Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."

Vierailija
01.04.2022 |

Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".

"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."

Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.

Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...

Kommentit (2121)

Vierailija
2101/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Minkähänlaisia vaatteita? Entä minkälaista ruokaa syötte?

Olen eri mutta olisiko vaatteet tarkoituksenmukaisia ja keliin sopivia?

Jos brändiä pitää olla on silloin kohtalona herkästi köyhyys ja velkaantuminen

Ruoka taas ei ole niin kallista kuin rummutetaan, mutta valmisteet ovat ja herkut varsinkin, ihmiset vain ovat valmiit maksamaan viihteestä ja sipsit sekä purilaiset ovat viihdettå ei ruokaa

Vierailija
2102/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.

Hyvin on varaa ostaa vaatteita.

Minkähänlaisia vaatteita? Entä minkälaista ruokaa syötte?

Ihan tavallista kotiruokaa syödään ja kaupasta ostan vaatteet, en käy kirpparilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2103/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole asuntovelkoja ollenkaan? Niihin menee pitkä euro kuussa.

Vierailija
2104/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä "lue insinööriksi, niin tienaat" oikein tulee? AMK inssinä sähkö, lvi ja raksainssinä tienaat jotain 3500€/kk n. 10 v kokemuksella ja verojen jälkeen tämä on jotain 2300-2500€ riippuen veroprosnetista, konetekniikan ja metsäinssinä olet onnekas, jos edes saat oman alan töitä. Paperi-inssi tienaa hyvin, jos saa töitä. IT-inssit tienaa ohjelmistoalalla yleisesti hyvin, tietoliikennepuolella ei niinkään. Automaatio- ja energiatekniikan inssit voi tienata hyvin riippuen työpaikasta. AMK.n tuotantotalouden insseistä en tiedä.

Dippa puolella tuon sähkö, lvi ja raksa laahaa perässä ja tienaavat jotain 300€/kk enemmän kuin AMK inssit. Muut tienaavat selvästi enemmän kun AMK inssit ja God tier on Aallon kuuluisa tuotantotalouden DI ja sivuaineena joku ohjelmistotekniikka, niin kyllä 5-10 v kokemuksella 8000€/kk ole mikään ihmeellinen summa.

Mutta loppupäätelmä on kuitenkin, että perus inssit ei tienaa nyt mitenkään älyttömästi.

Vierailija
2105/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka on eri asia kuin brutto. Minun bruttopalkkani on ~5000e/kk ja nettona käteen tulee 2200 jollei ole jotain poikkeuslisiä.

Puhut paskaa. Minulla on brutto noin 600 enemmän ja nettona tulee 3700, eli 1500 € enemmän.

Veroprosentin täytyy olla vedetty todella korkeaksi, jos 5000€ tuloilla tulee 2200 käteen. Siinä tapauksessa on tosi muhkeat palautukset. Olisko näppäilyvirhe ja oikea summa 3200 €?

Vierailija
2106/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä "lue insinööriksi, niin tienaat" oikein tulee? AMK inssinä sähkö, lvi ja raksainssinä tienaat jotain 3500€/kk n. 10 v kokemuksella ja verojen jälkeen tämä on jotain 2300-2500€ riippuen veroprosnetista, konetekniikan ja metsäinssinä olet onnekas, jos edes saat oman alan töitä. Paperi-inssi tienaa hyvin, jos saa töitä. IT-inssit tienaa ohjelmistoalalla yleisesti hyvin, tietoliikennepuolella ei niinkään. Automaatio- ja energiatekniikan inssit voi tienata hyvin riippuen työpaikasta. AMK.n tuotantotalouden insseistä en tiedä.

Dippa puolella tuon sähkö, lvi ja raksa laahaa perässä ja tienaavat jotain 300€/kk enemmän kuin AMK inssit. Muut tienaavat selvästi enemmän kun AMK inssit ja God tier on Aallon kuuluisa tuotantotalouden DI ja sivuaineena joku ohjelmistotekniikka, niin kyllä 5-10 v kokemuksella 8000€/kk ole mikään ihmeellinen summa.

Mutta loppupäätelmä on kuitenkin, että perus inssit ei tienaa nyt mitenkään älyttömästi.

Amk:n tuta-insinöörinä tienaan 5900-6600 €/kk, riippuen bonuksista. Asiantuntijana, en esimiehenä.

Vierailija
2107/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää nettona ~5000€/kk käteen, pystyn reissaamaan, ostelemaan asioita ja tekemään suunnilleen mitä haluun, lukuunottamatta ferrareiden ja kämppien ostelua käteisellä.

Mutta se on se syy minkä takia oon tehny paljon duunia ja opiskellu että oon työssä josta saan tätä liksaa, lähitulevaisuudessa tavoitteet 9000-10000€/kk.

Mutta että hoitajan liksalla pitäis pystyä tekemään samaa? Minkä takia? Vaikka hoitajan hommissa paljon töitä varmasti tehdäänkin, vaatimukset työhön pääsyyn on ihan eri luokkaa kuin esim. omassa työssä.

Luultavasti nykyään instan takia kun näkee että kaikki lomailee ja tekee kaikenlaista, niin nyt pitäis sit kaikista duuneista saada liksa jolla pystyy sitä tekemään.

Vierailija
2108/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nettotulot 2000€/kk. Lisäksi saan lapsilisän (kuten kaikki lapsiperheet) ja elatustuen noin 160€/kk.

Asun omakotitalossa, asuntolainaan ja asumiseen menee noin 1000€/kk kaikkineen. Voisin tästä tinkiä mutta ei ole tarvinnut. En todellakaan koe olevani köyhä, jos nyt en rikaskaan.

Nautin elämästäni pienemmässä kaupungissa ruuhka-Suomen ulkopuolella. Kyllä hoitajanakin voi elää mukavasti, kun valitsee työnsä ja asumisensa huolella. Nyt on työpaikkojen suhteen varaa valita.

En tee vuorotöitä, joten palkka jää pienemmäksi kuten myös työn rasittavuus.

Vierailija
2109/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä järkeä on tässä. Mun brutto on 2200 e ja saan käteen 2000 e. Mitä hyötyä on tienata 5000 e, jos käteen jäävä palkka on lähes sama kuin yli puolet vähemmän tienaavalla..

5000 e jää kyllä käteen 3200-3700 e. Ja eläkettä saa yli 2000 e jos palkka on hyvä.

Vierailija
2110/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on töissä erikoissairaanhoidossa HUS:ssa, ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto muuttaa mihinkään maakuntiin. Tai kyllä yksittäiselle hoitajalle on realistinen vaihtoehto mutta nykytilanteessa ei ole yhteiskunnalle kovin kannattavaa että Uuden Lastensairaalan tai Meilahden sairaalan hoitajat muuttavat jonnekin pikkupaikkakunnalle ja menevät siellä töihin terveyskeskukseen. Hoitajapula jo valmiiksi...

Juuri näin. Jos haluaa olla esim sydänkirurgisella niin ei kannata muuttaa jonnekin hornaan ja päätyä tk:seen jos on kiinnostunut esh:sta.

Vierailija
2111/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö mielessä että koko juttu voi olla ihan lavastettu trolli ja että joka iikka pääsee pienellä palkallaan pärjäämisellä nyt pätemään. Lankesitte siihen ansaan jos alkoi ärsyttämään. Samalla sai mainostajat näkyvyyttä.

Itse vedän neljä tonnia ja päivärahat päälle. Sniidaamalla minäkin yritän pärjätä päivärahoilla niin palkka jää säästöön, ostan sitten jonkun halpis kämpän niin pääsen vastikkeelle ja asumisen kulut pienenee. Tai laitan erotuksen vuokraan verrattuna säästöön ja kerään vähitellen toisen halpis kämpän joka vuokralle jolloin tuotto ylittää jo asumisen kulut ym. Missään vaiheessa en haaveillut hoitoalasta eikä sen palkat tulleet yllärinä kun kyllä minullekin palkka ratkaisee. Vakuutukset kunnossa niin voi rampata yksityisellä. Eläkettä kertyy ja vapaaehtoistakin maksan, kaveripiirin sosiaalipummit toimivat oikein hyvinä moottoreina. Näitä juttuja voi kaikki kehitellä kun laittaa elämän remonttiin eikä tyydy mihin vain.

Vierailija
2112/2121 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on töissä erikoissairaanhoidossa HUS:ssa, ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto muuttaa mihinkään maakuntiin. Tai kyllä yksittäiselle hoitajalle on realistinen vaihtoehto mutta nykytilanteessa ei ole yhteiskunnalle kovin kannattavaa että Uuden Lastensairaalan tai Meilahden sairaalan hoitajat muuttavat jonnekin pikkupaikkakunnalle ja menevät siellä töihin terveyskeskukseen. Hoitajapula jo valmiiksi...

Juuri näin. Jos haluaa olla esim sydänkirurgisella niin ei kannata muuttaa jonnekin hornaan ja päätyä tk:seen jos on kiinnostunut esh:sta.

Turha sitten valittaa palkasta. Katsos kun HUS:issa on tunnetusti pienemmät palkat kuin esim. siellä hornan tk:ssa peruspalkka nykyisin. Ja elinkustannukset pienemmät.

T. Pikku tk:n ihan hyvin toimeentuleva sairaanhoitaja

Vierailija
2113/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä järkeä on tässä. Mun brutto on 2200 e ja saan käteen 2000 e. Mitä hyötyä on tienata 5000 e, jos käteen jäävä palkka on lähes sama kuin yli puolet vähemmän tienaavalla..

5000 e jää kyllä käteen 3200-3700 e. Ja eläkettä saa yli 2000 e jos palkka on hyvä.

Mulla on 5500/kk palkka ja siitä jää käteen kommunistien ryöstelyn jälkeen 3500e nettona.

Vierailija
2114/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun edullisessa kaksiossa vuokralla, vuokra vähän reilu 1200. Kolmiossa vuokra on isompi, jos on kaksi lasta, heillä on varmaan neliö.

Ympärivuorokautinen päiväkoti. Täytyy siis olla auto, koska niitä ei ole joka nurkalla.

Hoitajalla ei ole varaa omistusasuntoon. Autolainaan ja kaskoon on pakko olla. Myös bensaan. Ruokaan. Kännyköihin. Vakuutuksiin. Koulukirjoihin. Vaatteisiin. Luistimet, sukset, uimapuvut, ym mitä koulu vaatii.

Herranen aika, mikä vuokra! Ikinä en suostuisi maksamaan mistään kaksiosta tuommoista vuokraa. Tuolla summallahan makselisi jo kevyeati asuntolainaa pois. Täällä pienemmässä kaupungissa on hoitajan paikkoja auki pilvin pimein ja rivarikolmion vuokra on 750 e/kk.

Vierailija
2115/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää käteen 2100€ kun palkka 2600.. puolisolla jää 2500 kun palkka 4500. Ja mätkyjä tulee...

Jotta nostetaan vaan hoitajien palkkoja. Saadaan valtion kassaan enemmän veroja ja hoitajille(myös minä) ohuempi palkkapussi 😅🤣

2116/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa nyt ei edes kannata tienata kovin paljoa yli 3000€. Suurin osa menee vaan veroihin ton jälkeen.

Ja lisäksi ei ne tulot vaan ne menot. Joku pärjää 2000€ kuukaudessa käteen ja toinen ei pärjää edes 5000€. Ennenkin pärjäsi lapset ihan hyvin ja niistä tuli ihan normaaleja vaikkei ollut ihan jokaista harrastusta tai joka vuosi lennetty ulkomaille. Tekee vaan oikeastaan hyvää jos lapset oppii jo nuoresta rahan arvon. Pärjäävät sitten aikuisenakin vähemmällä.

Vierailija
2117/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 5 henkinen perhe, kuudes tulossa parin viikon sisään.

Meillä kaikki tulot nettona yht. 2800e/kk. Säästötilille siirrämme 300e joka kuukausi. Mistään ei ole puutetta!

Eli 2500e riittää isollekin perheelle.

Vierailija
2118/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja siellä Helsingissä varsinkin makselkaa veronne typerien Vihreiden palkkoihin, no, itsepä olette nuo valtaan äänestäneet.

Luojan kiitos tuli etätyö, niin ei enää tarvitse jalallaankaan astua tuohon vihreään persläpeen!

Entisestä stadista ei tunnu olevan enää mitään jäljellä, vihreän tuhovoiman jäljiltä.

Vierailija
2119/2121 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää kumpaankin käteen 3412 euroa kuukaudessa.

Vierailija
2120/2121 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo nyt tosi vähän, varsinkin yksinhuoltajalle. Minullekin jää noin 2200€ käteen kuussa ja tuntuu vähältä. Onneksi on kaksi palkansaajaa samassa taloudessa, niin pärjäämme hyvin. Miehellä on isommat tulot. Yksin en pärjäisi kolmen lapsen kanssa omalla palkalla (+lapsilisät).