Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIROAN TYÖKKÄRIN ALIMPAAN HELVETTIIN!!

Vierailija
17.09.2015 |

Siis kertokaa mulle, mikä logiikka tässäkin tapauksessa on ollut??

Mieheni jäi työttömäksi reilu kuukausi sitten. Hän ilmoittautui ekana työttömyyspäivänään työkkärin asiakkaasi netin kautta ja jäi odottamaan puhelua virkailijalta. Sellainen tulikin samalla viikolla ja virkailija (huom: olin vieressä koko puhelun ajan, siksi tiedän) kysyi pariin juttuun tarkennusta ja kertoi sitten että lähipaikkakunnalla on miehen alaa läheltä liippaava työpaikka vapaana, onko mies hakenut siihen? Mies vastasi ettei ole, koska työhön haetaan "putkimiestä" ja hän on "raksaäijä" (kuvitteellinen esimerkki, mutta kertoo miten kyse eri alasta, vaikka ovatkin fyysistä työtä mutta aivan eri koulutukset jne. pätevyydet) eikä voisi siis tehdä kys. työtä kunnolla kun ei sitä osaa. Virkailija oli ymmärtävinään ja kertoi kirjaavansa että mies ei hae paikkaa, koska se ei ole hänen alaansa.

Puhelu loppui nopeasti ja mies jäi vaille tietoa jatkosta, Kelan rahoista jne. ja tajusi asian vasta kun kysyin, neuvoiko virkailija tulevaisuuden asioinnissa tms. No, sai selville onneksi miten hakee etuuksia ym. eli se siitä. Ensimmäinen maksuerä tuli ajoillaan ja ajattelimme että asia on ok.

No, tänään mies sai viestin että työkkäri on tehnyt hänestä uuden lausunnon. LAUSUNNOSSA LUKI, ETTÄ OVAT KATKAISEMASSA TUEN MAKSAMISEN (joojoo, Kela maksaa, tajuatte kyllä) KOSKA MIES EI OLE HAKENUT SITÄ PERKELEEN "PUTKIMIEHEN" TYÖPAIKKAA! Mies soitti heti työkkärin palveluun ja sieltä selvisi että todellinen syy tukien katkaisulle on se, ETTEI MIES OLE TOIMITTANUT SELVITYSTÄ SIITÄ SAIKO TUON "PUTKIMIEHEN" PAIKAN VAI EI! TYÖKKÄRIN VIRKAILIJA OLI SIIS KIRJANNUT ALUNPERINKIN ETTÄ MIEHENI HAKEE TUOTA PAIKKAA JA NYT SIITÄ OLISI PITÄNYT VIELÄ ÄLYTÄ ILMOITTAA ERIKSEEN?? Mies kirjautui katsomaan tietonsa netin kautta; siellä luki että tuo päivämäärä ilmoitukseen työpaikan saantia koskien on VASTA 1.10.

Kuka on kussut ja mitä?? Tässä on kyllä upea logiikka koko hommassa, ja nyt saadaankin pohtia että miten saadaan vuokra maksettua jos tämä jatkuu!!!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi työkkäreitä on vähennetty niin pääsee lehmät maistamaan työttömyydeen "ihanuutta".

Vierailija
2/64 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 07:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:47"]

Raksamies, putkimies .... ihan samaa ne on. Who cares...

[/quote]

Joo raksamies mikä raksamies, oli putkimies tai sähkömies. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennät.

[/quote]

90-luvulta: Mä kävin aikoinaan mikrotukihenkilökurssin sekä täydensin aiemman merkonomin tutkintoni amk-tutkinnoksi taloushallinnon puolelta. Sain ehdotuksia ohjelmoijan paikoista...sitten kun kävin paikalla näitä ihmettelemässä, mulle oli laitettu rasti koulutuksen kohdalle kohtaan it-tradenomi. Eikä sekään taida olla oikea pohja vaativiin tekniikan alan ohjelmontipaikkoihin?

[/quote]

Nyt on vuosi 2015. Usko tai älä, maailma on muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:23"]

Anteeksi, nyt en ymmärrä koska olen ollut ehkä päivän työttömänä, mutta ehdin siis ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja sovin kyllä puhelimitse välittömästi tapaamisajan (opintojen lopussa) ja toimitin todistukset siinä samalla ja kerroin mitä töitä voin osaamisen puolesta tehdä. En ymmärrä miten nämä asiat hoidetaan muka puhelimitse nykyään? Luottaako ne sokeasti sinuun näkemättä papereita ja saat vaan rahaa tilille? Noh, minä sain töitä tai työnantaja sanoi että jos sanssirahaa saisin niin paikka olisi minun, kipaisin heti työkkäriin kertomaan ilouutisen ja sanssirahat sain myös. Mutta siis, törkeää jos ei ymmärretä että esim. lvi-asentaja on täysin eri asia kuin rakennusmies, mutta sitä en ymmärrä että puhelimessako näitä juttuja nykyään neuvotellaan näkemättä? En luottaisi hakijana enkä työkkärin työntekijänä.

[/quote]

no ei aina puhelimessa mutta jos on jo käynyt siellä niin ei sen jälkeen viitsisi aina joka pienestäkin pikku kohdan korjaamisestakin siellä ravata monia kilometrejä ja jonotella tunteja

[/quote]

Jonotella mihin? Ei työkkäriin mennä mitään virkailijoita tapaamaan, asiat hoidetaan netissä.

[/quote]

Tämä on kyllä ihan äskettäinen muutos. Suurin osa suomalaisista, jotka työkkärin kanssa on ollut tekemisissä on saanut jonotella ja kuunnella nuhdesaarnoja ja arvailla, onko ne keksinyt jonkun tekosyyn, että voi jättää sut ilman rahaa. Herran kiitos, ettei enää tartte! Viimeisen vähän yli vuoden virallisen työttömyyden jälkeen olen ollut todella tyytyväinen, kun ei ole niitä nuhteita saanut kuunnella. Oli kyllä työttömyyden pahin puoli aivan ylivoimaisesti. Lähes aina oli paska olo, kun piti työkkäriin mennä. Onkohan ketään viime aikoina kutsuttu syyttä nuhdeltavaksi työkkäriin?

[/quote]

Äskettäin = jo kahden vuoden ajan on ollut käytäntö.

Vierailija
4/64 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:53"]

Mistä te olette keksineet, että niihin työtarjouspaikkoihin pitää hakea? Laissa sanotaan, että pitää ottaa yhteyttä työpaikkaan, ei ne vaadi hakemaan!

[/quote]

Siitä , kun käsketään ilmoittaa johonkin päivään mennessä, onko saanut paikkaa vai ei. Usein se päivä on jo ennen hakuajan päättymistä tai heti sen jälkeen.

Kun tulee se päätös, pitää tehdä oikaisupyyntö, vai valitusko se on. Joka tapauksessa pitää olla tarkka ja asiallinen selostus. Kunhan vähän rauhoitette, selitätte lyhyesti ja selkeästi:  1. Virkailija soitti ja kysyi onko hakenut 2. vastasi että on eri ammatti 3. Ei ole tehty mitään tarjousta vaan keskusteltiin puhelimessa 4. puhelun aikana kerrottu perustelu, miksi ei hae.

Jos määräaika päättyy vasta 1.10. ehtii aivan hyvin "ottaa yhteyttä työnantajaan". Sinne voi siis soittaa, ja kysyä, olisiko oman alan työtä. Sitten ilmoittaa työkkäriin, että on ottanut yhteyttä eikä saanut paikkaa.

Ihan oikeasti työtä hakevan kannattaa etsiä myös niitä piilotyöpaikkoja. Vaikka nyt on haussa vain "putkimies", voi jo viikon päästä olla tarvetta myös "kirvesmiehelle". Silloin ei laiteta MOL:n sivulle uutta ilmoitusta ja saada 482 hakemusta työttömiltä kirvesmiehiltä vaan selataan aiempia hakemuksia ja kutsutaan joku sopiva töihin.

Vierailija
5/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:31"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 20:28"]

ei siellä muuta tehdä kun kusetetaan. esim. soitin eräänä päivänä eräästä asiasta ja asia sovittiin puhelimessa. kaiken piti olla ok ja saamatta jääneet rahani tulla sovitusti tililleni(virheensä lopulta myönsivät). noin puolen tunnin selvittelyn jälkeen uskoin että asia olisi nyt selvitetty.

noh, soittelin perään kun ei rahoja näkynyt. "eivät olleet kuullukkaan" mistään mitä oltiin juuri sovittu. ei muuta kun taas selittämään samat puolen tunnin jankkaukset taas uudestaan ja väittelemään missä vika kenen vika. 

[/quote]

Nää on aina jänniä nää "mä soitin ja ne lupas" -jutut. Kun tuollaisessa tilanteessa tehdään aina selvitys siitä, miksi työttömän mielestä asia meni pieleen ja vasta sitten päätetään, että maksatusta korjataan. Soittamalla ei pitäisi saada mitään muutoksia aikaan, jos päätös jostain jo on tehty.

[/quote]

no kuule jos näin on, ei virkailijan pitäisi myöskään valehdella että asia sovittu ja korjattu, vaan ohjata asiakasta mitä tehdä.

[/quote]

Asiakas saa pääätöksen mukana ohjeet. Pitääkö virkailijan lukea ne hänelle?

[/quote]

jos minulle ollaan velkaa 1000euroa, jäänkö odottamaan muutamaksi kuukaudeksi että päätös tulee(tod.näk kielteinen) jolloin vuokrani erääntyvät, vai soitanko monta kertaa niin kauan että saan rahani jotka minulle kuuluvat

[/quote]

Älä soittele vaan laita yhteydenotto verkon kautta. Siis sieltä sähköisestä omasta asioinnista, minkä kautta ilmoittauduit työnhakijaksi. Voit laittaa myös sähköpostia, jossa pyydät yhteydenottoa. Näin sinulle jää todiste, että olet yrittänyt ottaa yhteyttä.

Erittäin hyvä idea on katsoa niitä omia työnhakutietoja verkosta silloin tällöin, niin pysyy ajan tasalla siitä, mitä kampaviinerin mussuttajat ovat taas keksineet :)

Vierailija
6/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:00"]

Mun 21v poika ollut helmikuusta työttömänä ketään ei kiinnosta paskan vertaa sen työllistyminen. Työkkäri meni vielä sössimään oppisopimus paikan , tein valituksen joka kyllä huomioitiin mutta se paikka meni jo toiselle , toivottavasti edes jollekin toiselle nuorelle

[/quote]

Ei hyvää lupaa jos 21 vuotias on ollut työttömänä helmikuusta lähtien. Onko itse käynyt kysymässä töitä eri työpaikoista ja onko ajatellut oppisopimusta? Ei nimittäin mene Suomella vahvasti jos 21v. mies on ilman töitä 6 kuukautta.

Vierailija
7/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tsemppiä sinulle ja miehelleesi! Niin toivoisin etät Suomeeen saataisiin perustulo, niin voitaisiin potkia nuo työkkärin idiootit pellolle ja maisteleemaan sitä työttömyyden ihanuutta. Sellaista kyykytystä ja epäpätevyyttä noissa etuuden käsittelyissä on että huh huh. Mieheni haki KESÄKUUSSÄ työttömyyskorvausta, eikä vieläkään ole lantin lanttia ole tippunut hänen tililleen. Sen sijaan on tullut lisäselvityspyyntöjä toisensa perään, mies on lehmän hermoilla lähettänyt kaikki paperit oikein ja rampannut eri paikoissa hakemassa todistuksia.

Esim meinasivat evätä tuen sen takia, että hän oli vuonna 2012 opiskellut yhden kurssi toisessa koulutusohjelmassa, kuin mistä myöhemmin valmistui ja työkkärin mielestä tämä tarkoitti että hän on opiskelija eikä oikeutettu työttömyystukeen - vaikka ko. koulutusohjelmaan hän ei enää edes olisi voinut ilmoittautua opiskelijaksi, koska oli ollut niin pitkään poissolevana että koulu evännyt opinto-oikeuden. :D

Hän sai nyt onneksi määräaikaisiä töitä ja siitäkin nyt sitten on täytynyt ilmoittaa työkkäriin, vaikka mitään rahaa ei edes ole tullut. Toivottavasti saa nyt tuet kesä-, heinä-, elo- ja syyskuulta kuitenkin vielä takautuvasti, todennäköisesti eka palkka tulee ennen noita...

Vierailija
8/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:00"]

Mun 21v poika ollut helmikuusta työttömänä ketään ei kiinnosta paskan vertaa sen työllistyminen. Työkkäri meni vielä sössimään oppisopimus paikan , tein valituksen joka kyllä huomioitiin mutta se paikka meni jo toiselle , toivottavasti edes jollekin toiselle nuorelle

[/quote]

Ei hyvää lupaa jos 21 vuotias on ollut työttömänä helmikuusta lähtien. Onko itse käynyt kysymässä töitä eri työpaikoista ja onko ajatellut oppisopimusta? Ei nimittäin mene Suomella vahvasti jos 21v. mies on ilman töitä 6 kuukautta.
[/quote]

Terveiset 70-luvulta

Vierailija
9/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, nyt en ymmärrä koska olen ollut ehkä päivän työttömänä, mutta ehdin siis ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja sovin kyllä puhelimitse välittömästi tapaamisajan (opintojen lopussa) ja toimitin todistukset siinä samalla ja kerroin mitä töitä voin osaamisen puolesta tehdä. En ymmärrä miten nämä asiat hoidetaan muka puhelimitse nykyään? Luottaako ne sokeasti sinuun näkemättä papereita ja saat vaan rahaa tilille? Noh, minä sain töitä tai työnantaja sanoi että jos sanssirahaa saisin niin paikka olisi minun, kipaisin heti työkkäriin kertomaan ilouutisen ja sanssirahat sain myös. Mutta siis, törkeää jos ei ymmärretä että esim. lvi-asentaja on täysin eri asia kuin rakennusmies, mutta sitä en ymmärrä että puhelimessako näitä juttuja nykyään neuvotellaan näkemättä? En luottaisi hakijana enkä työkkärin työntekijänä.

Vierailija
10/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kysellyt duuneja,laittanut hakemuksia lähes kaikkeen mitä ajatella saattaa, mutta tulos 0. Oppisopimus rahoja ei kuulemma te toimistolla ole

Vierailija
11/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no ei aina puhelimessa mutta jos on jo käynyt siellä niin ei sen jälkeen viitsisi aina joka pienestäkin pikku kohdan korjaamisestakin siellä ravata monia kilometrejä ja jonotella tunteja

Vierailija
12/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:21"]

[/quote]

[/quote]tiedän moni 20-27v nuoria aikuisia jotka on ollu jo vuosia työttöminä, ammattikoulut on kyllä käyty jne. mutta pienillä paikkakunnilla ei ole töitä ja kaikki ei halua muuttaa isoon kaupunkiin kun turvaverkosto (kaverit ja suku) jää :/

Vierailija
13/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siellä muuta tehdä kun kusetetaan. esim. soitin eräänä päivänä eräästä asiasta ja asia sovittiin puhelimessa. kaiken piti olla ok ja saamatta jääneet rahani tulla sovitusti tililleni(virheensä lopulta myönsivät). noin puolen tunnin selvittelyn jälkeen uskoin että asia olisi nyt selvitetty.

noh, soittelin perään kun ei rahoja näkynyt. "eivät olleet kuullukkaan" mistään mitä oltiin juuri sovittu. ei muuta kun taas selittämään samat puolen tunnin jankkaukset taas uudestaan ja väittelemään missä vika kenen vika. 

[/quote]

Nää on aina jänniä nää "mä soitin ja ne lupas" -jutut. Kun tuollaisessa tilanteessa tehdään aina selvitys siitä, miksi työttömän mielestä asia meni pieleen ja vasta sitten päätetään, että maksatusta korjataan. Soittamalla ei pitäisi saada mitään muutoksia aikaan, jos päätös jostain jo on tehty.

[/quote]

no kuule jos näin on, ei virkailijan pitäisi myöskään valehdella että asia sovittu ja korjattu, vaan ohjata asiakasta mitä tehdä.

[/quote]

[/quote]

jos minulle ollaan velkaa 1000euroa, jäänkö odottamaan muutamaksi kuukaudeksi että päätös tulee(tod.näk kielteinen) jolloin vuokrani erääntyvät, vai soitanko monta kertaa niin kauan että saan rahani jotka minulle kuuluvat

[/quote]

Soittele pois, mutta niiden pohjalta ei voi tehdä muutoksia. Eli jäät ilman rahojasi.

Vierailija
14/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla asutaan muttei se auta mitään

Vierailija
15/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Jonotella mihin? Ei työkkäriin mennä mitään virkailijoita tapaamaan, asiat hoidetaan netissä.

Vierailija
16/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
17/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Soittele pois, mutta niiden pohjalta ei voi tehdä muutoksia. Eli jäät ilman rahojasi.

[/quote]

vainiin:D no enpähän jäänyt. vika ei aina ole meissä vaikka niin inttävät.

Vierailija
18/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:22"]

Ap, tsemppiä sinulle ja miehelleesi! Niin toivoisin etät Suomeeen saataisiin perustulo, niin voitaisiin potkia nuo työkkärin idiootit pellolle ja maisteleemaan sitä työttömyyden ihanuutta. Sellaista kyykytystä ja epäpätevyyttä noissa etuuden käsittelyissä on että huh huh. Mieheni haki KESÄKUUSSÄ työttömyyskorvausta, eikä vieläkään ole lantin lanttia ole tippunut hänen tililleen. Sen sijaan on tullut lisäselvityspyyntöjä toisensa perään, mies on lehmän hermoilla lähettänyt kaikki paperit oikein ja rampannut eri paikoissa hakemassa todistuksia.

Esim meinasivat evätä tuen sen takia, että hän oli vuonna 2012 opiskellut yhden kurssi toisessa koulutusohjelmassa, kuin mistä myöhemmin valmistui ja työkkärin mielestä tämä tarkoitti että hän on opiskelija eikä oikeutettu työttömyystukeen - vaikka ko. koulutusohjelmaan hän ei enää edes olisi voinut ilmoittautua opiskelijaksi, koska oli ollut niin pitkään poissolevana että koulu evännyt opinto-oikeuden. :D

Hän sai nyt onneksi määräaikaisiä töitä ja siitäkin nyt sitten on täytynyt ilmoittaa työkkäriin, vaikka mitään rahaa ei edes ole tullut. Toivottavasti saa nyt tuet kesä-, heinä-, elo- ja syyskuulta kuitenkin vielä takautuvasti, todennäköisesti eka palkka tulee ennen noita...

[/quote]

Miksi se olisi työkkärin vika, että asiat ei hoidu? Laissa sanotaan, miten tulee toimia eikä miehesi kohdalla tehdä poikkeusta. Jos ei pysty osoittamaan, että ei ole siinä "toisessa koulutusohjelmassa", vaikka ei ole sieltä mitään valmistumispaperia saanut, niin työkkärin pitää tulkita asiakas opiskelijaksi, kunnes tämä itse toisin osoittaa. Näin on eduskunta mennyt säätämään.

Vierailija
19/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:32"]

[/quote]

[/quote]tiedän moni 20-27v nuoria aikuisia jotka on ollu jo vuosia työttöminä, ammattikoulut on kyllä käyty jne. mutta pienillä paikkakunnilla ei ole töitä ja kaikki ei halua muuttaa isoon kaupunkiin kun turvaverkosto (kaverit ja suku) jää :/

[/quote]

Ei ole todellista!? Miksi sitten meille sanotaan, että on huutava työvoimapula? Jos nuoria ihmisiä on vuosikaudet ilman töitä? Vai onko kyse siitä, ettei työ kelpaa ei kelpaa se 15,50€/tunti työaika 8 tuntia ja vaatimus siitä, että on työpaikalla ja tekee sitä työtä mistä maksetaan?

Ihmettelen suuresti jos tämä ns. nuorten aikuisten työttömyys on laajempaa. Me lähellä eläkeikää olevat pakotetaan jatkamaan... Ei jaksaisi enään.

Vierailija
20/64 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 21:32"]

[/quote]

[/quote]

Sehän on sit ihan oma valinta, eiks niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä