikuista. Aina sillä on kiireitä ja on aina liian vähän työntekijöitä, lapsiin verrattuna, ja + se että ne ovat vammaisia, niin niiden hoitaminen on 2 kertaa raskaampaa ja aikaa vievää, kuin normaalin lapsen hoitaminen. Äitilläni oli ennen hyvä työ, jossa oli paljon työntekijöitä ja hyvät olot, mutta tämän säästämis jutun jälkeen äiti pakotettiin vaihtamaan työpaikkaan vammaisten luo, ja paljon raskaamapaa, missä 51-vuotias joutuu nostelemaan isoja lapsia, jotka eivät osaa kävellä.
Terveisin Riihimäeltä!
Kumpaa äitisi toivoo, palkankorotusten joka leikataan pois verotuksella ja inflaatiolla vai lisää työväkeä työpaikkaan?
Sinänsä hoitoalalla on puute työntekijöistä, joten kyllä se 51 v työllistyisi muuallekin Rohkeasti vaan hakemaan muualta töitä . Kyllähän nyt rekrytoidaan jopa eläkeläisiä takaisin töihin.
Mihin muuten perustuu väite siitä, että hoitoalalla on pula työntekijöistä kun Suomessa on väestöön suhteutettuna harvinaisen paljon sairaanhoitajia, enemmän kuin missään muussa EU-maassa?
Melkein 60.000 hoitajaa on koulutusta vastaamattomissa hommissa. Eli ala on jo pitkään ollut sellainen, ettei koulutettu väki pysy siellä töissä vaan siirtyy sankoin joukoin muualle.
Jos palkat nostettaisi ja työoloja saisi parannettua, uskon että meillä nähtäisi ilmiö nimeltä ei mitään pulaa sairaanhoitajista.
Nykyiset työolot ja niistä maksettava matala korvaus saa äänestämään jaloilla valtaosan.Kansantaloudellisesti se palkkojen nostaminen nyt vain ei ole mahdollista. Deal with it.
Jos hoitajien palkkoja ei voida nostaa, mitä jos sitten laskettaisin hoitajien veroja? Esim ensimmäiset 6 kk vuodesta maksaisivat veroja samalla veroprosentilla kuin tähänkin asti ja toiset 6 kk veroprosentti olisi 0%?
Orpohan juuri ehdotti tuota palkansaajien verotuksen laskemista. Koska se nyt katsos pitää tehdä kaikille samalla, ei vain yhdelle ammattiryhmälle. Mutta se pitää sitten taloudessa kompensoida leikkauksilla jostain, joten sitten pitäisi leikata tukia.
Jos leikataan tukia, se voisi houkutella ihmisiä hakeutumaan hoitoalalle.
No onhan tuo paska palkka, mutta juttu on selvästi tehty negatiivissävytteiseksi. Aiheuttaa vain pahaa mieltä kun sanotaan että 2200€ ei riitä elämiseen, koska todella suuri osa kansalaisista joutuu tulemaan toimeen vielä paljon paljon vähemmälläk. Sairaanhoitajien palkat ovat törkeästi alakantissa työn vaativuuteen nähden, sehän tässä on ongelma, eikä se että rahalla ei pärjäisi.
Sitä paitsi aika huonopalkkainen sairaanhoitaja jos ei jää tuon enempää käteen. Tekee lienee virkaa, jossa iso osa töistä hoiva-avustajan tai lähihoitajan työtä.
PK-seudulla 2000€ nettopalkka on periaatteessa liian pieni. 3-4 tuhatta niin pärjää jo, muuten joutuu asumaan vanhassa kämpässä ja huonolla alueella.
Ymmärrän sinänsä hoitajan valitukset sillä olen sen tyyppinen ihminen kenen mielestä jopa lähihoitajille vois maksaa sen 5000€ nettona - verrattuna siihen että Tubettajat saavat mainostulojen takia 8000-9000€ nettona joka kuukausi. Puhumattakaan urheilijoitten ylipalkoista. Kaikki hoitoammatit ambulanssikuskeista poliiseihin ja palohenkilökuntaan ansaitsevat viisinkertaisen palkan nykyiseen verrattuna.
Hoitajia pitää palkata lisää ja siten vähentää heidän työtaakkaa, eikä nostaa heidän palkkojaan. Auttaako 1000 euron lisä palkkaan jaksamaan työssä paremmin tai tekemään parempaa jälkeä?
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikista kommenteista paistaa läpi se suomalainen peruskateus. Ei saa vaatia lisää liksaa. Hoitajan palkka on surkea. Piste. Koulutusaika on 3.5 vuotta mutta työ vaatii ihan jatkuvaa lisäkoulutusta. Myös vapaa-ajalla koska työaikana ei ehdi. Koko ajan on opiskeltava uusia lääkkeitä, laitteita, hoitomuotoja ym. Teen itse lääkäriltä siirrettyjä työtehtäviä päivittäin. Miksi lääkäri saa samasta työstä kolminkertaisen toimenpidepalkkion, minä en?? Eikä kukaan kyseenalaista tätä.
Mikä toimenpide ja mikä palkkio? Kyllä samasta työstä pitäisi sama maksaa! Peruspalkka on hyvä, mutta lisiä saisi olla työn raskauteen, likaisuuteen yms. enemmän ja isompia. Koskee tietenkin myös lähihoitajia, raskaimmat ja likaisimmat työt usein heillä.
Mun bruttopalkka on 2060e/kk eikä senttiäkään alle tai päälle. Liukuva työaika mikä tarkoittaa välillä 10h päiviä ja nämä sitten liu'utetaan takaisin tekemällä lyhyempää päivää, yksinkertaistettuna. Tästä ei saa palkkaa, työaika saa olla plussalla 30h ja miinuksella 15h.
Minulla ei ole työpuhelinta eikä palkkaan kuulu edes puhelinetu, käytän omaa puhelinta ja soitan omaan laskuun. Tästä olen sanonut esimiehelle joka tuumasi, että häneltäkin poistettiin puhelinetu.
Minun on lähes pakko kulkea autolla kun työpaikka sijaitsee hornantuutissa ja matka suuntaansa on 30km. Bussit ei kulje viereen vaan pitäisi rymytä pari kilsaa 1,5h bussimatkan jälkeen jonkun pusikon läpi tehdasalueelle (vilkkaan tien yli, ei suojatietä)
Kyseessä miesvaltainen ala.
Tästä huolimatta saan säästettyä jonkun 200e/kk. Miten ihmeessä tämä on mahdollista edes, että hoitajat elää kädestä suuhun? Joku ei täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitat suomalaisten kateudesta ja sitten siirryt kateellisena paasaamaan lääkäreiden palkoista...
Olihan täällä jo joku vaatimassa itselleen samaa palkkaa kuin pääministeri.
Tässä esimerkki ihmisestä, joka pitää muita vähempiarvoisina. Pääministerin työ on yhtä arvokasta, kuin pääministerin roskakorin tyhjäävän laitoshoitajan. Ja palkka pitäisi samanlainen olla. Jos muut työt eivät ole yhtä arvokkaita, niin lopetetaan kaikki se arvoton ja turhanpäiväinen työnteko. Katsotaan miten "yhteiskunta" sen jälkeen toimii, kun kukaan ei suostu olemaan muuta kuin pääministeri.
Ei jumankauta.
Eikö riitä elämiseen. No, sitten pitää varmaan vähän miettiä että miten elää. Etenkin jos on lapsiakin, niin niillehän valtio maksaa lapsilisiä....
Voi, raukkaa. Ei raha riitä elämiseen.
Mites luulet että sellaisilla rahaa riittää, joille jää käteen alle kaks tonnia. Tai ne joille jää käteen pari sataa... Joo mut nää jälkimmäiset onkin niitä kun nää kokoomuslaiset pitävät vaikka minä ala-arvoisina ihmisinä. Mites ne, joiden köyhyys on paljon sen syytä, että nämä huippuammattilaiset ovat tehneet mitä ovat tehneet.... ja nauravat vielä päälle, että juu.......
Tollasta p-skaa kehtaavat tuputtaa!
No, iltapäivälehti on propaganda-asialla, se on ymmärrettävä!
Haha!
Oma vika jos ei raha riitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äitini palkka 1800-2000 euron luokkaa, ja ylitöitä on pakko tehdä, josta ei saa lisiä. Äitini ei pysty enää vaihtamaan työtä sillä on 51-vuotias, eikä kukaan palkkaa sen ikäistä työhön. Hän on vammaisten päiväkodissa töissä, jossa saattaa olla välillä yli 20 lasta ja ainoastaan 2 aikuista. Aina sillä on kiireitä ja on aina liian vähän työntekijöitä, lapsiin verrattuna, ja + se että ne ovat vammaisia, niin niiden hoitaminen on 2 kertaa raskaampaa ja aikaa vievää, kuin normaalin lapsen hoitaminen. Äitilläni oli ennen hyvä työ, jossa oli paljon työntekijöitä ja hyvät olot, mutta tämän säästämis jutun jälkeen äiti pakotettiin vaihtamaan työpaikkaan vammaisten luo, ja paljon raskaamapaa, missä 51-vuotias joutuu nostelemaan isoja lapsia, jotka eivät osaa kävellä.
Terveisin Riihimäeltä!
Kumpaa äitisi toivoo, palkankorotusten joka leikataan pois verotuksella ja inflaatiolla vai lisää työväkeä työpaikkaan?
Sinänsä hoitoalalla on puute työntekijöistä, joten kyllä se 51 v työllistyisi muuallekin Rohkeasti vaan hakemaan muualta töitä . Kyllähän nyt rekrytoidaan jopa eläkeläisiä takaisin töihin.
Mihin muuten perustuu väite siitä, että hoitoalalla on pula työntekijöistä kun Suomessa on väestöön suhteutettuna harvinaisen paljon sairaanhoitajia, enemmän kuin missään muussa EU-maassa?
Melkein 60.000 hoitajaa on koulutusta vastaamattomissa hommissa. Eli ala on jo pitkään ollut sellainen, ettei koulutettu väki pysy siellä töissä vaan siirtyy sankoin joukoin muualle.
Jos palkat nostettaisi ja työoloja saisi parannettua, uskon että meillä nähtäisi ilmiö nimeltä ei mitään pulaa sairaanhoitajista.
Nykyiset työolot ja niistä maksettava matala korvaus saa äänestämään jaloilla valtaosan.Kansantaloudellisesti se palkkojen nostaminen nyt vain ei ole mahdollista. Deal with it.
Jos hoitajien palkkoja ei voida nostaa, mitä jos sitten laskettaisin hoitajien veroja? Esim ensimmäiset 6 kk vuodesta maksaisivat veroja samalla veroprosentilla kuin tähänkin asti ja toiset 6 kk veroprosentti olisi 0%?
Orpohan juuri ehdotti tuota palkansaajien verotuksen laskemista. Koska se nyt katsos pitää tehdä kaikille samalla, ei vain yhdelle ammattiryhmälle. Mutta se pitää sitten taloudessa kompensoida leikkauksilla jostain, joten sitten pitäisi leikata tukia.
Jos leikataan tukia, se voisi houkutella ihmisiä hakeutumaan hoitoalalle.
Ei niitä tukia saa leikata! Tarvitsen niitä, jotta on varaa käydä töissä.
Jos hoitajille eli myös lähihoitajille maksetaan nuo korotukset se tulee tarkoittamaan sitä että päiväkodeissa työskentelevät lähihoitajat tienaavat enemmän kuin opettaja ryhmässä ja enemmän kuin pk johtaja. Vai voidaako tuo rajat niin että muualla kuin sairaalassa työskentelevät eivät saa korotusta? Päiväkotien ja laitosten ohjaajista on moni lähihoitaja.
Jaa.. no silläpä yleensä mennään, mitä on. Itselleni jää käteen 1770. Siihen tottuu, ettei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin valitat suomalaisten kateudesta ja sitten siirryt kateellisena paasaamaan lääkäreiden palkoista...
Tässä esimerkki ihmisestä, joka pitää muita vähempiarvoisina. Pääministerin työ on yhtä arvokasta, kuin pääministerin roskakorin tyhjäävän laitoshoitajan. Ja palkka pitäisi samanlainen olla. Jos muut työt eivät ole yhtä arvokkaita, niin lopetetaan kaikki se arvoton ja turhanpäiväinen työnteko. Katsotaan miten "yhteiskunta" sen jälkeen toimii, kun kukaan ei suostu olemaan muuta kuin pääministeri.
Toisaalta pääministerin roskakorin tyhjentäminen on kevyt ja helppo työ,, jonka tekijän asioita ei repostella 24/7. Eikä hommasta ole mitään vastuuta. Pääministeriksi en ryhtyisi mistään hinnasta.
Jos palkkoja nostetaan vaaditun mukainen huomattava summa, mitä parannusta tai lisälaatua sillä saadaan maksajille (verovelvolliset) sekä kalliimpien palveluiden asiakkaille (potilaat, hoidon alaiseksi asetetut)?
Jos joku maksaa yhtäkkiä huomattavasti enemmän, pitää kyetä kertomaan, mitä suuremmalla summalla saa vastineeksi.
Nyt tuttavani 94v. muutti palvelutaloon, koska ei pärjää yksin kotona. Palvelun hinta on hänelle itselleen 7000,- kuukaudessa. (tällä hetkellä) Se on tähtitieteellinen summa, että saa sängyn, lämmitetyn huoneen ja ruoka-annoksen päivittäin, kerran viikossa pesu. Ei saanut kunnallista paikkaa, koska siellä ei ole tilaa ja etusija on pienen tai olemattoman palkan työvuosinaan tienanneilla. Vanhusten elinikäiset säästöt ja omaisuus kääritään yksityisten yritysten kassaan. Hoitokodista heitetään ulos, kun tili on tyhjä. (panttina piti maksaa muutaman kuukauden hoitomaksu)
Sairaanhoitajat, teistäkin tulee jonain päivänä vanhoja ja apua tarvitsevia. Kuka hoitaa, miten ja missä?
Miksi täällä keskustellaan riittääkö raha lasten kanssa? Eihän sitä palkkaa lasten mukaan lasketa. Mullakin yksi tuttu Facebolkisaa kirjoitti kuinka pieni palkka on kun on lapsia. Niin se on muillakin aloilla esim.vakaope saa käteen 2000 e kk, minullakin on lapsia!
Ja opettajat sun muu henkilökunta kunnissa eivät tuota korotusta tule hyväksymään.
Minulla jää käteen 1200 ja pärjään silti. Mielestäni tämä on pieni palkka, vaikka olenkin käynyt vain ammattikoulun. Saan kuitenkin rahaa myös säästöön.
Vierailija kirjoitti:
2200e nettohan on bruttona ~3200e. Tuosta valittaminen on huvittavaa, tuo on suomalaisen mediaanipalkka. Tuota vähemmän saa siis 50 % palkansaajista.
Jep. Mulla on tämä tilanne, brutto 3200€ ja netto tuon 2200€. Aikoinaan asuin lasten kanssa vuokralla. En saanut elareita, lapsilisät meni suoraan iltapäiväkerhomaksuun ja lopuilla maksettiin esim kausimaksut harrastuksiin ja ulkovaatteita, kenkiä jne. Vuokra sivukuluineen noin 900€, auto käytössä plus muut elämisen kulut, ja rahaa jäi säästöön kuukaudesta riippuen 50-400€. Ei me ulkomailla käyty, eikä ostettu luksusmerkkejä, mutta aivan hyvää elämää elettiin eikä tarvinnut laskea senttejä.
Kun opiskelin 1980-luvulla sairaanhoitajaksi, oli yhtenä keväänä hoitajien lakonuhka päällä. Muistan, kun silloin joku sanoi, ettei sairaanhoitajat tarvitse isompaa palkkaa, koska saavat aina rikkaan miehen. Olen nyt 60-vuotias eikä ole vieläkään rikasta miestä näkynyt. Nykyisin lääkäreistäkin yhä useampi on nainen eikä mies.
Vaihdoin alaa jo yli 20 vuotta sitten. Mun ei ole tarvinnut asua vuokralla sen jälkeen. Pystyin ostamaan asunnon, vaikka olin yksinhuoltaja. Asuntolainanikin on jo maksettu. Olen seurannut ikätovereitani, jotka ovat joutuneet jokaisen lapsen lähdettyä omilleen muuttamaan pienempään vuokra-asuntoon. Silti he maksavat yksiöistäänkin vuokraa enemmän kuin minä yhtiövastiketta.
Kyllähän tuo otsikon summa riittää niukin naukin elämiseen, mutta eipä paljon muuhun. Ei varsinkaan, jos haluaa valita asuinpaikkansa itse ja on lapsia. Tai sitten pitää olla hyvätuloinen puoliso.