KIROAN TYÖKKÄRIN ALIMPAAN HELVETTIIN!!
Siis kertokaa mulle, mikä logiikka tässäkin tapauksessa on ollut??
Mieheni jäi työttömäksi reilu kuukausi sitten. Hän ilmoittautui ekana työttömyyspäivänään työkkärin asiakkaasi netin kautta ja jäi odottamaan puhelua virkailijalta. Sellainen tulikin samalla viikolla ja virkailija (huom: olin vieressä koko puhelun ajan, siksi tiedän) kysyi pariin juttuun tarkennusta ja kertoi sitten että lähipaikkakunnalla on miehen alaa läheltä liippaava työpaikka vapaana, onko mies hakenut siihen? Mies vastasi ettei ole, koska työhön haetaan "putkimiestä" ja hän on "raksaäijä" (kuvitteellinen esimerkki, mutta kertoo miten kyse eri alasta, vaikka ovatkin fyysistä työtä mutta aivan eri koulutukset jne. pätevyydet) eikä voisi siis tehdä kys. työtä kunnolla kun ei sitä osaa. Virkailija oli ymmärtävinään ja kertoi kirjaavansa että mies ei hae paikkaa, koska se ei ole hänen alaansa.
Puhelu loppui nopeasti ja mies jäi vaille tietoa jatkosta, Kelan rahoista jne. ja tajusi asian vasta kun kysyin, neuvoiko virkailija tulevaisuuden asioinnissa tms. No, sai selville onneksi miten hakee etuuksia ym. eli se siitä. Ensimmäinen maksuerä tuli ajoillaan ja ajattelimme että asia on ok.
No, tänään mies sai viestin että työkkäri on tehnyt hänestä uuden lausunnon. LAUSUNNOSSA LUKI, ETTÄ OVAT KATKAISEMASSA TUEN MAKSAMISEN (joojoo, Kela maksaa, tajuatte kyllä) KOSKA MIES EI OLE HAKENUT SITÄ PERKELEEN "PUTKIMIEHEN" TYÖPAIKKAA! Mies soitti heti työkkärin palveluun ja sieltä selvisi että todellinen syy tukien katkaisulle on se, ETTEI MIES OLE TOIMITTANUT SELVITYSTÄ SIITÄ SAIKO TUON "PUTKIMIEHEN" PAIKAN VAI EI! TYÖKKÄRIN VIRKAILIJA OLI SIIS KIRJANNUT ALUNPERINKIN ETTÄ MIEHENI HAKEE TUOTA PAIKKAA JA NYT SIITÄ OLISI PITÄNYT VIELÄ ÄLYTÄ ILMOITTAA ERIKSEEN?? Mies kirjautui katsomaan tietonsa netin kautta; siellä luki että tuo päivämäärä ilmoitukseen työpaikan saantia koskien on VASTA 1.10.
Kuka on kussut ja mitä?? Tässä on kyllä upea logiikka koko hommassa, ja nyt saadaankin pohtia että miten saadaan vuokra maksettua jos tämä jatkuu!!!
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]
Anteeksi, nyt en ymmärrä koska olen ollut ehkä päivän työttömänä, mutta ehdin siis ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja sovin kyllä puhelimitse välittömästi tapaamisajan (opintojen lopussa) ja toimitin todistukset siinä samalla ja kerroin mitä töitä voin osaamisen puolesta tehdä. En ymmärrä miten nämä asiat hoidetaan muka puhelimitse nykyään? Luottaako ne sokeasti sinuun näkemättä papereita ja saat vaan rahaa tilille? Noh, minä sain töitä tai työnantaja sanoi että jos sanssirahaa saisin niin paikka olisi minun, kipaisin heti työkkäriin kertomaan ilouutisen ja sanssirahat sain myös. Mutta siis, törkeää jos ei ymmärretä että esim. lvi-asentaja on täysin eri asia kuin rakennusmies, mutta sitä en ymmärrä että puhelimessako näitä juttuja nykyään neuvotellaan näkemättä? En luottaisi hakijana enkä työkkärin työntekijänä.
[/quote]
no ei aina puhelimessa mutta jos on jo käynyt siellä niin ei sen jälkeen viitsisi aina joka pienestäkin pikku kohdan korjaamisestakin siellä ravata monia kilometrejä ja jonotella tunteja
[/quote]
Jonotella mihin? Ei työkkäriin mennä mitään virkailijoita tapaamaan, asiat hoidetaan netissä.
[/quote]
Tämä on kyllä ihan äskettäinen muutos. Suurin osa suomalaisista, jotka työkkärin kanssa on ollut tekemisissä on saanut jonotella ja kuunnella nuhdesaarnoja ja arvailla, onko ne keksinyt jonkun tekosyyn, että voi jättää sut ilman rahaa. Herran kiitos, ettei enää tartte! Viimeisen vähän yli vuoden virallisen työttömyyden jälkeen olen ollut todella tyytyväinen, kun ei ole niitä nuhteita saanut kuunnella. Oli kyllä työttömyyden pahin puoli aivan ylivoimaisesti. Lähes aina oli paska olo, kun piti työkkäriin mennä. Onkohan ketään viime aikoina kutsuttu syyttä nuhdeltavaksi työkkäriin?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:22"]
Ap, tsemppiä sinulle ja miehelleesi! Niin toivoisin etät Suomeeen saataisiin perustulo, niin voitaisiin potkia nuo työkkärin idiootit pellolle ja maisteleemaan sitä työttömyyden ihanuutta. Sellaista kyykytystä ja epäpätevyyttä noissa etuuden käsittelyissä on että huh huh. Mieheni haki KESÄKUUSSÄ työttömyyskorvausta, eikä vieläkään ole lantin lanttia ole tippunut hänen tililleen. Sen sijaan on tullut lisäselvityspyyntöjä toisensa perään, mies on lehmän hermoilla lähettänyt kaikki paperit oikein ja rampannut eri paikoissa hakemassa todistuksia.
Esim meinasivat evätä tuen sen takia, että hän oli vuonna 2012 opiskellut yhden kurssi toisessa koulutusohjelmassa, kuin mistä myöhemmin valmistui ja työkkärin mielestä tämä tarkoitti että hän on opiskelija eikä oikeutettu työttömyystukeen - vaikka ko. koulutusohjelmaan hän ei enää edes olisi voinut ilmoittautua opiskelijaksi, koska oli ollut niin pitkään poissolevana että koulu evännyt opinto-oikeuden. :D
Hän sai nyt onneksi määräaikaisiä töitä ja siitäkin nyt sitten on täytynyt ilmoittaa työkkäriin, vaikka mitään rahaa ei edes ole tullut. Toivottavasti saa nyt tuet kesä-, heinä-, elo- ja syyskuulta kuitenkin vielä takautuvasti, todennäköisesti eka palkka tulee ennen noita...
[/quote]
Miksi se olisi työkkärin vika, että asiat ei hoidu? Laissa sanotaan, miten tulee toimia eikä miehesi kohdalla tehdä poikkeusta. Jos ei pysty osoittamaan, että ei ole siinä "toisessa koulutusohjelmassa", vaikka ei ole sieltä mitään valmistumispaperia saanut, niin työkkärin pitää tulkita asiakas opiskelijaksi, kunnes tämä itse toisin osoittaa. Näin on eduskunta mennyt säätämään.
[/quote]
Mieheni pytyi asian osoittamaan ja tuo oli vain yksi esimerkki tästä paperisodasta, missä ei ole mitään järkeä. Jos on tuon jälkeen mennyt jo opiskelemaan muualle ja valmistunut sieltä eikä ole enää edes opinto-oikeuttaa ko. opiskelupaikaan niin tuntuu aika järjettömältä että työkkäri on jostain tuon opiskelupaikan tiedot edes kaivanut. Ja kyllä nyt jossain muussa kuin miehessäni mättää että kesäkuussa haetuista rahoista ei ole vieläkään tehty lopullista päätöstä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]
Anteeksi, nyt en ymmärrä koska olen ollut ehkä päivän työttömänä, mutta ehdin siis ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja sovin kyllä puhelimitse välittömästi tapaamisajan (opintojen lopussa) ja toimitin todistukset siinä samalla ja kerroin mitä töitä voin osaamisen puolesta tehdä. En ymmärrä miten nämä asiat hoidetaan muka puhelimitse nykyään? Luottaako ne sokeasti sinuun näkemättä papereita ja saat vaan rahaa tilille? Noh, minä sain töitä tai työnantaja sanoi että jos sanssirahaa saisin niin paikka olisi minun, kipaisin heti työkkäriin kertomaan ilouutisen ja sanssirahat sain myös. Mutta siis, törkeää jos ei ymmärretä että esim. lvi-asentaja on täysin eri asia kuin rakennusmies, mutta sitä en ymmärrä että puhelimessako näitä juttuja nykyään neuvotellaan näkemättä? En luottaisi hakijana enkä työkkärin työntekijänä.
[/quote]
no ei aina puhelimessa mutta jos on jo käynyt siellä niin ei sen jälkeen viitsisi aina joka pienestäkin pikku kohdan korjaamisestakin siellä ravata monia kilometrejä ja jonotella tunteja
[/quote]
Jonotella mihin? Ei työkkäriin mennä mitään virkailijoita tapaamaan, asiat hoidetaan netissä.
[/quote]
Tämä on kyllä ihan äskettäinen muutos. Suurin osa suomalaisista, jotka työkkärin kanssa on ollut tekemisissä on saanut jonotella ja kuunnella nuhdesaarnoja ja arvailla, onko ne keksinyt jonkun tekosyyn, että voi jättää sut ilman rahaa. Herran kiitos, ettei enää tartte! Viimeisen vähän yli vuoden virallisen työttömyyden jälkeen olen ollut todella tyytyväinen, kun ei ole niitä nuhteita saanut kuunnella. Oli kyllä työttömyyden pahin puoli aivan ylivoimaisesti. Lähes aina oli paska olo, kun piti työkkäriin mennä. Onkohan ketään viime aikoina kutsuttu syyttä nuhdeltavaksi työkkäriin?
[/quote]
Tiedän tuon syyllistämisen. Joskus puolileikilläni pohtinut harjoitteleeko ne sitä vai onko se työkkärin tyypeille pakollinen taito? Pikkusen mennyt hermokin ja kysynyt että haenko rehellisesti valelääkäriksi tai jotain muuta näistä mihin ei riitä koulutus? Olivat niitä harvoja avoimia paikkoja täällä vähän syrjemmällä.
Työkkärin vapaaehtoiset pilailu kurssit jotka kestää kaksi kuukautta on tragikoomisia. Niistä voi kieltäytyä mutta sitten menettää päivärahat. Toodella vapaaehtoista, juu ei. Sitten se toiminta on kuin aikuisille päiväkerho. Helpointa on suosiolla kestää se ja eihän ne onneksi kauan kestä. Saahan niistä huikeat 9 euroa per päivä lisää ellei ne mene matkakuluihin.
Työkkärin puhelut kannattaa nauhoittaa. Siitä pitää tosin mainita puhelun alussa. Sen jälkeen ovat asiat sujuneet kuten on sovittu.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:22"]
Ap, tsemppiä sinulle ja miehelleesi! Niin toivoisin etät Suomeeen saataisiin perustulo, niin voitaisiin potkia nuo työkkärin idiootit pellolle ja maisteleemaan sitä työttömyyden ihanuutta. Sellaista kyykytystä ja epäpätevyyttä noissa etuuden käsittelyissä on että huh huh. Mieheni haki KESÄKUUSSÄ työttömyyskorvausta, eikä vieläkään ole lantin lanttia ole tippunut hänen tililleen. Sen sijaan on tullut lisäselvityspyyntöjä toisensa perään, mies on lehmän hermoilla lähettänyt kaikki paperit oikein ja rampannut eri paikoissa hakemassa todistuksia.
Esim meinasivat evätä tuen sen takia, että hän oli vuonna 2012 opiskellut yhden kurssi toisessa koulutusohjelmassa, kuin mistä myöhemmin valmistui ja työkkärin mielestä tämä tarkoitti että hän on opiskelija eikä oikeutettu työttömyystukeen - vaikka ko. koulutusohjelmaan hän ei enää edes olisi voinut ilmoittautua opiskelijaksi, koska oli ollut niin pitkään poissolevana että koulu evännyt opinto-oikeuden. :D
Hän sai nyt onneksi määräaikaisiä töitä ja siitäkin nyt sitten on täytynyt ilmoittaa työkkäriin, vaikka mitään rahaa ei edes ole tullut. Toivottavasti saa nyt tuet kesä-, heinä-, elo- ja syyskuulta kuitenkin vielä takautuvasti, todennäköisesti eka palkka tulee ennen noita...
[/quote]
Miksi se olisi työkkärin vika, että asiat ei hoidu? Laissa sanotaan, miten tulee toimia eikä miehesi kohdalla tehdä poikkeusta. Jos ei pysty osoittamaan, että ei ole siinä "toisessa koulutusohjelmassa", vaikka ei ole sieltä mitään valmistumispaperia saanut, niin työkkärin pitää tulkita asiakas opiskelijaksi, kunnes tämä itse toisin osoittaa. Näin on eduskunta mennyt säätämään.
[/quote]
Mieheni pytyi asian osoittamaan ja tuo oli vain yksi esimerkki tästä paperisodasta, missä ei ole mitään järkeä. Jos on tuon jälkeen mennyt jo opiskelemaan muualle ja valmistunut sieltä eikä ole enää edes opinto-oikeuttaa ko. opiskelupaikaan niin tuntuu aika järjettömältä että työkkäri on jostain tuon opiskelupaikan tiedot edes kaivanut. Ja kyllä nyt jossain muussa kuin miehessäni mättää että kesäkuussa haetuista rahoista ei ole vieläkään tehty lopullista päätöstä.
[/quote]
Niillä on työkkärissä vain ne tiedot, jotka miehesi on antanut! Jos menee kertomaan, että on opiskeluoikeus kahteen eri linjaan, niin pitää ymmärtää kertoa, että valmistumisen jälkeen sitä ei enää ole.
Älkää viitsikö vastailla tuolle joka provoilee työthaluttomuudesta työttömyyden syynä. Näitä on pari kappaletta koko ajan päivystämässä palstalla.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4586847/ketju/tyoton_miksi_et_saa_toita
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:00"]
Mun 21v poika ollut helmikuusta työttömänä ketään ei kiinnosta paskan vertaa sen työllistyminen. Työkkäri meni vielä sössimään oppisopimus paikan , tein valituksen joka kyllä huomioitiin mutta se paikka meni jo toiselle , toivottavasti edes jollekin toiselle nuorelle
[/quote]
Ei hyvää lupaa jos 21 vuotias on ollut työttömänä helmikuusta lähtien. Onko itse käynyt kysymässä töitä eri työpaikoista ja onko ajatellut oppisopimusta? Ei nimittäin mene Suomella vahvasti jos 21v. mies on ilman töitä 6 kuukautta.
[/quote]tiedän moni 20-27v nuoria aikuisia jotka on ollu jo vuosia työttöminä, ammattikoulut on kyllä käyty jne. mutta pienillä paikkakunnilla ei ole töitä ja kaikki ei halua muuttaa isoon kaupunkiin kun turvaverkosto (kaverit ja suku) jää :/
[/quote]
Eikä täällä isossa kaupungissakaan ole kuin osa-aikaisia vuokratyöpaikkoja tai puhelinmyyntiä provisiopalkalla. Mitään kunnon, täysaikaisia töitä ei vaan löydy. :(
Ap:n mies pääsi vähällä. Minulle tuli kallis paukku, kun en ollut perehtynyt lakipykäliin riittävällä tarkkuudella. Olin ollut työelämässä, minkä jälkeen äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Tänä aikana tehdas siirtyi toiselle paikkakunnalle ja irtisanouduin työstäni. Sitten ilmoittauduin työkkäriin, ja kun opiskelusta oli puhe, ilmoitin etten opiskele enää eikä siitä sen enempi ollut juttua. Ikiteekkarina toki rituaalinomaisesti kävin kerran vuodessa ilmoittautumassa läsnäolevaksi, niin kuin olin kaikkien työvuosienkin aikana tehnyt, enkä tajunnut että tässä piilee joku ansa.
Sain aikani ansiosidonnaista työttömyysturvaa, kunnes yksi virkailija tuli kysäisseeksi opiskelusta. Kerroin käyväni kerran vuodessa ilmoittautumassa ja että tämä ei ole koskaan työntekoa haitannut. Sitten opiskelustani tehtiin selvitys. Ilmeisesti minun olisi pitänyt jotenkin keskeyttää opintoni virallisesti ja saada joku keskeytystodistus, josta en ollut koskaan kuullutkaan. En edes tiennyt, että opinnot voi sillä tavalla keskeyttää. Kävin sen todistuksen sitten hakemassa, mutta ne aiemmin maksetut päivärahat menivät takaisinmaksuun. Alkuperäinen summa oli 24000€, mutta vakuutusoikeus heltyi antamaan minulle alennusta ja lopullinen perittävä summa oli 18000€. Olen jo varmaan yhdeksän vuoden ajan maksellut tuota takaisin ja vieläkin on 8000€ maksamatta. Olen tässä välissä ehtinyt jo opiskella itselleni uuden tutkinnonkin, mutta töihin en ole päässyt.
Kannattaa tosiaan perehtyä noihin kiemuroihin, koska virkailijoihin ei voi luottaa ja tietämättömyys voi tulla todella kalliiksi, niin kuin minulle kävi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:47"]
Raksamies, putkimies .... ihan samaa ne on. Who cares...
[/quote]
Joo raksamies mikä raksamies, oli putkimies tai sähkömies. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät.
[/quote]
90-luvulta: Mä kävin aikoinaan mikrotukihenkilökurssin sekä täydensin aiemman merkonomin tutkintoni amk-tutkinnoksi taloushallinnon puolelta. Sain ehdotuksia ohjelmoijan paikoista...sitten kun kävin paikalla näitä ihmettelemässä, mulle oli laitettu rasti koulutuksen kohdalle kohtaan it-tradenomi. Eikä sekään taida olla oikea pohja vaativiin tekniikan alan ohjelmontipaikkoihin?
Tosi ikävä juttu, että jouduit maksamaan noin paljon takaisin. Mutta en tajua, että miksi ihmeessä kävit "ikiteekkarina rituaalinomaisesti ilmoittautumassa läsnäolevaksi". Siis mistä ajattelit siinä olevan kyse? Ei minusta tämä ole mikään lakikiemura-asia, vaan ihan perusjärjen juttu. Jos et opiskele, niin et myöskään ilmoittaudu läsnäolevaksi! Koska et ole läsnä!
Ei tuo nyt kyllä mitenkään voi olla virkailijan epäluotettavuudesta johtuva asia, varsinkin kun olet sanonut selkeästi, ettet opiskele ja sitten vasta myöhemmin muistanut mainita käyväsi ilmoittautumassa läsnäolevaksi vuosittain.
Mutta silti, tosi ikävä juttu.
[quote author="AV Mamma" time="18.09.2015 klo 01:25"]
Ap:n mies pääsi vähällä. Minulle tuli kallis paukku, kun en ollut perehtynyt lakipykäliin riittävällä tarkkuudella. Olin ollut työelämässä, minkä jälkeen äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Tänä aikana tehdas siirtyi toiselle paikkakunnalle ja irtisanouduin työstäni. Sitten ilmoittauduin työkkäriin, ja kun opiskelusta oli puhe, ilmoitin etten opiskele enää eikä siitä sen enempi ollut juttua. Ikiteekkarina toki rituaalinomaisesti kävin kerran vuodessa ilmoittautumassa läsnäolevaksi, niin kuin olin kaikkien työvuosienkin aikana tehnyt, enkä tajunnut että tässä piilee joku ansa.
Sain aikani ansiosidonnaista työttömyysturvaa, kunnes yksi virkailija tuli kysäisseeksi opiskelusta. Kerroin käyväni kerran vuodessa ilmoittautumassa ja että tämä ei ole koskaan työntekoa haitannut. Sitten opiskelustani tehtiin selvitys. Ilmeisesti minun olisi pitänyt jotenkin keskeyttää opintoni virallisesti ja saada joku keskeytystodistus, josta en ollut koskaan kuullutkaan. En edes tiennyt, että opinnot voi sillä tavalla keskeyttää. Kävin sen todistuksen sitten hakemassa, mutta ne aiemmin maksetut päivärahat menivät takaisinmaksuun. Alkuperäinen summa oli 24000€, mutta vakuutusoikeus heltyi antamaan minulle alennusta ja lopullinen perittävä summa oli 18000€. Olen jo varmaan yhdeksän vuoden ajan maksellut tuota takaisin ja vieläkin on 8000€ maksamatta. Olen tässä välissä ehtinyt jo opiskella itselleni uuden tutkinnonkin, mutta töihin en ole päässyt.
Kannattaa tosiaan perehtyä noihin kiemuroihin, koska virkailijoihin ei voi luottaa ja tietämättömyys voi tulla todella kalliiksi, niin kuin minulle kävi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:28"]
ei siellä muuta tehdä kun kusetetaan. esim. soitin eräänä päivänä eräästä asiasta ja asia sovittiin puhelimessa. kaiken piti olla ok ja saamatta jääneet rahani tulla sovitusti tililleni(virheensä lopulta myönsivät). noin puolen tunnin selvittelyn jälkeen uskoin että asia olisi nyt selvitetty.
noh, soittelin perään kun ei rahoja näkynyt. "eivät olleet kuullukkaan" mistään mitä oltiin juuri sovittu. ei muuta kun taas selittämään samat puolen tunnin jankkaukset taas uudestaan ja väittelemään missä vika kenen vika.
[/quote]
Eikö TE-keskus nauhoita sinne soitettuja puheluita? Joissakin virastoissa (esim. verottaja, muistaakseni) puhelut nauhoitetaan, muka asiakaspalvelun parantamista varten. Tällasissa tapauksissa olisi sitten kätevää, jos voitaisiin kuunnella ne käydyt keskustelut nauhalta, että kuka sanoi ja mitä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:19"]
2 ei todellakaan lukenut aloitusta, sen huomaa!
[/quote]
Minä luin aloituksen ja tiedän sen perusteella, että työkkäri EI mokannut vaan AP:n mies. Miehen olisi pitänyt sitä työtä hakea. Ei olisi takuulla saanut sitä ilman pätevyyttä, mutta olisi pitänyt hakea. Sori vaan, näin se menee.
Minäkin olen tuore työkkärin asiakas. Tai siis pyysin ohjausta viisi kuukautta sitten ja viime kuussa kutsuivat minut kuuntelemaan selitystä, ettei nyt millään ehdi ohjata.
Sain ajan neljälle työkkärin sisällä toimivalle taholle. Ajat olivat päällekäin; sama päivä, sama kellonaika, varaa pari tuntia. Oli kiire siirrellä aikoja, sillä esteestä pitää ilmoittaa arkena kahdeksan ja yhdeksän välillä, ja yhdeksältä minulla olikin jo ensimmäinen aika.
Kutsussa oli väärä osoite. Päästessäni oikeaan osoitteeseen ja kerrokseen näin lapun, jossa luki "tilaisuus siirretty toiseen kerrokseen" ja toisessa kerroksessa todettiin, että olen väärässä tilaisuudessa; niitä on kaksi samanlaista samaan aikaan ja minun olisi pitänyt tietää, että tämän väärän tilaisuuden lappu ei koske minua.
Saapuessani tilaisuuteen myöhässä virkailija vittuili minulle siitä, että työelämässä ei sitten voi myöhästellä. Tilaisuudesta ei ollut kenellekään mitään hyötyä; istuin pöydän ääressä kaksi tuntia, kun virkailija luki minulle ääneen esitteitä, joissa ei ollut minulle uutta tietoa. Miksei esitteitä lähetetty postissa kutsun sijaan? Miksei esitteitä voi laittaa nettiin? No koska sitten olisi aikaa antaa asiakkaille sitä ohjausta, ja pitäisi tehdä jotain töitäkin.
Täysin turha virasto.
Nämä työkkärin jutut on niin syvältä'. Ne yrittää vain tilasoja kaunistella ja saada kaikki jonnekin. Mieheni joutui 90-luvun lamassa työttömäksi ja hänelle tarjottiin pakolliseksi kirjanpidon alkeiskurssia (hän on talous/hallintoalan ammattilainen). Onneksi sattui älykäs virkailija ja sanoi sitten suoraan, ettei todellakaan tarvi mennä oman alan alkeiskurssille.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:16"]
No miten olis jos jatkossa yrittäisitte toimia sääntöjen mukaan? Tyhmyydestä sakotetaan!
[/quote]Luitko ollenkaan tuon aloituksen?
2 ei todellakaan lukenut aloitusta, sen huomaa!
3 kk on ammattisuoja. Miehesi ei tarvitse hakea tuona aikana kuin oman alan töitä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:13"]
Siis kertokaa mulle, mikä logiikka tässäkin tapauksessa on ollut??
Mieheni jäi työttömäksi reilu kuukausi sitten. Hän ilmoittautui ekana työttömyyspäivänään työkkärin asiakkaasi netin kautta ja jäi odottamaan puhelua virkailijalta. Sellainen tulikin samalla viikolla ja virkailija (huom: olin vieressä koko puhelun ajan, siksi tiedän) kysyi pariin juttuun tarkennusta ja kertoi sitten että lähipaikkakunnalla on miehen alaa läheltä liippaava työpaikka vapaana, onko mies hakenut siihen? Mies vastasi ettei ole, koska työhön haetaan "putkimiestä" ja hän on "raksaäijä" (kuvitteellinen esimerkki, mutta kertoo miten kyse eri alasta, vaikka ovatkin fyysistä työtä mutta aivan eri koulutukset jne. pätevyydet) eikä voisi siis tehdä kys. työtä kunnolla kun ei sitä osaa. Virkailija oli ymmärtävinään ja kertoi kirjaavansa että mies ei hae paikkaa, koska se ei ole hänen alaansa.
Puhelu loppui nopeasti ja mies jäi vaille tietoa jatkosta, Kelan rahoista jne. ja tajusi asian vasta kun kysyin, neuvoiko virkailija tulevaisuuden asioinnissa tms. No, sai selville onneksi miten hakee etuuksia ym. eli se siitä. Ensimmäinen maksuerä tuli ajoillaan ja ajattelimme että asia on ok.
No, tänään mies sai viestin että työkkäri on tehnyt hänestä uuden lausunnon. LAUSUNNOSSA LUKI, ETTÄ OVAT KATKAISEMASSA TUEN MAKSAMISEN (joojoo, Kela maksaa, tajuatte kyllä) KOSKA MIES EI OLE HAKENUT SITÄ PERKELEEN "PUTKIMIEHEN" TYÖPAIKKAA! Mies soitti heti työkkärin palveluun ja sieltä selvisi että todellinen syy tukien katkaisulle on se, ETTEI MIES OLE TOIMITTANUT SELVITYSTÄ SIITÄ SAIKO TUON "PUTKIMIEHEN" PAIKAN VAI EI! TYÖKKÄRIN VIRKAILIJA OLI SIIS KIRJANNUT ALUNPERINKIN ETTÄ MIEHENI HAKEE TUOTA PAIKKAA JA NYT SIITÄ OLISI PITÄNYT VIELÄ ÄLYTÄ ILMOITTAA ERIKSEEN?? Mies kirjautui katsomaan tietonsa netin kautta; siellä luki että tuo päivämäärä ilmoitukseen työpaikan saantia koskien on VASTA 1.10.
Kuka on kussut ja mitä?? Tässä on kyllä upea logiikka koko hommassa, ja nyt saadaankin pohtia että miten saadaan vuokra maksettua jos tämä jatkuu!!!
[/quote]
Ei tuet siitä katkea, ilmoittaako paikan saamisesta vai ei. Ne katkeaa, jos ei ilmoita, että ottiko yhteyttä työnantajaan. Sen mies on nyt jättänyt ilmoittamatta. Siellä oma asioinnissa (jota mies osaa käyttää, koska netissä ilmoittautui) on ihan selkeästi kerrottu, mitä tulee tehdä ja koska.
Toiseksi kun tulee ilmoitus tukien katkaisemisesta, tulee samalla myös ohje siitä, miten pitää toimia eli antaa selvitys toiminnastaan. Siinä selvityksessä mies kertoo oman versionsa tapahtuneesta.
Lisäksi nykyisin TE-toimiston tehtävänä ei ole enää ohjeistaa Kelan kanssa toimimisesta, koska Kela huolehtii itse siitä puolesta. TE-toimisto kertoo Kelalle, jos asiakas ei toimi sovitusti.
Niimpä. kun ei niillä ole siellä mitään tekemistä. palkka kuitenkin juoksee. pitää vain antaa kuva että he tekevät siellä jotain.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:28"]
ei siellä muuta tehdä kun kusetetaan. esim. soitin eräänä päivänä eräästä asiasta ja asia sovittiin puhelimessa. kaiken piti olla ok ja saamatta jääneet rahani tulla sovitusti tililleni(virheensä lopulta myönsivät). noin puolen tunnin selvittelyn jälkeen uskoin että asia olisi nyt selvitetty.
noh, soittelin perään kun ei rahoja näkynyt. "eivät olleet kuullukkaan" mistään mitä oltiin juuri sovittu. ei muuta kun taas selittämään samat puolen tunnin jankkaukset taas uudestaan ja väittelemään missä vika kenen vika.
[/quote]
Nää on aina jänniä nää "mä soitin ja ne lupas" -jutut. Kun tuollaisessa tilanteessa tehdään aina selvitys siitä, miksi työttömän mielestä asia meni pieleen ja vasta sitten päätetään, että maksatusta korjataan. Soittamalla ei pitäisi saada mitään muutoksia aikaan, jos päätös jostain jo on tehty.
[/quote]
no kuule jos näin on, ei virkailijan pitäisi myöskään valehdella että asia sovittu ja korjattu, vaan ohjata asiakasta mitä tehdä.
[/quote]
Asiakas saa pääätöksen mukana ohjeet. Pitääkö virkailijan lukea ne hänelle?
[/quote]
jos minulle ollaan velkaa 1000euroa, jäänkö odottamaan muutamaksi kuukaudeksi että päätös tulee(tod.näk kielteinen) jolloin vuokrani erääntyvät, vai soitanko monta kertaa niin kauan että saan rahani jotka minulle kuuluvat
[/quote]
Soittele pois, mutta niiden pohjalta ei voi tehdä muutoksia. Eli jäät ilman rahojasi.
[/quote]
vainiin:D no enpähän jäänyt. vika ei aina ole meissä vaikka niin inttävät.
Tekivät virheen, se korjataan ja rahat peritään takaisin