Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

STM: laki, joka pakottaa hoitajat töihin

Vierailija
31.03.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12385213

Mielenkiintoinen uutinen. Mitenköhän tuo pakottaminen käytännössä totetutettaisiin? Mitkä mahtavat olla seuraukset, jos hoitaja kieltäytyy menemästä? Joutuuko vankilaan?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen erittäin vakavasti alan vaihtoa. Oli iso virhe lukea itsensä sairaanhoitajaksi. Pidän työstäni, mutta rajansa kaikella. Saman rahan saa paljon helpomalla (olen tehnyt myös muita töitä).

T: 2600€/kk -verot

Bye bye hoitoala

Mä en ole koskaan katunut sairaanhoitajan tutkintoani enkä niitä vuosia, jotka tein sairaanhoitajan töitä. Olen pystynyt tekemään monia asioita itse niin oman kuin läheistenikin sairauksien kohdalla. Esimerkiksi kun mulla leikattiin polvi, olisi pitänyt käydä terveyskeskuksessa poistattamassa hakaset. Vaan eipä tarvinnut, kun napsin ne itse pois. 

Nauroin ääneen tälle. Melkonen hyöty oli kyllä kun ei terveyskeskukseen tarvinnut mennä, WAU!

Se oli VAIN YKSI esimerkki, koska en viitsinyt alkaa kirjoittamaan romaania. 

Vierailija
102/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen erittäin vakavasti alan vaihtoa. Oli iso virhe lukea itsensä sairaanhoitajaksi. Pidän työstäni, mutta rajansa kaikella. Saman rahan saa paljon helpomalla (olen tehnyt myös muita töitä).

Bye bye hoitoala

Mä en ole koskaan katunut sairaanhoitajan tutkintoani enkä niitä vuosia, jotka tein sairaanhoitajan töitä. Olen pystynyt tekemään monia asioita itse niin oman kuin läheistenikin sairauksien kohdalla. Esimerkiksi kun mulla leikattiin polvi, olisi pitänyt käydä terveyskeskuksessa poistattamassa hakaset. Vaan eipä tarvinnut, kun napsin ne itse pois. 

Nauroin ääneen tälle. Melkonen hyöty oli kyllä kun ei terveyskeskukseen tarvinnut mennä, WAU!

Aaa, anteeksi, ei sitten mitää. Hienoa että olet ylpeä ammatistasi, peukku sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän Suomessa enää tarvitaan kokoomusta, kun suomi menee natoon, leikkaa sosiaalituista ja polkee naisvaltaisia aloja ja murtaa epäreilusti lakkoja ihan vasemmistohallituksen toimesta.

Silti budjetti ylittyy ideologisten tavotteiden takia (ilmasto, kehitysapu yms) vaikkei perus asioita edes pystytä tarjoamaan, kuten työttömälle kotia ja sairaanhoitajalle kohtuullista palkkaa :D

Vierailija
104/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii yrittää. Lähdemme putkaan tai linnaan mieluummin. Ja kun tämä on ohi, niin otamme selvää, miten saamme hoitajan oikeudet veks.

Vierailija
105/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bye bye hoitoala

Aaa, anteeksi, ei sitten mitää. Hienoa että olet ylpeä ammatistasi, peukku sille.

No problem :)  Tällä hetkellä yksi keskeisimmistä syistä, miksi olen tyytyväinen opiskeltuani aikoinaan sairaanhoitajaksi on se, ettei iäkkäiden vanhempieni tarvitse ottaa vastaan mitään kunnallista kotihoitoa. Äitini täyttää nyt 95 ja just pari päivää sitten soitettiin, koska vanhemmillani ei ole lainkaan kotihoidon palveluita - ei edes ateriapalvelua - ja sitten vain hyvässä yhteisymmärryksessä sosiaalityöntekijän kanssa todettiin, etteivät vanhempani sellaisia tarvitsekaan, koska mä asun naapurissa. Lasten ollessa pieniä oli varsin usein tilanteita, joissa pystyi itse arvioimaan, onko tarve lähteä käyttämään lapsi lääkärissä vai ei. Ja paljon muitakin tilanteita, joissa sairaanhoitajan ammatista on ollut hyötyä. Vaikka siis olenkin jo vaihtanut alaa. 

Vierailija
106/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että vaikka sairaanhoitajaksi meinasin viimevuonna hakea, niin päädyin toiselle alalle ja olen nyt siitä tyytyväinen.

Hoitajat pakotetaan töihin niin normaalisti kuin sotatilanteissa. Rahaa työnnetään kaikkialle muille, paitsi naisvaltaisille aloille.

Nyt alan ymmärtää Tytti Yli-Viikaria: hän vain yritti tasapainottaa tätä epäsuhtaa, joka vallitsee suomalaisessa työelämässä naisten tappioksi. Yli-Viikari pitää palkata jonkin naisvaltaisen alan ay-pomoksi.

Vierailija
107/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on velvoitettu auttamaan ja pelastamaan toinen ihminen, muutoin syytetään heittelle jätöstä ja jopa kuolemantuottamuksesta.

Poimitaan sairaaloihin kadulta väkeä auttamaan, jos näin on. Kirjastonhoitajat, rakennustyömiehet, hallituksen porukka jne. Kaikilla on velvollisuus auttaa ja pelastaa. 

Vierailija
108/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä onkin fiksu veto, että pakotetaan naiset töihin, taas. Lain voimalla. Kyllä nyt varmasti hoitajien koulutukseen tungeksitaan jatkossa! Tai sitten ei. 

Ikääntyvä väestö ja hoitajapula, joka vaan pahenee näillä toimilla. Ei euronkaan satsausta hoitajien viihtyvyyteen, ei edes ongelmien myöntämistä vaikka tuomio olisi tullut (kätilötapaus, jossa vauvat olivat vaarassa jonkin aikaa sitten ja esimies senkun vähätteli). Pakkoa ja keppiä aina vaan. Mitäs läksit muita auttamaan, niih. Olisi kannattanut kouluttautua vaikka insinööriksi.

Hoitajan ammattia harkitsevat: hoivatyötä voi tehdä sekä ilman koulutusta että myös muualla, eri koulutuksella. Jos teillä on opiskelut kesken, katsokaa että ette valmistu- silloin ette ole päteviä paperilla, eikä teitä voida pakottaa töihin tulevaisuudessa. 

Vierailija
109/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä pateettisuuden huippu tämä Kokoomuksen naiskansanedustaja, joka oli huolissaan siitä, ettei ukrainalaiset saa riittävää terveydenhuoltoa, kun (suomalaiset) hoitajat menevät lakkoon.

Voi hyvänen aika sentään mikä tollo akka! 😂

Vierailija
110/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä pateettisuuden huippu tämä Kokoomuksen naiskansanedustaja, joka oli huolissaan siitä, ettei ukrainalaiset saa riittävää terveydenhuoltoa, kun (suomalaiset) hoitajat menevät lakkoon.

Eikö olekin jännä, miten Kokoomuksen mukaan Helsinki pystyy järkkäämään jopa 3000 asuntoa lyhyellä varoitusajalla, kun meillä on samaan aikaan kodittomia kadulla samassa kaupungissa? Kyllä on prioriteetit taas kunnossa suomalaisen hyväksi.

Vierailija
111/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi Varhila on ihan yhtä kuvottava kuin Kiuru.

Kiuru ei kuvottava, oli ainut viisas joka välitti sairaista koronan jyllätessä.

Hysteerinen nainen. Oltais varmaan koronakaranteenissa vielä 2040- luvulla jos hänestä olisi kiinni.

Vierailija
112/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja pyydetään töihin. Ellet mene, on mahdollista antaa sanktio

Luulisi joku, että annetaan ihmisten menehtyä?

Laki saadaan voimaan huomisaamuksi

millainenkohan tuo sanktio mahtaa olla?

voi olla, että aika monella hoitajalla on huomisaamusta lähtien koronan oireita, eikai silloin voi töihin pakottaa??

Voidaan pakottaa.

Koronaoireiset hoitajat voidaan pakottaa lain mukaan töihin, mutta terve rokottamaton on turvallisuusriski? o_O

Niinpä! Suomi on sekaisin koska päättäjät on sekaisin!

Vierailija
113/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja pyydetään töihin. Ellet mene, on mahdollista antaa sanktio

Luulisi joku, että annetaan ihmisten menehtyä?

Laki saadaan voimaan huomisaamuksi

millainenkohan tuo sanktio mahtaa olla?

voi olla, että aika monella hoitajalla on huomisaamusta lähtien koronan oireita, eikai silloin voi töihin pakottaa??

Voidaan pakottaa.

Koronaoireiset hoitajat voidaan pakottaa lain mukaan töihin, mutta terve rokottamaton on turvallisuusriski? o_O

Niinpä! Suomi on sekaisin koska päättäjät on sekaisin!

Täysiä pellejä.

Vierailija
114/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI KETÄÄN saa jättää hoidotta lakkoiun takia! EI KETÄÄN! Kiirettömän ymmärrä mutta jos on akuutti tilanne niin itäpä itse tykkäisitte, kun sydärissä tuskissanne odotatte palvelua mutta sitä ei voida sinulle antaa, kas kun on "lakko"? Ihan rehellinen mielipide nyt? Kertokaa?

Onhan siellä ollut kuukausi aikaa hoitaa asiat niin ettei vaaratilanteita synny ja onhan siellä lääkärit töissä.

Ja lakkohan loppuu heti kun työnantajat pistävät nimen paperiin.

Vierailija
115/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten oli Ylellä juttu hoitajan koulutukseen hakeneista. 

Jäi mieleen tieto, jonka mukaan Saimaalla hakijoita oli tasan 1kpl.

Vierailija
116/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin jännä, miten Kokoomuksen mukaan Helsinki pystyy järkkäämään jopa 3000 asuntoa lyhyellä varoitusajalla, kun meillä on samaan aikaan kodittomia kadulla samassa kaupungissa? Kyllä on prioriteetit taas kunnossa suomalaisen hyväksi.

Meinaat, että asunnottomuus poistuu sillä, että tarjotaan kodittomille asunto? Harvoin asunnottomuus on se ongelman ydin. Yleensä se on seurausta muista asioista. Vaikka sille kodittomalle tarjottais asuntoa, menettäisi sen todennäköisesti aika pian uudestaan. Syy pitää hoitaa kuntoon, ei pelkkä oire ja jos ihminen ei halua muutosta, minkäs teet.

Vierailija
117/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aikamoinen ajojahti hoitajia kohtaan. Pakkorokotukset, pakkotyö ja kaiken lisäksi hoitajat yritetään saada näyttämään ahneelta, vaikka työnantaja puoli ei jousta lainkaan. Kaikki sympatiat hoitajien puolella.

Mikä ihmeen pakkotyö? Potilasturvallisuuslaki on pakko olla koska hoitajat ovat kieltäytyneet antamasta syöpäpotilaille sytostaatti ja sädehoitoja, ja heidän leikkaukset siirretään niin että syöpä leviää eikä voida enää parantaa. Tämäkö on oikein eikä muka hallitus saisi tähän puuttua?? HOitajat lupasivat taata hätätlanteiden ja kiireellisten potilaiden hoidon mutta valehtelivat.

Vierailija
118/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla ei ole Suomessa mitään muuta kuin velvollisuuksia. Yhteiskunta ei tule mitenkään vastaan. On valmiuslakia, pakkotyötä,palkkakartelleja ja pakkorokotuksia. Ei mitään toivoa paremmasta palkasta tai työoloista.

Vierailija
119/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tämä meidän systeemi eroaa kommunismista?

Vierailija
120/122 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä onkin fiksu veto, että pakotetaan naiset töihin, taas. Lain voimalla. Kyllä nyt varmasti hoitajien koulutukseen tungeksitaan jatkossa! Tai sitten ei. 

Ikääntyvä väestö ja hoitajapula, joka vaan pahenee näillä toimilla. Ei euronkaan satsausta hoitajien viihtyvyyteen, ei edes ongelmien myöntämistä vaikka tuomio olisi tullut (kätilötapaus, jossa vauvat olivat vaarassa jonkin aikaa sitten ja esimies senkun vähätteli). Pakkoa ja keppiä aina vaan. Mitäs läksit muita auttamaan, niih. Olisi kannattanut kouluttautua vaikka insinööriksi.

Hoitajan ammattia harkitsevat: hoivatyötä voi tehdä sekä ilman koulutusta että myös muualla, eri koulutuksella. Jos teillä on opiskelut kesken, katsokaa että ette valmistu- silloin ette ole päteviä paperilla, eikä teitä voida pakottaa töihin tulevaisuudessa. 

Niin, aattelepa, miehet pakotetaan palkattomaan työhön lain voimalla.