Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä hyötykasvi lasitetulla parvekkeella olisi eniten ”rahan arvoinen”?

Vierailija
31.03.2022 |

Nyt kun vielä ehtii siemenistä kasvattaa. Mistä tulisi eniten ns ruokaa. Yrtit sikseen. Papuja? Saako satoa lasitetulla parvekkeella?

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qq on paras!

Vierailija
22/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaa säästöä olisi saada kasvatettua se tarvittava 500g per päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrtit, basilika esimerkiksi

Vierailija
24/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee. Tillit, persiljat ja chilit voivat olla kivoja, mutta ilman niitäkin tulee toimeen. Jos ei ole rahaa, niin on aivan turha kasvatella mausteyrttejä. Suola ja pippuri riittää. 

Että jos elämä kurjaksi heittäytyy, niin olkoon sitten kunnolla kurjaa. Eli ruokakin mautonta.

Itse sanoisin, että jotain helppohoitoista, jos ei aikaisempaa kokemusta ole. Ja sellaista, minkä tietää oikeasti myös käyttävänsä.

Tiedän ihmisten kasvattaneen perunoitakin parvekkeella, ja varmaan kaali ja sipulikin siellä kasvaa. 

Vierailija
25/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanjabís tietenkin. Siitä voi saada jopa 20€ grammalta.

Vierailija
26/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, mitä oikeasti tarvitsee. Tillit, persiljat ja chilit voivat olla kivoja, mutta ilman niitäkin tulee toimeen. Jos ei ole rahaa, niin on aivan turha kasvatella mausteyrttejä. Suola ja pippuri riittää. 

Minä ajattelen tämän toisinpäin: jos ei ole varaa kuin halvimpaan makaroniin ja perunaan ym., niin niistä halvoista aineista saa huomattavasti parempia aterioita kunnon mausteilla. Siksi kannattaa viljellä nimenomaan mausteita. Parvekekasvatuksella ei kuitenkaan pysty kasvattamaan itselleen riittävää määrää ruokaa. Kaikenlaista perunaa on kyllä kiva kokeilla kasvattaa parvekkeella, mutta ei niistä riitä kuin maistiaisiksi.

Vierailija
27/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lasitettu parveke on eniten rahan arvoinen, riippumatta hyötykasvin lajista.

Vierailija
28/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä tykkäät syödä ja joka kaupassa on kilohinnaltaan kalleinta. Ei siis perunaa, porkkanaa eikä sipulia. Minä kasvatan paprikaa ja kesäkurpitsaa vaikka jälkimmäinen onkin kesällä halpaa mutta se tekee satoa paljon saavissakin. Mansikka myös kallista. Yrttejä ehdottomasti jos käytät tuoreena paljon. Minä käytän vain kuivattuna, on halvinta. Avomaan kurkkuja voisit kokeilla myös ja tehdä etikkakurkkuja talven varalle.

Vierailija
29/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä parvekkeella ja pihalla kasvatettavia hyötykasveja voi ostaa myös esikasvatettuna. Niitä voi tilata myös netistä: https://www.kokonpuutarha.fi/tuotteet/hyotykasvit/

Kokemuksesta voin sanoa, että ovat paljon satoisampia kuin itse siemenestä kasvattamani. Ja maku on noissa oikeasti hyvä.

Vierailija
30/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahramia kannattaa viljellä saa halpaa joulupullaa.

Vierailija
31/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku laiton jos rahassa mitataan.

Ylivoimaisesti arvokkainta rahalla mitattuna. 

Vierailija
32/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisista määristä nyt puhutaan? Eli paljonko satoa voi odottaa esimerkiksi kirsikkatomaatista parvekkeella kasvatettuna? Pari rasiaa? Kymmeniä rasioita? 

Muutamia rasioita saat, et kymmeniä, yhdestä taimesta. Kannattaa muistaa että tomaatti tarvitsee paljon ravinteita, siis lannoitusta, ja vettä. Nekin maksaa. Eikä ole ollenkaan varmaa että ehtivät kypsyä.

Vierailija
33/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mitä tykkäät syödä ja joka kaupassa on kilohinnaltaan kalleinta. Ei siis perunaa, porkkanaa eikä sipulia. Minä kasvatan paprikaa ja kesäkurpitsaa vaikka jälkimmäinen onkin kesällä halpaa mutta se tekee satoa paljon saavissakin. Mansikka myös kallista. Yrttejä ehdottomasti jos käytät tuoreena paljon. Minä käytän vain kuivattuna, on halvinta. Avomaan kurkkuja voisit kokeilla myös ja tehdä etikkakurkkuja talven varalle.

Niitä itse kasvatettuja yrttejä voi myös kuivattaa. Eli syksyllä, kun satokausi alkaa käydä vähiin, otetaan isompi erä niitä yrttejä kerralla, ja uunin jälkilämpöön, luukku raolleen. Kannattaa odottaa, että uuni jäähtyy n. 100 asteiseksi, ettei yrtit pala. Siellä ne hyvin kuivuu.

Vierailija
34/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pavut tarvitsevat hyönteisiä pölytykseen, joten parvekelasien pitäisi olla auki kesällä. Maustekasvit on eniten rahan arvoisia sikäli, että niiden kilohinta on kaupassa korkeampi kuin varsinaisten ruokakasviksien.

Parvekeviljelyssä ihminen voi tehdä pölytyksen itsekin, joten siitä ei tarvitse luoda viljelyn estettä. Pienellä pensselillä siitepöly siirtyy kukasta kukkaan ihan samalla tavalla kuin hyönteisten toimesta. Lisäksi kasveja voi hellästi ravistella kukkimisaikana, jolloin siitepöly siirtyy ilmateitse. Ei läheskään kaikissa kasvihuoneissakaan ole tuontikimalaisia pölyttämässä, tai edes luukut ja ovet auki, ja silti sato on todella hyvä.

Vierailija
35/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä parvekkeella ja pihalla kasvatettavia hyötykasveja voi ostaa myös esikasvatettuna. Niitä voi tilata myös netistä: https://www.kokonpuutarha.fi/tuotteet/hyotykasvit/

Kokemuksesta voin sanoa, että ovat paljon satoisampia kuin itse siemenestä kasvattamani. Ja maku on noissa oikeasti hyvä.

Taimet on kalliita. Itse olen kasvattanut vähintään yhtä hyviä kurkun, kesäkurpitsan ym taimia kuin on puutarhoissa myynnissä.

Vierailija
36/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrtit sikseen? Niistähän saa juuri eniten efektiä pienessä tilassa.

Ja ei tarvitse kylvää siemenestä. Esim. basilika lähtee kasvamaan usein hyvin ihan siitä tavan ruukkubasilikan jämästä, jos ei syö ja leikkaa sitä ihan finaaliin. Ja kasvaa nopeasti. Minttu lähtee hyvin kasvuun, samoin situunamelissa. Tuore oregano on hyvää. 

Korianteria olen yittänyt monesti, mutta  se ei jostain syystä halua kasvaa partsillani. 

Näistä on minulla usein syksyllä kasvanut jo pensas! Ja ihan niistä yrttiruukun jämistä!

Joskus onnistuu joskus ei. Sama paikka, samat olosuhteet. Mutta eipä ole tappio kummoinen jos ei onnistukaan.

Noista amppelitomaateista saa ihan kivaa  pientä naposteltavaa.

Vierailija
37/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän kesäkurpitsaa. Saatiin yhdestä taimesta ihan älytön sato.

Vierailija
38/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ihan hyvää säästöä, kun söin yhden kesän pelkästään itse kasvatettua salaattia, kurkkua ja tomaattia ja kesäkurpitsaa sekä yrttejä ja mansikoita, ei tarvinnut ostaa niitä ollenkaan kaupasta.

Paljonko säästit euroissa? Kympin? 

Vierailija
39/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisista määristä nyt puhutaan? Eli paljonko satoa voi odottaa esimerkiksi kirsikkatomaatista parvekkeella kasvatettuna? Pari rasiaa? Kymmeniä rasioita? 

Ne kypsyvät vähitellen, joten sanoisin että saat päivän salaattiin riittävästi tomaatteja pari-kolme viikkoa.

Jopas tulee huikea säästö :D

Vierailija
40/70 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa aloittaa miettimällä parvekkeen olosuhteita. Onko aurinkoinen, paahteinen vai varjoisa? Ilmansuunta? Pinta-ala? Millaiset ruukut/laatikot on käytössä? Aiotko olla kesällä poissa kotoa, kuka silloin kastelee kasvit? Onko mitään kokemusta minkään kasvin kasvattamisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi