Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihreitä vai punaisia linssejä?

Vierailija
17.09.2015 |

En ole ikinä linssejä kokkaillut, nyt haluaisin yrittää. Kumpia siis ostan ja mistä hyvä ohje?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaiset muistaakseni kypsyvät nopeammin, itse tykkään niistä muutenkin enemmän, vihreät tuntuvat jotenkin hernemäisiltä.

Vierailija
2/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mitä olet tekemässä. Punaiset kypsyvät nopeasti ja menevät mössöksi, vihreitä pitää muistaakseni liottaa, keittää pidempään ja pysyvät myös kiinteinä. Ihan perus linssikeitto on mielestäni hyvää, punaisia linssejä, perunaa, porkkanaa, sipulia, chiliä, jeeraa, korianteria ja muuta maun mukaan. Keitä ja aja vaikka soseeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustia! Vaativat pisimmän kypsyysajan, mutta ovat niin paljon herkumpia.

Punaiset kypsyy 10 minuutissa, vihreät 20 minuutissa ja ruskeat vaatii 30 minuuttia.

itse teen punaisista linssipihvejä, porkkanaa ja sipulia ja mausteita kaveriksi. Vähän jauhoja, että tulee taikinamainen massa. Omnommon.

vihreistä/ruskeista usein teen ns. muhennosta. Niissä on ehkä vahvin linssin maku, hernarimainen. Paprikaa, porkkanaa, sipuleita, mausteita, tomaatteja ja vihreitä linssejä. Puolessa tunnissa maukas lisäke, tai jopa sinällään syötävä.

Beluga eli musta linssi, mä olen vasta vuosi sitten löytänyt tämän. On kallimpaa. Se pitää muotonsa, vaikka unohtaisikin liedelle. ;) On ehkä vähiten linssin makuinen tai maku on ns. pikantti. Pasteijoihin, keittoihin, tein viimeksi chokochilin reseptillä chak chukaa. Mä olen innostunut tästä linssistä.

Vierailija
4/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa kuin muualla syödyn osalta, koska itse en ole jostain syystä käyttänyt kokkailuissa. Laitan siis paljon ruokaa erilaisista aineista kokeillen, jostain syystä linssit on jäänyt kokeilematta.

Aina kun on tarjolla, otan sellaista salaattia, johon yritän saada mahdollisimman paljon punaisia tai tummempia linssejä, tykkään niistä hurjasti varsinkin, kun ovat al dentenä.

Vierailija
5/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreitäkään linssejä ei tarvitse liottaa, eikä mustia. Huuhdella toki täytyy.

Vierailija
6/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät maistuvat paremmalta. Punaiset ovat mautonta mössöä.

Vierailija
7/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beluga-linssit (mustat) ovat kyllä herkkua, sanotaankin kaviaariksi. Mahtava lisuke, kun keittää runsaalla suolalla maustetussa vedessä (20 min) ja sitten pirskottelee sekaan balsamicoa. Käy salaatteihin, keittoihin - no mihin vaan. 

Tää on mun herkkusoosini:

http://www.vegaanihaaste.net/linssi-pinaattikastike.html

Vierailija
8/10 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu puoluekannasta. Joillekkin sopii punaviher -yhdistelmä. Itse suosin vihreitä.

Vierailija
9/10 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3

Vierailija
10/10 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta molempia. Punaista saa mm. ihanaa sosesoppaa porkkanoiden ja bataatin kera. Vihreitä voi laittaa esim. soijarouheen jatkeeksi ja käyttää jauhelihan tapaan. Jos käytät lihaa niin vihreät sopivat hyvin esin kanan jauhelihan jatkeeksi.