"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikista kommenteista paistaa läpi se suomalainen peruskateus. Ei saa vaatia lisää liksaa. Hoitajan palkka on surkea. Piste. Koulutusaika on 3.5 vuotta mutta työ vaatii ihan jatkuvaa lisäkoulutusta. Myös vapaa-ajalla koska työaikana ei ehdi. Koko ajan on opiskeltava uusia lääkkeitä, laitteita, hoitomuotoja ym. Teen itse lääkäriltä siirrettyjä työtehtäviä päivittäin. Miksi lääkäri saa samasta työstä kolminkertaisen toimenpidepalkkion, minä en?? Eikä kukaan kyseenalaista tätä.
Aha, eli olet kateellinen lääkäreille. Olisi sitten varmaan kannattanut kouluttautua lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri ja minulla on kaksi teini-ikäistä lasta. Käteen jää palkasta 2100 e/kk ja elämme ihan mukavaa elämää.
On järjen köyhyyttä, jos väittää, ettei yli 2000 e/kk nettotuloilla muka pärjää. Silloin kannattaa mennä jonnekin taloudenhallinnan kurssille.
Asumiskulut lienee se suurin syy siihen ettei osa pärjää taloudellisesti. Ihmiset asuu liian kalliisti tuloihinsa nähden. Toki tämä asuinpaikka on valinta kysymys. Jopa tuppukylissä jossa omakotitalon ja saa muutamalla kymppitonnilla on hoitsuille työpaikkoja
Eli jätetään pk-seudun potilaat hoitamatta asumisen kalleuden ja palkkojen pienuuden vuoksi. Mikäs siinä, mulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi nostaa veroprosenttiani hoitajien palkkojen takia. Muutenkin kaikki hinnat noussut järjettömästi ja kohta pitäisi vielä maksella erikseen hoitajille lisää! Ei kiitos, katsotaan sitten kun tuleva lama on ohitse. Otetaan vaikka eutanasia käyttöön niin silläkin säästyy jo miljoonia, kun ei tarvitse väkisin pitää kuolevia ihmisiä hengissä.
Hienoa, aloitetaan eutanasia vaikka sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikista kommenteista paistaa läpi se suomalainen peruskateus. Ei saa vaatia lisää liksaa. Hoitajan palkka on surkea. Piste. Koulutusaika on 3.5 vuotta mutta työ vaatii ihan jatkuvaa lisäkoulutusta. Myös vapaa-ajalla koska työaikana ei ehdi. Koko ajan on opiskeltava uusia lääkkeitä, laitteita, hoitomuotoja ym. Teen itse lääkäriltä siirrettyjä työtehtäviä päivittäin. Miksi lääkäri saa samasta työstä kolminkertaisen toimenpidepalkkion, minä en?? Eikä kukaan kyseenalaista tätä.
Kouluttaudu toki lääkäriksi kun kerran hänen työtään, vastuutaan ja palkkaansa kadehtit. Mikä estää. Ai niin pitää olla fiksu, että pääsee ylipäätään opiskelemaan lääkäriksi...
Olen työtön ins, n. 60v, ei tule enää koskaan työllistymään, netto ansiosidonnainen n.1400€/kk ja pärjään.
Missä teidän hyvätulosten taloushallinta on, ilmeisesti sitä ei siis ole. Ja tiedetty on, että eläminen maksaa Kehä 3:n sisällä enemmän kuin sen ulkopuolella mutta voiko kaikkea mitata rahassa? Itse olen tyytyväinen tällä hetkellä elämääni, ei stressiä, verenpaineet kohdallaan, saa aamulla nukkua just niin pitkään kuin haluaa jne. Ja vanha kansan viisaus on, että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Pärjäilkää sisaret hennot ja valkoiset.
Ensin valitat suomalaisten kateudesta ja sitten siirryt kateellisena paasaamaan lääkäreiden palkoista...
Eli tähän mennessä sairaanhoitajat tällä palstalla ovat olleet kateellisia mm.:
- lääkärien palkoista
- Sanna Marinin palkasta
- työkyvyttömien ja työttömien tuista
Hyvin te vedätte!
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä lähes jokaisella alalla osaamista pitää päivittää kokoaika, se ei ole mikään hoitoalan erikoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita.
Ne lapsilisät nyt ei paljoa ole. Ei niillä saa kustannettua lapsista aiheutuvia kuluja. Lapsiperhe tarvitsee esim. isomman asunnon.
2200 euroa käteen yksinasuvalle riittää mainiosti. Lasten kanssa tilanne on ihan eri.
Ollaan muuten keskenämme samassa tilanteessa, eli olen kanssa maisteri ja ansaitsen vähemmän kuin tuo hoitaja. Enkä kadehdi häntä pätkääkään! Minulla on paljon mukavampi työ, ja yliopisto-opinnot koin etuoikeutena vain. Siis tykkäsin opiskelusta, asiat olivat kiinnostavia, eikä tulisi mieleenikään vaatia että kun nyt olen peräti viisi vuotta uurastanut niin minulle kuuluu parempi palkka.
Hoitoalalle en halua vaikka siellä olisi millaiset palkat.
Otsikon hoitaja sanoo, että palkka riittää niukin naukin elämiseen. Se siis riittää elämiseen. Mitään todellista ongelmaa ei siis ole. Halutaan vain lisää palkkaa, koska mä haluuun.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi nostaa veroprosenttiani hoitajien palkkojen takia. Muutenkin kaikki hinnat noussut järjettömästi ja kohta pitäisi vielä maksella erikseen hoitajille lisää! Ei kiitos, katsotaan sitten kun tuleva lama on ohitse. Otetaan vaikka eutanasia käyttöön niin silläkin säästyy jo miljoonia, kun ei tarvitse väkisin pitää kuolevia ihmisiä hengissä.
Ai, mä taas maksan mielelläni veroja hoitajien palkkojen vuoksi, mutta en ilmastosekoilun, etelä-Euroopan rahoittamisen, kehitystyhteistyön, yritystukien tai koronatukien vuoksi. Mitäs te muuten näistä henkilökohtaisesti hyödytte?
Nouskoon hoitajien palkka kuinka monta tonnia tahansa, kunhan minun ei tarvitse eurollakaan osallistua sen kustantamiseen eikä valtion ottaa lisävelkaa sen ylläpitämiseen.
Suomessa maksetaan jo kaikesta aivan tarpeeksi veroja ja jatkuvasti tehdään leikkauksia, jotka ovat yleensä tavallisilta kansalaisilta pois. Johonkin se raja on vedettävä.
Ja polttoaineiden hintoja ei sitten koroteta hoitajien takia kiitos!!
Elatusmaksut verovähennys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Varmaan aprillia. Jos on kaksi lasta saat elatusmaksut niistä ja lapsilisät päälle joka kuukausi joten valehtelet tulosi. Meillä on aina naiset ja miehet tehnyt työtä ja hoitanut kotinsa kyllä noin suurella palkalla pystyy elämään ja enemmistö pienituloisista saa käteen 1000-1600€ kk ja siitä asumiskulut. Erikoista että myös työttömät pärjää 600€ kk tai eläkeläiset 800-1400€ kk miinus asumiskulut.Ehkä kyse onkin laskutaidon puutteesta ettei osaa laskea edes tulojaan oikein.
Vuoroviikkoasumisessa lapsilisät jaetaan ja kumpikaan ei maksa elatusmaksuja. Meillä asia on ratkaistu niin että me molemmat vanhemmat ja kaikki neljä isovanhempaa olemme lahjoittaneet lapsille sen 4999 euroa/3 vuotta osakeostoihin eli joka vuosi laitettu reilu tonni kukin lapsille. Ei tarvitse maksaa elatusmaksuja eikä lasten kuluja kun osingot niistä menevät lasten tileille ja lapset saavat sitten opiskelemaan lähtiessään osakesalkut ja niistä tulevat osinkotuotot opiskeluaikojen toimeentulon jatkeeksi. Ei niin paljoa että veisi työhalut mutta mahdollistaa elämisen opiskeluaikoinakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä palstalla valitetaan, kun ihmiset vaativat elämisen arvoista palkkaa työstään?! Se tiedetään, että kukaan ei tee työtä rakkaudesta työhön, vaan rahasta. Jos tekisit kuukaudessa 40h/vko työtä ja saisit palkaksi tasan 0€, niin tekisitkö töitä? Et. Itse tienaan bruttona vuodessa sen mitä Sanna Marin saa verotuloista nettona kuukaudessa. Sanna Marin ostelee miljoonataloja veronmaksajien rahoilla, ja saa kuukaudessa enemmän käteen kuin mitä moni työläinen vuodessa, ja kehtaatte vielä valittaa siitä, että työläiset valittavat palkkansa pienuudesta!! Kyllä olette pa*kamaisia ihmisiä. Itse en omalla palkallani edes Suomessa eläisi, enkä todellakaan elätä perhettäni palkallani! Joudun turvautumaan TUKIIN kuukausittain, että pystyn edes pysymään hengissä Suomessa! Huom hengissä, en elämään. Ja kyllä, olen täysiaikaisesti ja vakituisesti palkattu. Tälläisessä maassa te ja me asumme!! Palkka ei riitä edes hengissä pysymiseen!!! Ja sitten vielä saa päälle vi**uilua ja valitusta siitä, että vaatii palkkaa jolla pystyy elämään. Hävetkää!
Siis olet sairaanhoitaja, eli saat koko maan mittakaavassa mediaanipalkkaa (googlaa jos et tiedä mikä se on, etkä pysty elämään sillä? Ja olet niin tyhmä ettet tajua, että noin puolet suomalaisista joutuu elämään tuota PIENEMMÄLLÄ palkalla?
Häpeä.
Ja olet niin tyhmä, ettet tajua etten ole hoitaja. Olen työläinen, joka tukee työläisiä ja heidän toimiaan työssäkäynnin arvoiseen palkkaan. Häpeä sinä, joka valitat lakoista ja palkkavaatimuksista, muttet uskalla sanoa sanaakaan Sanna Marinin törkeistä verorahoilla ylläpidettävistä palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen insinööri ja minulla on kaksi teini-ikäistä lasta. Käteen jää palkasta 2100 e/kk ja elämme ihan mukavaa elämää.
On järjen köyhyyttä, jos väittää, ettei yli 2000 e/kk nettotuloilla muka pärjää. Silloin kannattaa mennä jonnekin taloudenhallinnan kurssille.
Asumiskulut lienee se suurin syy siihen ettei osa pärjää taloudellisesti. Ihmiset asuu liian kalliisti tuloihinsa nähden. Toki tämä asuinpaikka on valinta kysymys. Jopa tuppukylissä jossa omakotitalon ja saa muutamalla kymppitonnilla on hoitsuille työpaikkoja
Eli jätetään pk-seudun potilaat hoitamatta asumisen kalleuden ja palkkojen pienuuden vuoksi. Mikäs siinä, mulle sopii.
Ja edelleen, te sairaanhoitajat saatte keskipalkkaa. Pitää olla taloudenhallinnassa tosi pahoja ongelmia jos sillä ei pärjää, kun valtaosa suomalaisista pärjää sillä, myös pk-seudulla. Mutta ilmeisesti haluaisitte itsellenne lääkäreiden tulot tai pääministerin tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mä taas maksan mielelläni veroja hoitajien palkkojen vuoksi, mutta en ilmastosekoilun, etelä-Euroopan rahoittamisen, kehitystyhteistyön, yritystukien tai koronatukien vuoksi. Mitäs te muuten näistä henkilökohtaisesti hyödytte?
En hyödy niistä mitään, mutta minkä minä sille voin mihin maksamani verot kulutetaan. Tarkoitin etten halua näiden turhien kulujen lisäksi maksaa palkankorotus-veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hoitajalla tulee tilille joka kuukausi 2200 euron lisäksi lapsista rahaa. Käytössä on nettona lähemmäs 3000 euroa, ehkä 2800.
Miten se ei riitä säädylliseen elämään? Ehkä jos asuu jossain VVO:n tai SATO:n ylihintaisessa luukussa (joista suuren osan asukkaiden vuokrista maksaa sosu), ajaa kalliilla leasing autolla ja syö noutoruokaa sekä ostelee jatkuvasti uutta rojua.
Mistä se raha lapsista tulee?
Etkö ole koskaan kuullut lapsilisistä ja elatusavusta?
Lapsilisät on Max 300 e yh-korotuksella ja elatusapu kelalta 280 e kahdesta muksusta. Tosin jutusta ei selvinnyt oliko edes kyseessä yh. Ei olla vielä lupaamassasi kolmessa tonnissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi, mutta olemme mieheni kanssa diplomi-insinöörejä, joiden on töiden takia pakko asua pk-seudulla. Saamme käteen molemmat vain vähän tuota enemmän ja meillä on kaksi pientä lasta. Teemme vaativaa asiantuntijatyötä, jossa työmme vaikuttaa satojen ihmisten henkeen. Emme ole aiemmin tajunneet valittaa, mutta aionkin alkaa ajamaan diplomi-insinöörien lakkoa.
No te olette palkkakuopassa vai oletteko julkisella töissä? Huonosti palkatulla alalla? Tai ette osaa vaatia itsellenne kuuluvaa palkkaa?
Oma tyttäreni ei ole vielä edes kandi ja hänelle tarjotaan jo 4200€/kk työsopimusta. Osa-aikaisesti on ollut töissä opintojen ohella nyt kolme vuotta, 40-60% työajalla alkuun ja nyt viimeisen vuoden 80% työajalla. Sen verran siis työkokemusta kertynyt ja nyt on 21v ja täysiaikaisesta työstä tarjotaan tuo 4200€, kun etsii nyt uutta työpaikkaa ja on vähän oppinut hinnoittelemaan itsensä. Tällä hetkellä saa 3800€/kk mutta hakee nyt haastavampia ja monipuolisia tehtäviä ja ennen kaikkea työnantajaa, jolla on paremmat henkilöstöedut.
Vielä puoli vuotta sitten tytär sai 2800€/kk. Ei ollut palkka noussut sitä mukaa kun osaaminen oli kehittynyt ja työnantaja kyllä härskisti käyttää hyväksi, jos ei osaa pitää puoliaan. Sai palkkaansa 1000€ korotuksen kun häntä oltiin rekryämässä toiseen firmaan ja samaan aikaan oli työkaverikin lähdössä pois. Tuli sauma puristaa kunnon palkankorotus, kun työnantaja oli joutumassa kiipeliin, jos kaksi työntekijää lähtee samalla ovenavauksella.
Sairaanhoitajilla ei oikein tällaista neuvotteluvaraa ole, mutta DI neuvottelee palkkansa itse ja voi vaikuttaa omaan palkkakehitykseensä. Toki uran alussa se palkka voi olla vaatimaton, minunkin tytär sai alkuun tuntipalkkaa, joka vastasi alle 2000€/kk palkkaa. Tämä on ihan tavallinen palkka IT-alalla ensimmäisessä työpaikassa tai kesätöissä. Osaamisen myötä se palkka nousee, mutta täytyy siinä itsekin olla aktiivinen eikä vain kiltisti puurtaa ja luottaa, että kyllä se työnantaja huomaa ja nostaa palkkaa.
Onkohan ihan tavallinen palkka ict-alan ensimmäisessä työpaikassa?
Itsellä 20 vuoden työkokemus yhdestä suomen suurimmista alan yksityisistä työllistäjistä, tuhansia työntekijöitä. Alkuvuodesta käydyissä paikallisissa työehtoneuvotteluissa suurin osa työntekijäistä sai 30€ korotukset kuukausipalkkaansa - mikä työnantajan mukaan vastasi 0,8% korotusta. Tuosta voi helposti laskea että firman kaikkien työntekijöiden keskimääräinen kk-palkka on 3750€/kk ja siinä on mukana toimitusjohtajat, juuri taloon tulleet juniorit kuin ne yli 30v talossa olleet erityisosaajaat ja nörttispesialistit. Isolla osalla akateeminen loppututkinto ja lopuillakin vähintään amk-tutkinto. Normaalit 5 viikon vuosilomat.
Tuo vähän perspektiiviä myös hoitajien palkkavaatimuksiin.
Kiinnitin kommentissasi huomioni isoon firmaan. Tällä alalla ns "kannukset hankitaan" yleensä isoissa firmoissa. On arvostetumpaa aloittaa työuransa isossa tunnetussa firmassa kuin pk-yrityksessä. Jos isossa firmassa ei merkittävästi etene asemassaan ylöspäin, ei palkkakaan nouse merkittävästi. Pk-yritykset taas joutuvat kilpailemaan osaajista suurten yritysten kanssa ja sen vuoksi pk-yritysten on lähes välttämätöntä houkutella sekä paremmalla palkalla että muilla työsuhde-eduilla työntekijöitä. Olen työskennellyt sekä isossa kainsainvälisessä it-alan firmassa, keskisuuressa että pienessä. Ja täällä pienessä mulla on huomattavasti parempi palkka ja muutkin työsuhde-edut kuin kahdessa aiemmassa. Isossa firmassa tein töitä 4 vuotta ja keskisuuressa 1,5 vuotta.
2200 muka ei riitä?? Itse olen insinööri ja en saa edes tuota.Nyt on kyllä hoitajien ahneus mennyt yli
Hienoa, aloitetaan eutanasia vaikka sinusta.