Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
2061/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nillittäjät ovat niitä jotka elävät yli varojensa... pitää olla sitä ja tätä, kolme koiraa, kaksi kissaa, kolme lasta, kaksi autoa... ja alkoholiakin kuluu suuria määriä koska pitäähän sitä skumppapullokin ostaa.. vuokra 1000 e kk... Suomen ulkopuolelle pitää päästä useasti joka vuosi... jne. 

Vierailija
2062/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töissä erikoissairaanhoidossa HUS:ssa, ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto muuttaa mihinkään maakuntiin. Tai kyllä yksittäiselle hoitajalle on realistinen vaihtoehto mutta nykytilanteessa ei ole yhteiskunnalle kovin kannattavaa että Uuden Lastensairaalan tai Meilahden sairaalan hoitajat muuttavat jonnekin pikkupaikkakunnalle ja menevät siellä töihin terveyskeskukseen. Hoitajapula jo valmiiksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Edes minä en saa asumistukea lähihoitajan palkalla joten tuskinpa sairaanhoitajan palkoilla mitään asumistukea maksetaan...

Vierailija
2064/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot on hyvät mutta ei niin hyvät että olisi oikeasti varaa elää kuin varakkaat niin eihän ne omat tulot enää riitä kun kulissin pystyttäminen ja ylläpito maksaa. Pitää katsos esittää rikkaampaa kun oikeasti on että pystyy pitää itseään parempana kuin muut

Vierailija
2065/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?

Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.

Edes minä en saa asumistukea lähihoitajan palkalla joten tuskinpa sairaanhoitajan palkoilla mitään asumistukea maksetaan...

Minä en saa työttömänäkään asumistukea.

Vierailija
2066/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on töissä erikoissairaanhoidossa HUS:ssa, ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto muuttaa mihinkään maakuntiin. Tai kyllä yksittäiselle hoitajalle on realistinen vaihtoehto mutta nykytilanteessa ei ole yhteiskunnalle kovin kannattavaa että Uuden Lastensairaalan tai Meilahden sairaalan hoitajat muuttavat jonnekin pikkupaikkakunnalle ja menevät siellä töihin terveyskeskukseen. Hoitajapula jo valmiiksi...

Maakuntaa se Uusimaakin on. Ja se ulottuu paljon Helsinkiä laajemmalle. Tekosyitä tietty voi aina keksiä, miksi ei voi muuttaa halvemmille seuduille.

Vierailija
2067/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin vaikka valmis maksamaan lisää veroja ja tekemään enemmän työtä, jos saisin samalla lupauksen, että krooninen, vuosikymmenen kestänyt jatkuva valitus loppuisi!

Onhan tämä nyt siis ihan täydellisen absurdin hauskaa.

Hoitajat valittaa lehdissä, tvssä, radiossa. 

Kaikki on paskaa ja kusta - työnantaja, asiakkaat, palkka ja omaiset.

Näin tohtorina on ollut kiusallista varsinkin huuto korkeakoulutuksesta. Itse menin opiskelemaan ennen amk. reformia. Siis oppilaitos muuttui opistoksi ja nyt se on yhtäkkiä joku ajatushaumo.  En tiedä onko se huonoa itsetuntoa vai jotain itsensäkorostamisen tarvetta. Eikö se rautaisena ammattilaisena olo riitä?

Puhutaan Norjan palkoista. Puhutaan vain: esim. siivooja myös tienaa varsin kohtuulliseksi ja se klassinen pizza ja iso olut maksaa 100e.

Puhutaan insinöörin palkoista/koulutuksesta. Miksi ei puhuta muista samantasoisista koulutuksista julkisella sektorilla, josta valmistuu tiettyyn ammattin, kuten poliisit ja pelastajat.  Sama spesifi koulutus, julkinen sektori, vuorotyö...väkivaltaa, ruumiita, eritteitä.

Valittavatko he julkisuudessa?

M - R -Rytkönen on rikkonut jo niin montaa työmarkkinoiden kirjoittamatonta sääntöä, että hän on varmaankin vajonnut oman somen käyttönsä myötä jonkinlaiseen hybrikseen, josta ei ole paluuta. 

Neuvottelujen päättämiseksi kenkää siis hänelle ja Silja Paavolalle.  Joku kokenut nainen puikkoihin hoitamaan loppuun työehtoneuvottelut - ehkä 0,3 prosenttia jo nyt sovitun työehtosopimuksen päälle.

Tasa- -arvon vuoksi joku 43 - vuotias sairaanhoitajataustainen- mies palauttamaan luottamus järjestöön ja ennen kaikkea itsearvostus - ja kunnioitus takaisin alalle.    Ammattijärjestöt ja hoitajat ihan itse voivat rafkektoida, miksi alalla ei ole veto - pitovoimaa.

Vierailija
2068/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on säästöjä... olisi hirveää olla tilanteessa missä ei ole varmuutta saako kaikki maksettua... Siis että silmät kiiluen odottaa sitä tilipäivää kun rahat kilahtaa tilille että voi maksaa ne perusmenotkin... Mieluummin tilillä ylimääräistä kun liian vähän.

Vierailija
2069/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS:in toimipisteitä on mm. Vantaalla, Espoossa, Porvoossa, Lohjalla, Järvenpäässä ja Hyvinkäällä. Kehyskunnissa sairaanhoitaja voi hyvin mennä töihin muuallekin kuin arvon erikoissairaanhoidon halveksimaan terveyskeskukseen. Työpaikkoja on lisäksi mm. yksityisillä lääkäriasemilla, vanhusten hoivassa, mielenterveys- ja päihdetyössä ja lastensuojelussa. Niissä ihan kaikissa on hoitajapula. 

Vierailija
2070/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTKU ME OLLAAN HOITAJII JA ALIARVOZTETTUI!!! PITÄÄ SAADA LISÄÄ LIKZAA!!! ET OLIZ VARAA KÄYDÄ MATKOIL JA OSTELLA LOISVlTTUNlA. 

Vierailija
2071/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (yksin eläjällä) jää hanskaan noin 2200e/kk. Se riittää just ja just elämiseen. Mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai matkustella ulkomaille, jos Viroa ei lasketa mukaan. Lentokoneella matkustettu lomalle viimeksi 9 vuotta sitten. En polta, juo alkoholia tai käytä muitakaan päihteitä. Säästöön voi hyvänä kuukautena jäädä korkeintaan 50e, yleensä ei sitäkään. Asumiskulut vievät 70% palkasta, loput menevät laskuihin sekä ruokaan. Pitäisi saada tuplaten käteen, että olisi edes joskus mahdollista tehdä jotain kivaa. Tällä 2200e/kk siihen ei ole mahdollisuutta tässä elämässä.

Vierailija
2072/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla (yksin eläjällä) jää hanskaan noin 2200e/kk. Se riittää just ja just elämiseen. Mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai matkustella ulkomaille, jos Viroa ei lasketa mukaan. Lentokoneella matkustettu lomalle viimeksi 9 vuotta sitten. En polta, juo alkoholia tai käytä muitakaan päihteitä. Säästöön voi hyvänä kuukautena jäädä korkeintaan 50e, yleensä ei sitäkään. Asumiskulut vievät 70% palkasta, loput menevät laskuihin sekä ruokaan. Pitäisi saada tuplaten käteen, että olisi edes joskus mahdollista tehdä jotain kivaa. Tällä 2200e/kk siihen ei ole mahdollisuutta tässä elämässä.

Pitäiskö etsiä halvempi kämppä? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Tässä esimerkki minun elämästä kun nettopalkkani on 2150e:

asuntolaina/vastike yht 520e

autonkulut + bensa 200e

ruoka 250e

vakuutukset noin 20e 

Pakollisten kulujen jälkeen jää yli tonni hupailurahaa, matkustelen ja shoppailen usein. Täytyy olla jotain pahasti vialla, jos ei pärjää 2000e palkalla.

Vierailija
2073/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hullu maksaa asumisesta 1500e jos palkka on 2200e. Ihan oma syy.

Vierailija
2074/2121 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut.

Korvaako nuo toisen aikuisen/vanhemman tuhansien tulot?

Ei.

Lapsilisä noin 100e

YH-korotus noin 20e.

Näistä 120e ei ole korvaajaksi YH eivätkä ne korvaa 2 vanhemman tuloja.

Vierailija
2075/2121 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä nillittäjät ovat niitä jotka elävät yli varojensa... pitää olla sitä ja tätä, kolme koiraa, kaksi kissaa, kolme lasta, kaksi autoa... ja alkoholiakin kuluu suuria määriä koska pitäähän sitä skumppapullokin ostaa.. vuokra 1000 e kk... Suomen ulkopuolelle pitää päästä useasti joka vuosi... jne. 

Meillä on 6 lasta ja ei oo varaa tehdä mitään, kun yksi lapsista aloittaa koulun ja ei suostu käyttämään isoisän vanhaa pilkkireppua koululaukkuna.

Isoon ääneen valitetaan Särkänniemen kalliista lipuista, mutta unohdetaan itse on tehnyt valinnan perhekoosta. Lapset ovat rikkaus, mutta mukava lapsuus. Ei ollut ikinä rahaa mihinkään, äidillä aina pulla uunissa.

Vierailija
2076/2121 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?

Joo taitaa olla nyt sinkut huutelemassa kyllähän tuo sinkulle riittää. Lapsiperheessä ei mitenkään.

Alsellisperheille on jos jonkinmoisia tukiaisia ja alennuksia. Sinkkutaloudet joutuu maksamaan kaikesta kalleimman mukaan.

Vierailija
2077/2121 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjaus 2077:ään. Lapsellisperheille

Vierailija
2078/2121 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakuntaa se Uusimaakin on. Ja se ulottuu paljon Helsinkiä laajemmalle. Tekosyitä tietty voi aina keksiä, miksi ei voi muuttaa halvemmille seuduille.

Ja sitä paitsi esim. Keski-Suomessa on hoitajilla paremmat palkat kuin HUS:issa. Ja elinkustannukset halvemmat.

Vierailija
2079/2121 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittä jää niukin naukin käteen..jeps ymmärrän pointin mutta myös itse kosmetologi-myyjänä särähtää korvaan tuo rahasumman valitus kuitenkin kuinka vähäinen ja uhriudutaan kun muut eivät saisi yhtä niukkoja tässä maassa tai vähemmän. Itse saan vähemmän josta myös jää käteen alle tuon summan. Hyvin ollaa pärjätty kun oppii myös säästään, 1400-1600€ palkalla. Ylimääräisiä ei tule ostella kun palkat nyt on mitä on ja hinnat nousee jatkossakin palkkojen alentuessa. Tälläistä tämä hyvinvointi on. Ihmisiä burn outtaa varmasti enemmän kun vapaa aikaakaan ei ole täysien tuntien työnteon ja rahan jälkeen.

Vierailija
2080/2121 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 6 lasta ja ei oo varaa tehdä mitään, kun yksi lapsista aloittaa koulun ja ei suostu käyttämään isoisän vanhaa pilkkireppua koululaukkuna.

Isoon ääneen valitetaan Särkänniemen kalliista lipuista, mutta unohdetaan itse on tehnyt valinnan perhekoosta. Lapset ovat rikkaus, mutta mukava lapsuus. Ei ollut ikinä rahaa mihinkään, äidillä aina pulla uunissa.

Olen samaa mieltä perhekoosta. Silloin ei voi hankkia lapsia jos ei ole varaa tai se on ymmärrettävä ettei ole rahaa elättää kuutta vanhempien lisäksi ellet ole miljonääri tai vähintään joku johtaja.