Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

STM: laki, joka pakottaa hoitajat töihin

Vierailija
31.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12385213

Mielenkiintoinen uutinen. Mitenköhän tuo pakottaminen käytännössä totetutettaisiin? Mitkä mahtavat olla seuraukset, jos hoitaja kieltäytyy menemästä? Joutuuko vankilaan?

Kommentit (122)

Vierailija
121/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikamoinen ajojahti hoitajia kohtaan. Pakkorokotukset, pakkotyö ja kaiken lisäksi hoitajat yritetään saada näyttämään ahneelta, vaikka työnantaja puoli ei jousta lainkaan. Kaikki sympatiat hoitajien puolella.

Mikä ihmeen pakkotyö? Potilasturvallisuuslaki on pakko olla koska hoitajat ovat kieltäytyneet antamasta syöpäpotilaille sytostaatti ja sädehoitoja, ja heidän leikkaukset siirretään niin että syöpä leviää eikä voida enää parantaa. Tämäkö on oikein eikä muka hallitus saisi tähän puuttua?? HOitajat lupasivat taata hätätlanteiden ja kiireellisten potilaiden hoidon mutta valehtelivat.

Nyt on kyllä niin, että se on joku muu kun valehtelee. Ei pidä uskoa ihan kaikkea (vaikka TV:ssä sanotaan).

Vierailija
122/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että vaikka sairaanhoitajaksi meinasin viimevuonna hakea, niin päädyin toiselle alalle ja olen nyt siitä tyytyväinen.

Hoitajat pakotetaan töihin niin normaalisti kuin sotatilanteissa. Rahaa työnnetään kaikkialle muille, paitsi naisvaltaisille aloille.

Totta. Sitten kun ihminen sattuu vielä töihin paikkaan, jossa on jatkuva sijaispula, koko ajan pitää joustaa, joustaa, joustaa. Minä en edes muista, milloin viimeksi olisi ollut kokonainen 3 viikon lista, jossa ei tarvitse vaihtaa vuoroa.

Ei varmasti miesvaltaisilla aloilla suostuttaisi edes siihen, että sinulla on vuorot merkitty ma ilta, ti ilta, ke ilta, to vp, pe vp, la aamu ja su aamu. Maanantaina kysytään, voitko kuitenkin tulla tiistaina aamuun, kun ei saada sijaista. Okei, pakko kai tulla, muutan omia suunnitelmia ja ilmoitan muutoksesta kotiin. Keskiviikkona kysytään, voisitko mitenkään tehdä vaikka lyhyen aamuvuoron torstaina, kun ei saada mistään sijaista. No okei sitten, minä tulen 4 tunniksi, vaikka sen piti olla vapaapäivä. Lista on loppumaton. Monesti ei saa edes ylityökorvauksia, vaan pitää ottaa tunnit pois. Ei se paljon ilahduta, jos iltavuoro alkaakin useampana päivänä klo 14 eikä klo 13. Toteumalistat on yhtä tilkkutäkkiä.

Itken jo nyt sitä, että joudun aloittamaan kesäloman 23.5. ja saan pitää 3 viikkoa. Yksi viikko vielä elokuussa. Minulla on kouluikäiset lapset. Hoitajapula on niin paha, että kiertävät vuorot ei toteudu. Saadaan ehkä 2 koko kesän sijaista meidän yksikköön. Se tarkoittaa, että lomat pätkitään. Minulla piti olla kesäkuun vuoro, kiertävän listan mukaan, mutta ei toteudu, kun ei saa mistään työntekijöitä. Meiltä lähti yksi työntekijä tammikuussa ja vieläkään ei ole saatu palkattua tilalle ketään. Tänne ei voi työn vaativuuden takia tulla suoraan koulunpenkiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla