"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on töissä erikoissairaanhoidossa HUS:ssa, ei ole mitenkään realistinen vaihtoehto muuttaa mihinkään maakuntiin. Tai kyllä yksittäiselle hoitajalle on realistinen vaihtoehto mutta nykytilanteessa ei ole yhteiskunnalle kovin kannattavaa että Uuden Lastensairaalan tai Meilahden sairaalan hoitajat muuttavat jonnekin pikkupaikkakunnalle ja menevät siellä töihin terveyskeskukseen. Hoitajapula jo valmiiksi...
Maakuntaa se Uusimaakin on. Ja se ulottuu paljon Helsinkiä laajemmalle. Tekosyitä tietty voi aina keksiä, miksi ei voi muuttaa halvemmille seuduille.
Ja sitä paitsi esim. Keski-Suomessa on hoitajilla paremmat palkat kuin HUS:issa. Ja elinkustannukset halvemmat.
Juu. Olen töissä Keski-Suomessa terveysasemalla ja peruspalkka aika paljon parempi kuin entisen työkaverin joka muutti keväällä ja on nyt HUS:issa. Olipa hänelle palkka pettymys siellä. Ja kaikki maksaa enemmän.
Köyhät narisee, hankkkikaa toinen tyäpaikka
Asun edullisessa kaksiossa vuokralla, vuokra vähän reilu 1200. Kolmiossa vuokra on isompi, jos on kaksi lasta, heillä on varmaan neliö.
Ympärivuorokautinen päiväkoti. Täytyy siis olla auto, koska niitä ei ole joka nurkalla.
Hoitajalla ei ole varaa omistusasuntoon. Autolainaan ja kaskoon on pakko olla. Myös bensaan. Ruokaan. Kännyköihin. Vakuutuksiin. Koulukirjoihin. Vaatteisiin. Luistimet, sukset, uimapuvut, ym mitä koulu vaatii.
Olkaa huoletta, niukin naukin tuloillaan toimeentulevat. Kiihtyvä inflaatio pitää huolen siitä, että niukkuus sen kuin lisääntyy!
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Sinulla on lapsilisäT!
Tonnin eläke. Pakko pärjäjätä.
Nettopalkka on eri asia kuin brutto. Minun bruttopalkkani on ~5000e/kk ja nettona käteen tulee 2200 jollei ole jotain poikkeuslisiä.
Vierailija kirjoitti:
Asun edullisessa kaksiossa vuokralla, vuokra vähän reilu 1200. Kolmiossa vuokra on isompi, jos on kaksi lasta, heillä on varmaan neliö.
Ympärivuorokautinen päiväkoti. Täytyy siis olla auto, koska niitä ei ole joka nurkalla.Hoitajalla ei ole varaa omistusasuntoon. Autolainaan ja kaskoon on pakko olla. Myös bensaan. Ruokaan. Kännyköihin. Vakuutuksiin. Koulukirjoihin. Vaatteisiin. Luistimet, sukset, uimapuvut, ym mitä koulu vaatii.
Edullinen kaksio 1200e, no ilmankos ei meinaa riittää..
Vierailija kirjoitti:
Minulla (yksin eläjällä) jää hanskaan noin 2200e/kk. Se riittää just ja just elämiseen. Mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai matkustella ulkomaille, jos Viroa ei lasketa mukaan. Lentokoneella matkustettu lomalle viimeksi 9 vuotta sitten. En polta, juo alkoholia tai käytä muitakaan päihteitä. Säästöön voi hyvänä kuukautena jäädä korkeintaan 50e, yleensä ei sitäkään. Asumiskulut vievät 70% palkasta, loput menevät laskuihin sekä ruokaan. Pitäisi saada tuplaten käteen, että olisi edes joskus mahdollista tehdä jotain kivaa. Tällä 2200e/kk siihen ei ole mahdollisuutta tässä elämässä.
Itsellä aika sama, noin 3ke, palkka. Koodarina
Asun yksiössä koska halpa mutta kyllä varmaan muutan kaksioon, mutta vuokraa en yli 700e ala maksamaan joten asun itästadissa
Hyvin jää tonni säästöön ja silti 1.5tonnia kulutukseen
Yksiön vuokra siis se vajaa 15e/m2 eli alle 500
Riippuen missä asuu ja työn määrästä/ rasittavuudesta ym, voihan tuo ollakkin pieni. (Hoitajilla raskas ja vaativa työ) Mielestäni kaikista töistä tulisi maksaa nimenomaan työn vaativuuden, vaaditun koulutuksen, rasituksen ym. mukaan. Näinhän sen kait kuuluisi mennä, mutta niin..
Itse asun hiukan erikoisesti, joten vuokra ei ole paha ja nettopalkkani on 1100 kuussa. (En saa mitään tukia) Työni ei ole fyysisesti raskasta, mutta henkisesti erittäin.. Elän aika köyhästi (voin kertoa että extran makaroonit eivät todellakaan ole hyviä), mutta pärjään ihan hyvin ja jos ei tule yllättäviä kuluja niin saan myös rahoja pihisteltyä johonkin kivempaan, kuten laadukkaaseen juustoon halvimman sulatejuustopaketin sijaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jotain on oahasti pielessä oman talouden hoidissa jos tuo raha ei riitä toimeentuloksi kuukaudessa vaikka asuisi pääkaupunkiseudulla.
Mitä on pielessä?
Vuokra 1000€(1aik. 2 teiniä)
Sähkö, vesi ja netti 60€
Puhelin 75€ (3 ihm.)
Bussikortti kaikille 165€
Ruoka 500€
Hygienia ja vaatteet 300€
Loput 100€ menee kesälomareissuihin, synttäreihin, jouluun, uuteenvuoteen, pääsiäiseen vappuun. Eikä edes riitä. Välillä nipistän ruokarahoista säästöön. Sähkö ja vesimaksun nousevat taas, sekö ruokakaupasta saa vähemmän ruokaa kuin ennen.Teinit saavat isältään elastusmaksun omaan käyttöön.
Eli kyllä raha riittää just ja just mutta pitää kyllä tarkkaan katsoa mihin sen kuluttaa.
No kun kysyt niin vastaan: joka kuukausi hygieniaan ja vaatteisiin 300 euroa? Ja lapset saavat isältään elatusmaksun omaan käyttöön. Tuosta nipistäisin. Lapset voivat hyvin ostaa vaatteensa elatusmaksulla, sinä tuskin itsellesi tarvitset 300 eurolla vaatteita joka kuukausi. Hygieniaankaan sitä ei kyllä mitenkään saa menemään, ellei hygienia ole sulle sitten rakennekynnet ja hiustenpidennykset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko nelihenkisen perheen nettotulot on 2000e.
Hyvin on varaa ostaa vaatteita.
Minkähänlaisia vaatteita? Entä minkälaista ruokaa syötte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo taitaa olla nyt sinkut huutelemassa kyllähän tuo sinkulle riittää. Lapsiperheessä ei mitenkään.
No jos on kahden lapsen yh voi odottaa tiukkaa talouyta tai saa tienaa kyllä kahden edestä
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on eri asia kuin brutto. Minun bruttopalkkani on ~5000e/kk ja nettona käteen tulee 2200 jollei ole jotain poikkeuslisiä.
Puhut paskaa. Minulla on brutto noin 600 enemmän ja nettona tulee 3700, eli 1500 € enemmän.
Siis mitä järkeä on tässä. Mun brutto on 2200 e ja saan käteen 2000 e. Mitä hyötyä on tienata 5000 e, jos käteen jäävä palkka on lähes sama kuin yli puolet vähemmän tienaavalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo taitaa olla nyt sinkut huutelemassa kyllähän tuo sinkulle riittää. Lapsiperheessä ei mitenkään.
No jos on kahden lapsen yh voi odottaa tiukkaa talouyta tai saa tienaa kyllä kahden edestä
Minä yh tienaan kahden edestä. Bruttotulot kuussa yli 6000. Ei siitä käteen tietenkään jää niin paljon kuin perheessä jossa vanhemmat tienaavat yhteensä saman verran. Ei mulla pk-seudulle olisi asiaa, mutta täällä kauempana kasvukeskuksista pärjätään kyllä.
Ai että (kalliit) harrastukset ja matkustelut,tämähän selittää tuon marinan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla (yksin eläjällä) jää hanskaan noin 2200e/kk. Se riittää just ja just elämiseen. Mitään ylimääräistä ei ole varaa ostaa tai matkustella ulkomaille, jos Viroa ei lasketa mukaan. Lentokoneella matkustettu lomalle viimeksi 9 vuotta sitten. En polta, juo alkoholia tai käytä muitakaan päihteitä. Säästöön voi hyvänä kuukautena jäädä korkeintaan 50e, yleensä ei sitäkään. Asumiskulut vievät 70% palkasta, loput menevät laskuihin sekä ruokaan. Pitäisi saada tuplaten käteen, että olisi edes joskus mahdollista tehdä jotain kivaa. Tällä 2200e/kk siihen ei ole mahdollisuutta tässä elämässä.
Itsellä aika sama, noin 3ke, palkka. Koodarina
Asun yksiössä koska halpa mutta kyllä varmaan muutan kaksioon, mutta vuokraa en yli 700e ala maksamaan joten asun itästadissa
Hyvin jää tonni säästöön ja silti 1.5tonnia kulutukseen
Yksiön vuokra siis se vajaa 15e/m2 eli alle 500
Hups siis about tonni säästöön, tonni kulutukseen ja 500 asumiseen. Kulutus kattaa vielä auton, ruoan, sähkön jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yh tienaan kahden edestä. Bruttotulot kuussa yli 6000. Ei siitä käteen tietenkään jää niin paljon kuin perheessä jossa vanhemmat tienaavat yhteensä saman verran. Ei mulla pk-seudulle olisi asiaa, mutta täällä kauempana kasvukeskuksista pärjätään kyllä.
Joo kyllä tolla palkalla on rahkeita perhettä pyörittää varsinkin jos ei ole pakko stadissa asua.
6k on tosiaan 2-3 henkilön palkka vaikka progressiivinen verotus kohteleekin kaltoin sinua perheen ainoana elöttäjänä
Itse 3k bruttotuloilla en todellakaan haluaisi yhna yrittää pkseudulla perhettä kasvattaa varsinkin yhna jolloin ei edes ole kumppani kotona valmiina pihtaamaan kuluissa ja käyttämäön aikaa siihen
Kiva tulla töistä kotiin ja alkaa tarjoustuotteita etsimään kaupoista että rahat riittää kolmelle esim., auttaa sentään jos toinen ottaa ton vastuun
Jep, täällä toinen myyjä ja tienaaminen tarkoittaa 24/7 töissä oloa.