Eroon vähättelystä maisteri (AMK) nimikkeellä
Voi hyvänen aika näitä... Että nimikkeessä se vika onkin.
https://samok.fi/blogi/blogi-ylpeasti-amk-vahattelysta-eroon-maisteri-a…
Kommentit (174)
Jestas mitä idioottimaisuutta. Amk-koulutus on kandi-tasoa, ei maisteri. Jos haluaa maisteritason tutkinnon niin hakee yliopistoon, niin yksinkertaista.
Ei todellakaan mitään amk-maisteria. Itse valmistun pian amk:sta sairaanhoitajaksi enkä kyllä ole mikään maisteri. Yliopistosta tulee maisterit.
Tiedekorkeakoulusta valmistuneella pitäisi olla jo ymmärrys siitä, että tutkintonimikkeiden määritelmät ja sisällöt ovat ihmisten päätäntävallassa, ne eivät ole pudonneet mistään taivaasta.
Mutulla heitän, että AMK-tutkinnolla saa tällä hetkellä helpommin töitä kuin maisteri yliopistosta, jos on siis työtön.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mitään amk-maisteria. Itse valmistun pian amk:sta sairaanhoitajaksi enkä kyllä ole mikään maisteri. Yliopistosta tulee maisterit.
Ylemmästä amk:sta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei YAMK-tutkinnossakaan ole tieteellistä viitekehystä, ne on ihan työelämään suoraan kytköksissä, joku oman duunipaikan projekti riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siltikään ole maisteritasoa.
t:sh-opiskelija
Maistereita ei voi KOSKAAN tulla AMK:sta!
Tähän kulunut juttu:
Mitä sanoi KTM tradelle Hesellä? Minimega-ateria kokiksella, kiitos!
Koskahan myönnetään, että YAMK tutkinnon huono arvostus (tämä on suhteellinen käsite) ei johdu siitä, etteikö tutkintoa tunneta vaan nimenomaan päinvastoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä idioottimaisuutta. Amk-koulutus on kandi-tasoa, ei maisteri. Jos haluaa maisteritason tutkinnon niin hakee yliopistoon, niin yksinkertaista.
Nojoo, ei olisi meidän laitoksella esim. tämä ihan mennyt kandistakaan: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/267433/Hannu_Niemi.pdf?se…
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan 3D-tulostamiseen robotilla ja suunnitellaan 3d-tulostutyökalua Lahden ammattikorkeakoulun robottiin. Suunnitelma oli puhtaasti hypoteettinen ja sitä ei ollut tarkoitus toteuttaa.
Onko tällä työllä oikeasti valmistuttu?!
Yamk ei vastaa maisteria, koska vaatimustaso on ihan eri. Jos haluaa maisteriksi niin siihen on helppo ratkaisu: hakee yliopistoon ja opiskelee maisteriksi.
No voihan sen amkki tutkinnon suorittaa eri tavoilla, ihan kuten maisteri tutkinnonkin.
Itse työllistän paljon mieluummin amk-koulutetun, kuin yliopiston käyneen. Monista eri syistä. Ja yhtään sitä yliopisto koulutusta väheksymättä.
Fakta on, että meillä on markkinoilla valtava määrä "perustolloja" yliopistotutkinnolla, joilla ei ole käyttöä työelämässä.Siis koulutusta vastaavaa käyttöä.
Naurettavaa. Ei ole vähättelyä, että AMK ei ole yliopisto. Oppilaitokset ja tutkinnot on erilaisia ja eri tarkoituksiin. Tuntuu, että AMK-ihmiset itse potevat jotain alemmuuskompleksia ja projisoivat sen muihin. Mitä enemmän AMK larppaa yliopistoa, sitä säälittävämmäksi menee ja sitä enemmän heidän pisteensä laskevat. Kaivavat vaan omaa kuoppaansa tuolla.
AMKissa on myös omat vahvuutensa yliopistoon verrattuna, esimerkiksi käytännön harjoittelujen määrä. Yliopistolla monilla aloilla ei ole sellaista lainkaan ja työelämään mennään tavallaan suht ummikkona koulun penkiltä, vaikka tietämystä löytyykin. AMKin pitäisi korostaa noita omia erikoisuuksiaan ja vahvuuksiaan eikä leikkiä yliopistoa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Ei ole vähättelyä, että AMK ei ole yliopisto. Oppilaitokset ja tutkinnot on erilaisia ja eri tarkoituksiin. Tuntuu, että AMK-ihmiset itse potevat jotain alemmuuskompleksia ja projisoivat sen muihin. Mitä enemmän AMK larppaa yliopistoa, sitä säälittävämmäksi menee ja sitä enemmän heidän pisteensä laskevat. Kaivavat vaan omaa kuoppaansa tuolla.
Tämä. Keskittyisivät olemaan korkea ammattikoulu, niin pärjäisivät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
No voihan sen amkki tutkinnon suorittaa eri tavoilla, ihan kuten maisteri tutkinnonkin.
Itse työllistän paljon mieluummin amk-koulutetun, kuin yliopiston käyneen. Monista eri syistä. Ja yhtään sitä yliopisto koulutusta väheksymättä.
Fakta on, että meillä on markkinoilla valtava määrä "perustolloja" yliopistotutkinnolla, joilla ei ole käyttöä työelämässä.Siis koulutusta vastaavaa käyttöä.
Itse taas en missään nimessä palkkaa vaativimpiin asiantuntijatöihin AMK (YAMK) taustaista, koska kokemusperäisesti on havaittu, ettei heillä ole samanlaisia valmiuksia itsenäiseen tiedonhakuun, kehittämiseen, raportointiin ym.
Mutta pystyvät toimimaan hyvin käytännöllisissä tehtävissä. Osaavat esimerkiksi järjestää hyvin tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse taas en missään nimessä palkkaa vaativimpiin asiantuntijatöihin AMK (YAMK) taustaista, koska kokemusperäisesti on havaittu, ettei heillä ole samanlaisia valmiuksia itsenäiseen tiedonhakuun, kehittämiseen, raportointiin ym.
Mutta pystyvät toimimaan hyvin käytännöllisissä tehtävissä. Osaavat esimerkiksi järjestää hyvin tapahtumia.
Mutta kyllä yliopiston käynyt sen tapahtuman järjestää ihan yhtä sujuvasti. Älystä harvemmin on haittaa.
No niin. "Työmarkkinat arvostavat ylempiä korkeakoulututkintoja, etenkin maisteritutkintoja.". Tuolla perusteella voisi ammattikoulututkinnonkin muuttaa muotoon maisteri (ammattikoulu).
Itse olen käynyt sekä AMK:n että yliopiston (josta valmistuin maisteriksi), ja onhan ne nyt ihan eri laitoksia. AMK:issa ei tehdä tieteellistä tutkimusta, joka puolestaan on yliopistossa kaiken ydin.